Waarom aan de teugel rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Waarom aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:54

Ik weet niet of er echt een antwoord op is,
maar waarom moet je een paard nou eigenlijk aan de teugel rijden?

Ik hoor overal 'beter ruggebruik', maar heeft een paard dat rustig en relaxed met zijn hoofd op borsthoogte loopt, maar met zijn neusje naar voren dan slecht ruggebruik?

En dat de nek zoveel met de rug te maken heeft, waarom is dat dan? De staart heeft toch ook niks met de rug te maken? (of wel?)
Want de staart zit toch ook aan de rug vast?
Afbeelding

Ik zou juist denken dat, als ik dit plaatje bijvoorbeeld zie, de staart méér met de rug te maken heeft, dan de hals.

Even een aanname:

Want, als ruggebruik dus met de hals te maken heeft, dan is dat lijkt mij dus ook zo met een kat (die lijkt qua skelet wel op een paard) en (dat heb ik gehoord) dat een paard zijn rug 'bol' moet maken. Een blazende kat maakt zijn rug ook bol, maar die legt niet zijn hoofd in een 'krul' ( ik zou niet weten hoe het er anders uitziet als een paard aan de teugel gaat, ook hier op bokt zie ik dit namelijk). Dus dan snap ik dat ook niet!

Even voor de duidelijkheid, ik héb nog geen vooraf ingenomen mening, maar ik heb er over nagedacht en ik kwam dus met deze vragen:
- waarom moet een paard zó lopen? ( Totilas)
Afbeelding
Want volgens velen, is dít toch wel het ideale plaatje, maar waarom?

Graag je antwoord onderbouwen!

De zin 'dat is beter voor zijn rug' kent iedereen, maar waarom is dat nu zo?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:06

Tip: lees het boek 'Dressuur onder Vuur' :) . Daarin staat alles heel duidelijk uitgelegd. De spieren van de rug en die van de nek hebben verbinding met elkaar. En jouw voorbeeld van een kat: een kat is geen paard. Ik denk dat dat toch iets ander in elkaar zit, aangezien de kat ook een roofdier is, en een paard niet. Afbeelding

Het plaatje van Totilas: in 'Dressuur onder Vuur' wordt dit ook uitgebreid beschreven. Ik kan het alleen op bokt niet zo goed uitleggen. Dit plaatje is dus [b]niet[b] het goede voorbeeld volgens de klassieke dressuur!
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 08-02-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:07

Even iets rechtzetten: Qua skelet zijn paarden en katten niet hetzelfde: paarden hebben namelijk geen sleutelbeen.

Ik vind niet dat paarden zo moeten lopen, in mijn ogen loopt Totilas niet over de rug en ontspannen. Kijk maar naar de beenzetting, het achterbeen komt niet goed mee en het voorbeen zwaait belachelijk uit.

Daarnaast vind ik 'aan de teugel rijden' ook vervelend klinken à la 'geen gelul maar in de krul'. Ik denk dat je een paard niet aan de teugel moet rijden, maar dat het paard van achteruit naar voren je hand op moet zoeken. Niet in een turbo tempo, maar gewoon, relaxed en ontspannen.

Eigenlijk kan ik het niet in 1 zin zeggen, er komt nog veel meer bij kijken. Het boek Dressuur onder Vuur kan hierbij wel goed helpen ja.
Laatst bijgewerkt door Phillipa op 08-02-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:08

@Phillipa
Dankjewel :D.
Maar hoe zit het dan met nageven?
En maakt het hebben van een sleutelbeen zóveel uit dan? ( Ik ben nieuwsgierig en jong :P )

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:09

@StableDoor
Maar wat is dan wél het goede plaatje, of is er helemaal geen 'goed plaatje'?
Edit: en waarom wordt het plaatje van Totilas (in dit geval dan) zeker in de dressuursport als 'goed' gerekent? (anders zou hij neem ik aan geen 80% ofzo scoren :+)
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 08-02-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:09

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, dus blijf dit topic even volgen.

