Jonge pony, opstappen met krukje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinewien

Jonge pony, opstappen met krukje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:11

Ik ben bezig met het inrijden van onze nieuwe pown! Gaat eigenlijk echt super goed, ze is heel braaf enzo!
alleen het opstappen is een beetje probleem!
Ze heeft natuurlijk nog niet zo heel veel balans, dus als ik dan opstap komt er eventjes best wel veel gewicht op 1 kant! dan kan ze niet zo goed blijven staan! gevolg: wegspringen of stijgeren..
Dus nu dacht ik als ik nu met mijn krukje opstap kan ik zo hoppa mn been er over doen en kan ik rustig gaan zitten, zonder dat ze uit balans raakt!
Maar vindt een krukje eigenlijk ook wel een beetje link als ze dan wel opzij of omhoog gaat! Wat zouden jullie doen??!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:28

Heel veel oefenen met krukje. Ga er voor vanalles opstaan. Poetsen, zadelen, enz. Ik merk hier dat de jonge pony vooral schrikt van het net in en uit de blindevlek komen van bewegende dingen (mensen bv) Net als bij het handpaarden was het omhoogkomen van de ruiter (opstijgen) eerst ook eng.

Deel het hele opstap proces in stapjes. Na elk stapje verder eerst geheel terug naar je uitgangspositie en herhalen totdat paard er echt relaxed onder blijft. Niet blijven doorgaan omdat paard nog niet (teveel) reageerd.
Paard moet leren dat : wat de mens op je rug doet gaat er ook weer af. En dat is nooit pijnlijk of gevaarlijk, hoogstens raar.

edit er is een huiskamertopic over inrijden:
[HK] Het grote beleertopic in de HK

Romyv

Re: Jonge pony, opstappen met krukje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:30

ik zou ervoor kiezen dat iemand je een voetje geeft!! Als er iets gebeurd, kan jij iig niet je rug breken door op het krukje te vallen of hij zn benen door er overheen te lopen..

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:32

Ik zou denk ik niet met een krukje opstappen, omdat dat best link is..
Als je paard wel schrikt..Dan kan het perongeluk tegen het krukje aan stoten..
paardjee..weg, jij op de grond :s.. off erger..
Net als wat Romyv zei, een voetje kan ook geen kwaad! ;-)

succes ermee, ;-)
Groetjes Amber

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:35

Iemand die aan de andere kant van het zadel in de beugel gaat hangen zodra jij je gewicht in de beugel zet (:

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:46

Ik ben wel voor krukjes, als mijn eigen paardje hier eenmaal staat komt er ook zo'n prachtig houten opstapblok :D Veel beter voor de rug van het paard!! Gewoon je pony er rustig aan laten wennen, met een stevig krukje kan er naar mijn mening niet zoveel mis gaan.

Trouwens, leuk dat het verder zo goed gaat!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:57

Ik doe alle paarden met krukje.

Die wie ik nog niet ken zet ik in de hoek met de neus naar de bakrand.
Krukje ernaast.
Op krukje staan.
Over de billen aaien (attentie er komt wat aan!)
En zitten :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:23

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 01-02-22 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:31

Wij doen dat met jonge paarden als volgt:

Neem iemand op een ervaren, ouder paard en laat die de lijn (neus) zo kort mogelijk bij de knie houden. Ga dan eerst op een kant in de beugels hangen en wissel dan om naar de andere kant -dus altijd tussen de twee paarden in-. Als je het idee hebt dat ze/hij blijft staan, stijg dan op en zet jezelf in het zadel. Afstijgen doe je op dezelfde manier.
Degene die op het begeleidingspaard zit moet je paard goed in de gaten houden en eventueel kalmeren, jij zegt verder helemaal niets.
Paar keer oefenen en je paardje snapt hoe het moet staan en ervaart de de druk en trekkrachten. Normaal doen we er hier hooguit een half uurtje over gedurende 2-3 dagen/dag.

Bieke78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:00

Je kan het paard laten wennen aan het krukje door clickertraining.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:52

IK leer mijn jonge paarden altijd aan het krukje wennen, de oudere trouwens ook, want ik stap altijd op met krukje is vele malen beter voor de rug.

