Ik ben mijn vertrouwen kwijt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emmiebem

Ik ben mijn vertrouwen kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:10

Ik rij al 6 jaar een keer per week met veel plezier op een manege. Niet per se om super goed te worden, maar ik vind het gewoon heel lekker ontspannend om met paarden bezig zijn.

Nu ben ik er anderhalve maand geleden 2 keer in een les afgestuiterd. Een pony met "humor" om het zo maar te noemen, bokte mij eraf. Gelukkig deed het geen pijn, en ben ik er weer opgeklommen. Maar ik was wel wat geschrokken en die pony voelde dat aan dus toen lag ik er weer naast.
Mijn instructrice heeft toen die pony uit de les gehaald, mede omdat andere paarden schrokken als die pony er tussen uit ging en we geen kettingreactie wilden. De rest van de les heb ik verder gereden op een andere pony.

Ik heb toen aangegeven dat ik een tijdje op wat rustigere pony's wilde rijden (meestal rijd ik op de wat moeilijkere omdat ik bij de gevorderden rijd). Maar ik merk nu dat ik gewoon helemaal het vertrouwen kwijt ben in elke pony waar ik op klim (ook beestjes die ik al langer ken en vaker op heb gereden). Ik rijd nog alles mee met de les, maar ik zit eigenlijk heel ongemakkelijk en gespannen op m'n paard en voor mij is de lol er wel af. Daarom denk ik er over om te gaan stoppen met rijden.

Aan de andere kant heb ik er wel jarenlang super veel plezier van gehad en ik ben nog steeds dol op paarden. Het liefste zou ik nog met even veel lol verder rijden. Dat zeg ik dan tegen mezelf, maar als ik dan weer op een pony zit raak ik weer heel erg gespannen...

Het komt er dus op neer dat ik als ik naast een paard sta ik door wil zetten en lekker rijden, maar als ik er op zit het niet meer leuk vind...
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

bobbie95

Re: Ik ben mijn vertrouwen kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:12

Ik heb zelf ook al veel meegemaakt. 2 keer een paardje boven op me gevallen. Maar ik hield zoveel van de sport dat ik het nooit wilde opgeven. Ik was in een van de 2 paardjes totaal mijn vertrouwen kwijt terwijl het echt mijn eigen schatje was. Uiteindelijk had ik de moed verzameld en ben ik er weer op gaan zitten. Ik denk dat misschien (als het voor je te betalen valt) prive les wel handig is. Op een pony naar jouw eigen keuze. Eentje die je nog het meeste vetrouwd. Gewoon een beginnerspony die alles goed doet. Beetje bij beetje krijg je dan echt wel je zelf vetrouwen terug.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:14

is de mogelijkheid op jou manege er,
om privélessen te nemen?
ik heb ook heel lang geen vertrouwen meer gehad in paarden.
maar dat is inmiddels weer helemaal terug!
wilde wel gaan stoppen net als jou.
maar heb toen twee maanden elke week een halfuurtje privéles gehad,
en daarna ging ik weer in de gewone les meerijden!
ik hoop dat dat voor jou ook helpt!
succes

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:16

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar snap wel dat dit erg vervelend is als je opeens al je vertrouwen kwijt bent. Het is denk ik lastig om dat zo maar weer terug te krijgen.
Als je het echte rijden misschien op een wat lager pitje wil zetten, kun je misschien een verzorgshetlander zoeken of een oudere pony (op de manege) verzorgen? Gewoon even het rijden op een wat lager pitje zetten en even weer vertouwen opbouwen met paarden in het algemeen.

zenith1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:16

Misschien is het een idee om een privéles te rijden? Eén op één contact met een instructeur en op een pony welke je het meeste vertrouwt. Zo kan de instructeur je een les op maat geven. Misschien eerste alleen in stap en draf en het zo weer opbouwen zodat je ook weer durft te galopperen. Het belangrijkste vind ik dat je er plezier in moet hebben.

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:57

Zoals veel mensen al zeggen is een privéles nemen erg handig.
Ook kan je vaker naar de manege gaan als je geen les hebt. Gewoon even een paardje borstelen en knuffelen. Als je een verzorgpaard hebt, is het nog makkelijker.
Vroeger had ik ook nog niet echt vertrouwen in pony's. Ik ben toen opzoek naar een verzorgpony gegaan, en mogt daar niks. Ik mestte de stal uit en knuffelde veel. Toch ben ik toen beter gaan rijden door de vetrouwen die ik in de paarden kreeg.
Gewoon veel met paarden omgaan en niet alleen het rijden en het komt vanzelf goed.!