Hier een site over het "aan de teugel rijden"
http://www.manegedestap.nl/klantenpagin ... ktober.pdf

Conclusie is dus: ontspanning in de rug. Maar verder bespreekt de site ook niet waarom het zo goed is.
Verder ben ik het eens met de reactie (een stukje) hierboven: een paard moet zelf ontspanning zoeken en je moet nooit een paard in de krul trekken ;)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:12

Kort gezegd verbind het sleutelbeen het borstbeen met het schouderblad. Een paard heeft deze niet, en deze zijn dus verbonden d.m.v. spieren (en ligamenten).

Ik moet nu even weg, kom er later nog op terug.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:13

@Kiichi,
dat is een moie site, maar er staat inderdaad niet waarom het goed is.
Kan een paard de ontspanning die wij als mens zoeken niet bereiken door lang en laag te lopen? Of moet hij dus per sé met 'zoveel oprichting' en zijn hoofd moet zo en zo?

@Phillipa,
dankjewel :D
Maar hoe zit het dan met de staart?

Edit: en dan nog wat, (dat komt nu pas weer bij me op, ik heb er over nagedacht :D )
Waarom loopt een paard bijv. in de wei niet 'aan de teugel' of nagevelijk? Of zonder hoofdstel? Dan lijkt het me juist (zeker bij zonder hoofdstel) het meest logisch dat een paard weet hoe hij zijn hoofd moet houden om het makkelijkst te lopen.
Nu neem ik dus aan dat 'over de rug' lopen makkelijker is.
Maar als dat niet zo is, waarom willen wij dan als mensen dat het paard zo mooi loopt?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:22

LoveBodin schreef:
@StableDoor
Maar wat is dan wél het goede plaatje, of is er helemaal geen 'goed plaatje'?
Edit: en waarom wordt het plaatje van Totilas (in dit geval dan) zeker in de dressuursport als 'goed' gerekent? (anders zou hij neem ik aan geen 80% ofzo scoren :+)

Dat zou ik dus ook denken. Maar je ziet dat Totilas zijn achterhand niet goed gebruikt en zijn voorbenen overdreven uitzwaait.
Afbeelding Op het plaatje zie je dat de lijnen niet evenwijdig lopen. Het is de bedoeling dat het diagonale paar 'evenwijdig' loopt.
Dus als je uit gaat van de klassieke dressuur, is dit niet goed. Ik ben geen jury, dus weet ik ook niet wat zij denken :+ Ik weet alleen wat ik weet, en dat is dit ;)

damn, ik ben echt slecht in uitleggen

Edit: paard zonder hoofdstel kan wel nageven: Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:24

@StableDoor
ik snap je wel hoor ;)
Maar dat moeten we dan dus eigenlijk aan een jury vragen, waarom dat plaatje als zeer goed wordt bestempeld.
Maar hoe zit het dan over de hoofd/hals houding van Totilas, is die wél goed?
Of klopt dat dan ook niet (met het van voor naar achter rijden dat hier dus niet gebeurd)
Edit: even reageren op jou edit :+
Maar waarom doen dan niet álle paarden dat zonder hoofdstel?
Worden die ook niet goed van voor naar achter gereden dan?

En wat is nou dus de goede hoofdhouding en waarom?

edit: ik ga nu ook weg :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:31

LoveBodin schreef:
@StableDoor
ik snap je wel hoor ;)
Maar dat moeten we dan dus eigenlijk aan een jury vragen, waarom dat plaatje als zeer goed wordt bestempeld.
Of klopt dat dan ook niet (met het van voor naar achter rijden dat hier dus niet gebeurd)

Jeej! Iemand die mij snapt *\o/*
Ik heb echt geen idee :+ Ik rijd zelf ook nog niet zo goed dat mij dat lukt hoor! ik weet alleen dat het mogelijk is zonder hoofdstel. Ik denk dat die man gewoon heel goed rijdt (hmm.. maar Edward Gal rijdt natuurlijk ook goed :\ ) Dat antwoord hoed je nog even van me tegoed!

De hoofd-/halshouding van Totilas is opzich best goed, maar zijn rughouding weer niet. De croupe is zegmaar een stuk 'hoger' dan de achterhand. Totilas moet op dit plaatje zijn rug meer dragen, naar mijn idee.

