Zouden jullie misschien nog wat tips hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mojo_

Zouden jullie misschien nog wat tips hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:15

Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden.
Zelf heb ik al wel drie punten waar ik nog hard aan moet werken, Ik moet mijn benen wat stiller houden, en mijn hakken meer uittrappen. Ook mijn handen moeten iets stiller :o
En ik heb altijd de neiging om mijn schouders naar voren te doen, terwijl ze toch echt naar achteren horen :=
Meer tips zijn altijd welkom, maar houdt het wel een beejte netjes :o

Een drafje:

Nog een drafje:

Een kort gallopje:

Suzanne_18

Re: Zouden jullie misschien nog wat tips hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:31

Het eerste wat me te binnen schiet is: Meer activiteit naar voren van achter uit, het valt een beetje stil. Hij hupst wel lekker, maar er gebeurt eigenlijk heel weinig. Hij is te veel op de voorhand en z'n achterbeen draagt onvoldoende. Veel korte schakelingen naar voren rijden om hem scherper aan je been te maken. Let erop dat niet versnelt, maar verruimt. Als ze zo lopen zoals op het filmpje zijn ze vaak wat achter het been of aan je been aan het plakken en reageren dan slecht naar voren als je drijft. Waak daarvoor en kriebel een keer bij met je zweep als je niet direct reactie krijgt bij een voorwaardse hulp.

Als je lichtrijd gaat het beter. Verder is het een vriendelijk plaatje om naar te kijken. Leuk paardje heb je trouwens ;) .

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:49

De punten die Suzanne noemt, worden naar mijn mening veroorzaakt door jouw houding.
Doordat je in stoelzit zit, zit je uit balans en achter de beweging van het paard. Je blokkeert jouw bekken, klemt met je knieën en zet veel gewicht op je handen (dit gebeurt standaard bij een stoelzit). Je bekken is achterover gekanteld en wordt hierdoor geblokkeerd. Daardoor vang je de beweging niet op met het bekken, maar krijg je onrustige benen en een onrustige handhouding (de beweging komt er nu via de wervelkolom uit). Door deze houding komt het paard erg terug in tempo, zal het weinig reactie voor het been geven en waarschijnlijk zwaar voelen op de hand. Tevens zit je met het bekken links naast het paard, dit maakt het voor jou nog lastiger om in balans te zitten en kan problemen geven bij de buiging van je paard.
Zodra je zelf weer goed in balans zit, zul je merken dat jouw paard veel meer voorwaarts zal lopen en beter op jouw hulpen zal reageren.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:55

Het lijkt net of je linkerbeugel korter is als de rechterbeugel.....

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:22

Idd. wat de mensen voor mij al zeggen is dat je paard niet egt heel actief is.
Het lijkt idd dat ie op sommige punten bijna stilvalt.
Voorderest heb je best een nettehouding.
Let ook op je stelling bij je voltes en in de hoeken.

Succes

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:15

Begin eerst eens met het rijden van de arbeidsdraf. :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:57

Stoelzit?
Zo'n erge stoelzit is dit toch niet :) ?
T'is alleen een feit dat ze haar benen wat meer naar achter moet leggen.
Ik heb wel eens ergere stoelzitjes gezien haha.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:44

Idd, begin eerst eens met een arbeidsdraf ga oefenen op je handen en je houding.
Wat mij persoonlijk erg stoort als ik naar je filmpjes kijk, is het feit dat je je benen en dan vooral je hakken zó aan het wiebelen hebt. Probeer daar an te werken ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:51

De ontspanning is er tenminste en paard ziet er gelukkig uit.
In deze is er teveel ontspanning, er kan zo een slaapliedje bij :+

Ik ga met Suzanne_18 mee.
Probeer die activiteit te verkrijgen vanuit deze fijne ontspanning.

