pard wil alrijd rennen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirishu

pard wil alrijd rennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 10:11

beste bokkers.
ik zit met een probleem. als ik met mijn pony +- 5 minuten aan het stappen ben, dan gaat ze iedere keer in draf over. dan neem ik haar weer terug naar stap, maar dan gaat ze gewoon weer draven! en hoe vaker ik haar terug neem, hoe harder ze weer wil weg rennen.
nu wilde ik aar gisteren even stoom af laten blazen, maar dat was ook geen goed idee... ze gingg er heel hard in galop vandoor en wilde bijna over het hek springen ( mijn moeder ging er voor staan, anders had ik op de keien gelegen), toe ik er af viel. nu loop ik met een blauw voorhoofd rond.
ik weet niet wat ik hier mee aan moet! ik kan haar niet laten rennen, en ook niet rustig laten lopen! ik weet wel dat als ze wat energy kwijt is, dat het dan wat beter gaat.

ze loopt altijd de halve dag buiten en krijgt geen kracht voor meer. daar kan het dus ook niet aan liggen!!!

hopelijk kunnen jullie me helpn met een manier te vinden om haar stoom af e laten blaazen, zonder dat mij hoofd nog blauwer word.

groetjes!!!

kehdra

Re: pard wil alrijd rennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:32

hoe oud is je paard, en wat doe jij als je rijd?
Hoelang doet je paard dit al?

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:02

hallo,

ligt je zadel wel goed? hoe is ze aan de longeerlijn ook zo actief? en krijg je les met iemand die je kan helpen met je probleem?

ik wil je gerust tis geven maar doe ik wel via pb :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:06

Is het misschien ooit een renpaard geweest?
Mijn vriendin heeft ook een paard, die zo druk is.
Dat was een renpaard geweest.
Dus die moet gewoon elke keer zijn energie kwijt.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:08

Jessie1991 schreef:
hallo,

ligt je zadel wel goed? hoe is ze aan de longeerlijn ook zo actief? en krijg je les met iemand die je kan helpen met je probleem?

ik wil je gerust tis geven maar doe ik wel via pb :)

Waarom alleen via pb? Het is toch fijn als iedereen er wat aan heeft?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:11

Als ik jou was zou ik eerst alle mogelijke medische oorzaken uitzoeken, het kan zijn dat je paard wegrent voor de pijn. Ook een zadelmaker laten komen om je zadel te checken. Mocht hier nou niks uitkomen zou ik een hele goeie instructrice zoeken, en flink gaan lessen!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:12

hoe is je pony aan de hand?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:15

Mijn paard was ook zo'n renpaard. Nu doet ie dat alleen nog op het zand, als ie van mij mag. Want hij vindt het ook errug leuk. Bij hem bleek het zadel ook niet goed te liggen. Ik heb een heel goeie tip hier in en die mag openbaar hoor... zoek een goede zadelmaker en laat die het zadel eens even nakijken op jouw pony. Paarden en pony's gaan ook rennen bij pijn. Dat noemen we vluchtgedrag.

Ook kan je eens een paardentandarts naar je pony laten kijken. De pony van mijn neefje ging rennen door tandenpijn.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:28

ja, ze heefd 1 of 2 runs gelopen, maar dat is al 15 jaar geleden!
het zadel licht perfect, ik heb het op haar maat laten maken, en medisch is er ook niets mis... dat heb ik laten checken voor ik haar 2 maanden gelden kreeg. er zou dus niets mis moeten zijn.
haar ras is een beetje vreemd. ze heeft een typisch rij PAARD bouw, maar ze is een pony van 1.48! ze heeft grote sokken en een arabieren hoofdje! ze is volgens mij een pony die van alles at heeft, wat zelfs in haar paspoort staat geen ras beschreven( het paspoort is 2 jaar geleden aan gevraagd, ik denk dat de vorige eigenaars het ras ook niet wisten).

o ja, en ze is 22 jaar( zo gedraagt ze zich echt niet, en zo oud zou je haar ook niet schatten)

TonyLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:35

altijd eerst in de losgooibak of op de wei, dan even een kwartier/ half uur longeren en dan gaan rijden.
of iemand anders meenemen en die houd je dan vast met een touwtje als jij erop zit. na een tijdje moet ze rustiger worden.

*mijn pony doet dat soms ook als ik een paar dagen niet heb gereden!
dan wil ze alleen maar galloperen, best wel vervelend hoor!

misschien heb je er wat aan.

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:23

Ligt het zadel wel goed?
Heb je les, anders kan je intructeur/trice je helpen?
En als hij toch gaat rennen, probeer dat hij toch zijn energie kwijt kan. Maar dat het wel van jou is!
En misschien helpt van te voren longeren. Helpt bij mij ook wel eens als Oblina weer eens fris is!

Succes! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:45

kirishu schreef:
ja, ze heefd 1 of 2 runs gelopen, maar dat is al 15 jaar geleden!
het zadel licht perfect, ik heb het op haar maat laten maken, en medisch is er ook niets mis... dat heb ik laten checken voor ik haar 2 maanden gelden kreeg. er zou dus niets mis moeten zijn.
haar ras is een beetje vreemd. ze heeft een typisch rij PAARD bouw, maar ze is een pony van 1.48! ze heeft grote sokken en een arabieren hoofdje! ze is volgens mij een pony die van alles at heeft, wat zelfs in haar paspoort staat geen ras beschreven( het paspoort is 2 jaar geleden aan gevraagd, ik denk dat de vorige eigenaars het ras ook niet wisten).

o ja, en ze is 22 jaar( zo gedraagt ze zich echt niet, en zo oud zou je haar ook niet schatten)

En hoe lang geleden was het dat je dat zadel op maat had laten maken? Haar lichaam kan goed al weer verandert zijn.

