Angh voor de 2de keer op bokt @ dressuur in de storm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Angh voor de 2de keer op bokt @ dressuur in de storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:20

Haai,
Na alle ellende met mijn merrie, gaat het eindelijk de goede kant op en vond ik het tijd voor een HAW.
Ik heb heel lang getwijfeld of het een HAW of een ITP werd.
Dit aangezien we pas sinds een ruime week weer aan de hobbel zijn.

Naam: Argentina M (Angel)
Schofthoogte: 1.67
Leeftijd: 26-04-2005, bijna 6 jaar dus
Afstamming: Kreator xx X Profit
Niveau: Geen

Ik heb momenteel nog geen les, aangezien ik haar de eerste 2 weken even wilde laten wennen aan het zadel en het rijden weer.
Vanaf volgende week ga ik lessen

Ik heb Angh 6 oktober 2009 gekocht en begonnen met inrijden.
In november 2009 is een oude wond gaan opspelen en hebben we 2 maanden stil gestaan, daarna is de eerste HAW gekomen:
[RT-HAW] Angel (Argentina M) @work (eerste keer op bokt)

Daarna heb ik tot maart/april weer niks kunnen doen ivm de wond. In mei heeft ze bijna 2 maanden 'vakantie' gehad op het land om lekker paard te zijn met regelmatig een wandeling en heel soms een klein ritje.
22 juli ben ik voor het eerst weer in de bak gaan rijden. Maar helaas was het rijden ons niet gegunt. Ze schrikt en we slaan samen achterover, met gevolg dat haar voorbeen gehecht moest worden.
Dat betekende dus weer een revalidatie proces.
Ondertussen bleek het zadel ook niet meer te passen en na bijna 120 zadels op haar rug te hebben gehad, heb ik 20 januari 2011 eindelijk een passend zadel voor haar gevonden.

We zijn dus nog niet erg fanatiek aan het door rijden, al pakt ze veel alweer snel op. Ze wilt graag voor je werken en dit laat ze dan ook zeker merken.

Mijn punten:
- Handen rechtop
- Niet naar beneden kijken
- Zelf recht op blijven (al scheelt het een hoop als ik naar voren kijk, denk ik)
- Hakken soms meer uitdrukken

Genoeg gekletst.....
Hier de foto's van afgelopen zaterdag tijdens de storm.
Van nature is ze al een pittig paardje met veel bloed.

Afbeelding

Eerst even aan de longe de ergste energie eruit, want ik was toch niet helemaal op mijn gemak met die storm... En terrecht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UANFLKDU-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NECGNH8D-D.jpg

Eerst even wat rustig stappen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V6G7SNK8-D.jpg

Dan toch maar met knikkende knieen aandraven, maar ze was super braaf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even verder op de andere hand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3YVLYR8-D.jpg

En uiteindelijk durfde ik zelfs de galop
Hier heeft ze zelf ook nog moeite mee, omdat het bij het vorige zadel pijn deed. (bleek achteraf :o) Het duurt even voordat ze dat idee uit haar hoofdje heeft
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FBIUVYMD-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VNPUUIQO-D.jpg

Lekker uitdraven
Afbeelding

Brave poown <3
Afbeelding
Om vervolgens nog een stuk buiten uit te stappen met haar hengstenvriendje van bijna 5
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AU3HYGKA-D.jpg

Nog veel meer foto's, maar helaas mag je er niet zo veel.

Een reactie graag, maar houdt er aub rekening mee dat ik pas een ruime week aan het doorrijden ben, na het inrijden van bijna 1,5 jaar terug

Groetjes

Beli

Re: Angh voor de 2de keer op bokt @ dressuur in de storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:39

Hey Kim ziet er super uit!
Ze wordt steeds meer paard.
Wat kan dat dier lopen zeg!

