Bitloze pony is buiten erg sterk, wat is handig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Bitloze pony is buiten erg sterk, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:10

Mijn nieuwe paardje is super braaf, maar wil buiten het liefst zo hard mogelijk. De vorige eigenaresse reed haar bitloos en daar ben ik mee verder gegaan. Het liefst wil ik dat ook zo houden. Wie heeft er tips?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Bitloze pony is buiten erg sterk, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:14

Goed dat je bitloos verder gaat!
Ik denk dat de rem nog niet genoeg bevestigd is, dus het helpt het best als je je daarop focust. Je kunt bv buiten gaan wandelen, vanaf de grond kan je hem waarschijnlijk beter stoppen. Probeer dit uit te breiden, bv een iemand erop een iemand ernaast. Eerst alleen maar stappen, ze moeten leren dat buitenrijden niet om rondcrossen gaat. Pas als het in stap perfect gaat, en je haar op je zit terug kan nemen (want dat is uiteindelijk het beste, zit en stem) ga je met de draf oefenen, en zo verder. Probeer heel consuquent te zijn, hoe moeilijk het ook is. Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:48

Wat is handig vraag je ?????
Gewoon je paardje leren na te geven, na geven op het bit , loslaten in kaak en nek, nageven op je been zowel de voorhand als de achterhand kunnen verzetten , en dus ook wijken, stelling vragen, schouders binnen of buiten stellen, ..... kortom "body-control" en dit gaat heel ver, als je bv de linker voet wil verplaatsen moet dit dus ook kunnen, dan mag die rechter niet verplaatst worden.
Jij als ruiter bepaald, wat - waar - en hoe , het paard kiest hier niets, die voert uit hetgeen jij hem vraagt , niet meer en ook niets minder.
Bitloos is goed hoor niets op tegen, maar de vraag blijft wel hetzelfde , en het paard moet ook hier dan ook hetzelfde reageren, dus eerst weer op bit en als dat correct verloopt dan kan je weer naar bitloos.
Wat ook kan is als je toch bitloos wil volharden, niets mis mee trouwens, want ik doe het trouwens zelf ook bij het zadelmak maken van paarden eerst een bit, dan bitloos en dan weer terug met bit.
Ik gebruik dan een "Indian-Bosal" das een heel goed biloos systeem en daar krijg je ook makkelijker dat nageven mee klaar.
Als een paard niet nageeft is verdere oplijding eigenlijk ondenkbaar.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:08

aeolusnr1 schreef:
Gewoon je paardje leren na te geven, na geven op het bit , loslaten in kaak en nek, nageven op je been zowel de voorhand als de achterhand kunnen verzetten , en dus ook wijken, stelling vragen, schouders binnen of buiten stellen, ..... kortom "body-control" en dit gaat heel ver, als je bv de linker voet wil verplaatsen moet dit dus ook kunnen, dan mag die rechter niet verplaatst worden.
Jij als ruiter bepaald, wat - waar - en hoe , het paard kiest hier niets, die voert uit hetgeen jij hem vraagt , niet meer en ook niets minder.
Bitloos is goed hoor niets op tegen, maar de vraag blijft wel hetzelfde , en het paard moet ook hier dan ook hetzelfde reageren, dus eerst weer op bit en als dat correct verloopt dan kan je weer naar bitloos.
Wat ook kan is als je toch bitloos wil volharden, niets mis mee trouwens, want ik doe het trouwens zelf ook bij het zadelmak maken van paarden eerst een bit, dan bitloos en dan weer terug met bit.
Ik gebruik dan een "Indian-Bosal" das een heel goed biloos systeem en daar krijg je ook makkelijker dat nageven mee klaar.

