Methode A vs methode B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Methode A vs methode B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:47

Even een stukje achtergrond info voor dat ik mijn vraag stel.

Ik geef een vriendin van mij 1x per week paardrijles. Wij zijn heel erg bezig met de basis; rechtrichten, balans, netjes zitten, juiste hulpen, goede wendingen, nagevelijkheid, tempo bepaling ed. Het paardje waar ze op rijdt is van een andere vriendin van mij die er nu thuis op M niveau mee traint en de wedstrijden door vliegt (ze start nu net B).

De ' eigenaar' van het paard is een keertje komen kijken toen de bijrijdster les had van mij. Ze was het niet helemaal eens met de methode zoals wij bezig waren, want haar methode was anders en dat werkte veel beter. De eigenaar heeft mij toen een keertje les gegeven op het paard zodat ik duidelijkheid kreeg omtrent haar methode. Echter werkte dit voor mij ABSOLUUT niet!! Als de eigenaar het zelf doet, werkt het prima maar ik ben simpelweg de techniek niet vaardig.

Methode A: Mijn methode
Ik rij een paard altijd op 2 teugels. Losrijden doe ik door veel overgangen te rijden, wendingen te maken, te schakelen, de schouder te plaatsen ed. Tot het paard nageeft rij ik hem recht door bv met mn rechterbeen naar mn linkerteugel te drijven als ze rechts blokkeren. Links hou ik contact en (afhankelijk van hoe sterk ze zijn) zorg ik dat ik rechts dezelfde druk heb of hem loslaat als ze echt heel erg willen trekken. Als ze recht worden, geven ze automatisch na. Als ze bv dan rechts weer wat sterker worden omdat je een moeilijk stukje rijdt, rij ik ze los door ietsjes rechts in te buigen, dus dan vraag ik met mn rechterhand om zn kaak los te laten. Maar; omdat ze dan al los en nagevelijk zijn is dit minimaal. Ik maar dus geen onderscheid tussen mn binnen of buitenhand.

Methode B: De Eigenaar
Zij rijdt hem los daar het paard op de buitenteugel te rijden. De binnenteugel hangt los, daar heb je geen contact mee. Pas als ze op de buitenteugel nageeft, pak je je binnenhand erbij om hem recht te rijden. Dit doe je op beide kanten, ook als ze sterk zijn op de buitenhand. Zodra ze weer iets sterker worden op bv rechts, gelijk weer terug op de buitenhand en pas als ze weer zijn waar je ze hebben wilt binnenhand erbij en recht maken, onafhankelijk van de kant die je op gaat.

Nou vind ik dit een goede methode, maar pas als het paard los in zn lijf is!! om recht en los te rijden vind k mijn methode beter, omdat het soms een trek en schopwedstrijd is wanneer ze zich er scheef door trekken ipv nageven!! (mijn handen lagen helemaal open na een uur les van de eigenaar, terwijl ik hem gister veel beter liet lopen zonder rukken en plukken). Ik heb tegen mn lesklantje gezegd dat ik haar niet op methode B les kan geven maar dat het misschien wel goed is voor haar om bij iemand te gaan lessen die dit wel kan en dat zij dan voor zichzelf moet bedenken welke methode voor haar en het paard het beste werkt.

Wat vinden jullie hiervan? Volgens welke methode rijdt jij los en waarom? En werken deze methodes elkaar zoo erg tegen dat eigenaar er last van krijgt straks?

Kempkes

Re: Methode A vs methode B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:53

Mijn mening is dat de methode B helemaal niet klopt. Volgens mij heeft het paard geen goede basis gehad en denk ook dat hij alleen maar harder in de mond gaat worden. Gewoon bij methode A houden, indien dit het niet gaat worden, zal de samenwerking niet lang duren, tevens lijkt mij het ook verwarrend voor het paard.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:55

Als de eigenaar hem rijdt, is het maar 2 passen max en dan laat ti los op de buitenteugel en heeft ze hem weer recht. In het begin neemt ti overdreven stelling maar als die goed los is, is dit ook minimaal! Je ziet dan niet dat ze hem los rijdt op de buitenteugel omdat die hulp heel klein geworden is...

