Maaien in draf - nadelig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Maaien in draf - nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:27

Ik heb een 6-jarig dresssuurpaard op het oog om te kopen. Toen ik ging kijken, merkte ik echter dat hij in draf lichtjes maait met de voorbenen. Het is zeker geen maaien zoals je ziet bij sommige barokke rassen. Het gaat over een half voetje dat naar buiten wordt gedraaid tijdens het draven.

Het paard is wel nog erg slap bespierd, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Ik vraag me echter af of dit
1) medische problemen met zich kan meebrengen
2) geen fout in de beweging is
3) nog kan verbeteren door te trainen omdat het paard nu erg slap is

Ik weet dat er veel paarden op hoger niveau zijn die lichtjes maaien (zelfs goedgekeurde dekhengsten), maar wat denken jullie ervan? Is het iets wat in deze tijd niet meer kan bij een dressuurpaard of maakt het helemaal niets uit?

Hoe nadelig is deze 'afwijking' dus?

kleinvosje

Re: Maaien in draf - nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:29

Licht maaien zou ik niet erg vinden, zeker niet omdat je aangeeft dat het dier nog behoorlijk slap is. Je kunt er wel wat aan trainen, als je de controle goed hebt en het dier goed gesloten kunt rijden, zal het maaien iets minder zijn waarschijnlijk. Hoe nadelig het is voor de gewrichten weet ik eigenlijk niet!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:33

Naar mijn weten kan het maaien ook verminderd worden door ander beslag! Ik reed er één die op blote voetjes stond, en erg maaide, daarna is ze op ijzers gezet, en toen was het maaien zo goed als over!
Dus misschien dat je met de juiste training en het juiste beslag het maaien tot een minimum kan beperken.

Voor mij zou maaien dus geen probleem zijn, zeker niet in de vorm die jij aan geeft.. Maar je moet zelf de beslissing maken.. .

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:46

Ik had een aantal jaren geleden ook een paard dat maaide. En niet zo'n klein beetje ook.. het zag er echt niet uit! :-) Maar deze merrie deed het op de keuringen bijzonder goed, ze werd er nooit minder om beoordeeld. De hoefsmid besloeg haar wel altijd iets anders om haar stand iets te corrigeren (ze stond heel licht met de voetjes naar binnen). Maar het maaien werd naarmate ze sterker en ouder werd steeds minder, op het laatst zag je het zelfs helemaal niet meer. Dus kortom: niet iets om je echt zorgen om te maken. Alleen even vragen aan de smid of ie er rekening mee houdt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Maaien in draf - nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:44

Maaien komt eigenlijk altijd voort uit een slechte/verkeerde beenstand. Toontredend en dus met de tenen naar binnen.
Als ze heel weinig maait, is dit goed op te lossen door haar stand te corrigeren en ander beslag er onder te slaan. Mits ze niet natuurlijk al bij de huidige eigenaar gecorrigeerd is en eigenlijk niet verder gecorrigeerd kan worden. Verder heeft het niet ernstige gevolgen, ze kunnen wat eerder slijtage in de gewrichten krijgen. Alleen is dat bij élke afwijkende stand het geval en aangezien er maar heel weinig paarden correct op de voetjes staan. :)

Sowieso klinisch laten keuren, de DA kan je hier om heen ook advies geven. Daarnaast röntgenologisch keuren, dat is altijd slim. Kan enige slijtage/artrose achterhaald worden, of OC/OCD of andere afwijkingen op het bot.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:56

Op zich is dit niet zo heel erg, latere gebreken/slijtage is zeker verwaarloosbaar, dus wat dat betreft moet je je er niets van aantrekken.
maar het is wel iets dat je ziet natuurlijk dus als dressuurpaard op hoger niveau is dit soms wel een probleem maar "B - L - M proefjes moeten zeker kunnen hoor".
Er zijn wel een paar proefjes waar het paard moeilijkheden zal bij hebben met zo'n stand (vlaamse stand) , het wijken zal moeilijker lukken, een wending om de achterhand zal moeilijker zijn en een Spin in het Wertern-rijden bv zal helemaal een probleem worden, maar voor de rest kan zo'n paardje best alles hoor.
succes.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 07:48

Het is de bedoeling om met dit paard (op termijn) M-niveau (België) binnen de VLP te rijden. Meer mag altijd, maar laten we ervan uitgaan dat dit mijn doel is.

Ik ben al blij dat de slijtage verwaarloosbaar is, maar de tip om de dierenarsts/smid naar de stand van de voeten te laten kijken is geen slecht idee. Dan weet ik of er al gecorrigeerd is.

Ik weet ook wel dat je door training dit maaien kan minimaliseren. Mijn oude merrie deed dit ontzettend fel, maar is nooit op wedstrijd gestart. Toen ze nog volop getraind werd, was dit een stuk minder. Hopelijk, omdat hij nog zo slap is, komt het wat voort uit de slapheid en kan het door training een stuk verbeterd worden. Maar dat weet ik nu nog niet natuurlijk... |o Moeilijk hoor :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:16

aeolusnr1 schreef:
Op zich is dit niet zo heel erg, latere gebreken/slijtage is zeker verwaarloosbaar, dus wat dat betreft moet je je er niets van aantrekken.
maar het is wel iets dat je ziet natuurlijk dus als dressuurpaard op hoger niveau is dit soms wel een probleem maar "B - L - M proefjes moeten zeker kunnen hoor".
Er zijn wel een paar proefjes waar het paard moeilijkheden zal bij hebben met zo'n stand (vlaamse stand) , het wijken zal moeilijker lukken, een wending om de achterhand zal moeilijker zijn en een Spin in het Wertern-rijden bv zal helemaal een probleem worden, maar voor de rest kan zo'n paardje best alles hoor.
succes.

Vlaamse stand, is dat de benoeming in het Belgisch? Had er nog nooit van gehoord! :)
Of ze moeite hebben met bepaalde oefeningen, nee ik denk het niet. Misschien dat ze iets wat meer tijd nodig hebben om ze soepel en vlekkeloos uit te kunnen voeren. Ik ken maaiers die simpel en vlot kunnen wijken, zonder enkel probleem. Keertwending om de achterhand hebben ze geen problemen mee hoor, omdat dit een oefening in stap is. :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:25

mijne maait ook, met beslag werd het erger, nu is het al minder aan het worden ( zonder beslag)

Ik krijg er geen opmerkingen oid over maar goed ik start pas b, krijg wel 7vens en 8ten voor haar draf :j