Scheve Houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty94love

Scheve Houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:40

Hallo Mensen,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Femke, ik rij nu 8 jaar en heb sinds 3 jaar mijn eigen paard :D , waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Ik heb eerder altijd gereden op een manege, helemaal super gewoon! <3 Spijt dat ik daar weg ben. Maar helaas. Mijn paard durft niet in de trailer. Ik ben gaan rijden dichter in de buurt bij een manege waar we rijdend heen konden. Lekker makkelijk. Ik heb daar een tijdje gereden maar vond het toch niets, veel te groot niveauverschil en te volle lessen. Ik als er foto's of filmpjes van mij gemaakt werden viel het me op dat ik scheef zit en voorover buig (vooral in de draf voorover). Er is me daar nog nooit wat van gezegd. Ik heb nu een aantal lessen gehad van mijn buurvrouw en die zei gelijk, 'Ja, je hangt naar rechts en je gaat voorover hangen.' Okey, dus dat was al de eerste stap die we maar eens moesten verbeteren. Maar,,... Het lukt me nog steeds niet echt goed. Heeft er iemand nog meer tips voor mij om het te verbeteren? Ik heb al eens een week zonder zadel gereden of zonder stuigbeugels. Dit ging goed, maar zogauw ik weer in het zadel ga zitten gaat het weer verkeerd. Zou het misschien aan het zadel kunnen liggen? Dat ik naar rechts hang. Voor mijn idee zijn de beugels ook nooit gelijk. :o Tips zijn van harte welkom.

Alvast bedankt!

Anvisa

Re: Scheve Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:52

Altijd een lastig probleem, en vaak is hier ook een oorzaak van.
Ik kan je heel erg aanraden om eens bij een therapeut langs te gaan, geen 1 lichaam is kaarsrecht, en mocht de scheefheid uit je bekken weg komen is het erg handig om dit eerst te corrigeren, ook om te voorkomen dat je je paard hiermee lastig gaat vallen en die vervolgens scheef gaat lopen.

Probeer er tijdens het rijden goed op te letten dat je op twee zitbeenknobbels zit, probeer hier continu aan te denken, zet desnoods een kruisje op je hand of iets dat opvalt zodat je er steeds weer aandenkt.
Ook elke keer weer zonder beugels gaan rijden, mocht je het idee hebben dat je naar rechts valt.

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:54

Anvisa schreef:
Altijd een lastig probleem, en vaak is hier ook een oorzaak van.
Ik kan je heel erg aanraden om eens bij een therapeut langs te gaan, geen 1 lichaam is kaarsrecht, en mocht de scheefheid uit je bekken weg komen is het erg handig om dit eerst te corrigeren, ook om te voorkomen dat je je paard hiermee lastig gaat vallen en die vervolgens scheef gaat lopen.

Probeer er tijdens het rijden goed op te letten dat je op twee zitbeenknobbels zit, probeer hier continu aan te denken, zet desnoods een kruisje op je hand of iets dat opvalt zodat je er steeds weer aandenkt.
Ook elke keer weer zonder beugels gaan rijden, mocht je het idee hebben dat je naar rechts valt.

Heel erg bedankt voor je tip. Ik loop nu ook al een tijdje bij de fysio voor mijn knie. Ik zou het hem natuurlijk eens kunnen vragen, vragen kan altijd ;) . Morgen wordt het weer mooi weer dus ik ga gelijk aan de slag :)

Almeetje

Re: Scheve Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:19

Het kan natuurlijk ook aan het zadel liggen, dat 1 van de kussens al wat versleten is en je hierdoor scheef zit. Ook een te klein en te diep zadel (met een te hoge lepel) kan je helemaal naar voor kieperen.
Ik denk dan ook dat het zeker geen kwaad kan om een erkend zadelpasser te laten komen en te laten kijken naar hoe het zadel op jouw paard ligt, hoe jij erop zit en of er sleet aan is. Succes!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:20

Het kan zijn dat je paard scheef loopt, maar dat kan je natuurlijk niet beoordelen vanachter een computer. Ik zou als allereerst, omdat jij misschien denkt dat het aan je stijgbeugels ligt, nieuwe stijgbeugelriemen gaan kopen.

Misschien dat dat helpt.

Voor de rest zou ik nu nog niks weten

x

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:24

Beauty94love schreef:
Heel erg bedankt voor je tip. Ik loop nu ook al een tijdje bij de fysio voor mijn knie. Ik zou het hem natuurlijk eens kunnen vragen, vragen kan altijd ;) . Morgen wordt het weer mooi weer dus ik ga gelijk aan de slag :)

En hier zit hem denk ik het probleem. Zou het kunnen dat je onbewust je knie ontlast, bv. bij het lichtrijden? Als je daarna weer gaat zitten, zit je dan scheef? Je zou hier eens op kunnen letten en het er ook met je fysio over kunnen hebben.

