lastig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninabieke

lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 02:46

Ik heb een paard van 7 jaar dat nu sinds 3 jaar op een manege wordt gebruikt. Hij heeft altijd een speciaal karakter gehad, is niet echt een knuffelpaard, maar reed eerst heel fijn voor beginnelingen. Er is nooit erg hard getrained op hoog niveau en probeert wel eens uit bij nieuwe dingen hoe hij kan wiegeren maar toch leert hij vlug.
Nu krijgt hij steeds meer kuren, gaat bokken bij galop op een volte, niet op een lange zijde. Gaat bijten naar zijn voorganger, stampt als er een paard te dicht achter hem komt rijden .... Ook op de weide wordt hij vroom, hij is geen hengst meer en probeert toch andere paarden te bespringen.
het is nooit echt een sociaal paard geweest en was meestal uit zijn hum als er paarden kampen waren en hij voelt ook heel vlug onzekerheid aan en gaat dan zijn oren plat leggen.
Opstappen alleen kan niet meer want dan knapt hij naar je, en zo nog van die treiterdingen , hoe zou dit kunnen komen?
Is het tijd om hem uit de lessen te halen en zelf echt mee te trainen of heeft dit helemaal niet te maken met het manegeritme ? Kan hij pijn hebben ?
groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:53

Allereerst, welkom op bokt. Het is wel een apart eerste topic wat je hier aanmaakt. Je paard is niet blij, ik denk idd aan pijn, of een slecht passend zadel, en misschien is hij die wisselende ruiters ook wel zat en heeft - ondanks dat je de indruk krijgt dat het niet zo is - toch een vaste persoon nodig.
Dus zou ik hem uit de lessen halen en compleet laten doorlichten, en ook even kijken naar het harnachement. Wanneer is de laatste keer de Tandarts geweest? Wat is er verandert, heeft hij een andere box, andere buren, andere mensen die mesten of lesgeven?

En ik vraag me af waarom hij in eerste instantie al 3 jaar in de lessen meeloopt, en waarom je nu ineens wel tijd/zin/middelen hebt om hem uit de lessen te halen en er zelf op te gaan rijden? Wat is de reden geweest dat hij in eerste instantie de lessen inging?

mick75

Re: lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 04:27

Ik zou zowiezo beginnen hem uit de lessen te halen en kijken of dat al iets helpt. Niet elk paard is geschikt voor een leven als manegepaard, zelfs niet op de meest paardvriendelijke maneges. Niet elk paard kan ertegen om elke dag een paar verschillende mensen rond te moeten sjouwen, met elk een eigen rijstijl en nivo. Er zijn er zat die een of hooguit een paar vaste ruiters nodig hebben om zich goed te voelen.

En het zadel eens goed laten nakijken door een goede zadelpasser. Dat zou mijn begin zijn. Als dat niet werkt kan je altijd nog verder kijken, maar bij veel paarden helpt het al ze gewoon uit de lessen te trekken en ze vaste ruiters te geven.

Cassidy, ik kan me legio redenen voorstellen waarom je een paard mee laat lopen in lessen, als alternatief voor een bijrijder, als je krapjes bij kas zit, als je al dan niet tijdelijk weinig tijd hebt door omstandigheden...
Net zoals situaties kunnen veranderen waardoor je weer meer tijd hebt voor je paard en vaker zelf kan rijden, of een andere oplossing zoekt. Hoewel het nooit mijn eerste keuze zou zijn een paard bij een manege in bruikleen te zetten kan ik me voorstellen dat er situaties zijn waarin dat het enige alternatief is naast verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 05:13

Dat snap ik, en kan ik helemaal inkomen.
De laatste zin interpreteer ik op een manier dat er geen reden is om dit nog zo te laten. Dus uit de les halen en zelf rijden. Als er alleen maar beginnelingen opzitten, en het dier nooit doorgereden wordt, kan er naast een probleem met eventueel scheefzittende wervels ook stijfheid optreden omdat de spieren niet meer soepel gehouden worden. En ook dat kan pijn doen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:35

