Tips gezocht bij rug hol trekken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Tips gezocht bij rug hol trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:13

Hee Bokkers!

Sinds een half jaartje heb ik een superleuke nieuwe haflinger en een heerlijk zadel!
Voorheen zat ik altijd nogal slecht, stoelzit etc, nu met mijn nieuwe zadel is dat gelukkig allemaal verleden tijd!
Alleen heb ik nog een probleempje betreffende mijn houding, ik zit namelijk té rechtop, kantel mijn bekken en trek mijn rug hol, waardoor ik soms een beetje naar voren val.
Mijn instructrice zegt me dat ik moet proberen wat onderuitgezakter te zitten, maar na 2 maanden zit er nog steeds niet zoveel schot helaas, dus ik vroeg me af of jullie nog goede tips voor mij hebben :j

Alvast bedankt!

ThinkAgain

Re: Tips gezocht bij rug hol trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:18

buikspieren trainen misschien? Het werkt volgens mij namelijk van twee kanten, als je buik strak is, zul je je rug ook niet zo snel hol trekken

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:19

Je buik inhouden, kantel je vanzelf je bekken.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:22

Mijn buikspieren zijn al keihard, ook als ik ze aanspan kan ik mijn rug nog hol trekken, is gewoon een automatisme geworden geloof ik :=

Dankje voor de tip barvrouwke!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:28

de hele tijd onder het rijden je buik inhouden lijkt me wel onwijs vermoeiend.
Maar misschien zou je dan wat oefeningen kunnen zoeken, die zich op je rug(spieren) richten? En span je je buiskpieren ook aan tijdens het rijden dan?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:30

peacehorses schreef:
de hele tijd onder het rijden je buik inhouden lijkt me wel onwijs vermoeiend.
Maar misschien zou je dan wat oefeningen kunnen zoeken, die zich op je rug(spieren) richten? En span je je buiskpieren ook aan tijdens het rijden dan?

najah, het gaat er niet perse om om je buik in te houden, maar als je dat doet dan kantel je automatisch
je bekken. Dan kun je gerust weer doorademen, anders kun je ook maar half lucht happen :Y)
Gewoon als controlemomentje zegmaar en dat gevoel vasthouden.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:57

Heb je misschien rijfoto's?
Dan kunnen we ook een beetje zien op welke manier je je rug hol trekt en voorover valt.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:00

ga eens zonder zadel op je hafje zitten dan kom je er wel achter hoe je echt moet zitten. ben daardoor zelf ook veel beter gaan zitten.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 22:00

Ik stap regelmatig zonder zadel uit maar ik weet precies hoe ik moet zitten.
Het komt gewoon dat ik een hele tijd (2 jaar ongeveer) met een vreselijk zadel heb gereden en dat ik daardoor verkeerd ben gaan zitten. Het is al een stuk verbeterd maar dit is nog even een laatste puntje :j

Ik heb vandaag geprobeerd mijn buik in te houden en dat gaat op zich wel beter, maar het kan natuurlijk ook niet in 1 keer gelijk perfect gaan!

luego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:43

weet je hoe ik het heb aangeleerd? je zit op je zadel, trekt allebij je knieen zo hoog mogelijk op, tot borsthoogte ongeveer, de knobbeltjes die je dan voelt moet je blijven voelen op het moment dat je je benen naar de beneden laat zakken, kijk maar is in de spiegel, kaarsrecht. je bekken altijd kantelen totdat je je zitbeenknobbel voelt, voor jou gevoel misschien alsof je onderuit zit, maar het is toch echt recht, uiteindelijk lukt het je en kan je niet meer anders. haha ik heb er zelf 2 maanden over gedaan, en nu wil ik niet anders meer.

succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:50

je kan vanaf maandag kussentjes kopen bij de lidl ,wiebelkussentjes,hierop kun je oefen om met je bekken te kantelen en je rug hol bol en recht te schommelen..samen met de tips van luego lukt het je dan vast!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:54

Tjemig ja.. ik kan alleen maar bedenken: oefenen oefenen oefenen! Meer op je zitbeenknobbels zitten ipv op je ....! En hier steeds heel bewust meebezig zijn en iedereen je erop laten wijzen. :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:54

Probeer je schaambeen naar voren en omhoog te duwen, en tevens je been lang te maken door je knie naar beneden te drukken. Hiermee strek je op de juiste manier, waardoor je rug recht (ipv hol) wordt (een andere, plastische, manier om uit te leggen hoe je je bekken kantelen moet).

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:51

Zonder zadel rijden.
Niet alleen uitstappen maar ook draven.
Volgens mij blijf je alleen maar zitten als je ook echt goed ZIT.
En proberen de rug van het paard te voelen als je zit.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:35

Ik denk dat je je juist moet gaan ontspannen. Je instructrice kan je aan de longe doen, knoop in de teugels en de handen los. In stap, draf en eventueel later ook eens in galop. Haflingers zijn meestal wel braaf maar je moet in het begin wel zeker weten dat je haf niet gaat bokken bij het aanspringen in galop (jaja, echte haflingerstreken waar je gewoon niks anders aan kunt doen dan eens een flinke tik :P).
Misschien kan je dan ook eens de beugels uitdoen en lekker in het zadel zitten. Eerst de langs je been laten hangen maar als je echt gaat draven met je beugels uit moet je ze wel even voor het zadel kruisen anders heef tje paard er last van. Geloof me, Zonder beugels rijden is in het begin raar, het kna ook heel wat spierpijn in je benen opbrengen maar het zit wel lekker en je lrijgt er superveel evenwicht van. Het galoperen zonder beugels zou ik pas iets later doen, je moet je paard er goed bij kennen. Maar Galop zit wel het fijnste. (geld ook bij zonder zadel. Je moet echt zekerweten dat je paard daarbij braaf is)
Probeer je ook eens te ontspannen, Er kan toch niet veel fout gaan.. Als je haflinger er werkelijk vandoor rent laat je hem maar rennen...
Ik denk dat je instructrice ook nog wat tips voor je in petto heeft ;)

_haflinger

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:41

Lees deze link eens, en laat me weten wat je er van vind/ of je het herkent of niet, misschien kan ik dan nog wat gerichtere tips geven. :)

http://spirithorses.be/zitles.html

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:15

Misschien je beugels een paar gaatjes langer?