Wijken met E-Pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNadia

Wijken met E-Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 23:11

Ik heb nogal een probleem met wijken met mijn pony.
Als ik ga wijken, zet hij zijn voorbenen wel goed eronder maar met zijn achterbenen loopt hij maar erachteraan.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat hij zijn achterbenen ook mee gaat nemen met het wijken?

Alvast bedankt!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:15

De buitenschouder moet je goed begrenzen met je buitenteugel, niet te veel stelling nemen en dan achterhand meenemen met je binnenbeen of evt bijtikken met je zweep als ie niet reageert.

Ik begin zelfs met kleine stukjes, soms probeer ik 3x 3 passen wijken en dan stukje rechtuit en dat lukt alleen als je een grote baan hebt :)

Sabrina1304

Re: Wijken met E-Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:09

Veel oefenen en als ie zijn achterhand niet meeneemt geef je een tikje met je zweep.
Als ie nog maar een pasje of 2 het goed doet al goed belonen en zo stilletjesaan opbouwen.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:11

Handig is ook om op de volte ee nstukje naar buiten te wijken, hierbij ook opletten dat ie niet wegloopt over de buitenschouder. Dan kan je het stapje voor stapje ietsjes uitbreiden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:21

Th0mas schreef:
De buitenschouder moet je goed begrenzen met je buitenteugel, niet te veel stelling nemen en dan achterhand meenemen met je binnenbeen of evt bijtikken met je zweep als ie niet reageert.

Ik begin zelfs met kleine stukjes, soms probeer ik 3x 3 passen wijken en dan stukje rechtuit en dat lukt alleen als je een grote baan hebt :)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Echt goed begrenzen met je buitenteugel. En dan niet alleen de buitenteugel tegen de hals aan doen want dan helpt het nog niet (in mijng eval dan). Als je hem aan de buitenkant als het ware wat tegenhoud en dus ook begrensd en tegelijkertijd je binnenbeen naar achter doet, druk je als het ware zijn achterhand tegen jouw buitenhand aan. En dan zal het moeten lukken. Houd hem er lekker actief van achter bij.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 15:55

Dankjewel voor de tips! ik zal het vanavond is gaan proberen, en anders zou ik het morgen tijdens mijn les even vragen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:58

Eigenlijk valt hij dus alleen maar weg over de buiten-schouder. Gelijk dus weer naar voren rijden. Hij is niet voldoende aan je been.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:05

Op mijn been reageerd hij met de lichtste hulpen, dus dat kan het niet zijn denk ik.

Ik denk eerder dat hij niet helemaal recht is nog. Daar ben ik nu met mijn instructrice hard mee aan het werk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:20

Maar wat versta je onder hulpen? Vooruit zeker? Een paard wat goed op je hulpen reageerd doet ook gelijk zijn achterhand meer schuin als jij je been naar achter doet. Jouw paard doet dat niet dus is hij niet goed aan de hulpen. Een paard dat op de lichtste hulpen goed reageerd zou eigelijk zoveel schuin moetren gaan dat je dat nog moet opvangen ook..

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:22

okee. hij heeft inderdaad wel problemen met de achterhand, dat is waar. Galoppeerd vaak overkruisd etc..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:23

xNadia schreef:
Dankjewel voor de tips! ik zal het vanavond is gaan proberen, en anders zou ik het morgen tijdens mijn les even vragen!

waarom heb je dat niet eerder gedaan dan?
als het niet lukt lijk thet me logisch dat je het even aan je instuctrice vraagt ;)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:44

Dat heb ik wel gedaan, en zij heeft mij ook geholpen.

Het wijken zat er in het begin helemaal niet in, en ze heeft me iedere week geholpen. heb elke dinsdag dressuurles. Nu liep ik dus op het probleem dat zijn achterbeen niet meeging en aangezien ik morgen pas weer les heb, dus het morgen pas weer kan vragen, dacht ik: laat ik het hier vragen, misschien hebben hun tips voor mij?

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:48

oja, misschien voor de duidelijkheid. de pony waar ik het over heb is nog maar 4 jaar..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:03

xNadia schreef:
oja, misschien voor de duidelijkheid. de pony waar ik het over heb is nog maar 4 jaar..

Dus hij kan het niet, maar jij ook niet. Goede instructie nemen.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:05

Johanna59 schreef:
xNadia schreef:

Dus hij kan het niet, maar jij ook niet. Goede instructie nemen.

Goede instructie heb ik elke week. ik weet dat we beiden veel moeten leren :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:25

Je paardje is idd niet goed aan het been, das duidelijk.
niet zomaar gaan oefenen met wijken, eerst oefenen om de voorhand te verzetten, dan pas de achterhand leren verzetten, en als die beide goed lukken dan pas beginnen met wijken voor het been.
Opletten dat je niet te veel stelling vraagt vooraan , als je net zijn oog kan zien is dat al meer dan genoeg.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:29

God, ze heeft van mij een mooie uitleg gekregen en jullie kraken haar gelijk af over lessen. Het gaat echt nergens over en jullie weten niet eens welke instructrice les neemt.

Meis, blijf gewoon bij je instructrice lessen en oefenen baart kunst. :)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:43

dankjewel!

ik moest het in de les al gaan proberen van mijn instructrice, en heb het met vrijrijden zelf al een aantal keer geprobeerd. daaruit is mijn vraag ontstaan ;)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:44

Th0mas schreef:
God, ze heeft van mij een mooie uitleg gekregen en jullie kraken haar gelijk af over lessen. Het gaat echt nergens over en jullie weten niet eens welke instructrice les neemt.

Meis, blijf gewoon bij je instructrice lessen en oefenen baart kunst. :)

Bedankt! ik zal lekker blijven lessen, en we hebben alle tijd! Majoor is nog jong en we moeten beiden veel leren, maar alles zal heus goedkomen :) :)
Majoor is super leergierig, dus daar ligt het niet aan :)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:53

Ik had vroeger ong hetzelfde meegemaakt als jij. Alleen was ik ook nog bijna doof :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:57

Je pony is nog 4 jaar, misschien eerst beginnen met schoudervoor. dat is een oefening voor het wijken met behulp van de bakrand :)
anders even vragen of je instructrice als jij de hulpen heeft even naast je pony wil gaan lopen om het duidelijker te maken. 1 pas is genoegm het word vanzelf meer en beter! :)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:56

Dankjewel Vanky! Ik zal het volgende week even met mijn instructrice bespreken.
Mijn instructrice zegt ook: al is het maar een pasje, of iets wat er op lijkt. dan heeft hij het alsnog super gedaan!