Euuuuuh,
Het gaat over een haflinger die overal heel braaf en rustig is, alleen in het bos enthousiast wordt.
Ik neem aan dat jij in het bos ook niet de hele tijd bezig bent met stelling, wijken en schouders stellen. Misschien dat de titel niet helemaal correct is, maar mijn OP is duidelijk genoeg. Zal je PB ook nog even beantwoorden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:07

Het gaat er ook niet om dat je de hele tijd bezig bent met die oefeningen maar dat je ze wel kan! Een paard wat zijwaarts loopt, kan niet vooruit. Kun jij je paard dus makkelijk laten wijken, ook als ze druk is, ga je iig al niet zo hard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:53

@sassol: Maar dat vind ik truukjes. Goed het helpt mischien, maar ho is gewoon ho en niet via 20 omwegen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:21

Ho is idd hooooo.
Maar als je paardje het niet doet, tjaaa dan sta je daar hé, hoo hoooo hoooooo ........
Tis idd niet altijd nodig 20 manieren te leren , nee mssn is het beter er 100 manieren van te maken, je moet het je paardje kunnen wijsmaken, hij moet het begrijpen, en daar dan heel consequent in zijn en blijven.
Als je paardje niet stopt, is het niet dat hij niet wil luisteren, hij heeft het gewoon nog nooit goed geleerd, en dat aanleren , tjaaaa , das de ruiter/trainer die daar verantwoordelijk voor is hé.
De truuk zit hem hierin , dat jij de vraag zo moet formuleren dat je paardje zelf kiest te doen wat jij eigenlijk wou hebben, dus het paard zal denken ik heb het gevonden , en jij zegt ok .... braaf paardje dadelijk belonen door de druk er even af te halen.

Miss_Malfoy schreef:
@sassol: Maar dat vind ik truukjes. Goed het helpt mischien, maar ho is gewoon ho en niet via 20 omwegen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:51

Nee daar bedank ik toch voor. Een doet iets omdat 'ie weet dat, ook al vraag ik het, hij niet echt keus heeft, en uiteindelijk vooral om mij blij te maken. Een paard dat doet waar 'ie zin in heeft (ookal is het bv kiezen tussen optie die jij aanbied) word te me brutaal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:59

Ja ik ben het ook met aeolusnr1 eens
Het ligt echt aan je eigen techniek,
Het paard maakt zich sterk omdat jij je sterk maakt, durf eens los te laten en pak het paard terug op die techniek, stelling/buiging ,schouder binnen of traver zijn allemaal oefeningen om ook in het bos de leiding terug over te nemen, maar dan moet wel de techniek kloppen en de ontspanning daar op volgen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:14

@Midgie: Dat eerste ben ik het wel mee eens. Alleen dingen zoals extra oefeningen vragen, tja het kan, maar sommigen worden er alleen maar geflipter van. Bij mij vaak toch wel, dan was ontspannen en duidelijk zijn de beste oplossing. Maargoed het blijft duidelijk een lastig onderwerp.
Mischien eens met je instructeur samen naar buiten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:42

Miss_Malfoy schreef:

Een paard wat hard wilt omdat hij opgewonden is (geschrokken, heet, teveel energie etc.) wilt dus graag bewegen. Om tegen zo'n paard te zeggen: "nee, je moet stilstaan of rustig stappen" vind ik dus onbegrip naar het paard toe en veel paarden worden daar drukker van. Door tegen het paard te zeggen dat hij juist door moet lopen, maar dan wel hoe jij dat wilt (wijken bijv.) zal het paard rustiger worden omdat hij begrepen wordt. Er wordt voldaan aan zijn behoefte: lopen. Tegelijkertijd houd je wel de controle over het paard en zal het paard ook beter luisteren als je dan een keer vraagt om stil te staan/rustig te stappen.
Omdat je ook een bepaalde oefening vraagt zal het paard beter gaan nadenken (linkerhersenhelft) ipv instinctief willen rennen (rechter hersenhelft) en dus beter bereikbaar blijven.

