Is dit een goede manier om een paard soepeler te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Is dit een goede manier om een paard soepeler te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:19

Heel graag jullie tips en mening!
De 14 jarige Friese merrie die ik rij is (nog) een beetje stijf. Zij heeft vorig jaar een veulentje gehad, in het land gestaan en weinig gedaan tot ik haar 3 maanden geleden ging rijden. Ik longeer ongeveer 2 á 3x per week met Pessoa, 1x per week een buitenritje en zo'n 2x per week serieus dressuur rijden. Volgende maand ga ik het privélessen weer met haar oppakken, nu is het steeds zulk slecht weer en we hebben alleen een buitenbak waardoor de lessen vaak vervallen. Het duurt vrij lang voordat ik haar een beetje los heb met rijden, soms moet ik er zelfs een galopje met wat langere teugel in verlichte zit tegenaan gooien omdat ze vreselijk zit in de galop: echt een plank! Ik rij de eerste 25 minuten voornamelijk om haar goed voorwaarts te krijgen en soepeler en daarna kan ik haar pas nageeflijk en ontspannen krijgen.
Ik vraag veel stelling, schouder binnenwaarts, tempowisselingen. Als ik haar nageeflijk heb, loopt ze eigelijk iets te diep en ben ik haar ook snel weer 'kwijt' omdat ze dan iets hoort of ziet en direkt haar hoofd omhoog gooit. Hoe kan ik haar aandacht beter vast houden? En wat vinden jullie van de manier waarop ik probeer haar meer bespiering, soepelheid en conditie te laten krijgen met het 'schemaatje' van hierboven? Tips en adviezen zijn welkom! :D

Ladyson

Re: Is dit een goede manier om een paard soepeler te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:28

Heeft ze misschien artrose oid? Je bent met goede oefeningen bezig, probeer haar in het begin echt met "lange teugel" te rijden, laag en diep. Dit is makkelijker voor haar dan meer opgerichter te rijden. Verder moet ze begrijpen dat jij ontspant als ze nagevelijk is, en als ze omhoog komt, meer druk op teugels krijgt en `gecorrigeerd´ wordt. Doorgaan zoals je bezig bent, en consequent haar naar beneden blijven vragen als ze omhoog komt. In de zomer zal het vast beter gaan! ;)

DatBenIkNou

Re: Is dit een goede manier om een paard soepeler te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:49

Nee hoor, kerngezond! Ze moet alleen op conditie en in de juiste bespiering komen.
Dank je wel.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:47

Dat ze als een plank zit in de galop is omdat ze haar rug niet geeft in de galop. Dit komt omdat ze nog niet goed nageeft omdat ze daar waarschijnlijk nog te zwak voor is qua bespiering. Als ze goed nageeflijk is, dan zal ze waarschijnlijk haar rug ook meer gaan geven en meer gaan swingen. Haar buikspieren moeten sterker worden, niet zo verwonderlijk want als ze een veulen heeft gehad zijn die spieren erg slap geworden en moet ze het met haar rugspieren oplossen.

Blijf haar goed voorwaarts rijden, houd haar scherp aan je been en rijd heel veel overgangen. Zorg ook dat je goed recht richt, alleen een recht gericht paard kan ontspannen en goed over de rug gaan lopen. Dit heeft mi gewoon tijd nodig, volgens mij is je "schema"ook prima. Ik zou de galop de eerste tijd alleen aan de longe doen totdat ze daar goed doorspringt, tempo maakt en daarbij het hoofd laat zakken en haar rug gaat opbollen. Is het zadel wel goed? En liggen je zadeldekjes goed in de kamer en zijn ze lang genoeg?

Tegen diep lopen werkt alleen maar: voorwaarts rijden (en nog scherper aan je been maken....). Om haar aandacht vast te houden zou ik veel figuren rijden en veel van hand veranderen, slangenvoltes rijden, kleine voltes, grote voltes, heel veel achter elkaar, gebroken lijnen, en combinaties van deze figuren. Het kan ook zwakte zijn waardoor ze nog niet zo lang nageeflijk kan lopen, dus misschien wat vaker halsstrekken om haar wat rust te geven.

Nog een tip: balkjes lopen aan de longe of terwijl je rijdt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 17:54

Dank je, daar kan ik wel wat mee!
Goed aan het been maken lukt niet altijd even goed, hoe kan je dat het beste oplossen?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:08

Mijn vorige paard was altijd ook een soort diesel en had de tijd nodig om warm te worden.

Je kunt juist ook de galop gebruiken om los te werken als dit prettiger is en waarom dan al niet na 10 minuten.
Los rijden doe ik altijd voorwaarts/neerwaarts; stap, draf, galop linksom en rechtsom afwisselen dan oppakken en rijden.

Om je paard aan het been te krijgen veel overgangen rijden en abrupte overgangen: been is WEG en dan mag het paard best naar voren schieten. Maar misschien bedoel je dat je paard niet zelf blijft lopen, daar weet ik zo niets op want dat is iets waar ik bij mn vorige paard ook altijd tegenaan liep.
De overgangen deed hij prima, maar dan nog aan het lopen houden...