Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:01

En dan met name, hoe kun je de spanning op wedstrijd snel en handig afvloeien, of gaat dit gewoon niet?

Even wat achtergrondinfo.
Ik start met mijn pony nu M1, en dat gaat helemaal niet onverdienstelijk. Echter waar ik veel last van heb, is als hij de bak inkomt, hij ontzettend veel spanning opbouwt, die ik niet direct kan afvloeien. De ene keer is het erger dan de anderen keer, maar bijvoorbeeld afgelopen zondag op de regiokampioenschappen heb ik het eerste deel van mijn proef dusdanig verprutst dat dat een hoop punten en dus plaatsingen scheelt. Hoe verder we in de proef kwamen, hoe meer ontspannen hij ging lopen, en vanaf de galop ging het dan ook weer prima en kregen we weer zevens en achten. Het is gewoon zo zonde om die puntjes te laten liggen. Hij doet tijdens die spanning geen rare dingen gelukkig, ik kan hem redelijk de bak rondkrijgen, maar heel zijn bovenlijn verstrakt en hij zet heel zijn rug vast, geen mooi plaatje en hij is dan bijna niet te zitten, waardoor de boel gewoon slordig wordt.

Even een illustratie. Als ik net op het losrijterrein aankom, heeft hij het ook. Daar heb je natuurlijk wel voldoende tijd om hem te laten wennen en goed voor elkaar te krijgen, maar we beginnen dus zo:
Afbeelding

Terwijl we het ook zo kunnen:
Afbeelding

Ik kan helaas geen echt goede vergelijkbare fotos vinden, maar op de bovenste foto is hij dus zoo strak en niet te zitten, terwijl hij op de onderste foto lekker loslaat, op 2 pinken te rijden is en gewoon te zitten is ;)

Uiteraard hebben wij les, en ik heb het al even voorgelegd aan mijn instructie. Die stelde voor om zodra we de 'nieuwe' bak binnenkomen hem proberen te laten halsstrekken om te ontspannen. Ik denk alleen niet dat ik hem dus zover krijg :+ Daarbij krijg je soms dusdanig weinig tijd om de bak te verkennen, dat dit denk niet zoveel zin heeft.
Hoe krijg ik hem zover dat we ook zonder de bak te verkennen een ontspannen proef van begin tot eind neer kunnen zetten?

Nog wat kleine puntjes: Voor wedstrijd moeten wij altijd naar vreemd terrein, en hij is dat dus ook gewend. Op de trailer of met opzadelen hebben we absoluut geen problemen, is hij harstikke braaf. Ikzelf ben 9 van de 10 keer ook totaal niet gestresst, dus dat zou niet veel uit moeten maken.

Yess

Re: Hoe je paard op wedstrijd net zo voor elkaar als thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:11

Mijn paard is ook zo, misschien nog wel erger. Begint met onvoldoendes en bekant op zijn rug, niet eens de bak doorkomen en naarmate de proef vordert ook 7-en en 8-en.
Wat ik doe is niet meteen de bak in en draven, maar in stap beginnen. Langs het enge, direct omdraaien, en andere kant op. Daarna pas in draf. Daarmee kan ik vaak een hoop ondervangen.
Succes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:16

Stipje! Ik rijd ook niet onverdienstelijk als combinatie maar ik zat deze winter met hetzelfde probleem!!
Echt een enorme angsthaas in binnenbakken, soms kreeg ik hem niet eens fatsoenlijk rond :o en toch nog winst af en toe :P
Outdoor valt het bij mij wel mee, dan is hij redelijk relaxed, of er moet net achter mijn ring een groot opblaasbaar zwembad in de tuin staan :+

Overigens kreeg ik hem 1 x niet aan de praat in de ring: achterwaarts, wegspringen, staken
(was bang van een geel met blauw wandkleed en trap), ik wilde al afgroeten want ik kon zo niet eens starten.....
Van de jury moest ik doorrijden (heel fijn :D ), ik heb toen mijn teugels losgegooit in stap en hem laten stilstaan,
laten kijken en beloond en toen 1 rondje met lange teugel gestapt, pas toen kon ik mijn proef redelijk rijden!