Het zijn dus geen trucjes, maar het is psychologie;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:52

Psychologie of niet, mijn ervaring is dat ze er alleen maar drukker van worden omdat er te veel aan ze geprutst word. Ik zet waar het kan een stevige draf in (tja, sommige paarden houden nu eenmaal meer van tempo, en zolang ik weet dat langzamer zou kunnen en de rem werkt vind ik het niet erg om wat harder te gaan) of ik geef lekker lange teugel, ga relaxed zitten en praat heel rustig. Zo voelen ze zich minder opgesloten en gaan ze minder snel gekke dingen doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:58

Miss_Malfoy schreef:
Psychologie of niet, mijn ervaring is dat ze er alleen maar drukker van worden omdat er te veel aan ze geprutst word. Ik zet waar het kan een stevige draf in (tja, sommige paarden houden nu eenmaal meer van tempo, en zolang ik weet dat langzamer zou kunnen en de rem werkt vind ik het niet erg om wat harder te gaan) of ik geef lekker lange teugel, ga relaxed zitten en praat heel rustig. Zo voelen ze zich minder opgesloten en gaan ze minder snel gekke dingen doen.

Ik vind dat dit best in combinatie kan met oefeningen. Doe dat zelf ook weleens. Paard ziet zandpad waar ze vaak mag galopperen, maar ik wil dat niet. Als ik dan oefeningen doe, richt ze haar aandacht weer meer op mij ipv hard gaan. Op het moment dat ze zich toch spant, ontspan ik extra en geef desnoods idd een stukje lange teugel. Wat niet betekent dat ho niet ho is hoor.

Denk dat het paard van TS ook heel erg gewend is dat, bos=hard gaan, maar als ze er ook aan went dat je in het bos ook best vaak gewoon rustig stapt, of een beetje dressuurt, dat het dan al veel beter gaat. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:54

Tjaa "Miss Malfoy" ieder zijn mening hé.
Maar naar mijn idéé weet je niet voldoende waarover je praat,zo lijkt het me tenminste.
En een paard doet niets om je plezier te doen hoor, zo denken paarden echt niet, ook dit is al een onderdeel van psychologie.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:57

Ik weet helaas meer dan genoeg over paarden die buiten graag hard gaan. :=
Maar goed ieder zijn ding. Bij sommige paarden zal het mischien werken om ze wat bezig te houden met oefeningen, maar naar mijn ervaring werkt dit bij de echte diehard snelheidsmonsters juist averechts.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:04

Als je meer dan genoeg weet dan moet je ook weten dat het probleem bij de ruiter ligt.
En dat paarden geflipt worden van oefeningen en dat een echte diehard snel wil en de techniek daar niet bij werkt dat is onzin, juist bij dat soort paarden moet je ook de leiding over nemen op de rug, en dan bedoel ik niet het geruk en gepluk, maar echt rijden en dan krijg je ze buiten ook aan een lange teugel gereden,
Dus idd als het paard druk word en sterk word dan zit er een prutser op de rug, paarden houden juist niet van tempo , ja als ze zich niet veilig voelen, maar ga eens een groep paarden observeren , hoe vaak gaan ze in volle draf en galop door de wei , bijna nooit , ja eens een jolige 5 min, maar dat gebeurd soms dagen niet, ja als er een schrik moment is , maar dan gaat dat hoofd weer lekker naar het gras hoor, dus denk is idd dat je toch nog veel moet leren zoals aeolusnr1 al zei.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:12

Lous schreef:
aeolusnr1 schreef:

Euuuuuh,
Het gaat over een haflinger die overal heel braaf en rustig is, alleen in het bos enthousiast wordt.
Ik neem aan dat jij in het bos ook niet de hele tijd bezig bent met stelling, wijken en schouders stellen. Misschien dat de titel niet helemaal correct is, maar mijn OP is duidelijk genoeg. Zal je PB ook nog even beantwoorden.

