Klaar voor ons debuut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Klaar voor ons debuut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 23:03

Ja ook wij gaan ons debuut maken op 12 maart in de B dressuur :D
Voor ons beide spannend want dit word onze eerste echte wedstrijd.
2x een onderlinge gestart maar dat was allemaal niet zo netjes, in gewone kleren dus dit word even anders.

Natuurlijk zijn we druk aan het oefenen.
Even wat informatie over mijn boef
Braveheart aka Harry :Y)
leeftijd: 4,5
Nu ruim jaar onder het zadel
Johnson x Formateur
+/- 1.66 hoog
Schatje om te zien maar draak onder zadel :Y)

Mijn punten:
- Benen goed stil houden
- Schouders los en naar achter houden
- handen soms meer dragen
- handen met lichtrijden stil en onafhankelijk gaan houden van mijn zit

Punten samen rijden
- Zorgen voor meer losheid in het lijf
- meer gaan inbuigen af en toe
- hangen en trekken af gaan leren

Ik heb hem nu 1,5 jaar in mijn bezit. Gekocht toen hij net 3 weken zadel mak was. Toen 3 maanden niks gedaan door omstandigheden.
Toen gingen we zo door de bak :D
Afbeelding

In juli 2010 gingen we al zo
Afbeelding

Dit filmpje is van 3 weken geleden toen ik net verhuist was.
http://www.youtube.com/watch?v=Fvq_PpCOGas

Van de week
Inrijden gaat nog niet altijd soepel
Afbeelding
Afbeelding

na een paar rondjes zakt hij al een beetje
Afbeelding

Dan worden we te heet, maar o dat binnen achterbeen :~
Afbeelding

En dan het echte werk :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk vanuit de schoft gedragen
Afbeelding

Richting halsstrekken
Afbeelding

Afbeelding

Middendrafje
Afbeelding

We zijn beide redelijk groen en zijn druk in de leer. We lessen 2x in de week dus dat komt goed :)
Mochten jullie de goude tip hebben voor ontspanningsoefeningen voor mijzelf graag!

NicoleWHS

Re: Klaar voor ons debuut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:08

Voor de B ziet het er niet slecht uit hoor, dat gaat vast lukken.
Probeer alleen jouw handen niet vast te zetten en hakken uitdrukken.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:15

Ik vind het paard nogal op voorhand duiken, hij loopt dan ook te diep.

bij de laatste paar foto's begint hij meer ontspannen te gaan lopen maar dan gaat hij te veel op voorhand lopen en ook te diep. je rijdt dan hem meer naar voren, je handen ook naar voren en dan kan een heel mooi plaatje worden. Je noemt dat gewoon 'van achter naar voren lopen'

Ik vind nog niet helemaal klaar voor de B omdat het paard gedragenheid mist.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:26

Zoals Th0mas zegt zou hij inderdaad iets meer van achter naar voren gereden moeten worden, maar ik denk dat je opzich wel redelijk zou moeten kunnen rond sturen in een B proefje. Ook al is het maar vast voor de ervaring voor jullie beide. Leuk paardje verder :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:29

Wauw Jessie, wat is Harry (en jij, natuurlijk!) vooruit gegaan zeg! Super! :j

Maarr, aangezien het bij HAW staat en je om tips vraagt, zal ik proberen er wat van te maken:
In het filmpje zie ik dat je lichtrijdt met je héle lijf. Je armen en handen hoeven niet licht te rijden, die kunnen best op dezelfde plaats blijven staan. :D Dat vind ik aan jouw houding denk ik het meest storend en ik kan me voorstellen dat dat voor Harry ook zo voelt: je gaat niet mee met zíjn beweging, maar met jouw beweging en dat stoort hem in de mond.
Je ziet dan ook dat hij gaat hangen, zo erg, dat je zijn mondhoeken helemaal naar achteren getrokken ziet worden. Dat komt niet omdat jij met zo'n strenge hand rijdt, helemaal niet. Maar hij heeft wel een stabiele hand nodig, waar hij op kan 'vertrouwen' (dat is ook de reden waarom ik niet zo'n fan ben van Elines kneden of kneepjes geven).

