Bubbles voor het eerst HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Bubbles voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:57

Voor het eerst een HAW-topic voor mijn Mizz Bubbles.
Bubbles is nu 4 maanden in mijn bezit en we hebben na 2 weken pech gehad..
Ze is namelijk 4 weken kreupel geweest.
Gelukkig is dat helemaal over en konden we helemaal vooraan beginnen, met conditie trainen.
Bubbles kon nog niet zoveel qua rijden, je kunt het vergelijken met ons RIJ-ITP topic: [RIJ-ITP] Mizz Bubbles aan het werk
Sinds 3 weken hebben we les en sindsdien gaan we erg vooruit.
Mijn houding moet nog wel heel erg aan gesleuteld worden (vandaag weer gedaan tijdens de les) maar de eerste stappen vooruit zijn gezet :) Deze foto's zijn overigens van vrijdag.

Voor ik commentaar krijg op het zadel: Ja, het is naar voren geschoven tijdens het rijden. Ik hou dit erg in de gaten. Het lijkt ook erger omdat het een vrij kort zadel is (maat 1 van Barefoot) en Bubbles heeft een lange rug.

Over Bubbles:
Stamboeknaam: Cumpe Utopia-Z
Roepnaam: (Mizz) Bubbles
Leeftijd: 5,5
Niveau: (Nog) geen

Eigen commentaar:
* Mijn handen meer voor me houden (en dus teugels iets korter)
* Voor me uit kijken
* Recht op zitten, dus niet naar voren hangen
* Mijn benen op z'n plek houden

Ik heb alleen foto's van het draven, uiteraard is er ook warmgestapt en uitgestapt! (door de fotograaf O:) )
Foto's staan niet helemaal op volgorde, aan het einde was de bandage bij het rechter achterbeen wat afgezakt :o
1.
Afbeelding
2.
Hier kantelt ze d'r hoofd iets naar links
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Wat diep, en m'n rechterbeen lijdt een eigen leven
Afbeelding
5.
Dit vind ik een fijn beeld alleen mijn houding |o
Afbeelding
6.
Hier kantelt ze naar rechts
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Te diep, maar wel een fijn beeld
Afbeelding

Tips en commentaar is meer dan welkom, maar hou het wel vriendelijk :)

Caily

Re: Bubbles voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:01

Ik vind het totaalbeeld erg netjes, je boomloze zadel viel me ook gelijk op :)

Probeer zelf achterover te blijven zitten en niet te streng te zijn met je hand.
Verder zou ik je aanraden zonder sperriem te gaan rijden, voor een keer. Je paard probeert de hele tijd zijn mond open te doen, dit kan pijn vanuit de mond zijn of verzet tegen het riempje, misschien een keer op letten?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:04

Ik vind dat je echt een enorm leuk dier onder je kont hebt, zeker weten!
Handen meer voor je/teugels korter, ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet ze alleen hoger houden, meer dragen en dichterbij elkaar houden, maar niet verder naar voren doen hoor.
Verder zie ik erg veel gezwier met de staart, wat meestal protest is, of dat iets heel moeilijk is, mond zie ik ook vaak (richting) open, denk dat je te veel met je handen doet. Hou je handen lekker stil, bied een weerstand biedende hand aan je paard en rijdt goed van achter naar voren, dan komt "het plaatje" van voren vanzelf wel. Het paard buigt ook alleen het hoofd, niet de hele hals, want de hals is gewoon recht en zit geen boog in, ook zie je geen mooi gebogen spier (even moeilijk uit leggen :+ ) door de hals lopen, ofwel; valse knik / getrokken.

Vind het nu persoonlijk een erg gespannen beeld geven. :) Vat mijn commentaar niet negatief op, zie het als tips.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:08

Wat een leuk dier, lekker nieuwschierig koppie zit erop! :j
Inderdaad het recht zitten, dat ziet er niet fijn uit. Hou dat heel goed in de gaten, want dat is erg killing voor je rug.
Verder vind ik het totaal plaatje netjes ogen. Soms wat gespannen. Lekker actief rijden, dan komt de ontspanning vanzelf.
Jullie zijn een leuke combi.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:09

Joscaa idd, er is hier en daar het teken dat het paard het moeilijk vind. Verder ben ik het met je eens, dat de teugels niet zo zeer korter hoeven, maar de handen wat meer gedragen. Al vind ik de handen wat lager, minder storend, als te hoog en tillend.

