help, bang geworden :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

promiss4

help, bang geworden :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 13:58

Heeeelp!

Nieuw paardje gekocht, was eigenwijs maar lief..
Nu heb ik dr hier en ik was aanr rijden maar ze hangt in dr bit, en pakt d'r bit vast!

Ze zeiden hier dat ze een stang wilden proberen maar kweet et niet meer :(,

Sinds ik van een paard ben gevallen en m'n kaak en ribben heb gebroken ben ik bang geworden en weet nu gewoon niet wat ik moet doen :(.

kwakernoot

Re: help, bang geworden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:00

Misschien is het slim om les te nemen voordat je er allerlei bitten ingooit

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:05

Promiss 4 geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe paardje. Er zijn paarden die erg fijn reageren op een dubbel gebroken bit van Sprenger. Dan wordt het lastiger om het bit vast te pakken. Met rijden probeer samen met je instructrice vertrouwen op te bouwen met je nieuwe paardje (als je wat angstiger bent is dat lastiger). Blijf consequent geef ophoudinkjes als je voelt dat bit vast gepakt wordt. Hangen komt omdat paardje niet de motor wilt gebruiken en dus op de voorhand gaat lopen. Dat is erg lastig en dan kun je niets meer met het paardje. Je kunt proberen met afwisselen van stap - draf - stap - draf wellicht met zachte tikjes tegen het binnen achterbeen om haar op achter te krijgen.
Je instructrice kan je helpen. Neem extra les in het begin en geef jezelf te tijd om te wennen en ook om het paardje aan jou te laten wennen. Veel succes en de moed niet te gauw laten zakken want Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd! En niet alleen voor jou maar ook voor je paard is het wennen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-02-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:06

Ik begrijp het niet zo goed, is dit Nina, de 7-jarige Haflinger uit je profiel? Maar daar staat bij dat hij nog niet zadelmak is?

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:10

Ja waarom een onbeleerde 7 jarige paard, als je eigenlijk een beetje bang bent.

promiss4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 15:45

Die haflinger is nie van mij :) lang verhaal voor de gene die wilt kan ik het wel pb sturen:)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:58

Dat hoeft niet hoor, :) ik wilde alleen wat meer achtergrond bij je vraag hierboven.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:50

als je zo bang bent dan zou een hele tijd grondwerk doen, zodat jullie elkaar gaan begrijpen en aanvoelen
as als je alles onder controle hebt dan er weer langzaam op

succes

promiss4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:18

ja dat wilde k gaan doen:) heb al een boek besteld enzo.. en ga zodra dat goed is les nemen heb ik besloten!

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:16

en laat die stang maar achterwege:D

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:23

Zorg eerst dat jij en je nieuwe paardje elkaar leren kennen en vertrouwen zonder dat je gaat rijden.
Als je erop zit ziet ze je niet en zal het vertrouwen niet bevorderen. Lekker veel grondwerk doen en vooral samen werken. TTeam werkt goed en op een leuke manier aan een band opbouwen, alles doe je samen ivp dat je je paard wegstuurt en hem laat werken zoals bij een join-up. Eest een band en dan rijden....