Mijn instructrice raadt mij een supplement aan, de eerstgnoemde, ik heb het nog niet geprobeerd na 3 rampzalige binnenwedstrijden,
maar ga ik zeker volgende winter doen :j het schijnt wel goed te werken....

het gaat om de onderstaande middelen! Haalt net dat scherpe randje eraf...

http://www.dochorse.nl/EQUISTRO/EQUISTROBETAMAG12/product/detail(547).aspx

http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/anti-stress-kalmeringsmiddelen/nervositeit/product/4046075/1128

Goedkopere versie
http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/anti-stress-kalmeringsmiddelen/nervositeit/product/4046077/1128

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:18

Yess schreef:
Mijn paard is ook zo, misschien nog wel erger. Begint met onvoldoendes en bekant op zijn rug, niet eens de bak doorkomen en naarmate de proef vordert ook 7-en en 8-en.
Wat ik doe is niet meteen de bak in en draven, maar in stap beginnen. Langs het enge, direct omdraaien, en andere kant op. Daarna pas in draf. Daarmee kan ik vaak een hoop ondervangen.
Succes

dat hielp bij de mijne ook beter....in draf gaat ie meteen op de rem als hij iets engs ziet! het is ook echt onzekerheid geen zeiken...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-02-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:18

Das misschien ook nog wel een idee. Heb de binnenbakken maar opgegeven, alleen maar in de staak, gaan zitten en echt niet durven. Nog twee maanden en dan weer naar buiten. Daar kan k m nog wel handelen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:21

Yess schreef:
Das misschien ook nog wel een idee. Heb de binnenbakken maar opgegeven, alleen maar in de staak, gaan zitten en echt niet durven. Nog twee maanden en dan weer naar buiten. Daar kan k m nog wel handelen :)

Volgend jaar laat ik de echt kijkerige bakken een beetje links liggen en ga vaker naar een en dezelfde bakken
met minder te blieken, misschien geeft hem dat meer vertrouwen...
Ik heb hem deze winter ook wel voor de leeuwen gegooid qua kijkerige bakken....het was zijn eeste binnenseizoen :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-02-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:21

Bij sommige paarden/pony's wil het wel helpen om ze af te leiden. Dus als je de wedstrijdbak in komt niet braaf een rondje draven maar gelijk aan het werk. Overgangen rijden, stukje schouderbinnen meenemen, figuren rijden etc. Geef hem geen tijd om zich ergens druk over te maken, hij moet met jou bezig zijn.
Met mijn vorige pony werkte het bijvoorbeeld prima om de bak te verkennen in galop, en pas zo laat mogelijk voor het binnenkomen te gaan draven.

Misschien kan je je instructie een keer meenemen op wedstrijd,als ziet hij/zij wat er gebeurt en kan je dan ook beter helpen :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:22

Die van jullie klinken nog wel iets erger, die van mij zou niet staken ofzo. Ik krijg hem ook wel de bak door, maar niet in een schouderbinnenwaarts en al helemaal niet ontspannen in de aanleuning.
Zou het zonde vinden om het hele binnenseizoen niet te kunnen starten. Buiten heb ik pas op 1 locatie gestart (veel blessures gehad in de zomermaanden :+ ) dus weet eigenlijk niet of dat echt beter gaat. Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Van dat supplement, worden ze daar niet suf van? Ik heb namelijk ook het idee dat hij van zichzelf door de stress al gewoon veel eerder moe raakt. Thuis kan ik hem redelijk lang intensief trainen, maar na 1 proefje hangt zijn tong al op zijn knieën bij wijze van.

Edit: @ Blijheid: afgelopen zondag ben ik hem gelijk gaan galopperen, omdat hij daarin sneller ontspant, maar dit mocht dus ook niet baten. Hem gelijk aan het werk zetten kan ik wel eens proberen, gewoon gelijk hup schouderbinnenwaarts. Mijn instructrice was mee op wedstrijd, maar helaas wat aan de late kant ;) Ze heeft alleen het goede stuk gezien dus, haha. Maar is wel een goede tip om haar eens goed te laten kijken, en misschien ook helpen met losrijden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:24