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:06

ik vind het moeilijk om te zeggen wat de jusite methode is. want er zijn meer wegen die naar rome leiden.
zoals bij de 1 moet je bijvoorbeeld been er aan houden/klemmen, en bij de ander moet je je been loshouden. voor allebei is wat te zeggen.

het probleem is als je gewend bent om in een bepaald systeem te rijden is het heel moeilijk om de goede dingen van een andere methode te zien. ik heb zelf denk een combinatie van jouw 2 methodes. en voor mij en mijn paard werkt dat. en dat is het belangrijkste.

ik geef de eigenaar van dat paard gelijk dat ze wilt dat die vriendin van jouw op haar manier rijdt, want daar rijdt ze zelf ook mee. als jouw vriendin dat niet wilt, dan moet je je vriendin op jouw paard laten lessen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:11

Eerlijk gezegd rij ik een combi namelijk rij ook op met buitenteugel echter zijn te rukken en te plukken en heb wel mijn binnenteugel op contact die is er voor mij alleen voor stelling te vragen en te sturen.
sluiten doe ik tijdens het sturen met mijn buitenteugel.
verder rij ik wel altijd op contact maar net als methode A veel overgangen en grote voltes en grote achtjes en wissel vaak van hand over de diagonaal.
hoop dat het ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:19

Er zijn altijd discussies over dit soort dingen. Van vele is een groot deel goed. Het belangrijkste is en blijft de eigenaar. Die bepaald dus wat er gedaan moet worden en hoe. Gebeurd het anders dan kan die rijden verbieden wat niet wenselijk is. Soms ben ik het niet eens met eigenaren. In zulke gevallen adviseer ik de ruiter om naar een andere instructeur te gaan of om een ander paard te gaan rijden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 16:21

het gaat niet om goed of fout, want ik denk dat beide methodes goed zijn!! Doordat ik de 2de methode niet beheers, voer ik hem niet goed uit met als gevolg dat het fout is. Maar dat zegt meer over mij dan over de methode. Enige wat ik aangeef is dat ik iemand iets niet kan leren wat ik zelf niet kan :+

Onbewust rij ik ook wel een combi van beide, alleen met losrijden niet! Ik pak de 2de methode op als ik hem los heb en dan is het niet ook zo dat het altijd mijn buitenteugel is..

Maar Anoek, jij denkt dat het wel lastig is om 2 verschillende rijmethodes van ruiters te combineren op 1 paard?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:55

ik denk inderdaad dat het lastig is voor het paard zelf, want hij wordt dan elke keer anders gereden. nu is het nog geen probleem, omdat het paard pas in de B dressuur loopt, maar zodra die hoger loopt zal het wel verwarrend kunnen worden voor het paard.

vb ik rijd mijn paard bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk been en ik sluit mijn hand met ligt kuit erbij en dan moet zij nageven. de moet daar net zo lang lopen tot dat ik zeg dat ze anders moet. vorige week heeft iemand haar gereden die meer speelde en klemde met de kuit. en dat snapte mijn paard absoluut niet. die ging alleen maar harder. dus dan is dus wel echt verwarrend voor het paard. ( mijn paard loopt nu na de blessure rond L/M niveau, maar zodra ze weer in het Z loopt, komt niemand anders er meer op). ik ben namelijk ook heel erg van de buitenteugel sturen, maar wel contact met beide teugels. als je aan de binnenkant loopt te rommelen, kunnen ze nooit een binnenachterbeen goed naar voren brengen.

ik denk dat je het goed met je vriendin en de eigenaar van het paard er over moet hebben. en dan allebei over elkaars ideeën hebben. misschien kan er dan een combi gemaakt worden.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:11

Wat is methode B raar !
Ik rijd hetzelfde als hoe jij rijd/les geeft. Omdat ik Ollie meer los krijg wanneer ik volte's rijd , meer op het achterbeen , en voor ook mooi krijg , rijd ik overgangen.En schoudervoor/binnenwaarts daar word hij gewoon súper soepel van :D

Ik denk dat het paard er wel 'last' van krijg , want de ene methode wil hem de tijd geven om het los te maken.Maar methode B wil hem naar mijn gevoel snel nagevelijk en hop gaan :Y)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:33

methode b

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 10:42

Moll schreef:
methode b

Kan je dit onderbouwen? Aangezien het een discussie topic is :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:13

heel simpel de zijde waar het paard weerstand bied vraag je ontspanning dat kan dus contrastelling zijn, onspant het paard dan op de buitenteugel, kan je die hand naarvoren brengen en op de binnen hand mee nemen, ook zo wanneer het paard over de binnen schoudervalt vraagt men contrastelling hoef niet zwaar te wezen na gelang hoe hard het paard op de binnenschouder valt, men wacht tot het paard onder de massa komt, stapt en richt het paard recht onder de man en gaat verder