Is eigenlijk een voorbereiding naar het zadel mak maken, stil blijven staan naast een krukje en zowel van links en rechts op kunnen stappen .
Maak er een aparte oefening van , dan is het krukje niet eng voor het paard en jij hoeft niet bang te zijn dat hij weg stapt en mocht hij dat wel doen , maak je daar weer een oefening van.
Tenslotte is het eerste wat je doet als je een paard zadel mak maak gewoon zitten en niet gelijk weg stappen, dus leer het paard stil staan al is het 5 min, ook een jong paard kan dit , juist een jong paard kun je dit heel goed leren en het geeft rust.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:41

Ik ben toch van mening dat je zonder hulpmiddelen op je paard moet kunnen klimmen.
Beter voor de rug... Ik neem aan dat je de rug van het paard bedoeld?

Als je gezond bent dan veel oefenen en zelf je lenigheid wat op peil brengen, dat helpt heel goed.
Je kunt je krukje ook niet meenemen tijdens een rit, waarbij je een keer moet afstappen.
Kun je niet goed bij de beugel, dan laat je het vieren en stel je het weer af als je weer zit.
Bij zadelmak maken, worden geen hulpmiddelen, zoals een krukje gebruikt.
Het paard moet 3 dingen leren: stilstaan, balans houden en wennen aan gedoe tijdens het opstijgen (aan beide kanten). Als een paard dat geleerd heeft, dan kun je je zelfs met een takelwagen in het zadel laten hijsen. Je paard moet je dus geen andere kabinetten aanleren. Beter is om zelf te leren opstijgen volgens de regels.

Een hulpmiddel, heeft verder niets met zadelmak maken te maken hoor, alle paarden (op uitzonderingen na) worden volgens een standaard methode ingereden en zadelmak gemaakt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:51

@maxcomx

Nou ik bedoel meer de rug van het paard, wat denk je wat er voor gewicht aan zijn rug komt te hangen?
Heel veel paarden hebben daardoor een zere rug, je hangt aan zijn ruggen wervel, lijkt me niet goed,
Balans houden leer je ze door te trainen en niet door op te stappen, daar leer je ze mee strak zetten met op stappen een goed begin van de training dus, je paard moet voor hij gaat lopen al alle spieren spannen en daarna gelijk los lopen, waarom moet hij wennen aan gedoe?
Ik hou mijn paard liever heel en wen hem aan gedoe, en daar komt bij dat ik mijn jonge paarden inrij zonder , zadel,
En wat is een standaard methode, denk dat het belangrijkste is dat het paard zich er goed bij voelt en netjes wacht op de ruiter en stilstaan, ga eens zoeken op mijn paard blijft niet stil staan met op stappen, hoe denk je dat dat komt??
Door te veel gedoe lijkt mij, hou het simpel, voor je zelf en voor het paard en leer het stil staan voor j ehet zadel mak gaat maken dus ook naast een krukje zowel links als rechts en hou je paard heel in zijn rug, hoeveel rug problemen denk je dat er zijn alleen maar door een ruiter dat 3 x met zijn gewicht aan die rug komt te hangen, denk daar eens goed over na.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:46

Om met een krukje op te stappen is geen goed idee! Ten eerste omdat ze zoals je al zei opzij kan springen tegen het krukje en tegen jou en ten tweede omdat je nooit meteen heel snel op de rug van een jong paard moet gaan zitten maar je altijd zachtjes moet laten zakken. Ik zou persoonlijk vragen of iemand je paard even vast wil houden tijdens het opstappen en tegen haar te praten en rustig te blijven vooral niet gespannen raken en zorgen dat je niet te lang aan een kant in de beugel hangt. Dit is overigens nooit goed ook niet bij oudere paarden.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

Met jonge paarden stappen wij altijd op met een krukje. Er zijn altijd wat mensen aanwezig, vooral wanneer je paard nog maar net onder het zadel is. Die mensen houden het paard vast en trekken het krukje weg wanneer dit kan ;) Gewoon je voet in de beugel, erin gaan staan, maar je gewicht netjes over het paard verdelen en langzaam je been erover. En natuurlijk heel veel geruststellen en praten en vooral niet te snel willen. Succes