Haha, bij mij ook. in totaal zo'n 6 keer buiten gestart en de L2 doorgevlogen. Daarna meteen zijn 1e binnenwedstrijd in de M1. Dus eigenlijk bijna geen wedstrijd ervaring, en thuis ook geen binnenbak.
Misschien een beetje overdreven.
Heb m ook veel meegenomen onder het mom "hij moet er aan wennen" Maar na steeds het commentaar "jammer van de spanning, netjes opgelost" en in de 170 rijden was k er klaar mee.
Volgend jaar weer!

listiglistje schreef:
Yess schreef:

Volgend jaar laat ik de echt kijkerige bakken een beetje links liggen en ga vaker naar een en dezelfde bakken
met minder te blieken, misschien geeft hem dat meer vertrouwen...
Ik heb hem deze winter ook wel voor de leeuwen gegooid qua kijkerige bakken....het was zijn eeste binnenseizoen :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:26

Blijheid schreef:
Bij sommige paarden/pony's wil het wel helpen om ze af te leiden. Dus als je de wedstrijdbak in komt niet braaf een rondje draven maar gelijk aan het werk. Overgangen rijden, stukje schouderbinnen meenemen, figuren rijden etc. Geef hem geen tijd om zich ergens druk over te maken, hij moet met jou bezig zijn.
Met mijn vorige pony werkte het bijvoorbeeld prima om de bak te verkennen in galop, en pas zo laat mogelijk voor het binnenkomen te gaan draven.

Misschien kan je je instructie een keer meenemen op wedstrijd,als ziet hij/zij wat er gebeurt en kan je dan ook beter helpen :)

Dat werkte dus bij de mijne avenrechts :Y) zelf ben ik niet onervaren of gespannen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:27

listiglistje schreef:
Blijheid schreef:

Dat werkte dus bij de mijne avenrechts :Y) zelf ben ik niet onervaren of gespannen ;-)

Tja, niet elke oplossing zal voor elk paard werken, maar dan heb je in elk geval weer wat nieuws geprobeerd toch :) Beter dan blijven doorhobbelen en niet van je probleem afkomen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:29

_Diesel schreef:
Die van jullie klinken nog wel iets erger, die van mij zou niet staken ofzo. Ik krijg hem ook wel de bak door, maar niet in een schouderbinnenwaarts en al helemaal niet ontspannen in de aanleuning.
Zou het zonde vinden om het hele binnenseizoen niet te kunnen starten. Buiten heb ik pas op 1 locatie gestart (veel blessures gehad in de zomermaanden :+ ) dus weet eigenlijk niet of dat echt beter gaat. Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Van dat supplement, worden ze daar niet suf van? Ik heb namelijk ook het idee dat hij van zichzelf door de stress al gewoon veel eerder moe raakt. Thuis kan ik hem redelijk lang intensief trainen, maar na 1 proefje hangt zijn tong al op zijn knieën bij wijze van.

Edit: @ Blijheid: afgelopen zondag ben ik hem gelijk gaan galopperen, omdat hij daarin sneller ontspant, maar dit mocht dus ook niet baten. Hem gelijk aan het werk zetten kan ik wel eens proberen, gewoon gelijk hup schouderbinnenwaarts. Mijn instructrice was mee op wedstrijd, maar helaas wat aan de late kant ;) Ze heeft alleen het goede stuk gezien dus, haha. Maar is wel een goede tip om haar eens goed te laten kijken, en misschien ook helpen met losrijden.

Nee ze worden er niet suf van....alleen haalt het de spanning/kijkerigheid weg :)

Dat van dat moe tijdens na 1 proef kan komen de de spanning/indrukken dat had de mijne de
eerste 3 buiten wedstrijden ook, daarna niet meer totdat we weer aan het binnenseizoen begonnen :(:)
In de zomer heb ik toen hem regelmatig meegenomen en op de NAF energie gezet (erg fijn supplement, zelfde als Red Cell ongeveer)

Edit* houden ze het net wat langer vol in de proef of 2 proeven ;) http://www.paardendrogist.nl/product/105/111/energ/100726/
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-02-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:29

Hoef ik ook niet te proberen. Ik moet echt wachten totdat ie uit zijn 'zitstand' is gekomen en een beetje tot rust is, dan pas kan ik proberen of ie naar voren wil. Als k m dan meteen flink aanpak raakt ie helemaal over de zeik.
Eerst even een rondje heel rustig stappen en m laten kijken, dan heb k de meeste kans dat k niet m'n hele proef in t midden sta.