DDW1190

Re: Waarom aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:50

Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Het is ook wel makkelijk om Totilas af te gaan kraken over rug gebruik .. Ben benieuwd naar paarden die in jullie ogen dan wel 'correct' lopen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:01

LoveBodin schreef:
@StableDoor
ik snap je wel hoor ;)

Even een aanwijzing.

Een paard "moet" van achter naar voor gereden worden. Niet van voor naar achter want dan krijg je het trek hem in de krul verhaal.
Voor de rest laat ik me er niet over uit.
Maar vindt het hoofdstel loos paard beter "lopen" op de foto dan Totilas.
Maar het is een moment opname en verder bemoei ik me er niet mee zoveel verstand heb ik er niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:20

Vergelijk ook eens de houding van beide ruiters op de foto en merk op dat er ook verschillen zijn!

Gal heeft naar de termen van dressuurhouding op deze foto toch een redelijke stoelzit vind ik, terwijl de ruiter op foto 2 (ben eventjes de naam kwijt, sorry) veel mooier de lijn hals-rug-heup-knie-enkel heeft.
In de dressuurzit gaat men er ook van uit dat het ideale punt van de ruiter, en deze hals-rug-enkellijn zich op het zwaartepunt van het paard bevinden om het tot optimaal dragen en evenwicht te brengen tijdens het werk.

Bij Gal is die verbinding er niet, naar mijn idee zit hij achter het zwaartepunt. De riter op foto 2 zit wel op dat zwaartepunt (of er toch veel dichter bij).

Een paard moet je bekijken als een hangbrug: hoofd/hals is het voorste deel, vlak achter de schoft heb je het zwaartepunt en dan de rest van het lijf als tweede deel. Een hangbruf blijft in balans als de beide delen in evenwicht zijn.
Bij Toot zie je dat zijn voorste deel hoger zit dan bij het paard op foto 2, dat lijkt meer in evenwicht.

Gevolg is, door dit "onevenwicht" in de basishouding en de verstoring van de ruiter, dat het paard zijn evenwicht niet goed kan vinden én dat het achterste gedeelte gehinderd wordt. Het zal het wel proberen compenseren, maar dan krijg je spanning en detailfoutjes (om het kind een naam te geven).

Het correcte "aan de teugel" kan je dus gaan zien als ideale evenwicht op het zwaartepunt. AAls de balans op dat punt optimaal is, kan het paard onspannen lopen en toch zijn evenwicht houden en tegelijk op een positieve manier zijn lichaam gaan gebruiken en trainen.

Shoot me if I'm wrong :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:29

Tigra_ schreef:
LoveBodin schreef:
@StableDoor
ik snap je wel hoor ;)

Even een aanwijzing.

Een paard "moet" van achter naar voor gereden worden. Niet van voor naar achter want dan krijg je het trek hem in de krul verhaal.
Voor de rest laat ik me er niet over uit.
Maar vindt het hoofdstel loos paard beter "lopen" op de foto dan Totilas.
Maar het is een moment opname en verder bemoei ik me er niet mee zoveel verstand heb ik er niet van.

Sorry dat bedoelde ik ook, typfout :+

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:33

Een zeer interessant punt van discussie! :D

Ik rij zelf bitloos met een touwhalster. De grap is dat ik altijd dacht dat ik mijn paard nooit mooi laag met zijn hoofd zou kunnen rijden, laat staan nageven en verzamelen. Maar.... dat kan mijn paard dus wel! (Maar alleen als hij zin heeft...! :o )

Naar mijn ervaring rij je aan de teugel, omdat je paard het wil en het vooral kan! Lichamelijk moeten ze in staat zijn zichzelf en jou als ruiter te dragen. Het komt dus vanuit hem als paard, niet vanuit mij als ruiter. Reden: correcte training van zowel paard als ruiter op het gebied van leren omgaan met je lichaam, wat voornamelijk een spierenkwestie is.