Maris, blijf lekker jullie lesjes volgen, en veeeeul oefenen. Veel overgangen, vwnw rijden, lekker km maken, en dan komen jullie er wel :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:09

Ris!
Goed dat je dit aandurft maar je geeft zelf je punten al aan.
Als ik zo de foto's zie he , krijg ik het idee dat je steun zoekt met je handen, zij zoekt steun op jou handen.
En dat je daardoor misschien naar voren komt te zitten?
Het lijkt op sommige foto's *zoekt er 1* dat ze je naar voren 'trekt'
http://i51.tinypic.com/2ez1j68.jpg Deze lijkt het beetje zo.

Verder de knik in je polsen, maar dat komt vanzelf goed, mijn instructrice zei toen KNIK :D oja *ping* .

Verder hakken uitdrukken, voeten misschien iets minder ver in de beugel?
Ooit heb ik eens een meisje zien rijden op concour, met een soort touw? of zo iig niet iets wat de pony zeer doet, wat de stijgbeugel riem vast hield aan de singel omdat dat meisje ook "brutale" benen had.
Of dit wel veilig is weet ik niet , misschien overleggen met je instructrice?

Verder vind ik je een donders vriendelijke ruiter :j wel is ze vaak tegen de hand maar ook daarmee kan je instructrice helpen, ik zit maar beetje virtueel te zijn.

Edit Joscaa bedoel je dit met spier?
http://i93.photobucket.com/albums/l51/a ... C01263.jpg
Kon even zo snel geen ander voorbeeld vinden, maar ben er benieuwd naar, heb gemerkt op bokt dat sommige nog al verschillend zijn over de bewuste spier.
(foto 2jaar oud)
Laatst bijgewerkt door S_uus op 09-02-11 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:14

Ik vind je erg streng in je handen, iets wat zich ook uit bij het paard. Paard knikt in een valse knik en heeft vaak de mond open.
Op foto 6, 7 en 8 heb je je handen nog lager waardoor je harder inwerkt op de lagen, dit is ook weer duidelijk te zien bij het paard.

Ga bezig met overgangen rijden en voltes om haar achterbenen sterker te maken, geef haar meer ruimte zodat ze kan ontspannen in de rug. Vanuit daar werk je naar meer rkacht in de achterhand toe.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:16

_Lot: Het idee dat ze last had van haar tanden had ik ook na het zien van de foto's. Dat is ook de reden dat gister de tandarts heb laten komen en sindsdien is het volgens mij minder/over :)

Joscaa: Ik denk dat het gezwier van de staart vooral lijkt doordat het vrijdag best wel hard waaide :) Als ik de foto's terug kijk zie ik haar volgens mij 2 of 3 keer "uit protest" zwaaien en verder de wind in de staart.
Verder bedankt voor je commentaar ik kan er zeker wat mee. Ga er ook mee aan de slag en hoop over een paar weken foto's met verbetering te kunnen laten zien.

Miracle_: Dankjewel. Dat naar voren zitten probeer ik ook echt aan te denken. De ontspanning komt er steeds meer, moet zeggen dat er elke dag weer wat verbetering in zit en dat ze vandaag in de les los en ontspannen heeft gelopen zonder dat ik iets in m'n handen had.

Sam: Dankjewel! Veel overgangen rijden doen we vooral ja. Jammer genoeg staat dat niet op de foto :)

Suus: Af en toe zoekt ze inderdaad steun bij mijn handen en kan ze heel erg hangen. Wordt aan gewerkt, maar dat kan misschien ook wel een reden zijn dat ik wat naar voren zit.
Had zelf ook al zitten denken om m'n beugels met een strotouwtje of sporenriempjes aan m'n singel vast te maken, heb die tip vaker gehoord en schijnt erg effectief te zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:18

Ah oke, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. :) Als je nog vragen hebt omdat ik iets onduidelijk heb gezegd oid, je pb't maar!
Ben benieuwd naar de volgende foto's, fijn dat je het commentaar sportief opneemt +:)+

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:20

Joscaa schreef:
Ah oke, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. :) Als je nog vragen hebt omdat ik iets onduidelijk heb gezegd oid, je pb't maar!
Ben benieuwd naar de volgende foto's, fijn dat je het commentaar sportief opneemt +:)+

Dat is de reden dat ik de foto's heb geplaatst, om met commentaar en tips aan het werk te kunnen :)
Lees nog even terug en zie ook staan dat ik wellicht te veel met m'n handen doe. Dit zou zeker kunnen kloppen, heeft mijn instructrice me vandaag ook op gewezen. Helaas kan het niet in 1 dag goed gaan maar d.m.v. deze tips en les komen we er stapje voor stapje wel!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:20