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:34

_Mikey_ schreef:
Beauty94love schreef:

En hier zit hem denk ik het probleem. Zou het kunnen dat je onbewust je knie ontlast, bv. bij het lichtrijden? Als je daarna weer gaat zitten, zit je dan scheef? Je zou hier eens op kunnen letten en het er ook met je fysio over kunnen hebben.

Dat zou natuurlijk kunnen, maar naar mijn idee doe ik dat niet. Maar ik ga zo rijden, ik zal er nog eens op letten :o

En de rest ook bedankt voor jullie tips! :D

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

ik bleek ook heel erg scheef te zitten op het paard. ik naar dokter gegaan!
en nu blijkt het dat ik scoliose heb.
dus het is mischien ook slim dat je het idd vraagt aan ej fysio.

maar toen ik mijn knie genkeust had zag mijn oude fysio het niet omdat die dacht dat het met mijn knie had te maken.. ik weet niet wat je met je knie hebt:p maar als dat weer overgaat en je hebt nogsteeds het gevoel dat je scheef zit en ze zien er niks dan is het mischien slim om dan alsnog een keer naar de dokter te gaan.

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:54

bonikaodin schreef:

maar toen ik mijn knie genkeust had zag mijn oude fysio het niet omdat die dacht dat het met mijn knie had te maken.. ik weet niet wat je met je knie hebt:p maar als dat weer overgaat en je hebt nogsteeds het gevoel dat je scheef zit en ze zien er niks dan is het mischien slim om dan alsnog een keer naar de dokter te gaan.

Nou, ik heb een ontspoorde knie :P Aan de ene kant van mijn been zijn dus mijn spieren sterker dan aan de andere kant, waardoor hij alsware ontspoort. Vooral na het traplopen en sporten had ik er last van. Na het rijden niet echt. Zo af en toe. Vaak dat ik hem moest buigen en strekken, dan knakte hij en was het zeurderige gevoel weer over. Maar het gaat al weer beter. Heb vandaag ook weer gereden. Ging voor mijn gevoel wel goed.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:09

Beauty94love schreef:
bonikaodin schreef:

Nou, ik heb een ontspoorde knie :P Aan de ene kant van mijn been zijn dus mijn spieren sterker dan aan de andere kant, waardoor hij alsware ontspoort. Vooral na het traplopen en sporten had ik er last van. Na het rijden niet echt. Zo af en toe. Vaak dat ik hem moest buigen en strekken, dan knakte hij en was het zeurderige gevoel weer over. Maar het gaat al weer beter. Heb vandaag ook weer gereden. Ging voor mijn gevoel wel goed.

oke.. ja ik heb daar zelf geen ervaring mee:P ik heb toen een trap van een paard gehad tegen mijn knie aan waardoor die gekneust was. maar na een week kon ik gelukkig weer lopen enz.:p
maar het beste is gewoon echt met je fysio te praten hij ziet vast wel of er iets fout is aan je rug of niet;)

ik heb zelf ook dat mijn bovenbeen spieren te kort zijn (naja het blijkt dat heel veel jongeren dat hebben) en 1 been is een halfe cm langer dan de ander:P en dan een schefe rug haha:p
en omdat mijn ruggengraat scheef is is mijn nek ook ietsje scheef:P haha. als ik dit zelf zou lezen dan zou ik echt denken van gohhh daar is alles fout mee:p maar het valt wel mee hoor. zowat niemand die het ziet.
maar je kunt ook iemand anders er eerst naar laten kijken;)

maar je rug doet verder ook geen zeer of?

verder ook succes met je knie!

Beauty94love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:28

Citaat:
oke.. ja ik heb daar zelf geen ervaring mee:P ik heb toen een trap van een paard gehad tegen mijn knie aan waardoor die gekneust was. maar na een week kon ik gelukkig weer lopen enz.:p
maar het beste is gewoon echt met je fysio te praten hij ziet vast wel of er iets fout is aan je rug of niet;)

ik heb zelf ook dat mijn bovenbeen spieren te kort zijn (naja het blijkt dat heel veel jongeren dat hebben) en 1 been is een halfe cm langer dan de ander:P en dan een schefe rug haha:p
en omdat mijn ruggengraat scheef is is mijn nek ook ietsje scheef:P haha. als ik dit zelf zou lezen dan zou ik echt denken van gohhh daar is alles fout mee:p maar het valt wel mee hoor. zowat niemand die het ziet.

verder ook succes met je knie!

Haha, ja, soms heb je echt het idee dat er heel veel aan je mankeert, ik ken het.
Rug niet echt, Alleen heel erg met het maandelijkse feestje :( Jwz. Bah. Verder eigenlijk niet.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:49

Beauty94love schreef:
bonikaodin schreef:

verder ook succes met je knie![/quote]
ja dat heb ik ook maar mijn vzpaard loopt ook scheef maar heb jij dan ook vaak last van je rug?
vandaag kan ik niet normaal zitten of bukken

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:12

wie ik of Beauty94love ?:p