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:14

Moll schreef:
heel simpel de zijde waar het paard weerstand bied vraag je ontspanning dat kan dus contrastelling zijn, onspant het paard dan op de buitenteugel, kan je die hand naarvoren brengen en op de binnen hand mee nemen, ook zo wanneer het paard over de binnen schoudervalt vraagt men contrastelling hoef niet zwaar te wezen na gelang hoe hard het paard op de binnenschouder valt, men wacht tot het paard onder de massa komt, stapt en richt het paard recht onder de man en gaat verder

en wat nou als het andersom of op de andere hand is..?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:17

Romyv schreef:
Moll schreef:

en wat nou als het andersom of op de andere hand is..?

als het paard op de binnen hand sterk is is dat 9 van de 10 keer ruiterfout, maar ook hier in kan je een weerstandbiedende hand geven en et paard laten lossen en na geven van uit de ruiter, als het paar op de volte B.V naar binnen val stuurt men het naar buiten, wanneer het naar buiten valt naar binnen, dit is het paard in verticaal balans brengen, wanneer dit goed gaat kan je het paard in horizontaal balans brengen en op het achterbeen plaatsen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 11:19

Verticaal en horizontaal balans? mij ben je kwijt!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:59

Romyv schreef:

ohjeej, je weet uiteraard wat verticaal en horizontaal is dat zijn dus ook de balans lijnen van je paard, als je paard niet in die balans lijnen loop kan je dus niet in balans zijn en kan je je paard dus niet rechtrichten

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:13

Romyv schreef:

Horizontaal balans: paard moet in horizontaal balans zijn, dus niet op een schouder "vallen " , en daarmee dus een been teveel belast .
Verticaal balans: je wilt je paard uiteindelijk meer op het achterbeen hebben ,zodat de balans van je paard meer naar achteren komt.

zeg ik het zo een beetje goed Moll?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:19

am, daar kan ik idd wat mee!!!

maar, dan is je post over het herstellen van die horizontale balans niet het antwoord op mn vraag.. ik vroeg: als hij sterk is op je binnenhand, blijf je dan op je buitenteugel rijden? Als die sterk is op je buitenhand, idem?

ik wissel namelijk van hand, ik kan dus rechtsom op mn binnenteugel rijden en linksom op mn buitenteugel omdat ti bv links wel of niet goed voelt..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:49

am_vanes schreef:
Romyv schreef:

Horizontaal balans: paard moet in horizontaal balans zijn, dus niet op een schouder "vallen " , en daarmee dus een been teveel belast .
Verticaal balans: je wilt je paard uiteindelijk meer op het achterbeen hebben ,zodat de balans van je paard meer naar achteren komt.

zeg ik het zo een beetje goed Moll?

grote lijnen correct

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:53

Romyv schreef:
am, daar kan ik idd wat mee!!!

maar, dan is je post over het herstellen van die horizontale balans niet het antwoord op mn vraag.. ik vroeg: als hij sterk is op je binnenhand, blijf je dan op je buitenteugel rijden? Als die sterk is op je buitenhand, idem?

ik wissel namelijk van hand, ik kan dus rechtsom op mn binnenteugel rijden en linksom op mn buitenteugel omdat ti bv links wel of niet goed voelt..

en dat klopt dus niet, er word namelijk nooit op de binnen teugel gereden, gelijkwaardige aan leuning op 2 teugels ja, maar je moet het paard dus contra kunnen stellen zonder dat er getrokken word of weerstand geboden woord vanb uit het paard, wanneer de binnen teugel sterker is kanje ditg los werken met weerstandbiedende hand, echter is het zo dat wanneer je zoals je aangeeft op de binnenteugel rijd, is dit een ruiter fout.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:21

Ik probeer ook te rijden volgens B. Als ze sterk zijn aan de binnenteugel, wringen ze (bij mij iig tot dusver steeds) ook (en dat kan heel subtiel zijn) tegen het binnenbeen aan dus daar tik ik dan vanaf.
Sterk zijn aan de buitenteugel los ik op met weerstandbiedende hand en meer impuls.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:39

Waarom is het fout???

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:06

Romyv schreef:
Waarom is het fout???

Omdat je op je buitenteugel het tempo regelt, en de wending mee inzet, binnenteugel zorgt voor stelling maar sturen doe je niet met de binnenteugel , althans ik niet. Dus als je echt op je Binnenteugel rijdt, en de buitenteugel is los dan kan het paard nooit op 2 teugels komen. Maar het blijft een moeilijke materie!