Over die voeten op de plek houden, denk ik dat het raadzamer is om eerlijk te zijn, om je instructrische hier naar te vragen, om extra aandacht hieraan te geven :j Anders ben je het probleem alleen aan het maskeren, en niet op aan het lossen :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:23

Bedoel je dat je benen soms naar achter floepen? Dat hangt heel erg samen met het naar voren vallen. Heb er zelf ook last van. Maar dat ligt dan niet alleen aan je benen/voeten maar aan je gehele houding. :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:25

Air: Sorry ik had jou reactie over geslagen. Ook jij bedankt voor de tips en commentaar. 't Is misschien niet even leuk om te lezen voor mij maar volgens mij bedoelen jullie het allemaal goed en ik wil er ook zeker mee aan de slag gaan. Tijdens m'n les wordt er ook aandacht aan besteed, dus hoe het nu is met mijn houding durf ik niet te zeggen na m'n les van vandaag. Hoop snel weer foto's met verbetering te kunnen plaatsen :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:34

@ Sam:
Je been kan wennen aan de ligging en stiller liggen d.m.v touwtje oid. zolang het het paard maar niet schuurt, en het veilig blijft.
Dit kan dus helpen door na een tijdje het touwtje/elastiek eraf te halen. Omdat je jezelf en je been hebt laten wennen aan 'vaste' ligging.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 09-02-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:36

Het wil ook allemaal niet in 1x Rissie!
Je doet je best, en meer kun je niet , je begint net met lessen met Bubbles nadat ze een tijd kreupel is geweest.
Niks overhaast, geniet er vooral van dat je er nu weer lekker op kunt +:)+

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:37

Idd wen je er sneller aan Suus, maar mijn ervaring is ( en dat had ik er misschien even bij moeten zetten ) dat wanneer het touwtje weg gehaald word, het been toch weer terug naar de makkelijke en in mijn geval dus verkeerde houding schiet.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:43

Hmm, dan seconde lijm :) gekheid wat ik in ons topic moet laten
Ik denk ook zeer zeker dat instructrice hier het beste zicht op heeft ,maar toch misschien heeft het meer effect dan dat zij elke keer het been van haar leerling op de plek legt.
Nou goed er is vast wat voor :j
Je hebt ook zadels met achter je been geloof ik een wrong?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 00:44

S_uus schreef:
Hmm, dan seconde lijm :) gekheid wat ik in ons topic moet laten
Ik denk ook zeer zeker dat instructrice hier het beste zicht op heeft ,maar toch misschien heeft het meer effect dan dat zij elke keer het been van haar leerling op de plek legt.
Nou goed er is vast wat voor :j
Je hebt ook zadels met achter je been geloof ik een wrong?

Die zadels ken ik niet maar m'n instructrice heeft me vandaag ook regelmatig gecorrigeerd op m'n benen.
En heb stalgenootjes die ook vaak even wat tips geven als ze naast de bak sta als ik rij.
Zolang het maar vaak genoeg wordt gezegd :Y) ga ik het vanzelf goed doen :P

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:47

Ik schijn ook goed te kunnen herhalen, ook qua handen dus eh ik kom wel keer langs :+
Ach weet je, het komt allemaal goed, je hebt niet voor niks les :) De tips die je tot nu toe hebt gehad kun je met je instructrice altijd overleggen :) Je neemt het tenminste positief op. topper

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:46

Wat een ontzettend leuk paard zeg!!
Dat jouw benen te ver naar achteren liggen komt inderdaad door je hele houding die naar voren hangt en dit lijkt te komen doordat je te ver achterop je zadel zit! Het lijkt zo van de foto's dat je zadel te klein voor je is! Het paard heeft een vrij lange rug dus wellicht zou een maatje groter beter voor je zijn, je komt dan beter in je zadel te zitten!
Verder lekker blijven lessen, komt helemaal goed! ;)

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:45

Mooi dier rijd je daar! :)
Ik vind het er best wel goed uitzien, maar let op je houding. Probeer je schouders meer naar achter te duwen, en borst vooruit :D
Blijf zo doorgaan, lekker lessen en alles rustig opbouwen, komt vast en zeker goed! ;) Veel succes samen!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:45