Ik kan jullie vertellen dat ik een paard heb waar je vooral niet te veel bij aan de teugels moet zitten, dus als je trekt loopt hij alsof hij zojuist een rekstok heeft ingeslikt. := Hij doet het wanneer hij ontspannen is, en ik goed zit. Een beter eikpunt kan je niet hebben, vind ik zelf! _/-\o_

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:36

In principe zijn de hoofdhouding en beenzetting onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alle spieren, botten etc. zijn toch samen één paardenlichaam en hebben dus allemaal invloed op elkaar. Op de rug zit een grote bindweefselplaat. Die verbind zowel de achterbenen, als de lange rugspier, als de voorbenen met elkaar en zodoende ook de hals/hoofd. Als er ergens spanning zit, geven spieren, fascia (bindweefselplaten) dat dus aan elkaar door. (Vergelijking Varekaj komt hiermee dus ook overeen).

Een goede hoofdhouding komt dus voort uit o.a. een goed ondertredend achterbeen. Hierbij is het hoofd op of iets voor de loodlijn, maar zeker niet erachter. De ruiterhand geeft hierbij dus ook ruimte. De ruiterhand mag begrenzen maar zet niet vast in de poging het hoofd van het paard vast te zetten (probeer zelf maar eens te lopen zonder je nek en hoofd te bewegen ... dan loop je ook niet soepel. Meestal zet je dan tijdens het lopen ook je schouders en rug vast .. en dat wil je juist niet als je erop zit).

Wat zijn nu de precieze vragen want dat is me niet meer duidelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:46

cream_1986 schreef:

Ik rij zelf bitloos met een touwhalster. De grap is dat ik altijd dacht dat ik mijn paard nooit mooi laag met zijn hoofd zou kunnen rijden, laat staan nageven en verzamelen. Maar.... dat kan mijn paard dus wel! (Maar alleen als hij zin heeft...! :o )

Naar mijn ervaring rij je aan de teugel, omdat je paard het wil en het vooral kan! Lichamelijk moeten ze in staat zijn zichzelf en jou als ruiter te dragen. Het komt dus vanuit hem als paard, niet vanuit mij als ruiter. Reden: correcte training van zowel paard als ruiter op het gebied van leren omgaan met je lichaam, wat voornamelijk een spierenkwestie is.

Ik kan jullie vertellen dat ik een paard heb waar je vooral niet te veel bij aan de teugels moet zitten, dus als je trekt loopt hij alsof hij zojuist een rekstok heeft ingeslikt. := Hij doet het wanneer hij ontspannen is, en ik goed zit. Een beter eikpunt kan je niet hebben, vind ik zelf! _/-\o_

Nageven is vooral het "openen" van het stukje in het kaakgewricht, vlak achter de kaak. Bizar moeilijk om uit te leggen welk plekje ik bedoel haha.
Maar wat je zegt klopt, een paard hoeft niet persé een hoofdstel in te hebben om na te geven, of hoeft niet persé gereden te zijn daarvoor.

Ik heb onlangs stomweg gewisseld voor een lichter bit, en mijn paard loopt met veel meer ontspanning én vooral met meer positief actief achterbeengebruik en ruggebruik naar dat bit toe. Ik heb met dat bitje alleen nog maar gelongeerd, maar het verschil is enorm. Ik heb geen flauw benul hoe een gewoon bit, zonder hulpteugel, enkel de longe door de bitringen bevestigd toch zo'n effect kan geven, maar het kàn dus wel.

is het de rust die het paard ervaart? Is het omdat het paard het veel leuker vindt om erop te kauwen? Is het omdat het uitnodigt om erop te kauwen, om er contact op te zoeken? Don't know.

In elk geval zorgt het er wel voor dat het paard zijn balas gaat verbeteren, de rug boller gaat maken, en tegelijk achterin actiever wordt, wat dan weer positief is voor rug-en bilspieren en de soepelheid en draagkracht.

Voorin en achterin werken samen, het is een geheel. Alleeen als het geheel in harmonie kan bewegen, kunnen de spieren ook correct gaan gebruikt worden en getraind worden.

Maw, door "aan de teugel" te rijden streef je naar een perfect punt in de balans tot optimaal gebruk van het eigen lichaam van het paard.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:49

Afbeelding
Weet even niet meer waar dit plaatje vandaan komt helaas.

