Conditie groot slap paard opbouwen, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Conditie groot slap paard opbouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:35

Geen idee of het hier goed staat!

Mijn vraag is.. Hoe bouw je het beste de conditie op van een paard van een jaar of 12 die een hele tijd stil heeft gestaan? Er is sowieso nooit echt heel fanatiek mee gereden volgens mij. Hij is groot en rank, hij is zeker hoger dan 1.70 en heeft weinig bespiering over zijn hele lichaam. Verder heeft hij erg weinig conditie. Ik mag gebruik maken van een binnen en buitenbak, stuk bos etc. Alleen zal het een probleem worden om te longeren. De longeercirkel is te klein voor hem..

Graag tips! En dan vooral hoevaak te gaan rijden, en hoe lang. Ik wil hem absoluut niet overvragen of spierbevangen krijgen dus ik vind het echt belangrijk om rustig aan op te bouwen.

Ik zal zelf te denken om te beginnen met 3 a 4 keer per week, een half uurtje a 3 kwartier in het bos. Lange stukken stappen en draven. Beetje interval training ofzo? Als hij dan wat sterker wordt kan ik in de bak met hem aan het werk, veel schakelen etc.

Iemand nog meer ideeen of ervaringen misschien?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:39

waarom is de longeercirkel te klein voor hem???

Heb zelf een verzorg 4 jarige shire van 190 hoog, doe 2x per week longeren, en 2x rustig rijden, veel overgangen, maar ook veel oefeningen in stap. Probeer ook minimaal 1x per week ff lekker naar buiten te gaan. En zo langzaam aan krijgt die conditie en word die sterkter in zijn lijf/spieren.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:41

Esmeralda; omdat het echt een hele kleine longeercirkel is :) hij is erg groot met zeer grote ruime gangen. Stel hij is op conditie en heeft bespiering zodat hij wat terug in tempo kan lopen zonder balans te verliezen dan zou hij best in die longeercirkel kunnen. Maar die cirkel is nu echt niet geschikt nog.

Dus graag geen adviezen met longeren..

Ben zelf ook echt van het longeren hoor maar het is nu gewoon even geen optie..

Xhiske

Re: Conditie groot slap paard opbouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:44

kan je dan niet longeren in de bak? of mag dat niet. en verder wat je zelf al noemt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:45

zoals je zelf aangeeft rustig aan beginnen met vnl stappen en korte stukjes draf, die je langzaam uitbouwd en na enkele weken kleine stukjes galop. Daarna kan je stilaan beginnen met bakwerk, schakelen, buigen,... je kan met een buitenritje opwarmenen maar met een kwartiertje in de bak beginnen of op buitenrit al beginnen schakelen om de achterhand actiever en meer dragend te krijgen...

succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:46

Denk dat buitenrijden stap-draf overgangen rijden een goed idee is. Zorg er wel voor dat je buiten ook netjes de bochten doorrijdt zodat hij alvast wat soepeler wordt. Ook buiten werken aan de nageeflijkheid zodat hij z'n achterhand ook goed ontwikkeld.

Kortom: buiten dressuren!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:52

Heel veel stap werk kun je ook niet in stap longeren of in het bos een op plek gebruiken
een cirkel van 13 meter is voor stap werk goed en actief stappen is het belangrijkste
veredelde stap molen ;)
Met stap kun je de conditie erg goed op kriken
kun je niet longeren dan zou ik zelf gaan lopen aan de hand
stappen kun je makkelijk een uur maar er op zou ik niet te lang doen

dus zo als je het schreef 3a 4 keer per week er een half uurtje op en de rest iedere dag aan de hand

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:59

Heb je de mogelijkheid hem als handpaard mee te nemen? Onbelast (in de zin van zonder ruiter) trainen is een prima methode conditie op te bouwen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:57

Een groot slap paard kun je het beste sterk krijgen door te gaan rechtrichten, dus de oefeningen daarvoor, als je daar mee aan de slag gaat in stap aan de hand en aan de lijn, dan krijgt hij vanzelf spieren en conditie, ook kun ej makkelijk in een longeercirkel met zo`n groot paard, zelf heb ik er een van 180 en die had het zelfde probleem, zelf een gecontroleerd galopje moet lukken, maar dan zul je eerst controle over de stap moeten hebben en daarna de draf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:07

Als je mag longeren in de bak zou ik zeggen longeren, rustig aan, om de dag, eerst alleen stap en draf, dagje rust om te herstellen en weer longeren. Dat kan je steeds meer op gaan bouwen. Lekker in het bos lange stukken recht uit draven en een galopje. Dat is het minste belastend voor een grote jongen.
Als je longeren in een grote ruimte vervelend vind kan je het eventueel afzetten.
Ikzelf vind longeren met dubbele longe erg prettig. Je hebt meer controle over stelling en tempo enzovoorts.
Neem wel de tijd voor een grote jongen, ze hebben meer tijd nodig om te herstellen en spieren aan te maken!
Wat midgie ook al aangaf en wat heel goed is om ze sterker te maken is het rechtrichten aan de hand. Je het daar met rijden zoveel voordelen van als ze dat goed onder de knie hebben.

MiSz_sUnNy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:15

Ik heb zelf 2 jaar geleden een paard gekocht waar af en toe maar mee gereden was.
Als je mag longeren in de bak zou ik gaan longeren.
ik ben gaan longeren met slof ( heb dit van mijn instructrice romy vd schaft geleerd).
en vooral veel stap en drafwerk, later pas de galop mee nemen.
ik stapte haar meestal onder het zadel uit zodat ik er al wel op kon.
en ik zou wel elke dag iets met het paard gaan doen, al is het alleen maar aan de hand stappen (5 min) maar dat is beter dan de ene dag werken en dan weer niets.
succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:53

Een dag rust betekend bij ons niet werken maar wel weidegang waardoor ze ook aan hun beweging komen.
Heb je niet de mogelijkheid dat het paard op de weide kan lopen dan is het natuurlijk wel even beter om te stappen aan de hand.
Dit om verzuring van de spieren te voorkomen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:27

Zijn al goede tips gegeven.. weet niet hoe verkeersmak hij is, maar is fietsen een optie?