galopwissel, maar niet gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

15carlijn15

galopwissel, maar niet gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:09

Hoi,

ik rijd een 7jarige ruin en we zijn nu met zijn training eens een niveau hoger gaan proberen *\o/*
Maar nu zijn we bezig met contra galop (enkele passen om te beginnen) maar als ik door de hoek kom, gaat hij ofwel over op een kruisgalop ofwel wisselt hij van galop. Een galopwissel op hulpen lukt wel niet :+

Hoe kan ik hem in contragalop houden?

Nu laat ik hem de "goede" galop aan springen en dan laat ik hem van hand veranderen naar b of e (of als het goed lukt die dag, nog korter, zodat hij extra contragalop moet doen) daar heeft hij geen probleem mee. Maar als ik hem door de hoek bij a of c wil rijden, lukt dat dus niet :(

Wie heeft tips voor mij?

Alvast bedankt!!!

:Y)

StalNollie

Re: galopwissel, maar niet gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:13

je paard is er waarschijnlijk nog niet aan toe, zijn evenwicht verhouding is nog niet voldoende om deze moeiilijkere oefening te ondersteunen,,

zie dat je b start vraag me af waarom je nu al deze oefening vraagt,

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:18

probeer die hoek dan ook te vermeiden. en veel je binnenbeen erbij.
ik neem aan dat wijken/sb/achterwaards terugnemen en veruimen in de gallop al bevestigd zijn? anders zijn dat leukere oefeningen om mee bezig te zijn als je "een stapje moeilijker" wil

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:18

het feit dat je nog b start zegt mij niets over je nivo thuis...feit is wel dat je paard door onbalans gaat wisselen,feit is ook dat contra-galop bij mij thuis niet vast hoort aan m starten. ik neem het al eerder stukjes meet in de training..ook bij b paarden. ik denk dt je teveel wil in een keer. ga kleine stukjes van de hoefslag en gallopeer dan terug naar hoefslag[denk aan een flauw gebogen lijn] bblijf je paard steunene tijdens het terug rijden aan je buitenteugel en blijf in de galopcadans meerijden-houdt m voorwaarts en actief. als ie dat kan kan je gaan uitbouwen..succes [by the way een juf in de baan helpt ook ;) ]

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:20

Goed je buitenbeen (van de oorspronkelijke kant) erbij houden en contrastelling aannemen. Paard van mijn zusje wisselde ook heel makkelijk bij het aanleren van de contragalop.

Ik ben het wel met stalNollie eens dat als je B start het erg vroeg is om je al op contragalop te storten. Je kunt dat gerust een keer meepakken, maar ga je er niet blind op staren.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:25

ik vind het eigelijk niet te vroeg om dat al te leren, ik rij nu bijna een jaar wedstrijden(starte ook gewoon in de B) en start over 2 weken al M2. ik oefende toen ik in de B starte, ook alles al van de M1/M2.dus daar is niets mis mee.

je moet goed je buitenbeen(van de goede galop) terug houden, en stelling naar buiten vragen, de mijn raakt deels in paniek en gaat raar galoperen, probeer de galop dus op de zelfde manier te houden.

hoe verander jij eigelijk van hand in galop? ik moest eerst gewoon een keertwending maken, zo maak je je niet meteen in contragalop een scherpe bocht(zals je van M naar K van hand veranderd)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:58

X_Linz_X schreef:
probeer die hoek dan ook te vermeiden. en veel je binnenbeen erbij.
ik neem aan dat wijken/sb/achterwaards terugnemen en veruimen in de gallop al bevestigd zijn? anders zijn dat leukere oefeningen om mee bezig te zijn als je "een stapje moeilijker" wil

Ja, dat kan hij. Achterwaarts kan hij voor de moment 3 mooie passen :) schouder binnenwaarts is eigelijk zijn beste oefening en wijken lukt perfect :Y)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:58

knollentuin schreef:
het feit dat je nog b start zegt mij niets over je nivo thuis...feit is wel dat je paard door onbalans gaat wisselen,feit is ook dat contra-galop bij mij thuis niet vast hoort aan m starten. ik neem het al eerder stukjes meet in de training..ook bij b paarden. ik denk dt je teveel wil in een keer. ga kleine stukjes van de hoefslag en gallopeer dan terug naar hoefslag[denk aan een flauw gebogen lijn] bblijf je paard steunene tijdens het terug rijden aan je buitenteugel en blijf in de galopcadans meerijden-houdt m voorwaarts en actief. als ie dat kan kan je gaan uitbouwen..succes [by the way een juf in de baan helpt ook ;) ]

Een gebroken lijn kan hij galoperen :)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:59

lizzy1 schreef:
Goed je buitenbeen (van de oorspronkelijke kant) erbij houden en contrastelling aannemen. Paard van mijn zusje wisselde ook heel makkelijk bij het aanleren van de contragalop.

