Correct ruggebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CinTwiZo

Correct ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 10:02

Ik vind het heel lastig te zien en te voelen wanneer mijn paard haar rug goed gebruikt.
Hebben jullie tips waar ik op kan letten tijdens het longeren en rijden?
Gr cindy

kayjody

Re: Correct ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:47

het is zeker lastig om te voelen wanneer je paard de rug goed gebruikt.
een correcte achterhand en ruggebruik, heb je wanneer het paard je hand wil volgen naar voren.
Dus zich niet oprolt, teugels uit je handen trekt, neus in de lucht gooit of kantelt.
Het is dus van belang dat als jij je been aanlegt dat het paard daar gelijk op naar voren gaat, een voorwaartse reactie. Als het paard niet reageert, is hij niet voorwaarts, dan krijg je een paard die zich gaat
oprollen of evt. staken. Een paard wat aan de hulpen is, voorwaarts drang, een reactie geeft op het
gevraagde, zal de hand willen meenemen.dus daar kun je het met rijden al aan merken of je paard zijn rug goed gebruikt.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:14

Oke, dat doet ze meestal erg goed maar hoe kan ik het zien dan wanneer ik bijvoorbeeld longeer?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:33

Ik kan bij mijn paard duidelijk zien of de rug gespannen of ontspannen is. Een gespannen rug beweegt veel meer dan een ontspannen rug. Dit kun je bij het longeren dus zien.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:38

Een ontspannen rug deint mee, je ziet de spieren 'los' bewegen.
Bij een gespannen rug zie je de spieren 'vast' zitten en niet soepel bewegen.
Dit kun je vooral goed zien tijdens het longeren, bij een ontspannen rug zie je alle spieren deinen.

@ Sassol: andersom dus?

Onder het zadel is het een stuk moeilijker, maar je kunt er vanuit gaan dat, wanneer een paard je lekker laat zitten & voorwaarts-neerwaarts loopt en goed te schakelen is, de rug ontspannen is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:48

Pion schreef:
Een ontspannen rug deint mee, je ziet de spieren 'los' bewegen.
Bij een gespannen rug zie je de spieren 'vast' zitten en niet soepel bewegen.
Dit kun je vooral goed zien tijdens het longeren, bij een ontspannen rug zie je alle spieren deinen.

@ Sassol: andersom dus?

Onder het zadel is het een stuk moeilijker, maar je kunt er vanuit gaan dat, wanneer een paard je lekker laat zitten & voorwaarts-neerwaarts loopt en goed te schakelen is, de rug ontspannen is.

Had het misschien niet helemaal goed uitgelegd. Bij mijn paard is het toch echt zo dat als ze haar rug ontspannen heeft, hij vlakker blijft. Bij een gespannen rug gaat haar rug meer om hoog en naar beneden. Mijn paard heeft wel vrij ruime gangen en gooit hoog op. Misschien dat ze kortere stappen maakt als ze gespannen loopt waardoor bij haar haar rug meer beweegt dan wanneer ze ontspannen is?

Als je zonder zadel op een gespannen rug gaat draven kun je bijna niet anders dan stuiteren. Gebruikt het paard zijn rug echter goed, kun je netjes stil blijven zitten als je meebeweegt met het paard.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:08

hhaahha zonder zadel lig ik er volgens mij meteen af :) Maar over het algemeen laat ze me goed zitten. Ik wissel ook veel af tijdens het rijden van voorwaarts neerwaarts naar wat meer opgepakt en weer terug. Dit pakt ze goed op. Elke zijde wel een paar tempowisselingen (hoeven niet groot maar wel dat ik haar voel aantrekken en weer wachten) Zal binnenkort eens een filmpje maken. Is misschien makkelijk :)