Ik heb dat lang gedaan. Eigenlijk iets te groot en sterk paard kon ik daarmee prima houden en mijn gebrek aan piste wegmoffelen. Ik had in ieder geval een paard dat niet stopte met wijken vlak voor de hoefslag. Buiten is immers geen hoefslag :D en hij was met mij bezig in plaats van alleen maar oortjes naar voor en GAAN! Niet dat hij er echt vandoor ging, maar echt terugkomen was dan niet het makkelijkste. Overigens heb ik ontdekt dat zijgangen erg handig zijn om auto's een beetje op afstand te houden...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:15

Ik rijd ze buiten ook gewoon aan een lange teugel. ;) Ik word er niet warm of koud van als ze zo doen, gewoon lekker laten stappen, bij gedribbel rustig praten, zithulp, eventueel een kleine ophouding. Goed dan dribbelt hij wat en is gespannen. Maar omdat hij weet dat ho ook echt ho is, kan ik lange teugel geven zonder dat hij meteen gaat rennen. En dan is er niks aan het handje. Overigens vrees ik dat ik je teleur moet stellen, enkele van de paarden die ik reed mochten buiten toch graag flink doorlopen. Niks te maken met onzekerheid, gewoon een kwestie van hoe harder hoe beter.

Maar ik nodig je graag een keertje uit om chiel te komen rijden. Neem jij je cap en bodyprotecter mee, pak ik de camere he. :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:16

Das een heel stomme opmerking en/of vergelijking.
Jij stelt nu voor om ineens eens te komebn tonen hoe goed we wel kunnen rijden, het rijden op zich is hier niet van tel eigenlijk, dit paard dat jij daar als gevaarlijk beschouwd "Chiel" , indien er geen lichamelijke gebreken zijn en indien hij goed in zijn hoofd is, zou ik onmiddelijk durven zeggen kom er maar mee af, ik zal je bewijzen dat je ook op dat paard kan rustig rijden, ook met een lang teugeltje, en oefeningen kan laten rijden.
Maar het is niet iets van er even opstappen en eens laten zien hoe goed ik op een bokkend paard kan blijven zitten, want als je het op zo'n manier wil gaan oplossen dan zal het mssn lukken maar mssn ook niet, de truuc zit hem hierin dat dit paard gewoon moet hertraint worden, zijn gedrag is op dit moment niet juist, en heel waarschijnlijk is hij zo geworden door slechte opleiding.
Je moet er gewoon toe komen dat je paard jou respecteert, jou volgt in al wat je hem vraagt, dus geen verzet toont, dit gedrag moet dan vanuit het paard zelf komen, hij moet het als het ware zelf gaan bedenken, en op zo'n moment heb je als trainer enkel te zeggen tegen dat paardje, ok flink gewerkt hoor , en je haalt alle druk even weg, het paard is dan overtuigd, ik heb het goed gedaan, en zo doe je dat met alle onderdelen van het gedrag dat je wil omvormen, en uiteindelijk heb je dan een paard waar je idd fier op kan zijn.
Dit klinkt idd makkellijk en is in een paar woorden heel vlug zo gezegd, maar de praktijk is soms toch net iets spannender en heel veel moeilijker, maar als je verstandig omgaat met je paard , respect toont, regels opstelt, supper consequent bent en blijft, het leuk en uitdagend houdt, je paard net op het juiste moment beloond en rust geeft, ....... wel dan garandeer ik je dat het ook met dit paard zal lukken.
Dit werkt echt bij elk paard, dus ook bij die van jou daar.

Miss_Malfoy schreef:
Ik rijd ze buiten ook gewoon aan een lange teugel. ;) Ik word er niet warm of koud van als ze zo doen, gewoon lekker laten stappen, bij gedribbel rustig praten, zithulp, eventueel een kleine ophouding. Goed dan dribbelt hij wat en is gespannen. Maar omdat hij weet dat ho ook echt ho is, kan ik lange teugel geven zonder dat hij meteen gaat rennen. En dan is er niks aan het handje. Overigens vrees ik dat ik je teleur moet stellen, enkele van de paarden die ik reed mochten buiten toch graag flink doorlopen. Niks te maken met onzekerheid, gewoon een kwestie van hoe harder hoe beter.