Ik ben het wel met stalNollie eens dat als je B start het erg vroeg is om je al op contragalop te storten. Je kunt dat gerust een keer meepakken, maar ga je er niet blind op staren.

Het was gewoon ter afwisseling. Niet om wekelijks te trainen, maar wel om geregeld eens te gaan doen
Laatst bijgewerkt door 15carlijn15 op 11-02-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:00

xTweetyx schreef:
ik vind het eigelijk niet te vroeg om dat al te leren, ik rij nu bijna een jaar wedstrijden(starte ook gewoon in de B) en start over 2 weken al M2. ik oefende toen ik in de B starte, ook alles al van de M1/M2.dus daar is niets mis mee.

je moet goed je buitenbeen(van de goede galop) terug houden, en stelling naar buiten vragen, de mijn raakt deels in paniek en gaat raar galoperen, probeer de galop dus op de zelfde manier te houden.

hoe verander jij eigelijk van hand in galop? ik moest eerst gewoon een keertwending maken, zo maak je je niet meteen in contragalop een scherpe bocht(zals je van M naar K van hand veranderd)

Ik doe van m naar k. Die keertwending zal ik zeker eens proberen! Dank je voor de tip! *D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:02

Er is een reden dat contragalop in de proeven wordt opgebouwd via een rechts/linksomkeert of gebroken lijn vijf meter naar een korte diagonaal of een grote gebrokenlijn.

Oftewel, je vraagt nu contragalop voor gevorderden, aan je paard welke nog een beginner is in de contra. Begin eens met een gebroken lijn van 2 meter, dan 3, 4 en 5 meter, en als dat goed in balans en doorgesprongen gaat maak je eens een rechts en linksomkeert waarbij de voor de hoek gaat galopperen. Dan breid je dat weer uit door een rechts/linksomkeert te maken en wel één hoek door te galopperen, later twee hoeken, en daarna pas neem je de korte diagonaal eens mee.
Dit geheel duurt afhankelijk van paard enkele weken tot enkele maanden.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:05

_Esther_87_ schreef:
Er is een reden dat contragalop in de proeven wordt opgebouwd via een rechts/linksomkeert of gebroken lijn vijf meter naar een korte diagonaal of een grote gebrokenlijn.

Oftewel, je vraagt nu contragalop voor gevorderden, aan je paard welke nog een beginner is in de contra. Begin eens met een gebroken lijn van 2 meter, dan 3, 4 en 5 meter, en als dat goed in balans en doorgesprongen gaat maak je eens een rechts en linksomkeert waarbij de voor de hoek gaat galopperen. Dan breid je dat weer uit door een rechts/linksomkeert te maken en wel één hoek door te galopperen, later twee hoeken, en daarna pas neem je de korte diagonaal eens mee.

Hij kan een gebroken lijn galoperen van 2,5 en 10m. Dan blijft hij ook netjes in balans

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:17

15carlijn15 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hij kan een gebroken lijn galoperen van 2,5 en 10m. Dan blijft hij ook netjes in balans

In dat geval doe jij iets anders bij de korte diagonaal...want als hij in balans kan blijven, breng jij hem op dat punt uit balans :)
Stiller zitten helpt vaak goed, vooral niet teveel willen helpen. En niet alteveel druk op buitenteugel nemen (dan bedoel ik in linkergalop op de rechterhand dus de linkerteugel) dat vinden ze vaak ook niet prettig.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:18

_Esther_87_ schreef:
15carlijn15 schreef:

In dat geval doe jij iets anders bij de korte diagonaal...want als hij in balans kan blijven, breng jij hem op dat punt uit balans :)
Stiller zitten helpt vaak goed, vooral niet teveel willen helpen. En niet alteveel druk op buitenteugel nemen (dan bedoel ik in linkergalop op de rechterhand dus de linkerteugel) dat vinden ze vaak ook niet prettig.[/quote]

Ok, dan zal ik dat proberen. Dank je!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:16

De contra galop is idd een zeer goede oefening, om je paardje te versterken, om de nageeflijkheid net ietsje meer uit te testen, om te checken of je paardje echt goed op de hulpen luisterd, en je dus in staat bent de voorhand en de achterhand te verzetten.
Maar de meeste ruiters die starten met B-proefjes te rijden, moeten van deze oefeningen eigenlijk alleen maar dromen, dit vraagt heel veel controle over het paard, en om dit te bereiken moet je eerst de afzonderlijke dingen appart gaan oefenen.
Als je zoiets zonder instructie gaat oefenen dan verpruts je het paard ermee, het paard zal dan idd gaan omspringen , maar op een verkeerde manier, daar heb je nadien dan maanden of jaren correctie werk aan.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:24

goed stelling en buiging naar buitentoe houden en de binnen been wat verder naar achteren leggen, je buiten been gwn ietsjes achter de singel;)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:42

Mijn paard heeft ook een handje van overspringen en dat is absoluut niet omdat de oefeningen boven zijn niveau zijn. Ik zou in jouw geval de wissels niet direct afstraffen, als je dan later de wissels wil gaan oefenen wordt hij er dan misschien extra strak op.