Veel suc6!
En geef de moed nooit op.! :Y)

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:03

Ik zou priveles nemen. Dit is denk ik wel de oplossing. Gewoon 1 á 2 keer per week een halfuurtje of uurtje gewoon rustig rijden op een makke pony. Succes :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:12

Lastig zulke gevallen. Zo heeft het bij mij ook zeker een half jaar geduurd voor ik weer ontspannen op m'n vz-paard klauterde nadat ik er twee keer in korte tijd afgevallen was. Bij mij hielp het om het gewoon te blijven doen, maar wel in mijn eigen tempo, dus zo gauw ik ook maar iets van spanning voelde, af te stappen en even rust te nemen, om daarna er weer op te klauteren. Ik denk dat het wel belangrijk is om steeds met een goed gevoel af te sluiten.
Als je nog steeds plezier hebt om met paarden bezig te zijn, zou het zonde zijn dat deze angst je er van weerhield om te rijden. Kijk eens in de buurt rond of er misschien ergens privéles gegeven wordt of in een klein groepje waar ze veel rekening met je houden.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:31

Ik heb het zelf ook gehad, het heeft bij mij geholpen dat ik toen een eigen pony daarnaast had waarmee wel alles rustig ging, daardoor heb ik het vertrouwen weer terug gekregen. Wat ik hiermee bedoel is dat je gewoon je aan een paard moet hechten waar je dan ook echt een klik mee krijgt, desnoods een verzorgpaard of een andere optie waardoor je vaak op een hetzelfde paard rijd. Puur door uren met het paard door te brengen en ook super veel naast het rijden te doen zal je het vertrouwen in het paard terug krijgen. Zo werkt het bij paarden en dus ook bij mensen. Als je het vertrouwen terug hebt in een paard en je er weer op durft te klimmen zal je gauw genoeg merken dat dit steeds uitgebreider word en dat je straks weer op elk paard durft te klimmen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:37

ik weet niet waar je woont maar als je wil mag je wel een paar keer onder mijn begeleiding op de mijne rijden, het is een groot maar superbraaf paard. Ik heb via school een diploma in lesgeven t/m l1 niveau en heb vaker met bange ruiters gewerkt.

Paard staat in Dronten :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:16

Ik zou ook zeggen neem eens een paar privélessen en geef daarbij aan dat je aan de ontspanning en het vertrouwen wilt werken. En dat je daarvoor dus het liefst op een rustig paard zit.
Als je nu meerijdt in de les en dus ook mee draaft of galoppeerd, wordt het alleen maar enger!
Geven ze ook les in longeren/lange lijnen? Dan kun je toch iets vertrouwds met paarden doen, zonder dat je er op zit. Overigens is het ook heel handig om deze dingen te beheersen.

Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn kun je ook eens een NH lesje volgen om te kijken of het iets is. Binnen de NH zijn er eindeloos veel oefeningen die je op de grond kan doen én je voorbereiden op het rijden. Ook staan begrip, ontspanning en vertrouwen hier centraal.

Genoeg opties dus. Zou toch zonde zijn als je deze mooie beesten vaarwel zou moeten zeggen door één negatieve ervaring?

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:47

Neem een paar privélessen en blijf vooral rijden! Stop niet want later krijg je er spijt van. Ik ben zelf tot een paar keer toe mijn vertrouwen verloren en het is altijd terug gekomen. Wanneer ik nu van mijn paard val ga ik er weer net zo vrolijk opzitten.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:54

Ik heb dus van precies hetzelfde last.
Heb er ook een keer naast gelegen maar er meteen weer opgeklomen, maar ik ben het vertrouwen helemaal kwijt.
Ook ik werd op de moeilijkere paarden gezet, heb dus ook gevraagt of ik een tijdje op de makkelijke paarden mocht.
Zelfs daarop ging het niet goed, en ben nu weer begonnen met prive lessen om het vertrouwen weer rustig aan op te bouwen.
Gaat tot nu toe erg goed alles stapje voor stapje en ga pas terug naar de groepsles als ik ZELF vind dat ik er klaar voor ben.
Dus ik zou ook zeggen begin met prive lessen en bouw alles langzaam weer op, je voelt zelf het beste wanneer je weer klaar bent voor de groepsles.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:00

Ik heb hetzelfde gehad.
Ben van een pony afgevallen, tegen het schot geknald en mijn bovenarm gebroken.
Hierna hele tijd (lees: 16 weken) mijn arm gebroken gehad. Na 3 kwart jaar ong. op vakantie weer op een pony gestapt, met wat mensen ernaast. Steeds verder gegaan die week en op de pony van een vriendin van mij daar vond ik mijn vertrouwen weer een beetje terug en reed ik aan het eind van de week zelfs op het strand!
Nu heb ik een onwijs lieve verzorgpony die mij steeds meer het vertrouwen terug geeft. :)

Zoek een pony die je vertrouwd en bouw het helemaal op, niet overhaasten, niks moet. Als jij even niet wilt galoperen oid is dat echt niet erg.