Pony snapt bitloos niet helemaal meer geloof ik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Pony snapt bitloos niet helemaal meer geloof ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:04

Ik heb vandaag weer een keer met mijn sidepull gereden. Ik heb die FRA Pardoes. Om de neusriem heb ik een bontje. Het was al weer een tijdje geleden en ik had het idee dat Dakota het niet goed (meer) snapte. Linksom ging nog wel maar rechtom is ze moeilijk te sturen en kijkt erg naar links dan. Het is net op ze het bit vastpakt op rechts terwijl ze geen bit in heeft. Ik weet wel dat ik meer op mijn zit en benen moet rijden met bitloos. Ze wijkt wel voor been en reageerd ook goed op stem. Tegen het einde had ik het idee dat ze het iets meer snapte en voelde af en toe ook een soort knikje in de hals alsof ze het niet-in-tehebben-bit losliet. Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Ik ben wel van plan om vaker bitloos te gaan rijden en wil eigenlijk helemaal over gaan op bitloos. Donderdag heb ik groepsles en maandag priveles (1 keer in de 2 weken). Mijn instuctie vindt het geen probleem als ik bitloos rij in haar les.

TurdusMerula

Re: Pony snapt bitloos niet helemaal meer geloof ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:15

Klinkt alsof het paard zich sterk maakt en gewoon maling heeft aan je hulpen, of als een paard dat het moeilijk vind om in te buigen naar die kant... Heb je voorheen met bit gereden? Hoe ging het dan?
Ik kan dat zo natuurlijk niet beoordelen, maar daar heb je natuurlijk juist je instructrice voor. :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:19

Dit klinkt eerder als een dressuur matig probleem (vast zitten aan 1 kant) ipv een bitloos probleem...
Je geeft de oplossing zelf al; ga bitloos rijden en je les en laat je instructie ernaar kijken.

Succes!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:24

Het lijkt erg of ze vast zit op rechts, maar als ik haar met bit rij is dat weer helemaal niet zo. Dan is ze rechts heel makkelijk en soepel. Links is haar moeilijke kant, maar weer makkelijker zonder bit dat rechts zonder bit.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:35

Omdat dit niet een specifiek probleem van een natural is verplaats ik dit topic van NA naar RT-P, daar past het beter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:32

Net zoals je een paard moet leren met een bit te rijden, moet dat ook bitloos.

Je moet dus extra duidelijk zijn in wat je bedoelt, met de teugels als laatste fase. Dus eerst je zit, even aanhouden, been erbij, en dan pas de teugels.

Dus bij een wending naar rechts, buitenzitbeenknobbel, buitenbeen begrenzen, binnenbeen houdt rond, buitenteugel begrenst en binnenteugel rechts van de hals af. Echt opzij, niet naar achteren. Dat mag best overdreven, later kun je die hulp kleiner maken.

Doet ze dit, even belonen.

Ook soms zonder teugels rijden om reactie op zit en been te oefenen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:45

Bedankt! Ik ga er mee bezig. Ook dat zonder teugels rijden lijkt me goed. Ik ga dat vanmiddag ook oefenen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:47

Dit klinkt bij mij eerder als scheefheid. Met een bit kun je dit gemakkelijker corrigeren, maar bitloos is het al snel duidelijk dat je het paard niet continue kunt laten inbuigen met teugeldruk en dus met je hele lijf moet gaan werken :) In de maling nemen lijkt mij absoluut niet het geval, ik denk eerder dat je paard moeite heeft met de rechterkant, mijn haflinger vind dit ook moeilijk en wil ook nog wel eens wat naar links inbuigen, puur omdat dit gemakkelijker lopen is.

Heb je je al eens verdiept in rechtrichten? Dit kan een hele fijne oplossing voor je zijn! :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:52

Ik ga mee met Sassol. Heb er ook verder niet veel aan toe te voegen.
Het sturen van je paard gaat immers niet alleen door aan de teugels te trekken. Je geeft aan dat je wilt/moet oefenen met rijden op zit en benen, dan is dit een hele mooie gelegenheid om dat te oefenen.
:j

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:56

Mijn paard had hier ook last van (met bit en zonder bit). Goed je binnenbeen eraan houden en buitenteugel. Dan moet hij wel inbuigen. Je mag hem vragen met de binnenteugel dat hij naar binnen kijkt, maar niet trekken!
Laatst bijgewerkt door Froemel op 07-02-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:58

Michellkuh schreef:
Mijn paard had hier ook last van (met bit en zonder bit). Goed je binnenbeen eraan houden en buitenteugel. Dan moet hij wel inbuigen. Je mag vragen hem vragen met de binnenteugel dat hij naar binnen kijkt, maar niet trekken!