Om hem niet over te laten springen kun je het beste duidelijke stelling aanhouden in de gewenste galop, dat maakt het moeilijker om over te springen. Ook je galophulp duidelijk aanhouden zodat hij continu begrenst wordt. Ook goed diep zitten helpt hier aan mee.

Succes ermee.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:29

aeolusnr1 schreef:
De contra galop is idd een zeer goede oefening, om je paardje te versterken, om de nageeflijkheid net ietsje meer uit te testen, om te checken of je paardje echt goed op de hulpen luisterd, en je dus in staat bent de voorhand en de achterhand te verzetten.
Maar de meeste ruiters die starten met B-proefjes te rijden, moeten van deze oefeningen eigenlijk alleen maar dromen, dit vraagt heel veel controle over het paard, en om dit te bereiken moet je eerst de afzonderlijke dingen appart gaan oefenen.
Als je zoiets zonder instructie gaat oefenen dan verpruts je het paard ermee, het paard zal dan idd gaan omspringen , maar op een verkeerde manier, daar heb je nadien dan maanden of jaren correctie werk aan.

Ik heb dit gedaan met lesgeefster. En hij had verschillende mooie wissels zei ze. *\o/*

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:30

CleovG schreef:
Mijn paard heeft ook een handje van overspringen en dat is absoluut niet omdat de oefeningen boven zijn niveau zijn. Ik zou in jouw geval de wissels niet direct afstraffen, als je dan later de wissels wil gaan oefenen wordt hij er dan misschien extra strak op.

Om hem niet over te laten springen kun je het beste duidelijke stelling aanhouden in de gewenste galop, dat maakt het moeilijker om over te springen. Ook je galophulp duidelijk aanhouden zodat hij continu begrenst wordt. Ook goed diep zitten helpt hier aan mee.

Succes ermee.

Ok, dank je wel!! Afstraffen heb ik niet gedaan :D

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:40

Mijne is een paard die veel heeft gesprongen, die is gewend om elke wending om te springen.

We hebben eerst aan ontspanning, takt, regelmaat, kracht en verzameling gewerkt, daardoor kon hij gebroken lijn en contragalop. Alleen in de wendig moet ik wel goed in balans houden, maak er een halve volte van bij de hoeken en na een rondje mag hij als beloning changement op commando.

Ik kan alleen mijn binnenbeen gebruiken om in 'goede' galop te houden, buitenbeen springt hij juist om. Dat had ik niet bij andere paarden dus ieder paard is ook een beetje anders :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:46

Het is heel moeilijk om vanaf hier te zeggen wat er precies mis gaat.
Kan van alles zijn, vaak rijtechnisch en meestal is het paard gewoon niet sterk genoeg.

Zowieso vind ik dat als je begint met het trainen van de contragalop de hoeken echt moet vermijden dat is weer een stap verder.
Is niet voor niets dat je pas in de M2 een heel rondje moet in contra, in de M1 is het enkel een klein (gebroken) lijntje.
Als je contragalop wilt gaan oefenen begin je met gebroken lijnen in galop. Als je die beheerst dan ga je elke keer een stapje verder.
Je moet het voor zijn dat hij overspringt of overkruist!
Mijn advies is goed les nemen en dan kom je er vast en zeker uit, maar ga niet zelf aanklooien dat is zo zonde en helemaal niet nodig.
Succes! :D

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 10:50

MiniMouse schreef:
Het is heel moeilijk om vanaf hier te zeggen wat er precies mis gaat.
Kan van alles zijn, vaak rijtechnisch en meestal is het paard gewoon niet sterk genoeg.

Zowieso vind ik dat als je begint met het trainen van de contragalop de hoeken echt moet vermijden dat is weer een stap verder.
Is niet voor niets dat je pas in de M2 een heel rondje moet in contra, in de M1 is het enkel een klein (gebroken) lijntje.
Als je contragalop wilt gaan oefenen begin je met gebroken lijnen in galop. Als je die beheerst dan ga je elke keer een stapje verder.
Je moet het voor zijn dat hij overspringt of overkruist!
Mijn advies is goed les nemen en dan kom je er vast en zeker uit, maar ga niet zelf aanklooien dat is zo zonde en helemaal niet nodig.
Succes! :D

Dank je!