Bijrijder, rijd geen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kessylover

Bijrijder, rijd geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:28

Hallo,

ik heb een probleem,
Ik rij dressuur met mijn paardje, maar mijn bijjrijder is daar
helemaal niet mee bezig en rijd lekker losjes.
Is het een probleem? Ik ben bang dat hij op een gegeven moment alleen nog maar gewent raakt
aan lekker losjes rijden.

Heeft iemand tips ?
:D

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:31

Hoe vaak rijd je bijrijd(st)er?

kessylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:32

mynique schreef:
Hoe vaak rijd je bijrijd(st)er?

Ik rij zelf 3 keer per week en zij ook ;)

jouke_h

Re: Bijrijder, rijd geen dressuur ~

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:36

Wat versta jij onder lekker losjes?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:36

Tja het is jou paard, dus je kunt prima eisen stellen toch? Tenzij goede verzorgers schaars zijn bij jou...
Geef haar anders wat tips etc, of laat haar lessen bij jou instructrice?
Aan de andere kant, als ze er niet te veel aan prutst kan fijn zijn. Maar het is beter als zij ook meehelpt het probleem op te lossen.

kessylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:40

jouke_h schreef:
Wat versta jij onder lekker losjes?

Ze rijd met gestrekte hals en als het paardje naar links wilt laat zij dat ook toe of als hij wil gaan stappeen laat ze dat ook toe

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:40

Wat ik ooit heb gedaan, is de bijrijder een paar keer een les laten volgen van mijn instructrice.
Zodat we ongeveer op dezelfde lijn zaten met rijden.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:40

Hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. Ik ken een paard dat op Z2-niveau dressuur liep met zijn ene amazone en de andere amazone reed 3 x per week buiten aan een losse teugel of rondjes door de bak met losse teugel. Paard had hierdoor juist lekker afwisseling, bleef koel in zijn koppie en wist precies bij welke amazone hij waar aan toe was.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:42

Consort schreef:
Hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. Ik ken een paard dat op Z2-niveau dressuur liep met zijn ene amazone en de andere amazone reed 3 x per week buiten aan een losse teugel of rondjes door de bak met losse teugel. Paard had hierdoor juist lekker afwisseling, bleef koel in zijn koppie en wist precies bij welke amazone hij waar aan toe was.

Inderdaad,
Zou het ook niet erg vinden, tenzij het paard er nukkig van word, en bij jou ook naar links gaat als jij dat niet wilt.
Dan moet je er misschien wat van zeggen dat ze het neit zijn gang moet laten gaan, maar dat met losse teugels geen probleem is.

kessylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:43

Ik merk wel dat ze steeds vaker wil stoppen met aan de teugel lopen, ik ben bang dat ze gewent raakt aan het idee lekker met gestrekte hals te lopen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:48

Dat is niet slap, maar inconsequent en ja dat kan een probleem zijn maar dat ligt aan jou en je paard. In principe als jij gewoon consequent blijft kun je niet ze heel veel problemen verwachten, maar een enkeling blijft toch uitproberen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:50

Nou ja, je geeft zelf dus aan dat je denkt dat het niet goed is voor je paard dus dan ook niet doen als je daar bang voor bent ;)
Maar ik denk heel eerlijk dat het juist lekker is voor het paard in plaats van 5 keer in de week alleen maar het serieuze werk. Maar wel gewoon duidelijk zijn naar je bijrijder dat ze wel de baas blijft over het paard en niet links gaat als het paard dat wil, maar alleen als ze dat zelf wil. Misschien zelf een keertje les geven of tips e.d.?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:52

Volgens mij weet een paard heel goed welke ruiter hij op zijn rug heeft.
Kan zijn dat hij het wel wil proberen maar dan blijf jij nog de baas.
Denk dat het ook geen problemen hoeft te geven, maar het blijft uiteraard wel jouw paard en als jij het niet fijn vind om welke rede dan ook zou ik je bijrijdster zeker helpen met wat aanwijzigingen te geven hoe jij het graag ziet en/of les.
Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:54

