handen niet stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baldi

handen niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:18

Ik rijd nu 8 jaar en ik heb sinds 2009 mijn eigen paard. Alleen het probleem is dat ik mijn handen niet goed stil kan houden.
Ik houd mijn linkerhand te vast. Ik houd mijn handen niet goed stil.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Het zou mij erg helpen.

xSannnn

Re: handen niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:20

Voor het te vast houden zal ik je echt aanraden lessen te nemen en anders een ander te zoeken die hierop let, en met post elastiekjes rijden. Dit ziet er echt dom uit, maar hier zit rek in zodat je het paard niet vast zet maar het helpt je ook goed je handen op ongeveer de zelfde plek te houden. Het knapt niet snel, maar kan wel kapot gaan. Lijkt me een prima oplossing voor jou probleem:)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:21

Neem een strokoord, maak daar een lus van waarbij je je handen zo'n 20cm uit elkaar kan doen en rij daar enkele keren mee en je zal je handen wel leren stil houden...
Of een houten stokje van zo'n 20cm lang (bv van een afgebroken borstelsteel ofzo)... zo heb ik het toch geleerd!

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:22

s0173957 schreef:
Neem een strokoord, maak daar een lus van waarbij je je handen zo'n 20cm uit elkaar kan doen en rij daar enkele keren mee en je zal je handen wel leren stil houden...
Of een houten stokje van zo'n 20cm lang (bv van een afgebroken borstelsteel ofzo)... zo heb ik het toch geleerd!

Lijkt mij het elastiek ding toch wat prettiger, dit lijkt me nogal een stugge manier voor je handen

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:22

xSannnn schreef:
Voor het te vast houden zal ik je echt aanraden lessen te nemen en anders een ander te zoeken die hierop let, en met post elastiekjes rijden. Dit ziet er echt dom uit, maar hier zit rek in zodat je het paard niet vast zet maar het helpt je ook goed je handen op ongeveer de zelfde plek te houden. Het knapt niet snel, maar kan wel kapot gaan. Lijkt me een prima oplossing voor jou probleem:)

Ik ben zelf ook een amazone met een, helaas, onrustige hand. Ben wel benieuwd wat jij precies bedoeld.

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:23

Armen ontspannen en ligt gebogen. Probeer je handen op dezelfde plaats te houden en als het ware te 'veren' in je ellebogen. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik denk vooral dat ontspannen het sleutelwoord is. De teugels zo los vasthouden dat ze nog net niet uit je handen glijden. Doe ik ook altijd, dan hebben kleine ophoudingen en andere teugelhulpen ook meer effect bij je paard ;-)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:29

Bonnelover schreef:
xSannnn schreef:

Ik ben zelf ook een amazone met een, helaas, onrustige hand. Ben wel benieuwd wat jij precies bedoeld.

Afbeelding

Deze elastiekjes voor op het zadel bevestigen aan dezelfde plek waar je de klippen van een elastiek etc kan bevestigen.
gewoon met zo`n terugsteek figuur zeg maar vastzetten dat het goed vast zit maar dat je het ook los krijgt en dit is erg elastisch.
Het is wel strak zeg maar dat het je handen redelijk daar houd, maar het is geen onaangenaamd gevoel. ja natuurlijk voel je wel dat het er zit, maar het is goed te doen:)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:39

Het zweepje tussen je handen houden? Dan kun je niet met één hand trekken en moet je wel met 2 handen rijden!

Verder je handen goed rechtop houden, knokkels een beetje naar elkaar laten wijzen en rijden vanuit je polsen en ellebogen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:41

xSannnn schreef:
s0173957 schreef:

Lijkt mij het elastiek ding toch wat prettiger, dit lijkt me nogal een stugge manier voor je handen

Prettiger is het zeker, maar net doordat het klote is om mee te rijden ga je heel snel leren, ik spreek uit ervaring :)

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 19:13

Dank je! Ik ga het met de elastiekjes uitproberen!

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:20

Ik heb het zelfde probleem! Ik heb sinds kort een sperriempje voor aan het zadel vast gemaakt. (door de voorste ringetjes, waar je ook je voortuig/martingaal e.d. aan vast maakt.)
Dit is net wat langer als een bokriempje, zodat je je handen wel op de juiste plaats kunt houden!

Ik moet zeggen dat ik me in het begin me echt motorisch labiel voelde door dat riempje.. :')
Maar het werkt echt!!
Mijn paard gaat ineens een stuk fijner lopen! :D en ik merk hierdoor ook dat ik nog meer met mijn benen moet gaan rijden, en dat ik mijn teugels veel te los houd.. mijn paard trekt ze namelijk zo hoppa uit mijn handen!! :+

Nu vraag ik me alleen af of dit riempje ook mag tijdens de wedstrijden?? heeft iemand daar een id van??

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:13

Touw (Bv halstertouw) om de nek van je paard doen en deze bij je teugels pakken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:34

Met elastiek is een goed hulpmiddel maar ik denk dat je te veel je schouders spant en daardoor meteen ook een groot deel van je arm. Zoals al eerder aangegeven, je moet meer 'veren' in je ellebogen heel simpel gezecht strek je je armen als je gaat staan en buig je deze weer als je gaat zitten. Dit buigen en strekken is natuurlijk maar heel minimaal en bijna niet te zien.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:40

Als ik merk dat mijn armen teveel gaan zwerven doe ik ook wel mijn teugels dubbel. Dus de rechterteugel ook in de linkerhand en andersom. Hierdoor heb je maar een beperkt stukje.
Lastige is dat omdat ik te onrustig ben mijn paard ook onrustig is. Zelf als ik mijn handen stil probeer te houden, zie je hem nog met zijn hoofd bewegen.