Tips Gevraagd!! Pony Laten Ontspannen Met Rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ManOnnetje_

Tips Gevraagd!! Pony Laten Ontspannen Met Rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:37

Ik kon verder zo geen topic hierover vinden.

Ik heb een 4,5 jarige merrie, het duurt vaak 15/20 minuten voordat ze ontspant, en meer aan de teugel komt en me hand wil volgen.

Ik heb 1x in de 2 weken les, me instructrice zegt dat ik veel overgangen moet rijden, voltes van groot naar klein rijden en dan rustig de volte groter maken.

Hebben jullie tips hoe je het beste goed/snel kan laten ontspannen.?

Alle tips zijn welkom _/-\o_

Oedi

Re: Tips Gevraagd!! Pony Laten Ontspannen Met Rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:43

Er is een centraal topic voor het 'aan de teugel rijden' :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:50

Eerst behoorlijk instappen. Ik doe altijd eerste 10 minuten draven alleen contact houden met de mond, dan probeer ik niet aan de teugel te rijden of zo.
Dan rij ik wat voltes, wat tempowisselingen en dan wordt ze vanzelf nagevelijk en ontspannen.
Maar ik weet niet of dit voor ieder paard zo opgaat.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:53

mika11 schreef:
Eerst behoorlijk instappen. Ik doe altijd eerste 10 minuten draven alleen contact houden met de mond, dan probeer ik niet aan de teugel te rijden of zo.
Dan rij ik wat voltes, wat tempowisselingen en dan wordt ze vanzelf nagevelijk en ontspannen.
Maar ik weet niet of dit voor ieder paard zo opgaat.

Oke Top, Dankje ga het proberen :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:56

Bij mij op de manege is een groot, maar bangig paard(Hij is ongeveer 1.70 en is bang voor een pony'tje die stukken kleiner is ect). Die ontspant pas na een half uur meestal, maar dan loopt hij ook goed(aan de teugel, netjes luisteren enz). Ik vraag dan zo min mogelijk van hem, tot hij zich ontspant.
Wat ik doe:
- Veel praten tegen het paard
- Achter een rustige pony laten rijden, als dat kan
- Lekker veel tempowisselingen
- Een paar figuren als hij er klaar voor is

Ik vraag zo min mogelijk van hem, desnoods draaf en stap ik twintig rondjes, tot hij ontspant.
Ik ben zelf dan ontspannen in de hand, streng als het nodig is en beloon hem direct als hij zich ook maar een beetje ontspant.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:01

EskeGirl schreef:
Bij mij op de manege is een groot, maar bangig paard(Hij is ongeveer 1.70 en is bang voor een pony'tje die stukken kleiner is ect). Die ontspant pas na een half uur meestal, maar dan loopt hij ook goed(aan de teugel, netjes luisteren enz). Ik vraag dan zo min mogelijk van hem, tot hij zich ontspant.
Wat ik doe:

Ik vraag zo min mogelijk van hem, desnoods draaf en stap ik twintig rondjes, tot hij ontspant.
Ik ben zelf dan ontspannen in de hand, streng als het nodig is en beloon hem direct als hij zich ook maar een beetje ontspant.

Bedankt voor je reactie:) ..
Ja ik rij niet in de manege les hihi:) dus ik rij vaak altijd alleen..
Ik moet ong 2 kilometer stappen om bij de bak te komen en dan loopt ze gewoon lekker rustig rond te neuzen..
Ja idd ik ben ookaltijd 15/20 minuten bezig tot ze ontspant vaak is het langer:P ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:05

_ManOnn_ schreef:
EskeGirl schreef:
Wat ik doe:

Bedankt voor je reactie:) ..
Ja ik rij niet in de manege les hihi:) dus ik rij vaak altijd alleen..
Ik moet ong 2 kilometer stappen om bij de bak te komen en dan loopt ze gewoon lekker rustig rond te neuzen..
Ja idd ik ben ookaltijd 15/20 minuten bezig tot ze ontspant vaak is het langer:P ..

Geduld is een schone zaak ;).

Ik zou liever twintig miuten stappen dan van m'n paard vallen omdat ie zo gespannen is en dan schrikt ofzo.
Maar dat beest dat zo bang is...
Je zou ziet het echt niet voor: een paard van 1.70 dat niet durft te stappen naast een pony van 1.35/1.40, toch is het echt zo.
Gewoon net zo lang stappen en rustig draven, tot hij ontspannen is en dan héél rustig een volte gaan maken en dat langzaam opbouwen. Sommige paarden hebben dat gewoon nodig.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:14

Ja ik heb een pony van 1,49 en ben der al een half jaar mee bezig.. vandaar genoeg geduld haha:d ..
Zal dat steeds minder worden? of zal dat altijd blijven

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:16

_ManOnn_ schreef:
Ja ik heb een pony van 1,49 en ben der al een half jaar mee bezig.. vandaar genoeg geduld haha:d ..

Dat kan ik niet zeggen.
Het ligt denk ik aan het karakter van je pony, is het een zenuwachtig type, dan zul je veel geduld moeten hebben.
Ik denk dat je pony op den duur wel gaat ontspannen, en verder niks overhaasten en net zolang wachten en rustig rijden tot je paardje rustig wordt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:19

Het is ook wel belangrijk dat je zelf ontspannen bent en goed op je paard zit zodat je hem niet hindert.
Proberen goed en duidelijk de hulpen aan je pony te geven en voor de rest zo min mogelijk je pony te storen.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:20

EskeGirl schreef:
_ManOnn_ schreef:

Dat kan ik niet zeggen.
Het ligt denk ik aan het karakter van je pony, is het een zenuwachtig type, dan zul je veel geduld moeten hebben.
Ik denk dat je pony op den duur wel gaat ontspannen, en verder niks overhaasten en net zolang wachten en rustig rijden tot je paardje rustig wordt.

ze is wel druk, en hittepetiterig.
wordt wel steeds minder gelukkig omdat ze nu wel meer doet als eerst:D ..
Bedankt voor je reacite

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:21

mika11 schreef:
Het is ook wel belangrijk dat je zelf ontspannen bent en goed op je paard zit zodat je hem niet hindert.
Proberen goed en duidelijk de hulpen aan je pony te geven en voor de rest zo min mogelijk je pony te storen.

Ja idd..Thnx