Tja, ligt eraan wat je zelf wilt bereiken. Mijn pony wordt ook door een bijrijder en vroeger ook mijn moeder bereden. Zij zijn meer recreatief en qua dressuur op een ander niveau. Echter mijn pony weet precies wat er moet gebeuren als ik op hem zit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:55

Ipv dit op bokt te plaatsen, ga eens met haar praten dan en vraag of ze m wat serieuser wilt rijden ;)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:00

volgens mij i dat juist een beetje afleiding, dat jij serieus bezig bent, en zij lekker rustig aan doet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:51

als jij er niet 100% gelukkig mee bent, dan zou ik maatregelen nemen.
Laat de bijrijder bijv. eens bij jouw instructeur een paar lessen nemen, of geef haar desnoods zelf een soort van 'les', zoals je haar zelf graag zou zien rijden. Als bijrijder zou ik zelf ook liever hebben dat de eigenaar het rechtstreeks met mij opnam.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:55

Indd, heb het er met haar over, zeg dat waar je bang voor bent, laat haar een keer een les of meerdere lessen volgen van jouw instructrice (of geef haar zelf les), dat lijken mij goede oplossingen :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:02

ik zie het probleem niet als de een dressuur rijd en de ander lekker recreatie, er zijn genoeg mensen die maar 3 dagen dressuur rijden en de andere gewoon recreatief MAAR, iemand die het paard de baas laat zijn, dat vind ik sowieso niks en denk dat je daar idd wel problemen mee kan krijgen, omdat hij de ene keer de leiding neemt en andere keer een consequente ruiter op zich heeft die bepaalde dingen van hem eist.

ik ken een paardje die niet meer gereden werd, alleen soms de zoon, deze heeft nooit les gehad en dit was te zien! hij kreeg hem nergens heen waar hij wou, nee waar paard heen wou was wet, dat vond hij ook prima tot ik hem eens vroeg ergens heen te lopen en dit niet ging zoals hij wou.

toen ik er op zat heb ik wel ff moeite moeten doen hem te laten weten dat hij bij mij niets te zeggen heeft over waar we heen gaan, wil ik links dan gaan we links.

kun je je bijrijder niet vragen op zn minst niet links te gaan als het paard dit wilt maar als zij dit wilt? denk dat dat al veel problemen zal voorkomen
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 12-02-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:04

Liever een bijrijder die weinig of niets vraagt, dan een die wel gaat proberen het paard verder te helpen zonder voldoende ervaring!
Zelf een tijdje naast het paard en bijrijder gaan staan en vertellen wat jou idee is wat je wil.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:39

Ik begrijp uit je andere post dat het hier om je verzorgpaard gaat. In dat geval kun je de andere ruiter niet vertellen wat ze wel en niet moet doen, die zal ongetwijfeld ook wel afspraken hebben met de eigenaar. Je kunt echter wel in gesprek gaan met haar. Als zij ook echt wil leren rijden zal ze les moeten nemen, maar misschien vindt zij het juist wel heerlijk om recreatief bezig te zijn en niets moeilijks aan het paard te vragen.
Voor het paard zal het niet zo veel uitmaken, als jij goede leiding geeft als je haar rijdt zal ze gewoon naar jouw hulpen luisteren. Heb jij zelf ook les?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:46

hoeveel topics wil je openen?
in het vorige topic had je sinds de zomer een verzorgpony en hier heb je ineens een eigen paard?

Anya

Re: Bijrijder, rijd geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:08

Mijn bijrijdster rijdt geen western. Zij rijdt dressuur.
Het is vooral zaak een paar goede afspraken te maken. Welke hulpen geef je wel, welke niet.
Een paar lessen bij dezelfde instructeur doet ook wonderen.
En verder weet mijn paard echt precies wie erop gaan zitten. Ze zijn niet gek ;)
Kortom het hoeft elkaar niet in de weg te zitten

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:33

Je zal zelf op den duur wel merken aan je paard of het negatieve gevolgen heeft of niet. Maar denk dat het paard ook wel weet wie er op zijn rug zit, dus hoeft niet altijd problemen te geven. Als je het zelf gwn niet leuk vindt, zeg het haar dan gewoon, het is ten slotte jouw paard :)

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:34

Inderdaad @ Anya, lees jouw bericht nu pas ! ;)