Ik zou hem ook zeker uit de lessen halen. Je paard geeft duidelijk aan dat hij daar niets aan vindt. Niet elk paard is geschikt als manegepaard. Daarnaast zou ik hem eens goed helemaal na laten kijken. Als die scheve hotsende kinderen op zijn rug kunnen veel kwaads gedaan hebben. Kijk ook het zadel eens na, of dat nog past. Als je weet dat dit allemaal goed zit, zou je hem weer kunnen leren dat rijden leuk is, en dat er geen reden is om in verzet te komen. Je zegt dat hij vlug leert, geef hem dan een uitdaging. Dat zou hij ook wel niet gehad hebben tijdens de manegerondjes.

lisavdburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:59

succes ermee

ninabieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:21

Mijn dochter heeft dit paard gekregen van iemand en toen ben ik ook terug beginnen rijden. Mijn dochter zelf heeft geen echte klik met het paard maar ik wel en wil begrijpen waarom hij zo doet. Ik vind het zelf heel erg om hem te moeten laten rijden met andere ruiters maar idd dit was een financiële beslissing omdat mijn dochter haar paard dichtbij zou hebben maar het paard had het nodig om elke dag te rijden. Hem uit de lessen halen overweeg ik al lang maar als ik aan de bijkomende kost elke maand denk ... ik weet niet of dit lang haalbaar is. Ik dacht van dat wel te doen en eventueel aan een tweede bijrijder te verhuren, maar met zijn kuren weet ik niet of iemand daarin geïnteresseerd is. Hij was altijd heel populair en ik denk soms ook dat het hem nu gewoon te veel is. Maar als ik hem goed aan voel denk ik aan pijn en toen vroeg ik me dus af kan dit ...en kwam ik dit forum tegen. Hebben jullie ervaring met osteopaten ????

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:06

Het kan ook gewoon een uiting zijn van ontevredenheid van het paard. En natuurlijk zijn er verkeerde dingen aangeleerd. Met die dingen die hij uitvoert heeft hij succes, dus zal hij het blijven doen.

Belangrijk om na te gaan is inderdaad of hij pijn heeft, maar hij heeft zoveel verschillende dingetjes dat ik niet denk dat dat de hoofdoorzaak is. Verder: wat krijgt hij in totaal te eten? In wat voor omgeving staat hij. Staat hij veel buiten of binnen? Zijn er soortgenoten?

Pas als je dat allemaal geavalueerd hebt kun je zijn gedrag gaan plaatsen. Het is belangrijk om te kijken naar wat de natuurlijke behoeftes zijn van het paard.

En ik snap dat je vanwege het financiele deel het paard laat meelopen in de lessen, maar voor je paard is dit natuurlijk niet goed. Je krijgt er geen leuker paard door.

Ik hoop dat je de oorzaak en vooral de goeie manier van aanpak vindt.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:11

Als ik het goed begrijp heb je een relatief jong paard dat van jou is in de manege laat lopen.
Manege paarden zijn vaak oudere paarden. De meeste jonge paarden hebben veel energie en kunnen niet goed tegen het feit dat ze maar in rondjes moeten lopen. Dit is bij jouwe hoogst waarschijnlijk ook het geval. Het is hetzelfde als jij de hele tijd in een rijtje moet fietsen dat 10 km fietst terwijl jij 15 wilt fietsen, dan zeg je daar ook wat van, dat laat een paard dus op deze manier merken. Het is hoogstwaarschijnlijk de enige oplossing om hem meer beweging te geven en hem uit de rijlessen te halen, want zoals iedereen weet is niet elk paard uit het manege hout gesneden

ninabieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:20

Ja, hij is nu 7 en loopt 2 jaar mee .... Dus een zwaardere dressuur training met de dochter zou wel een oplossing kunnen zijn ?

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:21

Als hij veel energie heeft kan je hem of een zwaardere training geven of het voer verminderen of aanpassen, hangt natuurlijk wel van de hoeveelheid af.
Maar ik zal hem zeker uit de lessen halen, want hiermee verpest je het paard wat nergens voor nodig is