Hallo mede bokkers ik wil weer lekker buiten gaan rijden maar rustig, Maar daar denkt Lady anders over die gaat liever lekker hard en voorop, Nu is mijn vraag hoe kirjg je een paard in het bos weer terug rustig, Ze is niet bang en ik wil niet in haar mond trekken. Dus wat kan je dan doen?
Doet ze dit ook aan de hand? En terugnemen op zit (dus zwaar gaan zitten, evt. stem gebruiken) helpt niet? En je kan evt. ook eerst in de bak gaan rijden zodat ze wat rustiger is, en dan beginnen met een rondje buiten uitstappen ofzo?
aan de hand niet, Soms doet ze ook dan gaat ze heel langzaam lopen zodat de rest wat verde rnaar voor is en dan hoppa in draf dr achteraan, Terugnemen helpt niet te gaat er zwaar tegenin en in de bak eerst rijden doe ik altijd even lekker galloperen en doen en buiten stappen daar waren me mee begonnen nu zijn we ong bij de draf.
sandravra
Geplaatst: 11-02-11 12:23
Mijn paard heeft er ook wel een handje van om erg hard te lopen. Toch moet je een correctie uitvoeren. Eerst proberen te remmen op je zit, maar anders moet je wel even in de mond corrigeren. Niet aanhoudend, maar een korte correctie en dan weer loslaten/belonen als de gewenste reactie er is. En aan de hand veel tempowisselingen doen, heeft bij mij heel erg goed geholpen (alleen met halster). En vooral consequent zijn. Iedere overgang die ze zelf maakt corrigeren. Succes!
Maar het klinkt een beetje alsof je paard doet waar hij zelf zin in heeft. Dus hij kiest zijn eigen tempo als je alleen rijdt, dat gebeurt wel meer, maar dat je paard ook zelf langzaam gaat lopen en dan bijdraven, dat moet toch wel makkelijker te corrigeren zijn, of niet?
ja maar mechien is daar een gouden tip voor te vinden, Ik ben haar meestal net voor voordat ze dat truckje wilt gaan doen dus dan weet ze het wel, Maar ze probeert het wel steeds weer, snap je?
Albert
Geplaatst: 11-02-11 12:33
Laat ze eerst haar energie kwijt raken door in het begin van je bosrit op een mooi breed pad even schuwhard te gaan, zakt ze terug in tempo dan ga je aan het werk met dressuuroefeningetjes. Zij haar zin jij jou zin.
Wat altijd kan helpen is om tegen je paard te praten en haar op je zit te rijden. Gaat ze meteen hard ook als je alleen al stapt? Want dan is het handig om samen met iemand anders op een heel rustig paard buiten te gaan rijden en dan alleen maar te stappen en te stappen, zo leert je paard buiten rustig te blijven.
Een noodrem erop zetten. Ik heb ook zo'n pony, die heb ik nu geleerd dat als ik achterover hang, mijn benen naar voren afsteek, wat druk geef op beide teugels en HOOOO zeg, staat ie stil. Ook al gaat ie kei-hard. Ideaal.
Ga werken aan de techniek in de bak, want het paard is er buiten niet van overtuigt dat jij de leiding kan geven.
Als jij technisch beter gaat rijden kun je buiten haar ook terug nemen in tempo door b.v een travers of schouderbinnen in te zetten, dan kun je op die manier het paard de leiding geven en hoef je helemaal niet in zijn mond te zitten , puur op zit en indirecte teugelhulp.
MMMB
Geplaatst: 14-02-11 21:54
laat haar bij buitenrijden anders even met lange teugel lopen,rustig blijven. als jij weet dat ze zo weer hard gaat en gespannen etc. word, voelt zij dat. mischien lange teugel tegen haar praten enz. als zij heel hard wil ga jij langzaam wil zei langzaam ga jij wat harder.
Ik zou de aankomende tijd gewoon alleen maar stappen in het bos. Laat haar maar denken dat het bos is om rustig te zijn. Daarna kan je het langzaam opbouwen met een klein stukje langzaam draven...als ze dan te hard gaat, ga je weer stappen en de volgende keer weer proberen. Probeer anders alleen het bos in te gaan, dan hoeft ze niet op andere paarden te letten of ze bij te houden. Of spreek af met iemand dat je alleen wil stappen. Ik zou zeker voorlopig niet met een groep gaan die willen draven of galopperen totdat je haar weer volledig onder controle hebt en ze snapt dat ze rustig moet blijven en op jou moet letten. Boos worden heeft geen zin, het is een kuddedier, tuurlijk wil ze met de groep mee.
karlijn_92
Geplaatst: 15-02-11 23:01
Veel schakelen in draf, niet te lang op één tempo, anders gaan ze steeds harder. Zo zorg je voor afwisseling en controle. Wat ik ook altijd doe bij mijn paard, als ik een stukje wil galloperen, is korte stukjes achter elkaar galopperen. Dus je gallopeert een stukje en dan neem je hem weer terug, en dat een paar keer. Zo reageert hij goed op de hulpen, en krijgt het paard niet zo snel de kans om weg te sjeezen