Als jij hem niet de kans geeft te gaan hangen, door met je hand mee te gaan met zíjn beweging, als een elastiek en hem daarbij naar voren rijdt zodra hij zwaar wordt, denk ik dat hij veel beter op zijn eigen benen gaat lopen! Want dat mis ik nog een beetje aan het plaatje.

Maar verder: super knap met hoeveel geduld en rust je hem van 'racend plankje' naar dit hebt gekregen! Respect daarvoor, want ik zie élke keer verbetering, ik doe het je niet na!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:35

Ik vind het eerlijk gezegt nog niet zo fijn eruit zien. met dezelfde tips en hits als mijn voorgangers.
Blijf nog lekker even thuis of ga puur voor de ervaring :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:54

Harrewar! :+:
Jullie gaan vooruit hoor, zeker weten. :j
Let nog wel op je handjes he, ook bij elkaar houden. ;)
En verder, je weet wat ik ervan vind. :Y)

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:00

Het ziet er hangerig uit en op de voorhand gereden. Hij moet nog veel sterker worden van achter, wil je fijn de proef door komen en ook nog leuke punten halen. Ik adviseer, flink veel tempowisselingen en overgangen hier wordt hij ongelooflijk sterk van!

Wat betreft ontspanningsoefeningen voor jezelf; Zo af en toe even de schouders losdraaien tijdens het rijden kan helpen, let goed op je ademhaling (sommige mensen houden hun adem af en toe hun adem in tijdens het rijden).

Succes!

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:02

Hoi, het beeld die de foto's geven is nog niet constant al zitten er aardige momenten tussen. Ik zou nog even door oefenen om teleurstelling en zenuwen te voorkomen.
Succes

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:21

je mag trots op jezelf zijn hoor jessie! Jullie zijn echt wel hard vooruit gegaan! Laat je niet uit t veld slaan door mindere opmerkingen, gebruik degene waar je iets mee kan en delete de rest. Je kunt best n B proefje rijden hoor. Het is voor jullie beiden gewoon ervaring opdoen en dat is nooit verkeerd! Focus je niet op punten, die komen vanzelf met de tijd. Je weet waar je aan moet werken en met de lessen die je volgt komt dat vast goed. Ik zeg: gewoon starten dus.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:25

nou zeg.....wat heb jij een erg leuk paard!!!!!!!!
gewoon lekker starten hoor :j
Die perfectie komt vanzelf wel :j
Doe lekker je ervaringen op en geniet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 08:51

Kan zeker voor de B! Hij loopt al aardig lekker, let op je houding.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:11

Wat een leuke combinatie zeg :)

Wat me op valt, is dat je paard best lang is, in de hals en rug. Dit is iets moeilijker "bij een" te rijden, dan een iets korter paardje.
Probeer trots te zitten, en hem meer naar voren toe te drijven. Hij duikt een beetje op de voorhand.
En hij lijkt "zwaar" op je handen. Dit kan je ook oplossen door hem naar voren toe te drijven, en hem zelf leren, zichtzelf te dragen van achter. Als hij mooi van achteren ondertreed, zal hij minder zwaar aanvoelen aan de voorhand.

Succes in de B ;) enne: Wel foto's showen dan he?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:29

Erg leuk paard :) . Ik heb vroeger ook eens een Formateur gereden, die een vergelijkbare bouw had als jouw paard.

Ik vind het er niet slecht uit zien, maar vind het ook nog niet helemaal B klaar. Je paard loopt nog erg uit elkaar gevallen waardoor hij snel op de voorhand loopt. Dit kun je oplossen door wat meer (schijn)overgangen te rijden, dus ophouding maken, terug laten komen, goed je been erbij houden, stappen (of bijna stappen), hand openen en weer weg te rijden. Als je dit een tijdje oefent zal hij vanzelf wat meer gedragen gaan lopen.

