linksom galloperen + aan de teugel = Racen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

linksom galloperen + aan de teugel = Racen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:05

hallo,

nou ja de titel zegt het eigenlijk al maar ik zal het toch nog even uitleggen.
als ik aan het rijden ben en ik spring linksom aan in galop dan komt mijn pony met zijn hoofd omhoog, en als ik hem dan weer naar beneden probeer te rijden gaat hij ontzettend hard racen. verder de andere kant galop, draf en stap is geen probleem, links om stap en Draf ook geen probleem het is alleen die galop.
pijn heeft hij niet dat is al onderzocht.
en uit ervaring weet ik dat zodra hij iets niet snapt gaat hij racen om er onder uit te komen, dus ik denk dat hij gewoon niet helemaal snapt wat ik van hem vraag maar hoe krijg ik dat hij dit wel gaat snappen?
ik heb 1 keer in de 2 weken les maar mijn instructrice weet het ook even niet meer :P
bij alle andere gangen en de andere kant op ook in de galop loopt hij zo lekker ontspannen, waarom dan niet links om? Help!!

M_Vainqueur

Re: linksom galloperen + aan de teugel = Racen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:12

Instructrice weet het ook even niet meer:O :| jeetje
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik alleen: onbalans, en door er nog aan de voorkant aan te gaan zitten, kan die helemaal zijn balans niet meer terugzoeken. Waardoor die nog harder gaat rennen.
Ga gewoon eens oefenen met galoperen, contact met de mond maar niks vragen! laat het paard eerste instantie het tempo bepalen, probeer alleen met je zit(en eventueel voltes) een steeds een rustiger tempo te krijgen(niet gelijk proberen want dat kan die gewoon nog niet). Zodat het paardje eerst op eigen benen galopeert en zijn eigen balans terugvind. Doordat je contact met de mond hebt zal die op den duur vanzelf zakken met zijn hoofd en gaan nageven.
Succes

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:07

okee daar heb je een heel goed punt! ik ha het proberen en aan mijn instuctrice voor leggen! bedankt!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:11

Ik denk ook dat het een balansprobleem is. Ik zou hem gaan longeren met elastiek, bevestigd onder de buik. Dan kan hij zonder gewicht aan zijn eigen houding en balans werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:12

Mijn paard heeft hetzelfde gehad, maar dan rechtsom. Dat kwam door spierpijn, iets wat je volgens mij niet meteen ontdekt via onderzoek.

Wegrennen kan ook een vorm van verzet zijn.

Probeer het gewoon rustig aan te pakken en op te bouwen, dan komt het wel goed :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:15

ik zou bij onbalans niet longeren met een elastiek hier kunnen ze lekker in gaan hangen

ik zou ook proberen om niet constant op de hoefslag te rijden maar ook soms wisselen
op de 2de hoefslag zodat ze niet aan die bakrand kunnen plakken en op eigen benen moeten lopen.

erg veel schijnovergangen maakt ze ook sterker van achteren en word de onbalans ook minder
en als het een x niet lukt even terug pakken en opnieuw proberen maar niet erop blijven doorhammeren
en de galop wat vaker erbij pakken dan 1 x op het einde.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:16

onley schreef:
ik zou bij onbalans niet longeren met een elastiek hier kunnen ze lekker in gaan hangen

ik zou ook proberen om niet constant op de hoefslag te rijden maar ook soms wisselen
op de 2de hoefslag zodat ze niet aan die bakrand kunnen plakken en op eigen benen moeten lopen.

erg veel schijnovergangen maakt ze ook sterker van achteren en word de onbalans ook minder
en als het een x niet lukt even terug pakken en opnieuw proberen maar niet erop blijven doorhammeren
en de galop wat vaker erbij pakken dan 1 x op het einde.

Dat hangt ook erg van je paard af. Mijn 4-jarige heeft er erg veel baat bij gehad. Maar als je paard er tegenin gaat trekken (hangen kan niet als hij onder de buik bevestigd is) dan is het niet zo handig, dan kweekt hij de verkeerde spieren.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:21

Als je hierin je probleem herkent:

''Ik heb een probleem met rijden en dat is dat mijn paard ineens heel hard gaat rennen. hij doet het alleen in de galop. Ik spring aan en de eerste seconden gaan goed en dan ineens gaat hij heel erg hard gewoon uit het niets hard rennen. ''

''Hij doet het niet uit paniek en ik denk ook niet dat hij pijn heeft want hij heeft gewoon zijn oren naar voren tijdens het keihard rennen. Ik krijg hem dan dus niet meer terug met mijn zit en ook niet met mijn handen. Ik weet dat het niet de bedoeling is van een stang om hem te laten stoppen maar ik weet dus niet wat ik anders moet doen.... ''

Kijk dan even op deze website ;)

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/plat-door-de-bocht

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:25

Snel betere instructie zoeken! Dit is puur basis, en als je instructie het dan niet weet is het weggegooid geld.

