Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redkin

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:31

Mijn paardje stapt achterwaarts maar met zijn hoofd in de lucht. Vanaf ik mijn benen lichtjes achteruit leg, doet hij zijn hoofd in de lucht, zonder dat er druk/tegendruk is van de teugels. Als hij een keertwending doet, doet hij dit ook.

Science90

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:12

zorgen dat hij in stilstand nagevelijk is, vanuit daar proberen achterwaarts te gaan. Niet door aan de teugels te trekken, maar door je benen naar achteren te leggen en daar drijven. Je biedt alleen weerstand op de teugels, geen druk.
Het kan zijn dat je paard daar gewoon nog veel moeite mee heeft: zijn coordinatie, zijn kracht... Gewoon veel oefenen! Komt vanzelf wel goed, zolang jij de goede hulpen geeft.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:19

Mijn eerste gedachte bij een paard die dat doet is het vast houden in de rug.
Als een paard los is in het lijf en kan kantelen in de heup en bekken, dan moet achterwaarts en een keertwending geen probleem zijn.
Ik denk dus dat je hem losser en dan sterker moet maken in de rug, buik en bil spieren. Verder gewoon wel blijven oefenen, want daar worden ze ook losser en sterker, maar zou vooral je er niet te veel aan storen dat hij dat nu nog doet. Meestal komt dit wel goed, maar dan wel juiste hulpen blijven geven en vooral niet terug gaan trekken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:18

Naar mijn idee je paard meer over de rug krijgen en aan het been, want ook achterwaarts is een 'voorwaartse' oefening waarbij je paard dus aan het been hoort te zijn. Wellicht rijdt je ongemerkt teveel op je handen, rijdt je paard voorwaarts/neerwaarts zodat ie over de rug gaat lopen.
Wanneer je een oefening als achterwaarts of keertwending start en je paard wil zn hoofd omhoog gooien, stop dan direcht de oefening door gelijk voorwaarts te stappen en rechtuit te gaan, zodat je daar de ontspanning weer op kunt zoeken.

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 13:25

Dank je al voor de tips :D Ik ga het de volgende keer direct uit proberen.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:36

Als je paard zijn rug vastzet of pijn heeft in zijn rug kan hij niet nagevelijk achterwaarts lopen.
Sluit dus pijn uit en ga veel oefenen om de achterhand en rug sterker te maken. Vanaf de grond kan je dit goed oefenen. Hou een snoepje in je hand en hou deze op de plek waar je haar hoofd wil hebben, dan geef je een commando voor achterwaarts en als ze dan achteruit gaat met haar hoofd op de goede plek Belonen!!! (wel opbouwen natuurlijk) Als je dit vaak oefent en beloond gaat ze dat wel snappen en zal ze sterker worden en het dus uiteindelijk ook onder het zadel kunnen. Je moet wel geduld hebben...

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:41

klopt zo heeft die van mij het ook geleerd
stephaniev schreef:
Als je paard zijn rug vastzet of pijn heeft in zijn rug kan hij niet nagevelijk achterwaarts lopen.
Sluit dus pijn uit en ga veel oefenen om de achterhand en rug sterker te maken. Vanaf de grond kan je dit goed oefenen. Hou een snoepje in je hand en hou deze op de plek waar je haar hoofd wil hebben, dan geef je een commando voor achterwaarts en als ze dan achteruit gaat met haar hoofd op de goede plek Belonen!!! (wel opbouwen natuurlijk) Als je dit vaak oefent en beloond gaat ze dat wel snappen en zal ze sterker worden en het dus uiteindelijk ook onder het zadel kunnen. Je moet wel geduld hebben...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:25

Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is over het verder trainen van buik/rug/achterhand e.d. Daar wil ik nog aan toe voegen, dat het heel belangrijk is HOE je stil gaat staan. Het is namelijk een slecht begin van achterwaarts wanneer je stopt met voorwaarts. Je moet naar het halthouden toe rijden (ipv stoppen met voorwaarts gaan), dus iedere pas en iedere seconde moet van "jouw" zijn, er mag geen moment 'los' komen van de aanleuning en aanspanning.
Achterwaarts is meer dan een kunstje om een paar passen naar achteren te lopen, correct uitgevoerd is het een pittige oefening!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:27

sluit me ook aan..

eerst flink oefenen met stilstaan en nagefelijk blijven.

verder moet hij indd terug gaan op je beenhulp, die op je hand hulp (eveneens bij een keertwending)
druk op de teugels om hem rond te houden en voor gesloten te houden. maar het naar achter gaan moet echt dmv je beenhulp gaan ;)
oefen je het ook tijdens je les? wat zegt je instructrice??

Redkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:23

Ja werd geoefend tijdens de les, hij mag nu 6 weken niet gereden worden wegens een blessure, dus heb jullie raad nog niet kunnen proberen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:18

dit lukt me de ene keer wel en andere keer niet, heb in het begin vaak gehad dat hij zn achterkant niet meenam dus dat hij schuin ging en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
heb ook ooit gehad dat ie ging steigeren, dat was weer te veel van het goeie haha..