Verder als ik je filmpje bekijk zie ik je heel onrustig lichtrijden. Probeer zelf stiller te zitten. Probeer die balans te vinden zodat je een onafhankelijkere zit krijgt. Nu als je gaat staan zie ik je handen heel erg naar boven komen en ben je erg onrustig in je bovenlichaam. Probeer iets minder te lichtrijden, dat zal voor je paard ook prettiger zijn.

Ik zou eerst nog even wat meer de puntjes op de i gaan zetten zodat je ook serieus mee kunt doen in de B.
Ik denk als je nu zou gaan dat je ergens onderaan zou hangen wat ook niet stimulerend zou zijn.

Maar als ik zie hoe jullie begonnen zijn vind ik het zeker al een hele erge vooruitgang :j ! Klasse!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:32

jes jullie vooruitgang is ongeloofelijk!!! die eerste foto, ik zat ze gister ofzo nog eens terug te kijken en dan zie ik nu dit :oo in vrij korte tijd! dat is al iets waarop je zoooo trots moet zijn!

tuurlijk is het nog niet perfect! de meeste punten worden hierboven ook gegeven. Probeer er weer aan te denken dat je lichtrijdt vanuit je heupen, wat ik je wel s heb uitgelegd ;)

je laarsjes en zadel zijn wel mooi zeg! :D en je paard al helemaal! <3 (jij ook hoor! :P)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:08

Ik vind het eigenlijk wel leuk uitzien. Je rijd op een hele eerlijk manier. Je hebt een stille hand en dwingt niet af.

Jullie hebben zeker nog genoeg werk. Maar dat is logisch, je bent B en niet Z2.

Als eerste zou ik bij het losrijden wat meer tempowisselingen gaan rijden, zodat hij wat sneller zakt van voren. Zolang hij niet nageeft kan je niet aan het werk met hem. Op het moment dat hij nageeft, is hij eigenlijk al wat moe en dat geeft een beeld dat hij wat naar voren duikelt.

Ook in het nageven dat tempo wat controleren, dus wat naar voren en weer terug. Op die manier activeerd de achterhand meer.

Opzich zijn jullie er wel klaar voor, alleen het houdt niks over. En dat is jammer, want je hoeft er eigenlijk mer jou manier van rijden weinig aan te doen om het verbeteren. Iets actiever rijden en je paard wat meer achter de broek aan zitten. Want dat heeft hij wel nodig.

Succes!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:19

Ziet er goed uit hoor!

Inderdaad met de puntjes hierboven.
Maar ik vind zeker dat je mee kan doen! Al is het alleen voor de ervaring.
Gewoon lekker veel oefenen en et dan gewoon op je af laten komen!

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:32

Leuke combinatie! Alleen wat mij opvalt, zijn je teugels nog al lang, maar dit kan ook aan mij liggen. Volgensmij redt je makkelijk de B. Suc6

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:32

Ik vind dat hij soms teveel op de voorhand loopt. Maar, voor dat hij nog niet zo lang onder het zadel loopt vind ik het erg netjes uitzien!

P.S. : Ik ben wel erg benieuwd wat je op het filmpje zegt. Iets met zo...,,

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:37

Kan zeker naar de B hoor!!

Het is 'maar' B :P Dus hoeft allemaal nog niet perfect te zijn.
een jong paard loopt nou een maal nog wat meer op de voorhand.
Lekker op pad voor de ervaring :D

Alvast succes! Jullie zijn al veel vooruit gegaan! :D

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:52

Jes jij en Har zijn echt ontzettend vooruit gegaan! Daar mag je zeker trots op zijn :)
Er zijn hier en daar nog wat puntjes maar die zijn denk ik al genoemd. Op de foto's lijkt het erg of hij hangt maar in het filmpje vind ik dat wel weer meevallen.
Alvast heel veel succes met jullie debuut!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 11:02

Aller eerst bedankt allemaal :D
Ik sta open voor alle het commentaar en alle tips. Ik weet dat het niet helemaal perfect is dus ben blij met wat er gezegd word. Sommige hebben het erg goed door!