Tips: neem je teugels wat korter dan kan je wat makkelijker met je handen naar voren.
Dat trotser en rechter op gaan zitten komt wel als er weer wat meer vertrouwen is. (je hebt immers een pracht paard van een super afstamming)
En ik zou je zadel iets verder naar achter leggen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:43

Haai Isabel.
Tnx, Ja wat de vader betreft zit het wel goed ;)

Zal morgen eens kijken hoe dat zit met het zadel. Want hoe het nu zit, zit de schouder wel vrij, maar het viel mij ook op dat het zadel zo ver naar voren lijkt te vallen.

Wb de teugels.
haha ik weet het. Echt erg, maar zodra ik ze korter neem, blijf ik ze naar mij toe halen, waardoor ik haar ga belemmeren. Ik hoop dat dat met lessen goed komt, van mijn kant. Van haar kant zit het wel goed, nu ik nog, want ik moet het haar tenslotte leren.

Dank je wel

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:44

Je ziet op veel plaatjes dat je erg veel voorover zit, meer naar achter zitten dus en je handen kunnen af en toe wel wat dichter bij elkaar. En idd echt rechtop zitten en naar voren kijken. Ik vind je paard trouwens goed op de achterhand rijden :)! En houd dit zo door rechtop te zitten ;) .

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:48

Ja klopt.
Het lijkt zo makkelijk gezegt. En ik weet idd ook dat ik daar heel erg aan moet werken.
Ik denk er veel aan tijdens het rijden en dan gaat het ook voor een paar passen goed....
Maja, daarna ga ik weer naar beneden kijken en val ik dus automatisch naar voren.
Geloof mij, ik wil echt rechtop zitten en vooruit kijken, maar man o man... Het is zo moeilijk af te leren :=

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:52

Paard soms meer nageeflijker, maar heeft wel machtige gangen zeg!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:54

Dank je wel.
Wat bedoel je met meer nageeflijker?
Voel je niet aangevallen, maar ik ben eigenlijk erg tevreden met de nageeflijkheid, nadat ze ruim een half jaar niks hebt gedaan en verder alleen ingereden is.
Ze mag in de toekomst meer opgericht idd, ik weet niet of je dat bedoeld?

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:58

Dat zijn ook moeilijke dingen! Een vreseljke zeur als instructeur is vaak de oplossing;)

Wat betref dat zadel: twijfelde ook om t te zeggen omdat hij niet lijkt te hinderen maar t viel me wel op.
Misschien door t bokken toch een beetje naar voren geschoven.

Maar je rijd dr super vriendelijk zo te zien!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:00

Dat zou idd ook kunnen ja, dat hij door het bokken naar voren is geschoven.
Zoals ik al zei, ik ga morgen meteen eens kijken hoe hij ligt zonder gebok ed.
Waarom twijfelen, als het je opvalt,..... Hinderen lijkt mij ook niet. Tenminste, niks van gemerkt tijdens het rijden. Ze heeft nog nooit zo soepel gereden (eindelijk vooruitgang?)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:07

Ik vind het vaak ook best moelijk om niet naar beneden te kijken. Heb er zelf vandaag ook aan gewerkt :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:08

Jeetje wat hebben jullie een pech gehad zeg samen. Maar als ik de foto's zie na je verhaal gelezen te hebben, dan vind ik dat je best een beetje trots mag zijn! Er zitten foto's tussen die al een heel fijn beeld geven, en dat ondanks de storm! Ga zo door, komt vast helemaal goed met jullie :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:17

Ik vind het er netjes uitzien. Je geeft het zelf al aan, hakken uitdrukken, geen geld zoeken en zitten op die kont. Je hebt hem niks voor niks. :P

Maar het is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan, want ik heb hetzelfde probleem als jou. Heb de neiging om naar voren te gaan hangen. Mischien een tip: probeer haar bijv. van draf naar stap te krijgen op alleen je zit, en laat je teugels voor wat het is, dan moet je namelijk echt je kont gaan zitten.

