Paard galoppeerd overkruist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Paard galoppeerd overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:50

Hallo allemaal,

Sinds dat wij op een nieuwe stal zijn heeft mijn paard wat moeite met galopperen. Dit, terwijl galop altijd haar beste en makkelijkste gang was.

Het gaat al wel steeds een klein stukje beter en ze kan al steeds iets langere stukken goed galopperen, maar aan 1 zijde gaat ze vaak na een half rondje weer overkruist.

Wat meer info:
Paard is 13 jaar. We zijn per 12-01 verhuist naar een nieuwe stal. We rijden nog niet op kaar, maar ik werk los en bijrijder longeert met lijn. Zowel los als met lijn heeft ze het. Ze heeft wel ongeveer 2 a 3 weken vrijwel stil gestaan, ivm dat ze slecht tegen veranderingen kan.
Ik weet zeker dat ze vast zit achter de oren, dit komt ivm hangen. Voor de rest hebben we dus wel een andere bodem in de bak.

Op 16-02 komt de ostheopaat al ivm de problemen in dr nek. Ik ga dit natuurlijk dan ook aankaarten en word er naar gekeken. Hoefsmid komt begin maart en die kijkt ook gelijk dr tanden na (maar hier lijkt mij het probleem niet te zitten :-)).
Paard komt ook hele dagen buiten.

Nu:
Kan dit probleem ook vanuit dr nek komen?
Kan het ook zijn dat het komt door een andere (hardere) ondergrond?
Of is dit echt iets wat meer vanuit dr rug komt?
Of komt het misschien dat ze even vrijwel op rust heeft gestaan (ze zit sowieso nog weinig in bespiering)?

Ze eet en mest etc gewoon voldoende. Ik heb niets gehoord over dat ze misschien vast heeft gelegen in stal of paddock, maar dat betekend niet dat het niet heeft plaats gevonden natuurlijk. Ook is ze gewoon vrolijk.

Sjeempie

Re: Paard galoppeerd overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:57

en hoe ernstige mate is de bespiering van je paard afgenomen? en hoe groot verschil in bodem is er tussen de oude en de nieuwe bak?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:02

Als je mijn profiel kijkt dan is de bespiering nog net zo. Is dus niet erg afgenomen ofzo, maar meer hetzelfde gebleven, want ze was nog niet super in training ofzo.

De oude bak was een heel stuk muller en de bak waar we nu zitten is een oude bak die eigenlijk vrijwel helemaal aangestampt zand heeft.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:06

mischien is de overgang van het mulle naar vlakke bodem iets te veel. springt ze wel goed aan? dan zou ik aan aten galoperen en terugnemen en dat een stuk of 4 5 keer in een training en dan steeds uitbouwen door steeds langer te laten galoperen. en door de ostheo idd na laten kijken. desnoods niet laten galoperen totda de ostheo der heeft nagekeken.

heeft ze niet hee erg last vn der nek met longeren?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:06

hier bekend met 2 gevallen van over kruizen

zou zeggen dat het eerder andersom zou moeten zijn dan... een vriendin van mij haar paard deed dit ook maar werd toen juist beter op een stevigere onder grond...

bij mijn vorige werk was er een merrie die heeft eens vast gelegen en daarna een soort blokkade opgelopen waardoor ze alleen nog maar verkeerd galopeerde ( duidenlijk over kuisd)
naar mate met longeren is dit voor 65% minder geworden

mischien dat ze dus toch vanuit haar nek het door stroomt naar haar rug? en dus een eventuele blokkade maakt?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:13

Bedankt voor de antwoorden.

We zijn ook rustig bezig met opbouwen. We laten dr soms maar een half rondje galopperen en dan weer een heel rondje draven en dan weer een half rondje galopperen. We breiden het langzaam uit. We draven nu ook veel meer.

Het aanspringen doet ze eigenlijk heel normaal en heel vloeiend. Daar zie je niets aan.

Ja ik heb zelf ook een vermoeden dat er misschien een blokkade is. Maar een half jaar geleden dat ik dr net had, toen had ze ook een hele erge blokkade in dr rug (net achter het zadel) en toen vertoonde ze dit niet.

ze word sowieso volledig nagekeken door ostheo.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:45

Heeft niks met het onderwerp te maken, maar wat een leuk paard!!!

Wellicht een mogelijkheid om op een buitenrit galop te oefenen, een stuk rechtuit zodat er geen bochten genomen hoeven te worden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:33

BEH --> RT-P

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:12

Ruime wendingen rijden, hals goed op lengte houden, mooi nageeflijk houden en heel actief met de buitenbeen drijven (aan de kant waar ie naar toe kruist).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:23

Vur, bedankt voor je antwoord, alleen rijden we dus op het moment nog niet.

Vandaag weer los gewerkt met dr en de galop aan 1 kant ging helemaal super. Lekker beheerd, precies zoals mn paard altijd is. Andere kant ging ook erg goed, alleen toen ik een versnelling vroeg, toen ging ze overkruist.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:21

de pony van mijn dochter deed het ook inneens,met name uit de middengalop,net voor ze haar terug wilt nemen kruist ze vanachter,
zij heeft nu de hele week getraind door haar been overdreven naar achter te leggen op moment van middengalop en bij et terugnemen,,en na een paar x is het probleem gewoon weg.
mischien een proberen waard.......

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:34

Mijn merrie (nu 6) sprong ook steeds over in galop na zo'n half rondje (toen 4). Nu hebben wij een vrij kleine bak met een behoorlijk zware bodem. Mijn instructeur gaf aan dat ik het galopperen voorlopig gewoon even moest laten in de baan thuis, alleen nog buiten of tijdens de les in de grote baan. Hij was van mening dat het kwam omdat ze niet genoeg kracht had om haar binnenachterbeen zo zwaar te belasten. Ik heb dit gedaan en het is nooit meer een probleem geweest. Nu kan ik thuis ook galopperen zonder dat ze overspringt of omspringt, maar ze is nu natuurlijk ook veel sterker geworden in haar achterhand.
Het kan dus zeker aan de bodem liggen of aan de afmeting van je baan.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:46

ik denk dat het idd aan de bodem kan liggen, dat je paard daar aan moet wennen en buiten oefenen op rechte stukken helpt ook veel al .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:51

Paard is scheef, je moet meer gaan werken aan de lengte buiging.
Een goed doorgereden paard springt echt niet op een andere bodem om in galop, dan is er iets "mis" met je paard en dat is meestal dat hij het dan op die kant erg moeilijk vind om balans te vinden.