Ik vind je een fijne ruiter en heb verder niets op te merken.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:04

Bedankt voor de reacties :o

Het lijkt inderdaad alsof ze vaak erg lui is :P
Het licht vaak aan mij, maar zo af en toe wil ze nog wel iets TE ontspannen lopen:=
En de middendraf zit er zeker al wel goed in :D, maar het was al aan het eind van het rijden, dus van mij mocht ze aan het eind nog wel eventjes huppelen :o
En mijn benen zijn inderdaad nog een beetje onrustig, (wat ik zelf ook al wel aangaf)
En die stoelzit houding snapte ik niet helemaal :P

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:18

In mijn ogen zit iedereen in stoelzit die achterop zijn billen zit (bekken achterover gekanteld) en de benen te ver naar voren plaatst. Als ik naar jouw houding kijk, zie ik geen rechte lijn door jouw schouder, heup en hak. Jouw benen worden namelijk vanuit de heup te ver naar voren geplaatst en jouw romp komt te ver naar achteren (bijvoorbeeld goed te zien op ca 8-10 seconden van het tweede filmpje).
Door het klemmen met de knieën en het blokkeren van het bekken kom je tijdens het doorzitten uit het zadel (bijvoorbeeld op ca 20 sec van hetzelfde filmpje) en worden de onderbenen onrustig. Dit onrustige zie je ook terug in jouw handhouding.
Door het gebrek aan balans kom je achter de beweging van het paard en daardoor komt jouw paard terug in tempo.
Ik hoop zo mijn post wat verduidelijkt te hebben :)

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:33

Hobby schreef:
In mijn ogen zit iedereen in stoelzit die achterop zijn billen zit (bekken achterover gekanteld) en de benen te ver naar voren plaatst. Als ik naar jouw houding kijk, zie ik geen rechte lijn door jouw schouder, heup en hak. Jouw benen worden namelijk vanuit de heup te ver naar voren geplaatst en jouw romp komt te ver naar achteren (bijvoorbeeld goed te zien op ca 8-10 seconden van het tweede filmpje).
Door het klemmen met de knieën en het blokkeren van het bekken kom je tijdens het doorzitten uit het zadel (bijvoorbeeld op ca 20 sec van hetzelfde filmpje) en worden de onderbenen onrustig. Dit onrustige zie je ook terug in jouw handhouding.
Door het gebrek aan balans kom je achter de beweging van het paard en daardoor komt jouw paard terug in tempo.

Ik begrijp het principe van de stoelhouding nu wel beter.
Alleen, wat kan ik doen om dat te verbeteren?
Gewoon mijn bekken naar voren kantelen?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:45

Inderdaad het bekken meer naar voren kantelen. De beginpositie van het bekken is middenstand: je voelt dan beide zitbeenbotjes en een beetje je kruis. Vervolgens is het belangrijk om je benen vanuit de heupen verder naar achteren te leggen, zodat jouw hak onder je bekken komt (beugels uit, eerst bekken goed, dan benen naar achteren. Vervolgens kan het zo zijn dat de beugelriemen langer gemaakt moeten worden).
Je zult merken dat je romp dan vanzelf al meer naar voren komt. Tijdens stap, draf doorzitten en galop moeten de bewegingen van het paard opgevangen worden met het bekken. Hiervoor moet het bekken zowel naar voren als naar achteren kunnen kantelen. Dit doe je met jouw onderste buikspieren en rugspieren. Tijdens het lichtrijden is het juist belangrijk dat het bekken stabiel wordt gehouden met dezelfde spiergroepen. Het lichtrijden is in het begin het meest lastig, omdat je een andere balans moet zoeken. Vaak is het het handigst om even een halstertouw om de hals van het paard te hangen en deze vast te houden tijdens het oefenen. Laat eventueel iemand een paar rondjes meerennen om jouw voet en onderbeen op de juiste plaats onder jouw bekken te houden, zodat je kan voelen hoe ver jouw been naar achteren moet liggen. De exacte uitleg voert te ver om hier te plaatsen. Bovendien is het erg moeilijk om vanaf een geschreven tekst een andere houding aan te leren. Hopelijk heb je zo wel een paar punten waarmee je aan de slag kan.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:22

