springles tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olandra

springles tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:05

hoii :D
Ik heb paar vraagjes..
ik heb vandaag weer springles ..
met balkjes draven gaat het wel goed maar zodra er een hindernis komt gaat mijn pony best raar doen soms keihard en als ik hem wil inhouden gaat ie alsnog hard ,, maardan zegt de instructice wel is teugel los laten maar dan gaaat hij juist keihard.
en soms weigeren en dan ga ik opnieuw vanuit stappen anders gaat hij racen en dan springt ie vet raar..

Iemand tips?

Groetjes Jetske!

Bralindy

Re: springles tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:16

Zoals ik dit zo lees lijkt hij het erg leuk te vinden xD. Wat ik zou doen als hij gaat racen is hem, als het kan, in een volte laten gaan, hem daar terug nemen en weer proberen. Laat hem goed weten dat hij niet mag gaan racen. Spring je vaak met hem?

Wel raar dat je instructrice zegt dat je zijn teugels lost moet laten :S..

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:19

Misschien ook is naar zijn rug laten kijken, misschien heeft hij moeite om te zitten voor de sprong. Waardoor ze hard willen gaan en er dan overheen vliegen. Tevens kun je een kortere aanloop nemen, en zeker niet goed vinden dat hij met zo''n snelheid erover heen gaat, desnoods voor de sprong op een volte trekken. Maar niet teugels los gooien.

Zeker als je hoger wil springen kan het gevaarlijk worden als hij zo blijft doen. Succes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:20

Ik denk dat ze dat zegt omdat je misschien de teugels wel erg strak houdt dan... Hoe strakker jij je teugels houdt, hoe harder hij gaat! Laat hem ook een klein beetje lopen, als je teveel verzameld wil hij juist sneller omdat hij anders bang is de hindernis niet te halen. Dus een beetje tempo is niet erg. Als hij daarna een fout maakt en de hindernis omver gooit of een balk eraf gooit, is dat alleen maar goed, daar leert hij juist van! Dan zal hij de volgende keer wel beter nadenken!

Een goede oefening is 2 balken neerleggen met 4 galopssprongen ertussen en dan aanrijden in galop, en proberen halt te houden tussen de balkjes. In het begin zal dat moeilijk gaan, maar later steeds beter.

Of 4 balken op de volte leggen (elke "hoek" een balk) en proberen daar telkens in het midden overheen te gaan, dan moeten ze ook afremmen anders haal je dat niet.

Of 2 hindernissen (lage kruisjes) op een volte zetten, dat is ook een goede tempo-oefening. En anders zet je de hindernis vlakbij de muur en ga je direct na de hindernis proberen om hem stil te zetten, desnoods tegen de muur.

Succes!

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:25

@ itsmi
als ik vanuit galop ga gaat het helemaal fout.

@ kempes
we hadden als het zadel op laten vullen omdat hij te plat op zijn rugje lag

en als ik naar de hindernis ga en dan een volte neemt zeg mijn instructice die ik niet mag, ga er nou naar toe niet wegrijden!

vanavond heb ik iemand anders omdat zij een baby krijgt!=D

wel bedankt alle 3.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:39

Graag gedaan en veel plezier en succes!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:55

@ Olandra, tsja, als je vanuit draf gaat of vanuit stap dan gaat ze waarschijnlijk net zo hard hoor! Dat maakt geen verschil. Dan gaat de pony waarschijnlijk nog harder omdat hij denkt dat hij anders de hindernis niet overkomt!
Galop is makkelijker.

Als je de tips niet wil proberen die in het topic gegeven worden omdat je instructrice het anders doet, waarom open je dan dit topic? Dan kan je blijkbaar niets anders proberen dan wat je instructrice doet..

jeffrey158

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:44

probeer wat itsmi zegt, over balken galoperen en hier een regelmatig tempo in te krijgen die jij wil.
en hoe hoog staat de hindernis? want de meeste ponys willen altijd racen over lage hindernissen en als het hoger word worden ze zelf ook wat serieuser.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:28

jeffrey158 schreef:
probeer wat itsmi zegt, over balken galoperen en hier een regelmatig tempo in te krijgen die jij wil.
en hoe hoog staat de hindernis? want de meeste ponys willen altijd racen over lage hindernissen en als het hoger word worden ze zelf ook wat serieuser.

Toch zou ik haar niet willen aanraden om nu al hoger te gaan.
Als de basis er (blijkbaar) niet goed inzit, is het niet verstandig om dan meteen maar hoge(re) hindernissen te gaan springen.
Basis is basis, dat leer je het beste bij de lage hindernissen...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:55

En als je van balkjes nou eens een heel klein sprongetje maakt van 10 cm? Zodat hij nog kan stappen zeg maar? Gaat hij dan ook al meteen in de versnelling? Anders kun je het zo proberen op te bouwen.

En ik zou hem zelf naar een hindernis toerijden, maar zodra hij eropaf vliegt erlangs sturen met een volte, totdat hij weer rustig loopt en opnieuw aansturen. Als hij lang blijft klieren, gewoon halt zetten. JIJ moet de baas zijn, niet je pony!

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 21:47

een beetje laat antwoord maar 1ding.
Springen gaat helemaal weer goed :D
en daarben ik heel blij om /3