Een paard kan je niet nageeflijk vragen, dat is iets wat je krijgt, het is een gevolg. Maar daar moet je paard wel eerst ontspannen en in balans voor zijn.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:01

mmz komt op mij over dat hij die kant gewoon heel moeilijk vind en eronder uit wil komen door te versnellen (doen paarden vaker als ze wat lastig vinden) op die momenten komt het hoofd vaak ook weer omhoog en is de ontspanning weg.
Wat wel slim idee is om eerst de makkelijke kant te doen, zo word je paard al wat losser in zijn lijf en is de 'moeilijke' kant al iets minder moeilijk (stijfheid is er dan al van af).
Verder zou ik gewoon rustig aan opbouwen en oefeningen doen die je paard soepeler maken en dan gewoon in stap beginnen en langzaam opbouwen naar de andere gangen.
En verder zijn de bovengenoemde tips ook heel bruikbaar!

succes!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:13

bedankt voor alle goeie tips en ideeën!

@lotja nee dat is niet precies wat ik bedoel het is meer wat vivi zegt, hij probeert er onderuit te komen door te versnellen!
maar balans is idd niet ech onze sterkste kant en daar zijn wel al hard mee aan het werk.
@Air een andere instructrice zoeken vind ik wel erg drastisch ik heb al 3 jaar les van haar en we gaan met sprongen voor uit. ik denk dat ik het een beetje verkeerd vertelde toen ik zij dat mijn instructrice zich ook geen raad meer wist :P het is meer dat dit al zo lang aan de gang is en dat zijn we niet van mijn lease pony gewend, normaal leer hij dingen heel snel dus we hadden verwacht dat dit ook wel zo opgelost zou zijn. maar ja dat is natuurlijk sowieso stom om te denken:P

@ Arwen Tricor heeft Soms wel de neiging om te gaan hangen in de teugels dus dan lijkt Longeren mij niet de ideale oplossing.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:15

Je hoeft je instructrice toch geen uitleg te geven over een oefening!!
Gauw naar iemand anders gaan, gediplomeerd een kundig.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:24

Blijkbaar heeft hij een moeilijke kant waarbij hij in de galop zijn achterbeen er niet onder kan zetten. Veel gymnastiek met hem doen. Beginnen met voltes, voltes openen en sluiten, stelling links rechts, schouderbinnen- en buitenwaarts, alleen maar dat doen en niet recht rijden. Na een paar keer zul je al merken dat het makkelijker gaat.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:16

@ Johanna, nee dat hoef ik ook niet en veel van de dingen die hier in dit topic genoemd zijn hebben we ook al geprobeerd of zijn we mee bezig. dus ik was gewoon benieuwd of er nog mensen waren die misschien nog wat dingen konden bedenken zo dat we die kunnen proberen. en dat is niet omdat mijn instructrice niet weer waar ze mee bezig is, dat is omdat IK nieuwsgierig ben over nog meer manieren zijn om dit op te lossen. zodat ik dat bij haar kan voor leggen en zij mij kan vertellen waarom we dat wel of nog niet gedaan hebben.

@Bloodymary, we zijn inderdaad veel bezig op het moment met zijn achterhand er onder rijden. dus precies wat je al zegt: voltes, stelling en veel overgangen/schijn overgangen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:51

ik herken het van jouw een beetje in die van mij, maar die blijft wel gewoon nageeflijk en ontspannen maar heeft me zo nu en dan flink de vaart erin. Hiervoor rijd ik veel voltes in galop, steeds verkleinen en vergroten, zodat ze met kleinere voltes kleinere passen maakt en zo makkelijk terug te rijden is.
Probeer veel oefeningen te doen waarbij je paard lekker los komt, zit je paardje aan een kant niet vast en daardoor zijn hoofd in de lucht gooit en er vandoor gaat? lekker losrijden, veel oefeningen, voltes verkleinen en vergroten, overgangen, figuren zoals slangevoltes en gebroken lijnen, en voorwaarts-neerwaarts.
dan proberen ook in galop op de volte kleiner en groter te maken. Ik denk dat je hier veel baat bij zult hebben. en dan zal het allemaal goedkomen.
Succes met je paardje.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:17