Ten eerste: leuk paard en leuke combinatie! Ik ben gek op schimpies!
Wat me opvalt aan de beweging van dit paard is dat er vrijwel geen kanteling van het bekken/ oprekken van de bovenlijn/aanspannen onderlijn is. Het achterbeen blijft wat gestrekt waardoor de achterbenen wat achter de massa stuwen in plaats van dragen. DIt zie je ook aan de voorkant terug, de bovenste halsspier loopt niet mooi door en de aanleuning ziet er wat strak uit. Het kan training zijn, stijvigheid van de rug van je paard, of de bouw van je paard, maar uiteindelijk gaat het erom dat je met training dit alles weer soepel krijgt!
Wat vaak goed helpt bij dit soort paarden is in een langzaam tempo (maar wel actief!!) te draven en vooral veel te galloperen. Probeer hier elke keer met je hand langs richting de mond de hals steeds verder uit te schuiven, tot je paard gaat dalen vanuit de schoft. In een langzaam tempo kan je de activiteit beter stimuleren, en heeft je paard beter de gelegenheid zijn bekken te kantelen en het achterbeen onder te brengen. Verder valt ook op dat hij wat scheeft is. Probeer op de rechte lijnen de schouder continue voor de achterhand te zetten (soort lichte schoudervoor op je buitenteugel) zodat het achterbeen door kan komen.
OP stal kan je ook oeffeningen doen (reflexen); ga met een pen langs de onderkant van de buik, en over de rug+bips, zodat je paard zijn rug opbolt.Zo leert hij zijn buikspieren aan te spannen.. succes!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 16:36

Thessakeizer: Mijn hele houding is inderdaad nog niet zo best en dat is ook de reden dat mijn benen naar achter gaan. Ik heb zelf veel moeite gehad met mijn balans vinden op Bubbles en nog steeds, zoals te zien is op de foto's. Probeer er wel steeds aan te denken en het gaat al een stuk beter. Ik denk dat het zadel te klein lijkt, en dat ik zo ver achterin zit, omdat we vrijdag wat meer spanning hadden met rijden door de wind. Vandaag heeft een stalgenoot erop gelet en dat viel reuze mee. Het zadel lag vrijdag te ver naar voren, maar nu ik de foto's terug heb gezien let ik daar goed op en hij blijft nu goed liggen.

Passionato: Dankjewel voor je uitgebreide reactie en uitleg. In langzaam tempo draven is inderdaad iets wat we meer moeten doen. Dat probleem ligt voornamelijk nog bij mezelf omdat ik van een vrij voorwaartse tinker met korte gangen op Bubbles ben beland met hele lange ruime passen. Als ik dan denk dat ze te langzaam gaat, loopt ze dus eigenlijk in een goed tempo. Galop is een probleem bij ons, maar we werken er veel aan. Ze moet nog heel erg haar balans zoeken en dat vind ze lastig.
Die oefeningen voor op stal zijn ook erg handig en ga ik ook zeker uitvoeren.
Dankjewel :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:00

Ten eerste, wat een ontzettend gaaf paard! <3

Verder moet je indd, zoals gezegd, aan je houding gaan werken, misschien een keer een zitlesje?
En handen meer dragen en rechtop houden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:18

De foto's waarop jouw paard zich er uit drukt met de hals richting de buitenzijde ligt in mijn ogen aan de balans (of juist het gebrek aan) van de ruiter.
Ik heb zelf geen ervaring met boomloze zadels, maar wanneer jij als ruiter niet goed kunt zitten (je zit voorover) zul je ook geen balans creëren en zal het paard naar een kant gaan buigen. Dat zie ik een beetje terug op de foto's. Wanneer je meer terug gaat zitten, je teugels korter neemt en met je zit meer aan het tempo gaat werken zal dit probleem zich misschien verbeteren. Ik noem tempo, omdat ik vind dat je paard op de foto's die jij goed, maar diep vindt ze zich er in mijn ogen teveel uitdrukt en je dat door tempowisselingen kunt bereiken.

Voor jou als ruiter zou ik willen zeggen dat je trotser moet gaan zitten: Pak je zelf op en kijk om je heen in plaats van richting de manen. Niet dat je heel erg naar beneden kijkt, maar het is een fijn geheugensteuntje dat je soms goed omhoog/om je heen kijkt om meer recht op te komen zitten. Commentaar voor je armen geef je zelf al, dit zal automatisch mee komen wanneer je rechter op gaat zitten.

Leuk paard, en jullie werken er ook hard aan wat ik zo lees. Hoop dat je hier iets meer kunt.