Trekpaard Tycho@work in de bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho@work in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:49

Hai!
Ons laatste HAW-topic is van een jaar geleden en aangezien we 3 weken geleden weer zijn begonnen met lessen (sept.2010 was laatste keer, schandalig! :o ) en we nu vrijdag de vraag kregen of we a.s. vrijdag een pas-de-deux willen rijden met een ander trekpaard (die loopt Z1), vandaag weer eens foto's en filmpjes gemaakt.

Eerst even wat info:
Tycho is een trekpaardruin van 1.75m en van 2005. We hebben hem als veulen zijnde en ik heb m zelf zadelmak gemaakt en doorgereden, natuurlijk met hulp! Hij staat ook voor de kar en verder doen we ook mee aan ringrijden en sjezenrijden.
We zijn niveau B, absoluut! Vorig jaar april eens een keer een wedstrijdje gereden en dat ging best aardig. Ook op de keuring Bestgaand meegedaan, werden we waarempel 2e en mochten we naar de Nationale Tentoonstelling! Daar 3e van de rubriek geworden en 7e in de finale!
Hij kan best wat, heb ik het idee, maar komt er nog niet uit en da's aan mij te 'danken'. Ik ben geen sterruiter, maar wel fanatiek en wil het graag leren.

Aandachtspunten voor mij:
* Naar voren kijken
* Niet te streng met mn handen
* Tenen!
* schouders naar achteren

Het gaat nog niet zoals ik wil dat het gaat, maar merk per les vooruitgang en da's wel echt super! Hij vindt het leuk om te werken, maar geeft het je absoluut niet kado!
Ik krijg hem nog niet zo, dat hij stil blijft met zijn hoofd, maar gaat wel al beter.
Heb echt niet het standaard-trekpaard onder mn kont, want hij verzint vanalles om er onderuit te komen (verklaart weer waarom we het afgelopen half jaar niet gegroeid zijn; ik ben te lief geweest en hij heeft daar gretig gebruik van gemaakt ;) ), maar als je hem er doorheen krijgt, kan hij enorm lopen!

Goed, hier foto's en de filmpjes!

[i]01. Losrijden
Afbeelding
02. Check tenen
Afbeelding
03. Drafje
Afbeelding
04. Volte
Afbeelding
05. Hij valt op de rechterhand erg naar binnen en snijdt de hoeken verschrikkelijk af en daar zijn we hier mee aan het oefenen. Ik moest hem meer naar buiten duwen, zodat hij rechter werd. Moet zelf wel goed op mn houding blijven letten; heb erg de neiging om zelf ook naar binnen te leunen namelijk. :\

06. We hebben dus ook een begin met het wijken gemaakt, aansluitend op bovenstaande. Ik loop dan nog erg te prutsen voor mn gevoel. Volgens mij ben ik te streng en te hard met mn handen. Dus graag jullie mening hierover en tips!

07. Nog een foto van laatste stukje vandaag.
Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken en ik hoor gráág (opbouwende) kritiek/tips/adviezen/etc!

groetjes, Janneke

Nienke96

Re: Trekpaard Tycho@work in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:53

Ik vind het wijken er helemaal niet 'prutserig' uitzien :P
Je mag hem wel iets meer van achter naar voor rijden, goed je been eraan houden.
Verder vind ik het een mooi (en tikkeltje apart) paard om te zien!!
Veel succes!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:04

Vind het er goed uit zien hoor, gezien je al zo lang geen les meer gehad had en hij nog maar 5 is, ga zo door :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:10

Janneke, ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien, hij is wat onrustig in zijn aanleuning, maar dat komt wel, toch pakt hij er mooie stukje tussen door bij. Bij het wijken ben je ws juist iets te mild met je handen, je mag hem best meer begrenzen zodat hij niet schuin gaat oversteken, maar netjes recht blijft :)
Ik heb het je al eerder gezegd en blijf er bij: je hebt heel goed werk met hem verricht, het is een van de fijnste paarden waar ik de laatste jaren op het gereden, zo licht in z'n mond en snel op de hulpen, petje af hoor :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:18

Jaan, super! En wat een heerlijk beest is het toch die Tycho :9 Lekkere billen ;)

Ik vind het er vriendelijk uitzien hoor, zelf zou ik de teugels nog iets korter nemen, zodat hij goed je hand op kan zoeken.

En het wijken zag er heel mooi uit. Dat gaat helemaal goedkomen a.s. vrijdag.

Ga maar lekker trots op je Tych zitten, want dat mag je zeker zijn.

