blaren op ringvinger van 1 hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

blaren op ringvinger van 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 20:06

ik heb sinds een paar maanden een jong dier dat ik aan het in/doorrijden ben. Nu is het een flinke kerel en had bij aankomst een goede onderhals (heeft normale hals, maar is altijd een sterrekijkert geweest.

mijn probleem;

Sinds oktober 2010 ligt mijn rechter ringvinger permanent open van de blaren (jullie snappen wel waar)
links nooit last van gehad, maar recht dus wel en omdat ik hem toch zo'n 3 tot 4 keer per week rij, geneest het niet. Heb verschillende handschoenen geprobeerd, rij nu met roeckl licht & grip. zijn 2 weken oud, nog niet gewassen in de tussentijd en de linkerhandschoen is nog in nieuwstaat (na een wasbeurt dan)
Rechts is echter volledig versleten.

Ik heb erop gelet tijdens het rijden of hij een moeilijke kant heeft, waardoor ik sterkere teugelvoering zou voeren ofzo. Nu heeft hij geen enkele makkelijke kant, maar ook geen speciaal moeilijke. Ik rij ook niet anders linksom dan rechtsom.

kan iemand mij een idee geven wat ik fout doe? behalve dat ik me kapot irriteer aan die lelijke wonden, ben ik bang dat ik zonder het te weten rijtechnisch iets helemaal verkeerd doe, wat later in zijn opleiding tot problemen kan leiden.

Lang verhaal voor een blaar, maar kom regelmatig goede tips tegen hier, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: blaren op ringvinger van 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:24

Dan heb je toch (Hoe je het ook went of keert) rechts veel meer druk dan links.
Paard of jij is gruwelijk scheef. Daar moet aan gewerkt worden. :)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:25

Gaat mee met Quir :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:26

Laat je het wel écht goed genezen voor je weer gaat rijden? Of ben je steeds te snel en houdt de 'blessure' daardoor zichzelf in stand?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:28

Probeer als beeld zo te rijden dat je met jouw vingers een "porseleine chinese zeer dure kopje" vasthoudt dat ieder moment kan breken. Zodra ik voel dat ik mijn vingers te strak hou of te sterk ben komt dat beeld bij me op. Automatisch word ik dan weer zachter. net als Quir verwacht ik dus dat je rechts meer druk uitoefent dan links. Succes!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:36

Het kan heel goed zijn dat je één kant vast houdt, dat doe ik namelijk ook. Ik hou altijd mijn linkerteugel strakker dan mijn rechterteugel. Het is drammatisch, ik kan mijn handen namelijk niet op gelijke hoogte houden. Mijn rechterhand is altijd een handlengte voor mijn linkerhand. Helemaal niet goed natuurlijk, en ik heb het vooral op de linkerhand (als ik linksom rijd). Dit is voort gekomen door een probleem met mijn paardje, wat nu opgelost is, maar waar mijn hand nog niks vanaf weet. :')

Wat ik doe is mijzelf continu corrigeren. Elke keer bij A en C. Ik moet zeggen dat het helpt, ik ben er nu een week of 4 mee bezig en ik merk al iets verbetering, maar veel is het niet. Ik bedoel, het is natuurlijk niet zomaar weg! Ik moet van mijn instructrice veel afwisselen met stelling rechts en vooral links, zodat ik meer gevoel krijg in mijn zwakke hand. Ook dat helpt goed. :j Bij m'n sterke hand heb ik mijn teugels ook altijd iets langer, niet dat hij als een waslijntje hangt maar iets minder strak dan rechts. Ik merk dat als ik deze dingen blijf onthouden, mijn paard er ook meteen beter op reageert.

Maar het kan natuurlijk ook aan je paard liggen, wat bij mij eerst ook het geval was. Daar even goed naar kijken dus!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:40

wat ik wel weet is dat mijn paard op de rechterhand zijn achterhand naar binnen brengt om zich te ontlasten, dit heb ik van veel mensen te horen gekregen. misschien dat ik onbewust meer binnenstelling vraag om zijn achterhand eronder te krijgen, maar de druk zou natuurlijk gelijk als links moeten zijn.

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:27

Ik denk dat jij teveel druk rechts hebt omdat jij of je paard scheef is. Net als wat Quir zei.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:52

Een hele eenvoudige oplossing: Je teugel tijdelijk niet tussen de ringvinger en pink langs laten gaan, maar met je gehele hand/vuist vasthouden. Ondertussen je blaar lekker laten genezen... Gewoon vet, uierzalf oid, erop vond ik altijd prettig blijft je huid ook soepel bij.

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:57

plaats je teugel eens op 2 vingers, dus voor je ringvinger, dan kan je plek genezen en ben je minder sterk,

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:46

Ik zou sowieso een blaren pleister van compeed op de blaar plakken want zodra je er weer mee gaat rijden gaat hij steeds weer open. En die tip boven me idd, plaats je teugel tussen andere vingers tot het genezen is!