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:57

midgie schreef:
@maxcomx

Nou ik bedoel meer de rug van het paard, wat denk je wat er voor gewicht aan zijn rug komt te hangen?
Heel veel paarden hebben daardoor een zere rug, je hangt aan zijn ruggen wervel, lijkt me niet goed,
Balans houden leer je ze door te trainen en niet door op te stappen, daar leer je ze mee strak zetten met op stappen een goed begin van de training dus, je paard moet voor hij gaat lopen al alle spieren spannen en daarna gelijk los lopen, waarom moet hij wennen aan gedoe?
Ik hou mijn paard liever heel en wen hem aan gedoe, en daar komt bij dat ik mijn jonge paarden inrij zonder , zadel,
En wat is een standaard methode, denk dat het belangrijkste is dat het paard zich er goed bij voelt en netjes wacht op de ruiter en stilstaan, ga eens zoeken op mijn paard blijft niet stil staan met op stappen, hoe denk je dat dat komt??
Door te veel gedoe lijkt mij, hou het simpel, voor je zelf en voor het paard en leer het stil staan voor j ehet zadel mak gaat maken dus ook naast een krukje zowel links als rechts en hou je paard heel in zijn rug, hoeveel rug problemen denk je dat er zijn alleen maar door een ruiter dat 3 x met zijn gewicht aan die rug komt te hangen, denk daar eens goed over na.

Dit vind ik een beetje onzin hoor als je een normaal gewicht heb en een beetje handigheid dan belast je die rug niet expliciet. Je gaat toch niet als een debiel met je hele gewicht in die beugel hangen? Ik zet goed af met mijn rechterbeen van de grond. Moet er niet aan denken dat ik afhankelijk wordt van een opstapje. Mijn paard zet zich niet strak maar staat gewoon braaf met een los teugeltje met de neus bijna op de grond.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:58

vera1234 schreef:
Om met een krukje op te stappen is geen goed idee! Ten eerste omdat ze zoals je al zei opzij kan springen tegen het krukje en tegen jou en ten tweede omdat je nooit meteen heel snel op de rug van een jong paard moet gaan zitten maar je altijd zachtjes moet laten zakken. Ik zou persoonlijk vragen of iemand je paard even vast wil houden tijdens het opstappen en tegen haar te praten en rustig te blijven vooral niet gespannen raken en zorgen dat je niet te lang aan een kant in de beugel hangt. Dit is overigens nooit goed ook niet bij oudere paarden.

Dit vind ik wel een hele goede tip.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:21

ik zou gewoon n voetje regelen :D als ze schrikt en over het krukje struikelt dan kan ze zich bezeren.
of je zorgt dat ej het met een krukje doet als er iemand naast staat en die het krukje meteen weg pakt.
zorg iniedergeval dat je als je met normaal opstappen begint meteen naar voren over de rug leunt zodra je je voet in de beugel hebt dan verdeeel je je gewicht namelijk meteen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:45

Als je opstapt kom je altijd op een punt dat jou gewicht 3 x zoveel weegt hoe snel je het ook doet , ik kan ook zo opstappen geen probleem, mijn paard blijft ook netjes staan met los teugeltje,maar denk aan de rug van mijn paard,

Waarom zou het paard schrikken, leer het paard stilstaan en vertrouwen , als je je paard naast een krukje al niet vertrouwd wat heb je dan op zijn rug te zoeken?

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:26

@maxcom ik denk dat je mn vraag niet goed gelezen hebt!
Met mijn lenigheid heeft het echt nix te maken hooor! Ik spring soms ook wel op mn paard zonder hulpmiddelen (&zadel) :') (dat doe je niet bij zo'n jong dier natuurlijk, maar bijwijze van!)

Bij mijn paard gebruik ik verder ook altijd een krukje, omdat dat toch echt wel veel beter voor zijn rug is!

Maar gaat nu even over Nora! Ik heb het vandaag met krukje geprobeerd! ging hartstikke goed! :D hele week wel mee geoefend ook met er naast staan enzo!!
En dat stijgeren en wegspringen kwam dus echt omdat ze uit balans raakte tijdens het opstappen! (en dan sprong ze eigenlijk altijd van me af, daarom durfde ik het nu wel aan!) wat ik al vermoede! want nu bleef ze rustig staan en kon ik zo weer wegrijden!! :D en iemand stond er naast om het krukje weer weg tehalen!!