Hobby schreef:
Inderdaad het bekken meer naar voren kantelen. De beginpositie van het bekken is middenstand: je voelt dan beide zitbeenbotjes en een beetje je kruis. Vervolgens is het belangrijk om je benen vanuit de heupen verder naar achteren te leggen, zodat jouw hak onder je bekken komt (beugels uit, eerst bekken goed, dan benen naar achteren. Vervolgens kan het zo zijn dat de beugelriemen langer gemaakt moeten worden).
Je zult merken dat je romp dan vanzelf al meer naar voren komt. Tijdens stap, draf doorzitten en galop moeten de bewegingen van het paard opgevangen worden met het bekken. Hiervoor moet het bekken zowel naar voren als naar achteren kunnen kantelen. Dit doe je met jouw onderste buikspieren en rugspieren. Tijdens het lichtrijden is het juist belangrijk dat het bekken stabiel wordt gehouden met dezelfde spiergroepen. Het lichtrijden is in het begin het meest lastig, omdat je een andere balans moet zoeken. Vaak is het het handigst om even een halstertouw om de hals van het paard te hangen en deze vast te houden tijdens het oefenen. Laat eventueel iemand een paar rondjes meerennen om jouw voet en onderbeen op de juiste plaats onder jouw bekken te houden, zodat je kan voelen hoe ver jouw been naar achteren moet liggen. De exacte uitleg voert te ver om hier te plaatsen. Bovendien is het erg moeilijk om vanaf een geschreven tekst een andere houding aan te leren. Hopelijk heb je zo wel een paar punten waarmee je aan de slag kan.

bedankt voor de informatie, ik zal proberen mijn zit wat te verbeteren :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:25

Ik vind het er netjes uitzien hoor;) het mag inderdaad wat actiever, veel (schijn)overgangen rijden en dan komt dat wel goed, dan krijg je misschien ook een wat actievere achterhand. probeer je armen wat meer te ontspannen, zodat ze niet met de rest van je lichaam meebewegen en je daardoor een stillere hand krijgt. Binnenkort weer een topicje?(A)
groetjes 0kki

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:44

Leuk paard, maar rij m is een x goed naar voren, en dan ook goed naar het uiterste.
succes

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:07

de draf is echt een beetje een zweefdrafje, rijd voorwaarts neerwaarts, asl je niet voorwaarts bent kan je ook niet goed neerwaarts rijden.
In de gallop mag ook meer inpuls, zorg dat je sprong goed bijft en goed in een drietakt blijft.
De grote tip: Blijf ALTIJD voorwaarts rijden!!!!!
Verder zag het er wel netje uit, je houding is mooi! ;)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:18

Hobby schreef:

Wat mij ook opviel in het filmpje is dat zoals eerder genoemt het paar niet actief genoeg loopt en de beweging niet goed opgevangen wordt. Maar om even op deze reactie terug te komen. Is een stoelzit niet dat je je bekken naar voren kantelt? Aangezien je dan een te scherpe hoek in je houding creërt waarme je de beweging niet goed op kan vangen.
Ik weet van mezelf namelijk dat ik het sindskort ook doe en de truc juist is om meer op je billen te gaan zitten en niet op je doos.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:28

Nee, bij een bekken dat naar voren gekanteld wordt, zijn de meeste mensen geneigd naar voren te gaan zitten (beetje vergelijkbaar met de verlichte zit) met een holle rug. Als je vanuit deze houding komt, is het inderdaad zo dat je meer op je billen moet gaan zitten. Bij een naar voren gekanteld bekken worden de benen minder snel te ver naar voren geplaatst dan bij een naar achteren gekanteld bekken.
Als je goed in het midden zit van het bekken zit je op een soort driehoek van de twee zitbeenknobbels en het schaambeen. Vanuit hier kan je het bekken naar voren en naar achteren kantelen om de beweging op te vangen. Blokkeer je het bekken al dan niet door het naar voren gekanteld of naar achteren gekanteld te houden, dan kan je de beweging niet meer met het bekken opvangen en komt deze ergens anders 'uit' het lichaam, vaak benen, bovenrug en handen. Bij een naar achteren gekanteld bekken wordt er veel gebruik gemaakt van de onderste buikspieren en te weinig van de onderste rugspieren. Bij een naar voren gekanteld bekken wordt er teveel druk gezet op de onderste rugspieren en is er te weinig spanning op de onderste buikspieren.
Het bekkentype dat iemand heeft bepaalt over het algemeen de voorkeur van de houding.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:42

Ik heb nog een ander filmpje, met een ander paardje?
Zou ik die anders eens laten zien?, want dat paard rijdt anders wel aardig ''voorwaarts''
Zo voorwaarts dat het af en toe moeilijk is om haar ontspannen te laten lopen :=

Anders upload ik die straks na schooltijd even :o

LovesRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:46

Ik vind het er best ontspannen uitzien. :) Maar hij moet echt voorwaartser loopen! ;)