Maar ik nodig je graag een keertje uit om chiel te komen rijden. Neem jij je cap en bodyprotecter mee, pak ik de camere he. :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:24

Ik zeg niks over rodeo. Dat maak jij er van. ;)

Wat voor mij iig telt, is dat wat je ook doet, je het streng, consuquent en duidelijk doet, maar ondertussen ook altijd op blijft letten hoe je paard er nu op reageert.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:26

ik las een keer ergens een zinnetje, ging het op mijn eigen paardje toepassen en die kende het toen heel snel:
(denk er eens over na voordat je commentaar geeft aub)

"wil je; dan mag je. wil je niet; dan moet je".

(het houdt in:
als hij wil rennen, dan moet ie ook rennen (en flink laten rennen) tot hij moe is, als ie dan wil stoppen MOET hij doorgaan, tot dat hij echt niet meer kan. geloof me: na een paar keer laten ze het wel uit hun hoofd om zelf te gaan. dan wachten ze netjes tot dat jij zegt dat het mag.)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:28

Dat hebben we je nu al zo dikwijls proberen te zeggen, je begintt het dus te snappen nu. (voor de nederlanders ; je begint het te begrijpen)
Maar ik meen wel wat ik gezegt heb je mag er gerust mee afkomen met dat paard.
Ik beschouw het bijna als een uitdaging, wil er een weddenschap op afsluiten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:35

Tja je moet het zelf weten, maar ik denk wel dat je er heel duidelijk mee moet zijn.
Niet als in: Ojee hij luisterd niet naar mijn ho. Nou dan vraag ik maar wat anders. Dat is verwarrend, hou dat vol en hij luisterd binnen no time nergenst meer na.
Het kan imo dus werken maar dan moet je helemaal goed oppassen.
Ik blijf er sceptisch over.

Overigens pas op met wat je zegt, er mankeert niets aan chiel, je moet er gewoon geen stuk onbenul op zetten die denkt dat hij kan rijden. Iemand die niet kan rijden en dat weet, kun je er zo mee naar buiten sturen. Maar wil je echt rijden dan moet je het waarmaken om het zo maar te noemen.

Ik persoonlijk zie het als een geweldig eigenschap, dit energieke paard steekt me altijd aan met zijn energieke karakter. (Anglo arabier, heeft ook nog wel endurence gelopen. Rengalop, liefst op het strand, is zijn lust en zijn leven. 17 jaar maar doet nog altijd 60 km per uur.) Ik word gewoon vrolijk als ik voel hoe hij voor een lang stuk zich al aan het op peppen is. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:39

Miss_Malfoy schreef:
Tja je moet het zelf weten, maar ik denk wel dat je er heel duidelijk mee moet zijn.
Niet als in: Ojee hij luisterd niet naar mijn ho. Nou dan vraag ik maar wat anders. Dat is verwarrend, hou dat vol en hij luisterd binnen no time nergenst meer na.
Het kan imo dus werken maar dan moet je helemaal goed oppassen.
Ik blijf er sceptisch over.

Het is natuurlijk niet zo dat als het paard ervandoor wilt, jij 'ho' zegt en als dat niet werkt dan maar overgaat in wijken. Op het moment dat het paard hard wilt laat je hem meteen wijken en daarbij lekker actief houden. Is het paard gekalmeerd kun je hem altijd nog 'ho' zetten.

Edit: als het wijken nog met veel moeite gaat is dit natuurlijk niet de beste oefening om te kiezen, dan kun je beter slangenvoltes oid rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:45

Nee, maar ik denk dat dat voor sommige mensen dan erg verleidelijk is. Ho blijft gewoon altijd ho. Leer desnoods een one rein stop aan.