Ik op Co!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Ik op Co!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 08:39

Dit is Co:

Co is van kennissen van mij, hij is 4,5 jaar oud en nog niet zo heel lang onder het zadel, hij is
vrij recreatief bereden door de dochter van de eigenaar (neusje in de lucht, weinig teugelcontact)
en is superbraaf, sinds een tijdje rijd ik hem zo nu en dan eens om hem los te werken over zijn rug
en om hem B-L dressuurklaar te maken. Co zijn galop is nog niet bevestigd, hier moet aan gewerkt
worden. Hij gallopeert superbraaf aan maar heeft dan een flink tempo en wil plat door de bocht gaan.
(het is gewoon onkunde want hij gallopeerd niet vaak genoeg onder het zadel)
Tips zijn welkom!

Ik vind hem geweldig, hij is superlief en het is een verschrikkelijke slijmbal op stal!

-Wil alleen even vermelden dat op het filmpje mijn beugels te lang waren (konden helaas niet korter meer haha)
Hierdoor trek ik mijn hakken erg op en lijkt het alsof ik hem vaak drijf.. En ik weet het.. op gympies rijden is niet erg netjes.
Verder zijn alle opmerkingen betreft houding en zit welkom!

Co staat overigens te koop voor een normale prijsklasse dus mochten er geinteresseerden zijn kun je me PBen en breng
ik je in contact met de eigenares!

Met Co ben ik bezig op:

- Op een stille hand aan het been nageeflijk zijn
- Als Co te diep gaat iets meer bijdrijven om hem licht bergopwaarts te krijgen zodat zijn achterhand geactiveerd blijft
- Correct galloperen en hier in ontspannen

Hebben jullie nog meer aandachtspunten?

Primavera

Re: Ik op Co!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:34

rijdt je nu met gympen aan :P?
verder ziet het er netjes uit.
let wel op het hoofd, het schudt constant.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:34

Wat een leukerd zeg, en ik vind het er netjes uitzien als je hem nog niet zo lang rijd..
Ik ben niet de aangewezen persoon om je commentaar te geven, het enige wat mij opvalt is je piano handjes ;)
En qua galop zou ik proberen wat meer overgangen te oefenen, net even aanspringen, 3 passen, en weer terug, en zodra hij een nette overgang maakt een paar passen erbij pakken? Maar moet ook maar net werken..
Jammer dat ik nog geen plek en tijd voor een paard heb momenteel, vind hem erg leuk :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:40

MrUlbe.. Dankjewel.. maar het is niet zo gek dat hij nog niet stil is in hoofd/halslijn.
Hij heeft een dikke ondernek van met zijn neus in de lucht draven aan een lang teugeltje.
Ik heb hem pas een paar keer gereden.. ik denk dat hij in het ruime half jaar/jaar dat hij
onder het zadel is dit de ong. 4e keer is dat hij naar ontspanning en aan het been aan de teugel loopt.

De reden dat hij niet stil is is omdat hij te diep wil kruipen en op de voorhand wil gaan
omdat hij dit makkelijker vind. Ik geef hem dan kuitdruk waardoor hij van achter naar voren
gereden wordt, hij bergop moet komen en zijn hoofd op de loodlijn moet dragen.

Daarom lijkt het soms ook of hij tegen de hand komt!

Hij leert zo verschrikkelijk snel!

Stoer..

pianohandjes?? Ik denk dat je ziet dat ik ze niet helemaal verticaal heb.. maar ik draai mijn
handen niet echt horizontaal hoor zoals echte pianohandjes ik draai gewoon mijn polzen niet
genoeg naar buiten. Ik hou ze wel recht maar kantel ze naar voren volgens mij.

Ik ben een ruiter die gewend is teugels kort, handen voor de schoft en boven het zadel
(Z) maar bij zo'n jong en fijn dier is dat niet handig want dan leren ze in je handen te hangen
of ze gaan teveel opkrullen.

Maar bedankt in ieder geval, je hebt wel een punt dat ik er op moet letten :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-02-11 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:44

Hoi,

Leuk paard en je zit mooi rechtop! Wat ik zo zelf vind en zie is dat hij in stap rechtsom niet spoort, daarbij houdt hij aan het eind van zijn hals zijn nek vast en is hierin niet ontspannen. Dit zie je terug in de achterhand. Daarbij vind ik dat je je handen ook wat stiller kan houden want je zaagt een beetje. Probeer hem zelf te laten lopen en dat hij zichzelf moet dragen. Maar goed dit is commentaar van een academische rijkunst liefhebber ;) Succes!