Heb ook genoeg ervaring, en zelf niet gespannen.

listiglistje schreef:
Blijheid schreef:

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:30

Hier ook een bekend probleem, en inderdaad in de binnenbakken.
Ik probeer maar zo goed en kwaad rond te komen. En lokaties uit te zoeken waar je 2 proeven kan rijden, dan kan ik de 2de proef bijna beginnen met de (ont)spanning waar de eerste mee eindigde. Of vaker achter elkaar naar dezelfde lokatie.

Wat bij die van mij juist beter helpt (ben ik ook achter gekomen door vanalles te proberen) is rond galopperen. Stappen of draven (lange of korte teugel maakt niet uit), gaat ie veel sneller in de staak. Als ik rond probeer te galopperen ontspant hij het snelst (nou is het in training ook zo dat de galop 'm makkelijk af gaat en stukjes galopperen altijd goed helpt als de drafoefeningen even niet lekker lopen; dat verschilt natuurlijk per paard). ben soms net kunnen blijven zitten als ie in galop toch bedenkt dat ie ergens niet langs gaat ( :+ ), maar hij ontspant veel sneller en draaft daarna ook beter door als we de proef beginnen. Als ik in stap of draf de ring verken en hij blaast zich gigantisch op is ie ook niet voorruit te branden (behalve heel snel richting uitgang). Met wat losgalopperen raakt hijd at het snelste kwijt en komen m'n hulpen ook weer aan.

Ik heb inmiddels een paar lokaties waar ie wat makkelijker is en sommige anderen start ik niet meer voor 1 proef. (Of wel voor 2 proeven een een paar keer achter elkaar in korte tijd zodat het elke proef iets makkelijker wordt en dan zie ik het de eerste keren maar als oefening)
Veel meenemen maakt het wel wat makkelijker, (met de sneeuw en ijs afgelopen 2 winters is de routine er dan ook weer uit) en verder verheug ik me alweer op het buitenseizoen....

edit: zie dat het galopperen voor sommige juist wel, andere juist niet werkt (zoals verwacht, zou bij mijn andere paard ook averechts werken). het aan het werk zetten met oefeningen zoals sb, travers etc werkt bijd e mijne niet, kom er bijna niet doorheen en dan valt ie nog stiller; het naar voren oplossen als in 'over de rug doorgalopperen' zonder verder teveel te prutsen werkt bij hem dan weer het beste.
Als je toch binnen wil starten; veel meenemen, lokaties er een beetje op uitzoeken en proberen uit te vinden hoe je er het snelste doorheen kan werken. Je bent in ieder geval niet de enige :wave:
(en ook ik ben niet onervaren of gespannen ;-) )
Laatst bijgewerkt door Jolo op 08-02-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:34

Ik hoop maar dat het bij mij in het buitenseizoen dan ook beter zal gaan. Volgens mij heb ik pas 1x buiten gestart, maar hij liep toen wel meer ontspannen naar mijn idee.
Dat supplement ga ik in ieder geval onthouden, baat het niet dan schaadt het ook niet toch?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:47

ik heb/had dit met mijn pony ook altijd,
alleen dan nog een stukje erger (lees: omhoog komen, rennen etc etc etc)
en ook ik was niet gespannen en ook hij was het gewend om op vreemd terrein te komen...
het ene moment hielp nervocontrol wel, het volgende moment niet...
uiteindelijk hielp elk weekend op concours gaan, en hem daar ook echt door zijn spanning heen te rijden heel goed... in het begin kreeg ik hierdoor juist meer spanning, tegenwoordig ontspant hij dan juist :))
bovendien zorg ik er nu ook voor dat hij thuis 1 a 2 klasses hoger getraind is dan dat hij op concours loopt :)

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:36

Dit heb ik met mijn paard ook! Als ik de wedstrijdring in kom is het een brok spanning terwijl het met rijden op het laatst echt fijn gaat. Ik heb er nog geen goede oplossing voor gevonden maar heb er ook wel eens aangedacht om magnesium te voeren! Dit schijnt wel te werken.

