Mijn pony is nu 4 jaar en is behoorlijk aant puberen, sins 2 weken is hij erg onrustig met het hoofd. Gewoon om onder t werk uit te komen. als ik een kwartiertje aant rijden ben begint het.
Mijn vraag is: Moet ik hier op ingaan tijdens het rijden? zo ja, op welke manier moet ik dit doen.
Ik denk dat je beter eerst eens de tandarts langs kan laten komen!
Misteryke
Geplaatst: 12-02-11 13:10
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony van nu 5,5 jaar. Het begon ook rond de leeftijd van 4 jaar en wij hebben toen echt vanalles uitgeprobeerd, negeren, aansporen, vooruit rijden, tikje geven met de zweep, overgang rijden, slof er enkele minuutjes aanhangen, bitloos rijden... Sommige dingen leken even te helpen maar het probleem kwam steeds terug als ze iets moeilijkere oefening moest maken, als er iemand anders op haar rug zat,... Met dit alles zijn we meer dan een jaar bezig geweest en uiteindelijk is er 1 ding dat helpt. Handen gewoon blok zetten (niet meegeven dus) en zorgen dat het tempo niet gaat vertragen dus benen er wel aanhouden. De eerste keren is dit echt vermoeiend, werd soms bijna uit het zadel getrokken, maar niets doen was ook geen oplossing (haar hoofd zat regelmatig op slechts enkele cm van mijn hoofd). Nu durft ze het bij nieuwe (en dus in het begin iets moeilijkere) oefeningen soms nog doen maar dit blijft wel werken, alleen galop is echt moeilijk om blijven vooruit te rijden zodat ze niet naar draf valt en toch niet mee te geven wanneer ze met haar hoofd begint te schudden. Eens ze door heeft dat ze daardoor niet onder het werk vandaan komt stopt ze er ook gewoon mee. Als er echter iemand anders op haar rug zit probeert ze dit nog steeds, als deze ruiter hier dan niet op deze manier op reageert blijft ze het de hele les doen. Wat uiteraard belangrijk is, is om te gaan kijken of er geen medische oorzaak is, last van rug of tanden (aan het wisselen) en daarnaast blijft ieder paard anders en is de oplossing dus ook vaak verschillend, zorg dus zeker dat je hierin begeleiding hebt in de vorm van les. Veel succes ermee!
die van mij deed het ook, ik heb het kunnen oplossen met telkens aansporen als hij het deed, en lekker bezighouden. nu is het over.
het zou natuurlijk ook iets kunnen zijn als hierboven staat, medische oorzaak.
lYennee
Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-11 14:54
tandarts enzo, is er al bij geweest. Dit wat allemaal in orde. Ik zal eens het een en ander uit proberen, kijken wat het beste werkt =)
Bedankt!
mirgino
Geplaatst: 12-02-11 15:10
ik zou niet het paard in een positie dwingen mijn paard begon ook te schudden toen ik hem net had,er was ook niet meer mee te rijden heb ik ook niet meer gedaan in de kliniek konden ze niks vinden vorig jaar schudde hij ook erg met eten en ben ik naar een andere kliniek gegaan daar op de foto gezet en niks gevonden,hij is toen door de ct scan geweest en nu blijkt hij vernauwde bloedvaten in zijn hoofd te hebben
ik ben erg blij dat ik nooit geluisterd heb naar alle goed bedoelde adviezen om hem maar flink aan te pakken omdat het dwarsheid zou zijn
nu na eerst met bloedverdunners en later homeopatische middelen behandelt te hebben is hij een eind van zijn klachten af en kan ik weer rijden met hem ik kan alleen recreatief en rustig aan rijden en niet volop aan de bak met hem
een paard doet dit niet om te pesten, er zit hem iets dwars probeer uit te vinden wat dat is.
ik heb mijn paard nu bijna 2 jr en vanaf juli vorig jaar gaat het beter,ik ben 1.5 jr aan het zoeken geweest wat hij nu had en ben blij dat ik niet opgegeven heb
sterkte en succes met je paard,kijk goed naar hem en handel daarnaar.
flettie
Geplaatst: 12-02-11 15:19
Hier ook een hoofdschudder die het vooral doet als gevolg van een gebrek aan evenwicht. Ik heb haar vorig voorjaar in gereden, in de zomer 1-2 keer in de week gelongeerd en 1 keer in de week buitenritjes gemaakt. Pas sinds een week of 3 ben ik haar dressuurmatig echt aan het trainen. Die van mij begint met haar hoofd te slaan zodra ze tegen de aanleuning aan zit te hikken. Natuurlijk is dit nog moeilijk voor d'r maar bij haar werkt het gewoon het beste door even mijn handen in een blok te zetten en zodra ze netjes en rustig toegeeft blok eraf en verder 'door trainen' door haar op de buitenkant te begrenzen en lichtjes met mijn binnenteugel en binnenbeen spelen. Heb ik haar eenmaal er 'door heen' dan is het hoofd schudden gelijk een heel stuk minder.
Hoe lang is hij/zij al onder het zadel....ik ben pas naar een nieuwe stal verhuisd mijn merrie deed het ook verschrikkelijk ben er achtergekomen dat het een soort spanning was...en dat ontlade ze dan door met haar hoofd te schudden (was ook net een tijdbom hoor toen ik erop zat) nu sta ik hier al bijna 2 maanden en het is zo goed als over...
Je pony doet dit niet om onder het werk uit te komen, een paard denkt zo niet , hij geeft iets aan , dus zoek de oorzaak Miss vraag je te veel en is het spierpijn? Hou je trainingen kort en overvraag niet, het dier is nog heel erg jong en ook nog aan het wisselen.