- nu plaats je net zelf commentaar nu ik dit bericht wilde plaatsen -

Het feit dat hij te diep wilt kruipen wijst erop dat hij niet voldoende sterk is in zijn achterbenen, die moeten hem dragen maar daar heeft hij de kracht niet voor waardoor hij op de voorhand kruipt. Neem een stapje terug en ga vooral op zoek naar ontspanning anders wordt de ondernek alleen maar erger (spreek uit ervaring, mijn pony had ook zo'n ontzettend dikke onderhals).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 09:55

Maartpaard:

Dat klopt, maar dat ligt niet zozeer aan het paard ;) Hij is nog niet helemaal rechtgericht (zoals heel veel jonge paarden) Rechtsom als ik mijn teugels kort heb kun je zien dat ik hem op mijn binnenbeen veel druk geef en mijn teugels niet echt loslaat waardoor hij niet spoort. Dit komt dus door mij.

Aan het einde van het filmpje zie je hem met een langere teugel stappen en kun je zien dat hij prima spoort :)

Zagen? *gniffel* Kom je een keer kijken als ik rijd? Een jong dier hoort gereden te worden aan een meeverende hand. Als hij kauwt en zijn neus een tikje opzij draait zagen is. Vergeet niet dat hij 4,5 is he en geen volledig bespierd en dagelijks getraind paard.

Overigens als we het over academische dressuur hebben: Niet voldoende sterkte op achterhand om te dragen? Hij is vlot zat achter want hij komt perfect in gang mee.
Je vind hem niet ontspannen? Paard is ontspannen, kijk naar het boogje in zijn staart en de rug die hij mooi bol op zet. Nee sorry.. ik ben het niet met je eens :o

En de ondernek komt als het paard aan de teugel gevraagd wordt en daar gedwongen wordt, of veel hoog loopt met het hoofd. Doet hij beiden niet

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:00

ik vindt dat hij al aardig stabiel is in zijn aanleuning.
Loopt super denk ik, prima te verkopen zo :D
Ik vind alleen die gympjes zo storen, en daarbij
super gevaarlijk. Maar jah toont wel aan dat je
er alle vertrouwen in hebt dat hij braaf is :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:44

Het boogje in zijn staart is inderdaad ontspannen maar ik vind hem in zijn nek absoluut niet ontspannen, hij duikt ook regelmatig achter de loodlijn. En inderdaad met een lange teugel spoort hij wel, dus laat hem dan langer. Ik vind dat hij echt een te korte nek heeft voor zo'n jong paard. Maar goed hierover zijn de meningen verdeeld..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:01

Heel leuk paard met een prima gangwerk.

Wat me vooral opvalt is da hij te gespannen loopt in de halslijn, hij heeft ook een ietsonderhals als ik op stand kijk.
Beter is het hem lang en laag en te rijden, zodat hij meer vetrouwen in de hand krijgt en die gaat volgen, en daarbij zijn rug gaat opbollen, nu drikt hij die weg.
De galop is niet alleen onbalans, hij vind het vervelend, heeft wellicht wat last van zijn rug en dan word er door jou teveel druk gevraagd van voor in de mond.
Ga hem eerst lang en laag in de draf rijden en dan pas galop.

Dan zal de draf ook ruimer worden, nu krabbelt hij afentoe nog wat.

De res heb je zelf an opgenoemd.

Jullie zijn wel een leuke combi ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:20

Maartpaard lekker makkelijk. De halve Grandprixpaarden-wereld duikt achter de loodlijn.
Dusse.. allemaal geen proefjes meer rijden en lange teugel geven en het maar uitzoeken op
de voorhand?

Mijn excuus dat ik het zeg maar.. Wat is dat nou voor oplossing?

Loes'sCorner
Klopt.. als je de eerdere reacties leest kun je ook lezen waarom hij onderhals heeft (niet door mij iig)
lang en laag ben ik met je eens maar helaas train ik hem af en toe eens een keertje en staat hij te
koop en ik moet zeggen dat een filmpje met een lang teugeltje nou niet echt in de smaak valt bij
eventuele kopers.

Ieder paard hoort lang laag getraind te worden en daarna pas oppakken. Ik doe dit ook met hem
voor ik hem oppak hoor ;)

Vind niet echt dat hij zijn rug wegdrukt.. ja met galop.. en misschien hele kleine stukjes in draf..
maar ik vind hem juist mooi recht en bol in de rug vergeleken met de vele holle ruggen die ik
zie om me heen. mnou.. de galop lijkt misschien vervelend voor hem maar als hij een paar rondjes
gegallopeerd heeft loopt hij kaarsrecht, losjes van voor en met zijn oortjes naar voren.. dus denk
dat rugklachten wel meevallen. Ik geef hem in het filmpje inderdaad teveel druk.. heb je gelijk in!

Krabbelen doet hij wel een beetje soms ja.. haha. Dan geef ik iets teugeldruk en kuit eraan omdat
ik hem iets omhoog wil hebben in de halslijn en dan krabbelt hij inderdaad. Als ik hem dan van voor
loslaat wordt hij idd ook ruimer.. maarja het is lastig als het paardje niet van jezelf is en je er niet
dagelijks mee kan trainen.