@ lisaislisa: ik vind niet dat het paard nagevelijker hoeft te loper, het eene paard loopt dieper dan de ander en het verschilt per paard wat ze zelf ontspannen vinden lopen, als het maar goed over zijn rug loopt en ontspannen is. Het paard van de TS loopt geen vogels te kijken en vind het wat betreft dat punt netjes hoor.

Vooral de 2de rij foto geeft een fijn beeld.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:49

Kim, het zijn super foto's. Menig persoon zou het je niet na doen, na zolang niks hebben kunnen doen, haar na 2 weken weer zo lekker voor elkaar hebben. Tuurlijk zijn er hier en daar verbeter punten, je handen wat meer naar voren en dus teugels korter, recht zitten. Maar wat ik belangrijker vind, is dat je erg vriendelijk rijdt. Ze loopt lekker ontspannen, wordt niet in haar mond getrokken of gezaagt, dus helemaal top!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:59

xx_Kelly_xx schreef:
Ik vind het er netjes uitzien. Je geeft het zelf al aan, hakken uitdrukken, geen geld zoeken en zitten op die kont. Je hebt hem niks voor niks. :P

Maar het is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan, want ik heb hetzelfde probleem als jou. Heb de neiging om naar voren te gaan hangen. Mischien een tip: probeer haar bijv. van draf naar stap te krijgen op alleen je zit, en laat je teugels voor wat het is, dan moet je namelijk echt je kont gaan zitten.

@ lisaislisa: ik vind niet dat het paard nagevelijker hoeft te loper, het eene paard loopt dieper dan de ander en het verschilt per paard wat ze zelf ontspannen vinden lopen, als het maar goed over zijn rug loopt en ontspannen is. Het paard van de TS loopt geen vogels te kijken en vind het wat betreft dat punt netjes hoor.

Vooral de 2de rij foto geeft een fijn beeld.

Dank je wel voor de tip.
Ga ik morgen meteen mee aan de slag, als mevr een beetje meewerkt haha

En bedankt wbt het nageeflijk.
De 2e foto ben ik ook erg blij mee

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:00

Sammyy schreef:
Kim, het zijn super foto's. Menig persoon zou het je niet na doen, na zolang niks hebben kunnen doen, haar na 2 weken weer zo lekker voor elkaar hebben. Tuurlijk zijn er hier en daar verbeter punten, je handen wat meer naar voren en dus teugels korter, recht zitten. Maar wat ik belangrijker vind, is dat je erg vriendelijk rijdt. Ze loopt lekker ontspannen, wordt niet in haar mond getrokken of gezaagt, dus helemaal top!

Dank je wel Sammy

Ik ben idd erg trots op mijn poown.
Maar het maakt het al zoveel makkelijker dat zij echt plezier erin heeft. Ze wil echt wat voor je doen, zodra ze je vertrouwt en dat vind ik zo bijzonder.
Zeker na alle ellende die we samen hebben meegemaakt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:04

Voor de geinteresseerde:
Dit topic is bij gehouden tot de laatste val partij van 22 juli.

De ellende erna van een opnieuw opengaand litteken, staat er allemaal niet in vermeld, maar mocht je je vervelen..... Dan weet je ongeveer wat we hebben meegemaakt
[VVDD] Veel pech.....

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:05

Als het niet in één keer lukt kun je best licht contact met de teugel hebben maar probeer het 80 % op je zit te doen, dit heeft bij mij wel geholpen. Ik zit af en te nog steeds iets naar voren maar wel veel minder als eerst, komt ook door lessen maar ook door dit soort oefeningen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:08

Wat super, zeg.
Daar moet ik ook naar toe. 80% is al iets om erg trots op te zijn.

Ik ga hopelijk volgende week weer lessen nemen. Wilde haar eerst laten wennen aan het zadel en aan het idee dat ze weer iemand op haar rug heeft en dat ze 'moet' werken.
Dit gaat nu redelijk, dus hopelijk snel gaan lessen.
Dat wordt dan mijn 2de les met haar :o
De eerste keer was dat ze 2 weken onder het zadel was. Daarna zijn we van de ene ellende naar de andere gestapt en is er van rijden, laat staan lessen, niks meer van gekomen

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:15

Ach, het hoeft niet vandaag of morgen helemaal 100 % goed te gaan, we zijn geen Anky's en ik vind het er super netjes uitzien met de ellende die jullie hebben gehad.

