bok bok bok!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samantha374

bok bok bok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:45

hallo,
ik had even een vraagje, ik heb vandaag mijn paardje gelongeerd aan de pessoa.
Maar ze ging gelijk keihard galoperen en alleen maar bokken. De eerste 7 minuten was het alleen maar bokken.
Daarna ging het wel. Maar weten jullie misschien hoe ik haar dit kan afleren?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:47

dit is niet af te leren, je pony moet leren aan het pessoa te lopen.
je moet rustig het bontje tegen haar achterbenen leggen en een rondje aan de hand met haar gan wandelen, dan steeds meer afstand nemen.
de meeste paarden vinden het een bedrijgend gevoel om iets om hun kont te hebben, dan gaan ze bokken etc.
ik hoop dat je er wat een heb :)

samantha374

Re: bok bok bok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:55

ok thanks ;), het moeilijkste is dat als je haar de pessoa omdoet en een stapje achteruit doet dat ze dan meteen in galop schiet en gaat bokken. ( Ze neemt gelukkig wel eerst een paar afstand galop passen van mij voordat ze gaat bokken :D)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:28

men zijn 2en doen iig.
jij houd haar dan vast en stelt haar gerust, iemand anders doet het bontje achterlangs. als ze rustig blijft staan de touwtjes aan het bit vast maken en aan de hand wegstappen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:35

Ik zou eerst maar eens haar laten wennen aan de pessoa dmv stap voor stap te werk gaan en flink belonen tot elke stap erin zit.
En dat is dus: omdoen, aan de hand dat ding om en rustig staan, aan de hand stappen, aan de hand achteruit etc en zo opbouwen.

Moet eerlijk toegeven dat ik bij mijn paard dat ding eromheen gehangen heb op de poetsplaats zonder me af te vragen hoe hij het zou vinden. Ach ja, hij keek even raar op. Kneep zijn billen effe aan. Ik deed er nuchter over en zei: het is goed jongen... En toen was het goed. Maar ik ben daarna rustig stap voor stap verder gegaan en heb hem dus wel elke stap beloond. En kon de eerste keer wel meteen probleemloos longeren.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:41

Ok bedankt!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:02

ik ga met zilfstar mee , en eerst mee lopen , om rustig te wennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:23

Zoals er al een paar hebben aangegven, stap er eerst rustig mee rond aan de hand, het is niet de bedoeling je paard er angstig voor te maken, net het omgekeerde eigenlijk.
Het is nooit verstandig die speciale trainings hulpmiddelen zelf zonder de nodige ervaring en kennis te gaan uitproberen, doe dit steeds met goede begeleiding (instructeur/trainer) dus niet het buurmeisje die ook al wel een paar jaar paardrijd.

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:10

Wat ik de eerste keer ook heb gedaan is gewoon rondgestapt zonder de gespjes onderaan de singel vast te maken (laagste positie) want ik merkte dat het paard waar ik 'm voor gebruikte ook schrok dat ze ineens vast hing (weet niet goed hoe uit te leggen, dat ze iets minder 'vrij' was in haar halsgebruik). Ik heb haar dus eerst laten wennen aan het bontje en even gelongeerd zonder de pessoa helemaal vast te zetten (wel opletten dat je paard niet in de touwen kan stappen!).
Dan heb ik de gespjes aan de singel vastgemaakt (lage positie) en zo even met 'r rondgewandeld tot ze dit ook niet meer eng vond.

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:37

Vanky schreef:
dit is niet af te leren, je pony moet leren aan het pessoa te lopen.
je moet rustig het bontje tegen haar achterbenen leggen en een rondje aan de hand met haar gan wandelen, dan steeds meer afstand nemen.
de meeste paarden vinden het een bedrijgend gevoel om iets om hun kont te hebben, dan gaan ze bokken etc.
ik hoop dat je er wat een heb :)

Je haalt de woorden uit me mond :o

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:54

Het kan zijn dat je paardje 'dat enge ding' achter zijn bips gewoon eng vind, daar had de mijne last van. Maar het kan ook zijn dat hij het heel moeilijk vind om dat achter been daar mooi onder te brengen en van voor te dalen,zodat hij zn rug opbolt. Vind hij zo een houding ohz ook lastig ofniet?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:27

Zoals de rest al aangeefd, waarschijnlijk is het gewoon angst. Ik zou dit dus langzaam opgaan pakken. Laat haar wennen aan al die touwtjes die rond haar lijf komen. En voor de zekerheid ook altijd met z'n tweetjes ;)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:25

Ik ga met de rest mee en rust aan beginnen.
Je wilt niet dat ze angst ervoor krijgen.
Ik deed altijd eerst zonder de longeerlijn even de bak doorstappen.
Gewoon aan halstertouw zodat ze gewend zijn aan iets aan de achterbenen, dan heb je iets meer controle.
Je weet ook zeker dat hij niet te strak of te los zit?
En eerste keren alleen stappen en draven is ook genoeg