..Een voetje regelen leek mijn overigens geen optie! als je kind bent lukt dat nog wel! Maar ik vrees dat ik nog langer aan dat zadel hang als ik met een voetje moet opstappen, dan dat ik het gewoon doe.. :')

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:13

Ik stap altijd met een krukje op, dit op aanraden van de osteopaat. Anders trek je al snel je zadel iets scheef over de ruggegraat van je paard. Ik heb zo'n kunststoffen "emmer" van ikea. Is heel licht en net hoog genoeg. Als hij er eens tegenaan stampt kan hij hem hier niet aan kwetsen.
Is in het begin even veel geduld hebben. Net als je erop staat gaat hij weer een eindjes tappen natuurlijk :)
Maar gaat na enkele weken als niks! Veel succes!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:50

Tja, osteopaten... Het wordt tijd dat die aan de dezelfde regels gebonden worden als in de US.
@midgie
De jonge paarden worden hier standaard ingereden voordat ze verder gaan als sportpaard.
Als je een goed zadel hebt en correct gesingeld, dan is er geen enkele reden waarom je niet in een beugel kan blijven staan. De druk wordt dan over de hele romp verdeeld. Wat het paard leert, is stabiel blijven staan in zo'n geval, wat er ook gebeurt. Dat wil niet zeggen, dat je dat altijd zo moet doen: het gaat erom dat het paard in zo'n geval geleerd heeft om ook in die gevallen te blijven staan en evenwicht te bewaren.
Maar krukjes.... Sorry, de enige remedie is leren opstijgen en te leren de beugels correct in te stellen zowel naast als op het paard. Een krukje is alleen bedoeld om de tekortkoming van de ruiter te compenseren. Wie weet volgt later een rolator?
Ik ken die paarden wel die maar half ingereden zijn, die beginnen al te lopen als ze denken dat er iemand aan de beugels zit. Rugproblemen worden meestal veroorzaakt door 2 oorzaken: Verkeerd zadel of te kort rijden waardoor de achterhand meer opdrijft dan de voorhand. Het laatste kan ook halsproblemen geven, vooral bij volbloeden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:22

NOu dat is echt onzin, dat het voor de tekortkoming van de ruiter is, het gaat mij om het dier, het is bewezen dat die druk 3 x aan een kant van de ruiter komt ongeacht welk zadel erop ligt.
Als je logisch nadenkt dan kun je dat zelf ook heel goed bedenken.
Het zadel is om op te zitten en niet om aan te hangen en jezelf op te takelen, dus die druk verdeling is anders als je opstijgt, er is een punt waar je even door moet, weet even daar de naam niet van .

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 04:13

Hoeveel keer stijg je per dag op en af op hetzelfde paard en hoe lang duurt het per keer voordat je erop zit en er af bent?
Voordat je paard blijvende schade ondervindt, dan moet er bijna sprake zijn van RSS.
Onzin zou ik het niet noemen, ik zit zelf in gemiddeld 2 - 3 seconden op een paard. Met alle respect voor je mening: ik heb nog geen paard gezien dat schade heeft opgelopen door correct op/afstijgen.
Ik wacht wel af over dat punt, dat je dan even opzoekt.
Ondertussen, blijf ik van mening dat de techniek van op en afstijgen, iets is wat een ruiter moet beheersen en niet het paard of een hulpmiddel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:19

Ik heb deze link even gekopieerd, miss kun je op het 4de plaatje ook zien op welk been het paard steunt .
Dat jij in 2 sec op je paard zit is prima, maar stap je ook links en recht zo op?
En het feit is er dat jou gewicht 2 sec 3 x aan de rug van je paard hangt,
Maar ja je hoeft niet met een krukje op te stappen, veel mensen schamen zich er ook voor, nou ik zou me schamen als mijn paard rug klachten zou krijgen door het gewicht wat er elke dag 3 sec aan hangt.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/opstapkrukje.htm