neus achter loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesvp

neus achter loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:34

Hallo

Mijn pony loopt met zijn neus vaak achter de loodlijn. Hij gaat dus met zijn kin naar zijn borst.
Er zit een vrij dik dubbelgebroken d trens in, dus ik denk toch vrij zacht... Hij kauwt ook altijd heel erg op zijn bit en is er constant mee bezig. Als ik hem heb losgereden en ik neem de teugels wat aan, dan zet hij zijn kin dus naar zijn borst. Heb de indruk dat hij weg wil van dat bit. Ik probeer hem nog meer vooruit te rijden, maar dat helpt niet. Als ik het contact los, dan loopt hij gewoon weer met zijn hoofd naar boven (niet in stelling, maar kijkt naar de wolkjes :) )

Iemand tips?

Bedankt!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:13

Even nakijken of het gebit en de rug in orde zijn. Als er lichamelijk niets aan de hand is misschien een tijd lang en laag rijden? Licht contact met de mond houden en aanvullen met je benen. Overgangen en schijnovergangen rijden, schakelen in tempo om het achterbeen meer te activeren.

tennan

Re: neus achter loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:44

inderdaad war Girassol zegt, het kan zijn dat je paard haken aan zijn kiezen oid heeft en dat hij daarom zijn hoofd probeert 'weg te stoppen' voor het bit omdat je hem pijn doet als je teugelcontact hebt.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:27

Goeie tip, zal ik eerst weer eens laten controleren. Is alweer bijna 2 jaar geleden...
Bedankt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:38

Is het bit niet te dik?
Daar kunnen ze ook hinder van ondervinden..

Dik is niet altijd vriendelijk ;)

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:46

Zijn er nog bitjes die zachter zijn? Heb echt geen sterk bit nodig... Heb al gehoord dat rubber niet zo vriendelijk is als ze altijd beweren. Dus weet niet goed wat ik anders kan gebruiken...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:51

Ik zou ook even de tanden laten controleren. Als je een goede dierenarts of tandarts naar zijn tanden laat kijken, zou ik ook meteen vragen wat zij van de ligging van je bit vinden. Net zoals je zadel etc goed moet passen, is dat met je bit eigenlijk ook zo. Misschien is je bit wel gewoon te dik. Kan ook nog.

Als je dat allemaal uitgesloten hebt, dan wordt het een rijtechnisch probleem. Vaak ontwijken paarden die dit doen niet het bit, maar je hand. Dan wordt het dus op de juiste manier (met goede instructie) er lengte in rijden en zorgen dat je op de juiste manier contact maakt van jouw hand naar de mond van je pony. Vaak is het een combinatie van teveel hand en te weinig voorwaarts zijn. Maar dat is bij iedere combinatie weer net anders. Iemand die bij je in de bak staat kan je beter vertellen welke van de 2 je teveel of te weinig doet en hoe dat op te lossen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:52

Een bit is zo hard of zacht als de hand van de ruiter. Als je paard weinig ruimte in de mond heeft, dan is een dik bit heel vervelend. Een dunner bitje is niet per definitie scherp. Als jij een stille, vriendelijke hand hebt, kan het goed zijn dat je paard hier juist veel fijner op gaat lopen.
Misschien toch eens de tandarts laten komen, hij kan je ook vertellen of je bit goed in de mond van je paard past.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:26

Bedankt voor de goede tips. Ik ben naar mijn weten heel zacht, krijg dit ook steeds te horen dat ik wel wat duidelijker mag vragen en dat ik hem niet zal kwetsen, maar ben dus heel voorzichtig. Kan het inderdaad eens aan de tandarts vragen wat hij ervan denkt...