Wordt de pas de deux vrijdag ook op film gezet? Zo ja, dan ben ik echt reuze benieuwd :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:22

Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor. Inderdaad op je tenen letten, en voor mijn gevoel ook werken aan een stillere beenligging. Nu lijkt het of je hem bij iedere pas drijft. Ik vind het er in ieder geval goed uitzien!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:22

Ik vind het er super uit zien en vind het wijken absoluut nog niet prusterig uit zien. Zoals je ziet het is net het begin, en dat gaat niet altijd perfect :) Hij zou bijvoorbeeld zijn achterhand nog iets mee mogen nemen. En op je tenen letten ja, maar dat gaf je zelf ook al aan :)

Voor de rest gaat het netjes!
En heel veel succes met de Pas de Deux :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:26

Wietsje92 schreef:
Ik vind het er niet verkeerd uitzien hoor. Inderdaad op je tenen letten, en voor mijn gevoel ook werken aan een stillere beenligging. Nu lijkt het of je hem bij iedere pas drijft. Ik vind het er in ieder geval goed uitzien!

Heb je absoluut een goed punt! Moet ik idd ook nog hard aan werken, vooral bij doorzitten.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:30

Wat een lekkere ondeugd heb je toch Jaan! ;) Hij is zo leuk!
Ik vind je iets te onrustig met je handen, en het wijken?! Wat een talent heb je onder je kont! :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:34

Jaan, je mag best wat positiever zijn hoor :D
Ik vind het er allemaal heel erg vriendelijk en rustig uit zien :j Ik denk dat het type paard als Tycho best een hele klus is om hem dressuurmatig voor elkaar te krijgen, maar ik heb het gevoel dat jij daar echt heel aardig mee bezig bent! Ik vind hem ook zelf echt aanleg hebben.
En verder blijf ik jullie een geweldig mooi combi vinden :j

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:39

Ik vind dit absoluut niet slecht!!! Wat een schitterend paard heb je onder kont, petje af!!!
Wat je nog zou kunnen gebruiken voor het voorwaarts-neerwaarts; meer tempowisselingen! Je draaft in een netjes tempo hoor, maar om hem nog meer naar je hand te krijgen meer terug en naar voren rijden.
Ik ben benieuwd naar meer foto/filmpjes topic!!!!

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:44

Jaan leuk hoor! Vind het super gaaf dat je dit zo kann :D Dat wijken komt ook helemaal goed hoor :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:28

Ik vind het allemaal wat traag ogen.. Naar mijn idee mag ie wel wat actiever en het tempo ietsje hoger.
Verder vind ik het er fijn uit zien :D Vind je helemaal niet zo streng in je handen hoor! :o

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:49

Ziet er goed uit zeg Jaan :D Hij loopt vooral linksom volgens mij erg lekker. Omdat je bij HAW een tip moet geven, mogen ze tenen wat meer naar binnen, kan verder weinig commentaar verzinnen ;)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:14

Voor zo'n zwaar type paard vind ik hem lekker lichtvoetig door de bak gaan! Ik denk dat je erg goed bezig bent en met les en je aandachtspunten die je al genoemd hebt kom je straks vast nog een heel eind.
Petje af voor jullie :D

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:36

Wat een leuk paard is Tycho zeg, en jullie een gave combi! Ik vind het er absoluut vriendelijk uit zien, ik vind dat je goed bezig bent. Je ziet inderdaad nog wel dat Tycho wat onrustig is in de aanleuning zoals al vaker gezegd. Maar ik denk hoe meer je meer hem van achteren blijft rijden, en lichtjes contact met z'n mond houdt dat hij uiteindelijk wel rustiger zal worden in die aanleuning. Ik vind het al heel knap dat je hem zo aan het lopen hebt, het is tenslotte wel een trekpaard die absoluut ook zijn talenten heeft. Maar over het algemeen meer moeite er voor moet doen om flexibel te worden en dat geldt natuurlijk ook voor jou. Het is wel hard werken, ik heb dat destijds ook ervaren met mijn fjord. Ik zou zeggen ga zo door en ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan tijdens de Pas de Deux!! :

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:36

Whauw,
Ik ben echt verliefd op jou trekpaarden.
Zelf ben ik troste eigenares van een blauwschimmel merrie genaamd rozalinde.
Met haar wil ik ook dressuur rijden op dit moment zijn we nog wat aan het zoeken welk bit het beste is voor haar
en welk zadel het beste is voor ons beiden.
Want wat ik nu he daar ben ik niet tevreden mee.

Veel succes nog samen komen jullie er wel.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:43

Knappe Tych! Je hebt hem lekker lopen hoor! :j
Als ik het goed zie loopt hij best met wat stelling naar binnen, probeer hem echt zo recht mogelijk te houden. Rijd hem, als hij het op 1 kant doet, desnoods even met stelling naar buiten. Dat loopt voor hem uiteindelijk makkelijker, wordt ie losser in zn hals en zal ie vanzelf naar beneden gaan zakken. Zo heb ik het met Tobias ook gedaan, en die houd zijn hoofd nu stil en laag :).