Het kan misschien ook aan de aanleuning liggen. Want als je paard echt fijn te rijden is heb je zulke spanning vaak ook snel weg door alleen even een ophouding te maken.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:46

Ik heb wel eens gehoord dat mensen onder spanning (dus bij een wedstrijd) maar voor 80% functioneren. Als een paard dat ook doet en je gaat als combinatie de ring in, is het dus niet meer dan logisch dat je voor je gevoel een terugval hebt. Ik probeer altijd een niveau hoger te trainen dan ik rijd, dan voel je je zekerder en heb je minder last van spanning en breng je dat ook niet zo over naar je paard.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:57

Ik weet in ieder geval vrij zeker dat ik het niet op hem overbreng, aangezien ik afgelopen zondag sowieso 0,0 verwachtingen had van de wedstrijd en dus ook absoluut geen spanning.
De aanleuning in het algemeen is zeer zeker wel in orde, anders hadden we denk ik ook nooit onze punten kunnen rijden ;) Daarbij is hij thuis echt zo fijn te rijden, dus nee, daar ligt het niet aan. Ik geloof dat de spanning leidt tot slechte aanleuning, niet andersom.
Dat van die magnesium ga ik zeker onthouden, maar eerst nog eens proberen hoe het met een andere aanpak gaat eind februari.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:59

Ik had dat dit weekeind ook mijn pony was zo bang dat we samen vielen omdat die er echt niet langs wil. We rijden wel vaker in die
bak en zo extreem is het nog nooit geweest. Wel altijd wat spanning maar dan doe ik hem even kriebelen op zijn schoft of even een klopje op zijn hals en dan loopt die er meestal wel langs
weet niet of dat misschien ook bij jou helpt?

Maar blijf wel even dit topic volgen ;)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 22:11

Oh dat is wel erg heftig inderdaad, zo ver is het gelukkig nog niet gekomen.
Ik probeer hem altijd wel gerust te stellen, maar het helpt niet echt. Pas als hij halverwege de proef lekker bezig is vergeet ie dat hij het eigenlijk heel spannend vond.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:38

Ik ga ook in de stap de rijbaan binnen en maak dan me hele lichaam slap.

Dus zegmaar je hele lijf ontspannen, al ziet mijn paard iets engs dan kijkt hij alleen even.
Maak ik me lichaam stijf dan is hij meteen vertrokken en verstijfd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:16

magnesium heeft de zelfde werking als nervo-control,
maar bij de meeste paarden schijnt magnesium niet te helpen :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:36

ik zet even een stipje.
mijn wedstrijdmerrie heeft ook spanning in binnen-proeven.
buiten kan het haar allemaal niet schelen.
het is niet zo dat ze iets eng vind, of ergens niet langs druft.
ze bouwt spanning op, gaat zich wat opkropppen waardooor het achtebeen niet helemaal mee komt.
tips heb ik dus niet voor je..
kan je instructrice een keertje met je mee? misschien valt haar iets op, en kunnen julie er samen aan werken?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:18

Begin bij jezelf, heb je zelf geen spanning in je lijf? Ik heb dit zelf ook meegemaakt, en ben er achter gekomen dat ik zelf de spanning veroorzaakte. Van te voren al problemen gaat bedenken die er helemaal niet zijn. Het kan mij heel goed voorstellen dat je op een regiokampioenschap zenuwachtig bent en dat je pony hier gevoelig voor is ( want ja pony's voelen alles), alleen is de ene pony hier gevoeliger voor dan de andere. Maar begin bij jezelf, leer je zelf dat er niets vanaf hangt en probeer te rijden als of er niets van je verwacht wordt. Vaak komen dan de beste resultaten naar voren, omdat jij ontspannen bent. En door jou ontspanning volgt de pony je, en gaat ook ontspannen lopen.

Maar hoe verklaar je nu waarom het 2de gedeelte wel goed gaat? (misschien vraag jij je dit af) Ik kan mij voorstellen dat wanneer je weet dat het eerste gedeelte niet goed ging, en je toch geen kans meer maakt. De spanning wegvalt en je zelf gaat ontspannen waardoor je pony volgt.

Maar ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook zo is, dit is mijn ervaring.

Wat ook goed helpt, (het klinkt misschien raar) om even in gedachten naar jezelf te kijken op je pony, en te bedenken waarom die spanning er is, doe ik iets raars met mijn handen of druk ik mijn pony te veel aan.
Dit heeft bij mij ook heel veel geholpen.