Dus gewoon in de houding zetten? :\ Waarom zou je de oorzaak niet opzoeken en vanuit daar naar de oplossing werken?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:00

Wie zegt dat ik hem in de houding zet? Hij moet wel buigen omdat ik binnenbeen eraan zet en met buitenbeen hem doe begrenzen met buitenteugel.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:01

Denk je dat er geen reden is voor het naar buiten kijken? IMO los je dit beter op door de oorzaak te zoeken en vanuit daar te werken, zoals rechtrichten in dit geval denk ik érg goed van pas komt :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:02

Mijn paard wordt regelmatig gemasseerd door een paardenmasseur ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:03

Ik heb het niet over jou paard, maar over het paard en de OP van de TS :')

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:04

Ja dat snap ik, maar je had het tegen mij dat je het paard gewoon in de houding zet! En dat doe ik dus echt niet en dat was ook niet mijn bedoeling naar de TS

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:59

Ik heb vandaag gereden met bit en het probleem was iets minder. Linksom gaat goed. Ze geeft ook vrijwel meteen na als ik het aan haar vraag. Rechtsom was het probleem iets minder dan zonder bit. Als ik over de hoefslag ga en daar wil aandraven komt ze erg naar binnen. Dat heeft ze een jaar geleden ook gehad, maar ging eigenlijk nu heel goed. Nu doet ze het dus weer wel. Op de volte rechtsom loopt ze ook moeilijk in stelling en heb het idee dat ze dan ook niet goed op rechter been reageert. Als ik ga wijken voor het rechterbeen doet ze dit echt heel goed. Dus het wijken voor het been kan ze wel, maar op de volte doet ze dit niet of minder en dus wanneer ik wil aandraven op de hoefslag. Ze loopt wel nageeflijk rechtom.

Er zei iemand via PB dat ik beter niet met sidepull kon rijden maar met een kaakgekruist hoofdstel omdat dit makkelijker is. Wat zijn jullie meningen?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:11

Ik denk dat jouw paard linksgebogen is. Hij buigt moeilijker om het rechterbeen,wat je zelf dus ook merkt doordat hij moeilijker buigt en stelling aanneemt. Zijn spieren op zijn linkerhals zijn korter en de spieren op de rechterkant van de hals zijn langer. Dus als hij rechts moet inbuigen dan moet hij de linkerspieren langer maken en de rechterspieren korter. Hij vind het makkelijker om het linkerachterbeen eronder te zetten en laat rechts meer staan. (in theorie dan) je moet je gaan verdiepen in het rechtrichten zodat je paard recht word en alles makkelijker en beter gaat. Maak slangevoltes en als je naar rechts gaat, ga dan op het rechterachterbeen zitten met je rechterzitbeen knobbel, knie naar achter, heup naar achter en schouder weg van zijn schouder. Dan maak je hem recht en ga je met je rechter zitbeen knobbel op zijn rechtervoorbeen zitten als het ware. Dan ga je weer inbuigen naar links en verplaats je je gewicht op het linker achterbeen. Dan maak je hem weer recht en dan ga je weer zitten op het linker voorbeen. je kan voelen of hij je op het achterbeen laat zitten of, of dat hij je duwt naar het andere achterbeen. Ik hoop dat je het een beetje snapt haha

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:17

Idd het antwoord dat "Desire" je hier gaf is helemaal juist.
Dus eerste werk; rechtrichten idd.
Dan zou ik voorlopig alleen met een bit verder trainen, vooral op stelling vragen, hierbij heel duidelijk beenhulp geven, en overdrijven met binnenteugel, dus overdrijven met openen.
Buitenteugel hierbij dus niet gebruiken, indien je paardje een rondje begint te draaien , dit gebeurt wel vaker bij deze oefening , gewoon de vraag blijven stellen niet opgeven, op een gegeven moment gaat het paardje braaf stoppen en blijft dus met stelling stilstaan, beloon dan je paardje door de druk er even af te halen, en met stem ook belonen.
En zo verder opbouwen tot het paard het idd bijna uit zichzelf doet wanneer je even zacht met je binnenbeen aantikt. Pas op zo'n moment kan je het ook vragen zonder teugel.
Indien je graag nog zonder bit verder traint is dan het moment aangebroken, maar je moet wel even consequent zijn en blijven, de kwaliteit van de oefening mag er niet minder om worden.
Let vooral ook op dat wanneer je zo'n training start , je niet mag stoppen voor er een duidelijke verbetering merkbaar is, blijf niet steeds verder vragen maar sluit af bij een goede respons, braaf paardje en hop naar de stal of weide.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:52

Bedankt voor de hulp! Ik ga me eens goed bezighouden met het rechtrichten.