Trouwens, trekpaard Z1, welke is dat dan? Foto/filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:52

Je moet hem wat rechter houden en niet bijsturen met je handen, proberen alles op been en gewicht te doen. Wat ik zou doen is misschien meer longeren, dubbele longe of zachtjes bijgezet, zodat hij weet wat nageeflijk lopen is. Als je er daarna op gaat zitten heb je daar vaak veel profijt van. Handen er stil aan houden (en ik bedoel daarmee niet star, dat is een wezenlijk verschil) en niet meer dan dat, niet prutsen of frutselen of knijpen behalve wanneer je een ophouding wilt geven (en dus niet om hem nageeflijk te maken), en voluitbelonen als hij wel nageeft. Verder vindt ik het een verhipt mooi paard (en ik hou eigenlijk niet van trekpaarden) met verhipt mooie gangen voor zo'n zwaar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:59

Laurahh schreef:
Ik vind het allemaal wat traag ogen.. Naar mijn idee mag ie wel wat actiever en het tempo ietsje hoger.
Verder vind ik het er fijn uit zien :D Vind je helemaal niet zo streng in je handen hoor! :o

Ik vind het juist wel een lekker tempo! Zo kan 'ie mooi zijn passen afmaken zonder zichzelf voorbij te lopen zeg maar :) . Wat een tof paard, zeg :D . Ik vind het er ook fijn uitzien! Vergeet niet om even na te geven als hij loopt waar je 'm hebben wilt als beloning. :) . Succes vrijdag, gaat vast helemaal goedkomen! Ik hoop ook op een filmpje :D

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:23

Hey Jaan!

Tychje ziet er lekker uit, hij is flink bespierd geworden!
Wat tips, probeer m rechter te maken. De ene zeide blijft hij met wat stelling naar binnen lopen en de andere hand juist naar buiten. Dus probeer als je (volgens mij linksom) gaat na de wending hem ook echt 'recht' te maken, of zelfs wat contrastelling, zodat hij niet zo in de stelling blijft hangen (goed op je buitenteugel rijden!). (hij vind het makkelijker om in de aanleuning te blijven met een beetje stelling of niet?) Geeft niet als zn koppie er dan uit komt.... eerst rechtmaken dan komt dat koppie vanzelf wel mee!

Vind je overigens erg vriendelijk rijden!! Misschien zelfs ietsje onzeker. Heb het idee dat je soms aan je eigen hulpen twijfelt tijdens het rijden, waardoor je hulpen soms wat onzeker geeft. Gewoon denken we kunnen het en we doen het! Dan ben je een stuk duidelijker naar je paard en dan gaan de hulpen (bijna) vanzelf!

Vind je wijken voor het begin er al erg netjes uitzien hoor!!! Hij zoekt wat in het begin maar begrijpt wel het 'idee'! Dus gewoon lekker zo blijven oefenen!!! Ben benieuwd hoe het gaat vrijdag!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:20

Wat een leuk paard!
Linksom loopt hij prima, rechtsom lijkt hij echt niet te kunnen inbuigen in zijn lijf.
Misschien een lichamelijk probleem, heb je daar misschien al eens naar laten kijken?

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:33

wauw,gaaf beest hoor!! ik vindt het er erg goed uitzien, probeer alleen helemaal stil te zitten, want je benen bewegen erg veel

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:38

Nou, het is weinig origineel meer, maar wat een gaaf paard heb jij onder je kont!
Sjouwt lekker door de bak heen en een plaatje om te zien.
Nou, te lief zijn is pas erg als je het zelf niet doorhebt ;) En trouwens, een duidelijke baas is ook lief.

Je onderbenen vind ik erg onrustig, als je je tenen meer naar voren laat wijzen (of je hakken meer naar buiten draait - klinkt gek, maar deze andere manier van denken werkt echt!), zul je meer steun hebben aan knie en bovenbeen en zal je onderbeen ook rustiger liggen. Nu drijf je hem (in draf) iedere pas, als het je lukt om dit te verbeteren zal hij alerter worden op je beenhulpen.

Veel succes met dit leuke paard en met de Pasdedeux!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:38

Wouw super stoer paard :D
Jouw houding is echt super goed!! je zit heel recht en je rijdt heel regelmatig.
Ik zie aan je paard ( in het filmpje ) dat hij bijna nagefelijk gaat lopen. Je zit dus op de goede weg!!
Probeer kneepjes links en rechts te geven en lichte druk op de teugels te houden.

Maar echt, ga zo door!!!