Je ziet aan de 2e tot 7e halswervel en bovenop de halswervels tot aan het heiligbeen een gele band lopen. Dat zijn is het nekligament en het supraspinale ligament. Bij een voorwaarts neerwaarts houden trekken deze ligamenten de doornuitsteeksels van de borstwervels uit elkaar. (Google voor 'de grap' ook even op kissing spines). De 'hangbrug' van het voorbeeld komt nu dus als het ware omhoog te staan. Een paard wat graast staat ook zo en kan hierdoor zonder grote spierinspanning het gewicht van zijn borst- en buikholte dragen. Een jong paard heeft bv nog geen spieren om de ruiter te dragen en kan dus d.m.v. dit systeem toch een ruiter dragen en ook de lange rugspier (longissimus dorsi) ontlasten.

Misschien nog leuk om te lezen:
http://www.jonibentley.co.uk/articles/edited/simple.htm
http://www.sustainabledressage.net/roll ... rtical.php

Met bit of bitloos maakt in mijn ogen niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:07

Dabkjewel voor de duidelijke plaatjes!

Mag ik hier dan even verder op ingaan?

Hou een touwtje vast (of een ijzerdraadje) en hou het recht. Het ene uiteinde is de neus, het andere het achterbeen, alles ertussen is de verbinding hal-rug-achterhand. Probeer nu zodanig de goede houding te krijgen met een bolle rug, maar correcte hoofdhouding en het achterbeen dat onderkomt.

Hou nu datzelfde lijtnje recht, plooi het midden hol en probeer van daauit ook de goede halshouding te plooien en puzzel eens uit hoe weinig je nu met de achterkant nog kan doen zonder de rest te gaan verwringen :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:19

Je hebt ook wel een erg verkeerde afbeelding uitgekozen van Totilas. Imo zijn er ook genoeg plaatjes te vinden van hem waarop je wel een 'ideaal plaatje' ziet. Dit vind ik bijvoorbeeld wel mooi voorbeeld van goed ruggebruik:

Afbeelding

Maar een paard kan zijn rug ook goed gebruiken als hij niet in oprichting loopt. Een paard dat goed voorwaarts neerwaarts gereden heeft ook een goed ruggebruik. En een paard kan ook aan de longe aan een halstertje zijn hals mooi laten zakken, en dan zie je ook zijn rugspieren loskomen. Ik denk dat de plaatjes in dit topic eigenlijk wel goed illustreren waar het om gaat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:20

cream_1986 schreef:

Ik vind het argument dat je een paard zonder bit niet aan de teugel kunt rijden ook echt nergens op slaan.
Met mijn vorige pony kon ik ook gewoon met halster (klein beetje druk) aan de teugel rijden.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:30

Calimero_ schreef:
Ik vind het argument dat je een paard zonder bit niet aan de teugel kunt rijden ook echt nergens op slaan.
Met mijn vorige pony kon ik ook gewoon met halster (klein beetje druk) aan de teugel rijden.

Mee eens. Maar als je altijd verteld is dat het niet kan... Dan weet je toch ook niet beter? Totdat je er op een of andere reden achter komt dat het wél kan. Maar dat is met alles in het leven zo, denk ik dan. Als je het niet weet, hoe kan je het dan weten :P

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:32

Fleurtje1990: Ik vind het één van de weinigen waarvan je niet het voorbeen in de neus ziet zitten. Als je even naar het bericht bij de foto zoekt kom je erachter dat de foto is genomen toen Edward net beschikking kreeg over het rijden van Totilas. Hoe recenter de foto's hoe slechter het ruggebruik, hoe hoger het voorbeen en hoe meer het achterbeen uitblijft?

Tuurlijk blijven het momentopname's etc. Toch blijven het in mijn ogen wel (te) veel momenten... Niemand rijdt perfect, maar als we het hier hebben over een wereldrecord brekende combinatie? Over een voorbeeld voor veel paardenmensen? Vind ik het persoonlijk niet kunnen. Maargoed, dat is weer een andere discussie :D

Snoevie

Re: Waarom aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:25

maar wie bepaald wat goed is en wat niet?makkelijk gezegd om hier nu bepaalde combinaties te gaan afkraken,de beste stuurlui staan op bokt

ik zeg niet of ik totilas goed of slecht vind lopen,maar ik vind dat niet aan ons om te oordelen.

daarbij komt dat verschillende mensen de dingen op verschillende manieren zien.