Nog even iets waar ik nog aan moest denken.
Je zou eens kunnen rondkijken op internet naar oefeningen aan de hand, bij klassieke dressuur zie je dat vaak.
Zijn oefeningen om het paard klaar te maken voordat je het ohz uit gaat voeren, dingen als het achterbeen onder de massa zetten zit in de basis en ontspanning is je 1e uitgangs punt.
Je moet maar eens kijken misschien heb je er wat aan :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:51

Ik begin bij de term 'aan de teugel' altijd al een beetje te rillen. Omdat dat voor veel mensen betekent dat ze vóór gaan prutsen om dat hoofd maar in die houding te krijgen. Hoe rijd jij je paard 'aan de teugel'?

Een paar dingen die ik gelezen heb: je paard loopt in onbalans en teveel op de voorhand. Bij galop gebruiken ze de achterhand meer dan de voorhand (zeker als ze ook nog een ruiter moeten dragen) en hiervoor moeten ze ook in balans zijn. Waarschijnlijk is hij ook een beetje scheef gebogen/scheef gespierd waardoor het de rechterkant wel lukt en linksom niet.

Ga dus bezig met rechtrichten, de achterhand er onder te zetten en aan je eigen zit zodat je nergens tegenwerkt.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:13

@sharonaa, dat ga ik zeker doen, we doen dit al veel maar ik denk dat nog meer geen kwaad kan en alleen maar goed is, dankjewel!
@ vivi, klinkt leuk! ik zal het eens opzoeken op internet.
@Sassol, ja je hebt gelijk en ook dit zal in gaan proberen. Bedankt!

bedankt bokker, ik heb een hoop goeie tips gezien!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:18

MiiRowiej schreef:
bedankt voor alle goeie tips en ideeën!

@lotja nee dat is niet precies wat ik bedoel het is meer wat vivi zegt, hij probeert er onderuit te komen door te versnellen!
maar balans is idd niet ech onze sterkste kant en daar zijn wel al hard mee aan het werk.
@Air een andere instructrice zoeken vind ik wel erg drastisch ik heb al 3 jaar les van haar en we gaan met sprongen voor uit. ik denk dat ik het een beetje verkeerd vertelde toen ik zij dat mijn instructrice zich ook geen raad meer wist :P het is meer dat dit al zo lang aan de gang is en dat zijn we niet van mijn lease pony gewend, normaal leer hij dingen heel snel dus we hadden verwacht dat dit ook wel zo opgelost zou zijn. maar ja dat is natuurlijk sowieso stom om te denken:P

@ Arwen Tricor heeft Soms wel de neiging om te gaan hangen in de teugels dus dan lijkt Longeren mij niet de ideale oplossing.

Ik zou het gewoon eerst proberen. In de teugels hangen heeft weinig met hangen in dit geval te maken, omdat je het elastiek onder de buik bevestigt en niet op de plaats van de teugels. Hij kan er in dit geval alleen tegenin gaan trekken (naar boven dus). Als dat gebeurt kun je beter iets anders proberen. Maar mijn paard dat precies hetzelfde probleem had als dat van jou heeft er erg veel baat bij gehad.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:28

oke nou dan al ik eens een poging wagen, kijken hoe hij er op reageert. Bedankt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:35

Voor de duidelijkheid: op deze manier maak je het dan vast
Afbeelding

Niet te strak, hij hoeft alleen maar in werking te treden als hij zijn hoofd in de lucht gooit :).

Ik heb het ook wel eens mensen met touwtjes zien doen maar ik weet zelf niet of het een goed idee is omdat de touwtjes totaal niet meegeven en het paard dan een ruk in zijn mond krijgt.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:55

nee dat liujkt mij ook niet echt geschikt, touw. maar zo'n elastiek heb ik op stal nog liggen, dus dat komt mooi uit. en die maak je dan gewoon vast aan de singel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:02

Ja, Als je singel een plekje daarvoor heeft kan het daaraan, anders doe je het uiteinde van het elastiek om de singel en klik je het aan zichzelf vast. Het andere uiteinde kan daar dan weer aan vast.