De 14 jarige Friese merrie die ik rij is (nog) een beetje stijf. Zij heeft vorig jaar een veulentje gehad, in het land gestaan en weinig gedaan tot ik haar 3 maanden geleden ging rijden. Ik longeer ongeveer 2 á 3x per week met Pessoa, 1x per week een buitenritje en zo'n 2x per week serieus dressuur rijden. Volgende maand ga ik het privélessen weer met haar oppakken, nu is het steeds zulk slecht weer en we hebben alleen een buitenbak waardoor de lessen vaak vervallen. Het duurt vrij lang voordat ik haar een beetje los heb met rijden, soms moet ik er zelfs een galopje met wat langere teugel in verlichte zit tegenaan gooien omdat ze vreselijk zit in de galop: echt een plank! Ik rij de eerste 25 minuten voornamelijk om haar goed voorwaarts te krijgen en soepeler en daarna kan ik haar pas nageeflijk en ontspannen krijgen.
Ik vraag veel stelling, schouder binnenwaarts, tempowisselingen. Als ik haar nageeflijk heb, loopt ze eigelijk iets te diep en ben ik haar ook snel weer 'kwijt' omdat ze dan iets hoort of ziet en direkt haar hoofd omhoog gooit. Hoe kan ik haar aandacht beter vast houden? En wat vinden jullie van de manier waarop ik probeer haar meer bespiering, soepelheid en conditie te laten krijgen met het 'schemaatje' van hierboven? Tips en adviezen zijn welkom!