Vind nog dat ik het niet slecht doe. Heb er afgelopen maanden 3x of 4x op gezeten en ik vraag hem
inderdaad ook best wel al veel in 1x maar hij doet het toch maar even ook al is het niet altijd even
makkelijk. Je kunt wel goed zien dat het een paardje is dat erg graag voor je wil werken :)

Bedankt in ieder geval voor je post!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:40

Precies en dat is ook de reden waarom ik tegen de reguliere dressuur ben ;) Maar goed, ieder zijn mening toch?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:03

Ik vind het ook goed dat je je mening geeft, ik vind het gewoon leuk om te discussieren.
Ik probeer je er niet mee aan te vallen ofzo hoor. Die hogere paarden worden ook heus
wel lang laag gereden(en voornamelijk erg diep en daar heb IK een hekel aan)

Voorwaarts neerwaarts is ook erg belangrijk, dat geldt niet alleen op Co dat geldt ook
op 20 jarige manegepaarden en op 3 tot 18 jarige sportpaarden. Maar dan wel op de
correcte manier. Dat een paard met zijn hoofd laag loopt en met zijn neus op de loodlijn
loopt wil niet zeggen dat zijn rug ontspannen is. Hiermee worden namelijk zijn rugspieren
verlengt. Als het paard in de lage positie zijn neus voor de loodlijn drukt dan loopt hij
juist hol en drukt hij zijn rug weg. En veel paarden lopen op de voorhand waardoor de
achterhand juist slapper wordt.

In mijn mening is het dan juist beter om na het warmrijden eerst bezig te zijn met de
achterhand versterken. Dus van achter naar voren rijden, licht bergop en nageeflijk
blijven aan het been en stille hand. Ongeacht het hoofd stil is of niet dat leren ze vanzelf
wel en vanuit daar geef je steeds meer vrijheid van voren zodat het paard op de achterhand
blijft en DAN zijn rugspieren verlengt. ZO worden paarden ook mooi bol in de rug. En
ontspannen. En vanuit die ontspanning ga je uitstappen. Dus je sluit dan je rijden netjes
af. Naarmate je vordert, des te sneller ontspannen ze.. des te korter hoef je te rijden.

En daarna maakt het niet uit of je 15 minuten of een uur rijd want ze zijn los.

Net als bij ieder mens geldt ook bij ieder paard, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Je kan het ook zo zien. Bijna alle ruiters hebben ze liever te diep in de krul, ze tillen hun
handen op, hengelen hem iets omhoog en geven hem een schop bij. Waarom? Dan hebben
ze niets in hun hand. Dan ben je inderdaad slecht bezig. Als Co te diep komt daarentegen
laat ik hem voorwaarts gaan op kuitdruk zodat hij ZELF op de loodlijn komt. Ook al is het
maar een seconde, zolang ik er maar niet aan hoef te zitten komt de rest vanzelf.

Reguliere dressuur (ik denk dat je het moderne ruk en plukwerk+rollkur bedoeld) heeft niets
te maken met dressuurrijden. Komt alleen maar door slechte instructie. Ik heb altijd les gehad
met de achterliggende gedachte "Het paard moet werken, jij moet niet zoveel hoeven doen."

Ik krijg zelfs lage punten voor mijn hulpen omdat ze in de proeven nieteens zie dat ik hulpen
geef. In tegenstelling tot onze grootse Anky, die alleen haar handen en benen (aardig) stil
kon houden op Olympic Cocktail, want op Salinero leek het nergens naar. Ook het
achterbeenwerk komt niet overeen met het voorbeenwerk. Het oogt spectaculair maar is
ook niet mijn streven :)

Niet te snel iedere dressuurruiter over 1 kam scheren, ook al geef je je mening ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:34

Discussieren hou ik ook van ;)

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in. In jou technische visie kan ik me wel redelijk vinden. Het is heel goed op een paard lang en laag te rijden maar dan wel met de neus óp de loodlijn, niet ervoor of erachter. Ik ben er zeker voorstander van dat vooral jonge paarden worden gereden met veel lengte in de hals. Dit ontwikkelt ook een sterke bovenhals wat bij jou paard naar mijn mening ontbreekt. Ik vind dat jou paard echt te kort wordt gereden, je ziet ook spanning in vooral de nek. Dit is meestal afkomstig vanuit het bekken. Maar zoals je zelf al aangaf, hij is nog niet goed rechtgericht. Mijn vraag is dan, waarom loop je dan op de zaken vooruit? Tuurlijk in de AR zijn de stapjes wel heel erg klein maar toch ben ik ervan overtuigd dat je daar op lange termijn meer resultaat mee boekt. Als ik jou was zou ik mij volledig richten op het rechtrichten en het ontspannen, maar goed dat ben ik ;) Ik ben in ieder geval blij dat je zelf ook inziet dat Anky echt niet de hemel is en er tegenwoordig vaak slecht gereden wordt in de dressuur :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:42

Zoals je in de [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 kunt lezen is het toegestaan om foto's te plaatsen van paarden die voor de verkoop bestemd zijn, het is echter niet de bedoeling dat je daar melding van maakt: verkoopadvertenties kunnen worden geplaatst op de Eenmaal-Andermaal fora, mits je de eigenaar bent van het paard.