Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Moll schreef:heel simpel de zijde waar het paard weerstand bied vraag je ontspanning dat kan dus contrastelling zijn, onspant het paard dan op de buitenteugel, kan je die hand naarvoren brengen en op de binnen hand mee nemen, ook zo wanneer het paard over de binnen schoudervalt vraagt men contrastelling hoef niet zwaar te wezen na gelang hoe hard het paard op de binnenschouder valt, men wacht tot het paard onder de massa komt, stapt en richt het paard recht onder de man en gaat verder
Romyv schreef:Moll schreef:heel simpel de zijde waar het paard weerstand bied vraag je ontspanning dat kan dus contrastelling zijn, onspant het paard dan op de buitenteugel, kan je die hand naarvoren brengen en op de binnen hand mee nemen, ook zo wanneer het paard over de binnen schoudervalt vraagt men contrastelling hoef niet zwaar te wezen na gelang hoe hard het paard op de binnenschouder valt, men wacht tot het paard onder de massa komt, stapt en richt het paard recht onder de man en gaat verder
en wat nou als het andersom of op de andere hand is..?
Romyv schreef:Verticaal en horizontaal balans? mij ben je kwijt!
am_vanes schreef:Romyv schreef:Verticaal en horizontaal balans? mij ben je kwijt!
Horizontaal balans: paard moet in horizontaal balans zijn, dus niet op een schouder "vallen " , en daarmee dus een been teveel belast .
Verticaal balans: je wilt je paard uiteindelijk meer op het achterbeen hebben ,zodat de balans van je paard meer naar achteren komt.
zeg ik het zo een beetje goed Moll?
Romyv schreef:am, daar kan ik idd wat mee!!!
maar, dan is je post over het herstellen van die horizontale balans niet het antwoord op mn vraag.. ik vroeg: als hij sterk is op je binnenhand, blijf je dan op je buitenteugel rijden? Als die sterk is op je buitenhand, idem?
ik wissel namelijk van hand, ik kan dus rechtsom op mn binnenteugel rijden en linksom op mn buitenteugel omdat ti bv links wel of niet goed voelt..
Romyv schreef:Waarom is het fout???