wil niet in rechter galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sieskebabs

wil niet in rechter galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:43

hallo, wie kan mij helpen??
ik heb een 3,5 jarige ruin en ik ga met hem naar de les alles gaat wel netjes behalve de rechter galop..
aan de longe is geen optie want hij valt niet echt de longeren, hij is veel sterker dan ik en hij gaat dan bokken en springen e.d.
eerst reed ik in een andere les en toen deed hij dat na een tijdje wel. maar nu ineens dus niet meer. en ik rijd eigenlijk al weer best lang in deze les
ik probeer ook goed te letten op zijn hoofd maar dat houd hij toch écht naar binnen en hij springt toch verkeerd aan!:(
alvast bedankt

Miekemuis_

Re: wil niet in rechter galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:48

Je rijdt al best lang in deze les? En je paard is 3,5 jaar. Ga toch maar eens terug naar dat longeren, ik denk dat je te hard van stapel bent gelopen

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:45

Eerst de basis terugbrengen aan de longe.. Van daaruit vervolgens de galop aanleren..

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:51

Ik heb even in je profiel gekeken maar daar werd ik ook niet heel veel duidelijker van.
Persoonlijk denk ik dat je wat betere hulp zal moeten zoeken, ik denk dat je niet genoeg ervaring hebt om een paardje helemaal zelf op teleiden :)

Je zult eerst rustig moeten beginnen met longeren, zodat alle gangen er goed inzitten.
Het beestje moet toch eerst fatsoenlijk leren aan galopperen voordat je zoals in je profiel al gelijk gaat springen ;)

Mag ik vragen hoelang je al met hem bezig bent kwa rijden? :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:55

Eens met Miekemuis. Het feit dat je paard niet te longeren valt vind ik een groter probleem dan die rechtergalop, want dat is een probleem dat door wat training opgelost kan worden.
Mijn tip is om met hem aan de slag te gaan zodat je een paard krijgt dat fijn aan de longe kan werken. Longeren kan een heel fijn hulpmiddel in je training zijn, en tijdens het inrijdproces geen overbodige luxe.

Om je alvast op weg te helpen wanneer je weer met de rechtergalop aan de slag kunt: een hoofd naar binnen is niet de oplossing, het gaat om buiging door zijn lichaam. Je paard dient rechtsgebogen te zijn om je rechterbeen zodat er in de rechtergalop gesprongen kan worden. Een paard met rechterstelling kan in de lengtebuiging nog altijd linksgebogen zijn, daar moet je dus voor waken.
Probeer zijn schouder naar binnen te zetten, zodat hij niet met overdreven rechterstelling over de buitenschouder weg kan vallen in de linkergalop. Begrens je linkerteugel en vraag buiging met je rechterbeen. Wanneer je paard niet om je binnenbeen kan of wil buigen, werk daar dan eerst aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:55

ik ga met de bovenstaande reacties mee. hoe lang kun je nu helemaal bezig zijn met een 3 1\2 jarig paard? neem je tijd! haast is iets wat je nooit moet hebben met een jong dier...
een tip :als je gaat aangalloperen niet het hoofd helemaal naar binnenzetten,dan loopt ie alleen maar meer over buitenschouder weg. aan je buitenteugel begrenzen en dan vanuit je binnenbeen ernaartoe rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:03

Ga idd eerst eens werken aan de basis en dat is echt de longe,hij zal echt el te longeren zijn , maar denk dat jij het dus moet leren,
3.5 jaar en een uur in de les laten lopen is te lang.
Zou zeker ook een andere lesgever zoeken, die wel verstand heeft van jonge paarden, zij zou jou daar op hebben moeten wijze dat het te zwaar is, de galop is denk ik nog te hoog gegrepen voor jullie beide, dus ga eerst een werken aan een goeie basis aan de longe en onder het zadel in stap.
Train kort , desnoods 2 x 10 op een dag en dat niet eens elke dag.
Het dier is lichamelijk en mentaal nog in de groei hou daar rekening mee?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:03

heee ik had PRECIES hetzelfde,
eigenlijk heb,
maar aan de longe doet ze het perfect dus ik ga nu week aan de longe en dan oefen met iemand erop aan de longe en dan komt het allemaal weer goed.
en 'longeren heeft geen zin ' kan niet , als je de bak afzet , en gaat longeren , en hij doet vervelend, straffen doet ie het goed? belonen! leert ie het vanzelf af.
dat bokken houdt ook vanzelf op, mijn oude paard deed dat ook.
je moet wat voor je paard over hebben ;)
dus ff doorzetten :)
en als je al een tijdje rijdt in die les, en ook nog in een vorige les, ben je dan niet te vroeg begonnen met inrijden?
xxxx

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:01

Dat wij als mens zijnde willen en vinden dat een paard zijn hoofd netjes naar binnen moet houden, is compleet tegen de natuur in. Zie je een paard netjes gebogen aan springen in die richting in de wei? Nee.

Vraag contra stelling, op deze manier geef je de "binnen" kant van het paard de ruimte, om zo zijn been weg te kunnen zetten.

Een goede instructeur of instructrice had dit allang genoemd. Ook het feit dat je niet kan longeren, zeg eigenlijk meer dan genoeg over de opleiding van het paard. Begin opnieuw, zoek hulp en een betere instructeur of instructrice.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:26

Zoals iedereen al zegt zou ik het zeker aan de longe opnieuw oefenen. Of met een deskundige!

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:50

Ben het ook helemaal eens met Miekemuis. Een paard is pas op zijn 8e geestelijk volwassen. Een paard van 3,5 is dus nog erg jong. Zijn hoofd naar binnen trekken helpt ook niet bij dit probleem. Hij is op die kant gewoon nog niet sterk genoeg om daar goed aan te kunnen springen.

Je moet inderdaad beginnen met longeren. En het is ook wel goed als je met je paard zou gaan freestylen. Op de Monty Roberts en Emiel Voest manier. Je moet maar eens wat opzoeken op google en youtube. Ik denk dat je daar ontzettend veel van kan leren.

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:53

Terug naar de basis! Longeren.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:02

zoals gezegd, zoek iemand die jou leert hoe je een paard longeert en hoe je een paard de basiszaken leert.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:18

Ik snap niet dat je van een 3,5 jarige verwacht dat hij alle oefeningen uit een B proef beheerst.
Paarden hebben op die leeftijd amper balans, als ze met hun eigen gewicht+jouw gewicht overeind kunnen blijven staan in stap en draf is dat al een hele vooruitgang. Ga eerst maar eens de balans oefenen. En ga aan je galop werken als je paard er klaar voor is, dat is hij nu absoluut nog niet.