Weer starten na half jaar niks (ivm veulen+vorst)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Weer starten na half jaar niks (ivm veulen+vorst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:56

Hallo,

Na een lange pauze van een half jaar is het weer de hoogste tijd om aan de gang te gaan met mijn 14-jarige merrie. Zij is eind juli bevallen van een mooi hengstveulen, welke volgende week vertrekt richting de opfok.

Nu wil ik het rijden weer op gaan pakken, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik snap dat longeren een logische stap is, maar wat dan: hoe lang, wat vraag ik, hoe vaak? Het liefst stap ik er op en ga ik beginnen met stap-trainen, maar dan ben ik weer bang dat ik overvraag.. Ik ken mijzelf :o

Buitenritje en wandelingen zijn niet aan dit paard besteed, daar hebben we geen mogelijkheden voor en daar is het karakter niet echt naar. Tot 2 maanden voor de bevalling reed ik haar dressuurmatig, en tot voor anderhalf jaar geleden liep ze in de springsport (zz) doel is om van de zomer eens een dressuurwedstrijdje mee te gaan pakken.. :+

Graag tips, want ik krijg geen schema op papier..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:36

BEH --> RT-P

Chrystall

Re: Weer starten na half jaar niks (ivm veulen+vorst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:38

Je paard kan zelf heel goed aangeven hoe lang je iets moet doen. Houd je paard goed in de gaten bij het opbouwen van een training.

Longeren lijkt me inderdaad een goede stap om mee te beginnen. De eerste week gewoon twee of drie keer een beetje aan een halstertje, wat stap draf en galop. Begin eens met een kwartiertje, bouw dat in een aantal weken uit naar drie kwartier. Ik denk dat je er ook wel op kunt voor een staprit hoor, lange afstanden zijn goed voor de conditie. Controleer de dag daarna wel even of je paard geen spierpijn heeft, dan heb je misschien iets te veel gedaan. Tijdens het uitbouwen van het longeren kun je er natuurlijk ook een kwartiertje of een half uurtje op voor wat basiswerk. Met het springen zou ik nog even wachten totdat ze weer sterk genoeg is. Succes!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:15

lekker opbouwen, longeren, veel stappen ohz en lekker de ontspanning opzoeken en natuurlijk veel figuren en overgangen rijden om je paardje weer lekker los te maken. en dit steeds een beetje uitbouwen, dus begin bijvoorbeeld met 20 min rustig aan doen lekker even een drafje, en beide kanten een galopje meepakken. en als je regelmatig rijd steeds wat meer uitbouwen totdat er weer wat bespiering op komt en conditie krijgt. Je paard zal zelf ook aangeven hoeveel die aan kan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:17

Kom er net achter dat ik ben vergeten te melden dat mijn zadel dinsdag wordt meegenomen door de zadelmaker voor een hele nieuwe vulling :+ Dus ik heb niet veel keuze dan voorlopig te longeren ;)

Ben alleen nog aan het nadenken of ik haar gelijk met een lage pessoa of een los bijzetje moet longeren of gewoon aan een halster :+ Want dan vind ik het gelijk weer zo nutteloos, helemaal met niks := of loop ik dan alweer te hard van stapel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:20

eerst gewoon even conditie weer opbouwen ( dus met halstertje en stappen wandelingen etc)
na een paar weken kun je weer met de spieren beginne
en vooral naar je paard kijken wat die aankan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:28

Eerst misschien 1 of 2 keer gewoon aan het halster longeren en daarna een los bijzetje eraan totdat je je zadel weer hebt. Ik zou dan gewoon een schema opstellen voor jezelf en je daaraan proberen te houden (ik heb ook moeten opbouwen en omdat ik ook vaak gelijk overvraag heb ik het via een schema gedaan en me daar strikt aan gehouden), en natuurlijk kijken wat je paard ervan vind.

In het begin gewoon lekker beginnen met loswerken. In de stap en misschien een beetje draf erbij en dat steeds opbouwen en dan op een gegeven moment klein galopje erbij pakken. Als je dat eenmaal hebt opgebouwd haar wat meer oppakken van voren en wat meer aan het werk zetten gelijdelijkaan. Dit is wat bij mij heel goed geholpen heeft.

Wanneer ze weer helemaal is opgebouwd, zou ik een paar sprongetjes meepakken.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:42

Ik ben nu weer begonnen na 4 maanden stilstaan met de merrie die ik rij, ik ben gisteren naar het bos geweest, en daar ongeveer 20 minuten lekker gestapt, ze vond het heerlijk om weer in het bos te zijn.
Volgens mijn instructrice was het goed om naar het bos te gaan omdat ze dan niet zo veel "bochtjes" maakt en dat we eerst haar rug weer lekker los kunnen rijden...

Longeren vind de merrie helemaal niks, en ga haar daar ook niet toe dwingen als we het samen zo kunnen doen...

Oh, merrie is 15+ (weet niet hoe oud ze is, ze is onze poolse "inportbruid" ;) ) en wij rijden alleen recreatief.