@ nicole3939: inderdaad moet ik wel op mijn handen gaan letten ja. Ben er wel mee bezig maar vergeet het af en toe

@ Th0mas: Dit hebben we toevallig vrijdag in de les meegenomen en kwam inderdaad tot de ontdekking dat dit wel eens kon helpen ja. Bedankt voor je eerlijke menig! :D

@ Myukii: Ja dat had je vorige keer inderdaad gezegd en ik probeer er echt op te letten en mezelf er aan te herinneren maar god wat is dat lastig zeg!
Dat hangen is inderdaad echt een big issue waar ik op dit moment (heel eerlijk) even niet weet wat ik er mee aan moet. Naar voor > meer hangen nml.

@ CinTwiZo: Dat is inderdaad mijn insteek, puur ervaring. Geen doen, geen winstpunten maar ervaring.

@ milou123: Tnx you :D

@ Dressage_M: Super bedankt, mn schouders draaien doe ik inderdaad wel eens en met mijn armen flapperen maar ik heb soms nog al moeten met dat nuanceren waardoor harry dus weer schrikt :') Erg groot leer punt voor mijzelf. Tempowisselingen hou ik er in :)

@ korien: Bedankt :) Constant zijn we inderdaad nog niet maar met alle tips hier moet dat wel goed komen denk ik

@ _enna_: Dank je wel :D Ik sta open voor alles hier en meeste brengen het ook goed dus dat komt goed :D
Ik ben ook inderdaad heel blij hoever we nu al zijn in een jaar. Dat voor twee groentjes hihi

@ alison_belle en Liinn : Dank jullie wel :D :D

@ EngeltjeS: Daar heb je helemaal gelijk in, hij is inderdaad erg zwaar en dat is denk ik het grootste probleem waar ik op dit moment mee te maken heb. Hij laat me op die manier erg lastig "zitten" en ik kan er weinig aan rijden omdat het dan een krachtsport word. Het naar voren rijden zijn we mee bezig inderdaad en meer loslaten van binnenhand. Wie weet :D

@ MontyRulezz: Klopt, ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik Mega veel twijfelde of ik zou starten. Puur omdat ik niet met een oncompleet plaatje en paard wil verschijnen. MAar toch gedaan (na aansporing van vrienden :o) om puur ervaring op te doen en om mijn zenuwen die (misschien) onterecht zijn te overwinnen.
Dat lichtrijden ga ik nog meer op letten! Mijn handen leven inderdaad soms een eigen leven :o Het minder lichtrijden ga ik even kijken hoe ik dat op kan lossen want hoe bedoel jij dat? Kwestie van eigen balans denk ik?

@ r_oo_sj_e: haha grappig he! Dat had ik ook toen ik de foto's van nik zag :P
Misschien moet je me maar weer keer komen helpen :o

@ WinBinChes: Erg blij om dat te horen! Ben toch altijd bang dat ik te snel te streng ben (wat ook wel is tegen me werkt). Qua zakken heb je gelijk hij gaat inderdaad zo lopen als hij al wat meer moe begint te worden. Dan is het ook het fijnst werken met hem maar ja niet helemaal de bedoeling. Gezien hij een steeds betere conditie krijgt. En dat achter zijn broek aan zitten heb je goed gezien haha

@ thyra89: Dank je wel :D

@ JuudKaas: Ja klopt mijn teugels zijn redelijk lang. Dit rijd voor mij makkelijker. Zo kan ik mijn armen meer gebogen houden en buk ik niet voorover waardoor ik uit balans raak. Het is wel de bedoeling om ze met de tijd iets korter te nemen maar nu is er nog teveel "gehang" om mezelf dan goed in het zadel te houden

@ LoveLoes: heb even geluisterd en dat is echt typisch :') Zooo anders ga je ff hangen ofzo hehe
hij werd erg zwaar na die overgang omdat hij nog teveel terug valt en "voor over valt"

@ Kaaaren: We gaan er ook gewoon voor :D Lekker ervaring op doen kijken hoe hij het vind en dan zien we wel.

@ Careano: Hij liep op de dag van het filmpje lekkerder dan op de dag van de foto's. We hebben nog heel erg van die wel goed niet goed dagen :P Dat hangen was op de foto's ook een stuk erger.