Ik zou zeggen grondwerk. Gaat het op de grond niet, gaat het er op ook niet. En er op gaat momenteel niet, dus misschien zit er op de grond dan ook al iets fout?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:12

Er zijn vele manieren om hier aan te werken, maar doe dit niet aan de hand van een paar tips hier, nee dat kan je eigenlijk alleen maar oplossen met goede begeleiding.
Uiteraard moet je de basis voorwaarden "harnachement, gezondheid, tanden, hoeven, " uitsluiten.
Grondwerken is zeker de basis en dit moet al zeker en vast.

lovetarik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:24

1. laat je paard aan de hand stappen om intestappen
zo voorkom je dat je paard/pony kreupel word
2. als het er is los gooien in een bak
3. longeren
4. rijden ook rustig
en als die echt in galop gaat stop hem niet maar laat hemm uitgaloperen(behalve al het paard/ pony nog niet ingestapt is) hij/zij word vanzelf moe en gaat dan weer draven spoor hem nog een keer aan in galop en meestal is de paaard/pony rustig en makkelijk in draf te krijgen ga dan nog even voltes rijden en wissel veel van stap en draf
5. uitstappen als hij/zij weer wilt draven/galoperen ga dan met longeeer lijn of als dat niet lukt aan de hand

tip: het is ook gewoon een beetje uit proberen als je metteen gaat rijden heeft het dier nog veel energie en moet dat kwijt en kan daar door kreupel lopen en jij kan er ook nog afvallen

ook zal ik niet buitenritten maken als hij/zij heel druk is
maar als hij/zij rustig is (en verkeersmak) kan dat natuurlijk altijd

lovetarik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:27

ik hoop dat het je lukt

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:34

Als verder alles goed is dan zou ik eens even terug gaan naar de basis, want daar is blijkbaar wat fout. Zorg ervoor dat voordat je erop klimpt het paard z'n meeste energie al opgebruikt heeft. Dus eerst longeren of losgooien in de bak. Dan als je gaat rijden eerst alleen maar stappen, wil ze in draf dan maak je een kleine volte zodat ze wel weer terug moet naar stap. Ik zou zelf zo min mogelijk aan de teugels gaan trekken, want dan leert ze alleen maar dat ze daar doorheen kan trekken. Dus draven betekend kleine volte. Als ook dit niet lukt dan zou ik eens gaan kijken of er misschien iemand mee kan lopen die het paard dan aan een touw vast heeft. En dit dan later uitbreiden naar de longe.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:26

- Gooi haar van te voren los
- Hoeveel voer gooi je erin & wat voor
- Misschien een optie om te gaan springen, veel paarden kunnen daarin hun energie kwijt
En je kan ook nog rijden aan de longe, dat iemand hem longeert en dat jij er dan op zit als het paard er dan vandoor gaat kan de gene hem terug halen als dat jou niet lukt

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:16

Ligt je zadel wel goed? Ook is het handig om van te voren even te longeren!

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:45

Zo als hier al vaker wordt gezegd misschien longeren of even losgooien.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:23

Ik heb niet alles gelezen in deze topic. Als je pony oud genoeg is, het zadel goed past, de pony niets mankeert en jij je handen goed stil kan houden en kan rijden zonder veel aanleuning, dan kan je je pony "strafwerk" geven. Wil die in draf, dan wel op de kleine volte en dan ook wat langer doordraven. Op een gegeven gaat het kwartje vallen: "Als ik in draf ga terwijl het niet wordt gevraagd, moet ik hard aan het werk. Dat is niet leuk ... hmmmm". Continu proberen in te houden heeft totaal geen zin. Dan willen ze vaak juist harder.
Misschien heb je wat aan deze tip.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:46

'k had precies hetzelfde probleem!
bij mij hielp dat je rustig in je lijf en hoofd moet blijven,als jij zenuwachtig bent of al weet dat zij zo weer gaat draven, voelt ie dat ! vooral rustig blijven geef haar anders lange teugel en laat haar een tijdje zo stappen. pas als je voelt dat je er klaar voor bent ga je draven maar dan alleen op jou hulp. na een tijdje te draven ga je weer stappen en dan weer draven.
als ie draaft en jij wil m terug moet je niet aan de teugels blijven rukken, vast 2 tellen en dan ook weer los. op je zit werken.
als zij/hij wil draven ga jij stappen,als hij/zij wil galloperen ga jij stappen,als hij/zij wil stappen ga jij draven.

dit heeft heel goed bij mij geholpen en is zeker de moeite waard ookal alleen om te proberen ofzo.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

mijn paardje was trouwens geen renpaard maar gewoon een energiek paardje dat graag aan het werk wil maar nog geen 5 min. kon stappen: heel ongeduldig.

opzich werkt een energie paard later alleen nog aan je voordeel :D