.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:07

kan dit topic gesloten worden
Laatst bijgewerkt door Biies op 09-02-11 00:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard gooid hoofd omhoog. help pleasee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:23

Even een vraagje...Wat vind jij aan de teugel rijden? Ik zie alleen een paard dat roept hé, doe es normaal met die hand, ik hoef niet geflost te worden! ;) En gelijk heeft 'ie. Kwestie van rijden met een zachte hand, van voor naar achter, en niet aan de voorkant rommelen. :)

Mindfields

Re: Paard gooid hoofd omhoog. help pleasee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:28

Ik zou heel snel een tandarts bij dit paard halen en een instructeur zoeken die jullie kan helpen om beter te leren voelen en reageren. Zelf je rijkunstig gevoel lekker gaan ontwikkelen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:34

Het zadel is te breed en ligt op de schoft, probeer hem wat tussendoor met losse teugel te stappen.
Mijn paardje doet dit ook als iemand teveel aan de voorkant loopt te plukken.

Dit is geen dominantie van het paard meer irritatie, waarschijnlijk moet jij hem meer inhouden als je achterop rijdt wat weer pijn in zijn mond veroorzaakt.
Je ziet aan de sperriempje dat hij continu probeert zijn mond te openen.
Probeer deze ook wat losser te doen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-02-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:35

maar als er dus iets is met zijn gebit, waarom doet hij dit dan alleen als hij niet voorop mag lopen? of moet halt houden?

dat van de teugel rijden was een voorbeeld. vandaar dat we dus dachten dat het erges niet goed zat. maar hij doet het ook als je halt wil houden.als dit paard voorop loopt is er vrijwel niks aan de hand.

oja, alshij alleen buiten loopt merken we het zelfde probleem

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:39

Biies schreef:

Is toch duidelijk als ie het ook doet bij het halt houden?
Paard heeft last van zn mond door al dat gesjor aan de voorkant, gaat er ook nog iemand nog een keer aan zitten trekken....

Klinkt misschien niet leuk maar jullie zijn zelf het probleem.
Zou ook deels aan het zadel kunnen liggen maar alsnog is dat iets wat jullie moeten oplossen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:55

TS dit is wel heel kinderachtig he? Je vraagt om advies, krijgt het, en als het je dan niet bevalt gooi je de boel dicht? :?

Iedereen maakt fouten, dat is helemaal niet erg. Ik vind het super goed dat je op deze manier je vriendin probeert te helpen! :)
En ik neem aan dat je op bokt kwam om iets te leren, dus doe dat dan ook. Hoe meer je openstaat voor de mening van andere mensen, hoe beter je met paarden zult worden. Dus ga nog eens na wat er misgaat, kijk kritisch naar de filmpjes. Een paard is er niet op uit om je te pesten, hij geeft gewoon ongemak aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:05

Biies schreef:
maar als er dus iets is met zijn gebit, waarom doet hij dit dan alleen als hij niet voorop mag lopen? of moet halt houden?

dat van de teugel rijden was een voorbeeld. vandaar dat we dus dachten dat het erges niet goed zat. maar hij doet het ook als je halt wil houden.als dit paard voorop loopt is er vrijwel niks aan de hand.

Vaak zie je dat een paard iets doet wat hij heel leuk vindt (zoals dit paard wat graag voorop loopt) dat ze makkelijker hun ongemak (tijdelijk) vergeten.
maar zodra ze iets moeten doen wat ze moeilijker vinden ze heftiger reageren op pijn/ongemak omdat ze niet op iets leuk kunnen focussen.
Het is juist fijn dat dit paardje aangeeft ergens problemen mee te hebben.
En ook goed dat jullie aan het zoeken zijn waarom hij dit doet.
Maar dit is echt geen dominantie maar een duidelijk teken van ongemak.
Dus is het nu aan jullie daar wat aan te doen.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 01:06

me laatste reactie voor dit topic. toevallig wou die vriendin van mij ook een topic openen. vandaar dat ik dit wou sluiten.

Ikkijk niet kritish naar de filmpjes maar ik kijk kritish naar hoe het paard reageerd en vooral wanneerhij dit doet.

Jullie zeggen nudingen waarbij ik denk hoe kom je hierbij. en zo volgen er lange discussies omdat ik misschien niet alle informatie vertel. zo lijkt het net of ik aan het banketstaaf als ik bijvoorbeeld zeg:

hij schiet ook met zijn hoofd omhoog als je de teugels maar een klein beetje op maat maakt. tuurlijk kan het een probleem zijn in zijn gebit of in zijn rug. maar we kunnen ook momenten met hem rijden zonder dit probleem.

Dus nogmaals ik laat de keuze nu aan het baasje over om nog een topic te openen. aan reactie's zoals: gesjor en geflos van voor. daar hebben wij dus absoluut niks aan. Dit komt voor ons alleen maar storend over ipv opbouwende kritiek.

Ik sta altijd open voor hulp bij de paarden maar het moet wel leuk blijven en niet aanvallend :)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 01:07

Brainless schreef:
Biies schreef:

Vaak zie je dat een paard iets doet wat hij heel leuk vindt (zoals dit paard wat graag voorop loopt) dat ze makkelijker hun ongemak (tijdelijk) vergeten.
maar zodra ze iets moeten doen wat ze moeilijker vinden ze heftiger reageren op pijn/ongemak omdat ze niet op iets leuk kunnen focussen.
Het is juist fijn dat dit paardje aangeeft ergens problemen mee te hebben.
En ook goed dat jullie aan het zoeken zijn waarom hij dit doet.
Maar dit is echt geen dominantie maar een duidelijk teken van ongemak.
Dus is het nu aan jullie daar wat aan te doen.

bedankt hier hebben we wat aan :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:19

@Biies
Ik weet dat het soms moeilijk is te vinden waarop het paardje precies reageert en het ene paardje is nu eenmaal gevoeliger voor bv druk op het bit dan een ander paardje.
Mijn paardje gaat ook snel slaan met het hoofd en achter het bit lopen als je haar met meer druk op het bit rijdt. Terwijl een ander paard met dezelfde druk gewoon doorloopt.
Dit paardje heeft waarschijnlijk moeite met het druk van het bit zoals hij nu gereden wordt.
Hoe reageert hij als je hem wat meer met een losse teugel rijdt?? (niet te los, want dat kan ook weer schudden van het hoofd tot gevolg hebben), maar probeer een manier te vinden wat voor hem prettiger is.
Ga van daaruit verder werken aan af en toe meer druk, maar laat hem ook regelmatig los en in zijn eigen tempo lopen.
Hij loopt nu een beetje met de rem erop. Kijk eventueel of een ander bit (bv als je nu met een enkel gebroken rijdt, probeer eens een dubbel gebroken bit) of dit misschien ook wat helpt.
En wat al gezegd is kan een tandarts zien of hij last heeft van bv wolfskiezen.

Apple

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:32

Het is jammer dat de TS de openingspost en de titel weghaalt omdat de reacties misschien niet helemaal zijn wat ze verwacht. Dat is nu eenmaal het risico als je iets op het internet plaatst :-)

Maar goed, aangezien het verder lastig is om te reageren op dit topic zet ik het op slot.