Allemaal heel erg bedankt!! :D Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:17

_Jessie schreef:
Dat hangen is inderdaad echt een big issue waar ik op dit moment (heel eerlijk) even niet weet wat ik er mee aan moet. Naar voor > meer hangen nml.

..... hij is inderdaad erg zwaar en dat is denk ik het grootste probleem waar ik op dit moment mee te maken heb. Hij laat me op die manier erg lastig "zitten" en ik kan er weinig aan rijden omdat het dan een krachtsport word. Het naar voren rijden zijn we mee bezig inderdaad en meer loslaten van binnenhand. Wie weet :D

Dat lichtrijden ga ik nog meer op letten! Mijn handen leven inderdaad soms een eigen leven :o Het minder lichtrijden ga ik even kijken hoe ik dat op kan lossen want hoe bedoel jij dat? Kwestie van eigen balans denk ik?

Ben toch altijd bang dat ik te snel te streng ben (wat ook wel is tegen me werkt). Qua zakken heb je gelijk hij gaat inderdaad zo lopen als hij al wat meer moe begint te worden. Dan is het ook het fijnst werken met hem maar ja niet helemaal de bedoeling. Gezien hij een steeds betere conditie krijgt. En dat achter zijn broek aan zitten heb je goed gezien haha

Ja klopt mijn teugels zijn redelijk lang. Dit rijd voor mij makkelijker. Zo kan ik mijn armen meer gebogen houden en buk ik niet voorover waardoor ik uit balans raak. Het is wel de bedoeling om ze met de tijd iets korter te nemen maar nu is er nog teveel "gehang" om mezelf dan goed in het zadel te houden

Allemaal die dingen die je hierboven aangeeft hebben te maken dat hij gewoon nog niet genoeg bevestigd is. Hij vind het prettig om op jouw handen te lopen, dat jij dus allemaal dat gewicht in je handen hebt. Om tegenkracht te geven hieraan ga je dan ook erger lichtrijden omdat je het qua kracht anders niet meer kunt bijbenen.

Dit is gewoon een kwestie van doortrainen. Als hij wat meer conditie en dan ook spieren krijgt zal hij ook beter op eigen benen lopen.
Zodra hij op je hand wil hangen, even een flinke ophouding met je buitenhand en flink aansporen. Maak hem op die manier wakker. Hou hem actief door meer overgangen te rijden. Maak een ophouding, maak jezelf daarbij zwaar in het zadel en vergeet vooral je benen niet. Dan open je je hand en rijdt hem weer weg. Ook in de draf wat meer tempowisselingen rijden. Eventjes naar voren en weer terug. Wil hij daarbij te veel hangen, gelijk weer terug pakken en opnieuw proberen.

En met niet teveel lichtrijden bedoel ik dat je jezelf niet te ver uit het zadel duwt, maar minder gaat lichtrijden. Nu snap ik na bovenstaand dat dat moeilijk is vanwege het gewicht wat je in je handen hebt, maar probeer hier toch op te letten. Zou jammer zijn van je eigen houding.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 14:21

Dank je voor je uitleg MontyRulezz! Altijd fijn als iemand er zo naar kijkt en het uitlegt.
Ik neem het allemaal mee :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:21

je gaat hard vooruit zo te zien ,maar...ik kan zien dat je paard nog teveel aan jouw hand loopt. net zoals iedereen hier vermeld dat het paard nog teveel op de voorhand duikt. je kan het oa zien aan de plaats op de hals waar ie bezweet raakt...dat is de onderhalsspier. feitelijk zou hij net een stukje erboven bezweet moeten raken,net op dat driehoekje voor de schouder.
veel overgangen rijden en kleine tempowisselingen gaan rijden en daarbij steeds in je hand ontspannen,geef je paard niets om te hangen\leunen. want door het gewicht in je hand ga je van alles in je lichaam aanspannen om dat te kunnen volhouden-weg ontspanning ;)
enne ik ben dol op formateurs ik heb er een van 23 nog volop aan het werk dus je kan nog even vooruit :D