Als ik die van mij een week stilzet, ookal komt ze buiten, heb ik de eerste 3 dagen een gratis rodeo. :+
Prijs jezelf gelukkig met zo'n paard want die van mij loopt na stilstaan niet zo netjes als die van jou op de foto's.

En oefening baart kunst, als alles voorspoedig loopt en het goed gaat zul je vanzelf vooruitgang zien. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:22

Dank je.
Ik ga er echt mee aan de slag en hopelijk merken we alle al verschil in het volgende topic?
Laten we het afwachten haha

En het hoeft idd niet allemaal snel.
Ik hoef haar niet over een half jaar in het Z te hebben. (als ik dat uberhaubt al kan haha)
Ik hoop dit jaar oktober te gaan starten, maar dat zeg ik nog erg voorzichtig

smirnoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:14

Je mag er echt trots op zijn! :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:02

Kim, ik vind dit echt al plaatjes om trots op te zijn. Zoveel pech hebben jullie al gehad, en zo lang niet gereden. Als je dan bedenkt dat je nu 2 weken (toch?) weer rijdt, ben ik hier jaloers op! Ging het bij mij maar zo goed na 2 weken!
Uiteraard zijn er puntjes aan moet worden gewerkt, deze geef je zelf al aan, maar je denkt zelf volgens mij dat het slechter gaat dan dat het in werkelijkheid is.
Af en toe mag je je handen iets meer naar voren doen (teugels wat korter pakken scheelt al een hoop) en naar voren kijken (erg moeilijk met zo'n knap paard!). Ook val je af en toe iets naar voren maar dat is volgens mij gebruikelijk als je zo'n lange tijd niet op je paard hebt gezeten.
Ik weet zeker dat als je over een paar weken weer foto's plaatst dat er duidelijk vooruitgang in zal zitten!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:05

Haai Maris.
Dank je wel voor je reactie.
Dat naar voren vallen heb ik helaas altijd al gedaan. (Excuus dat ik jaren alleen maar gesprongen heb? )
Ik wilde vandaag gaan oefenen met de teugels korter nemen, maar er waren veel interessantere dingen naast de bak in de tuintjes, dan dat ik was, dus het ging niet lekker vandaag. Morgen weer een dag.

Ik had idd het gevoel dat het nog helemaal niet zo super ging, maar als ik dan naar de foto's kijk, merk ik dat ik niet mag klagen

En natuurlijk komen er weer meer foto's, als we zonder narigheid blijven

:*

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:13

KIM!
Goed voor elkaar meissie , ik zou bijna een keer mijn camera pakken en die kant op gaan, misschien als ik mijn rijbewijs heb +:)+

Iig ga ik mee met Beli, handen iets naar voren, zodat die knik die ik DENK te zien in je polsen ook veranderd, die knik heb ik ook even gehad, waardoor je sneller vast zet.
Maar goed eerst vertrouwen opbouwen, en dan komt je houding weer, en vooral lekker rustig aan lessen volgende week het komt echt goed!

Wat ik zo op de foto's zie heeft ze een hele mooie grote draf pas!
Super gaaf, maak je een keer een draf filmpje?
Of nou ja, laat je die maken als je haar rijd? :) Ben zeer benieuwd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:15

Haai Suus,
Wb die knik, klopt hoor.
Hoe vervelend het ook is, ik merk het ook af en toe dat ik dat doe. :(

Ik laat wel een keer een filmpje maken :j
Maar evengoed moet je een keer langs komen

Verder bedankt voor je commentaar/tips ed. Heb er echt wat aan.
Net even die extra bevestiging waar ik op moet letten