iemand iedeeen voor oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasjhuu

iemand iedeeen voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 17:15

Hey
Ons zadel past niet meer, dus ik kan niet rijden, en dat alleen borstelen, longeren en vrij laten springen begint me te vervelen.
Het duurt waarschijnlijk ook nog wel best lang tot ik al het geld voor een nieuw zadel binnen heb.
Dus om toch maar een soort van te kunnen rijden, was ik van plan om zonder zadel op het paard te gaan zitten en dan te gaan stappen en oefeningetjes met haar te doen.
Nu was ik al van plan om met haar te gaan wijken en met haar achterwaarts te oefenen want dat vind ze moeilijk.
Weten jullie verder nog een paar oefeningen die ik met haar kan doen??

Popcorn19

Re: iemand iedeeen voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:21

Je kan ook gewoon zonder zadel rijden, rijden zoals je altijd doet of is dat geen optie?

Of vrijheidsdressuur proberen, ook leuk!

Succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:22

Vrijheidsdressuur *\o/*

En wat ik zonder zadel oefen:
- Neckrope/ halstertouw rond de hals of hoofdstel met lange teugels en puur sturen op zit.
Zelfs zonder been sturen, alleen kijken waar je naartoe wilt, ik rij tegenwoordig hele slange voltes op zit.
- Leren halthouden op zit: Ik knijp bv. 1 seconden me billen bij elkaar en dan staat paardje stil.
- Tempowisselingen en overgangen op zit.

- Schouderbinnenwaarts, begin bv. met contrastelling, stelling op de volte, SB op de hoefslag, SB in het midden van de bak
- Wijken
- Travers
- Veel voltes achtjes/ slangenvoltes
- Eerst alles in stap bevestigen dan overgaan naar de volgende gang...

- Pionnetjes slalommen, schrikparcours etc.

SB, wijken, Travers en het ondertreden van het binnenachterbeen op voltes kan je ook aan de hand oefenen, kijk bv is op http://www.paardenbegrijpen.nl

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:37

doei schreef:
en puur sturen op zit.

Ja idd, probeer aan je zit te werken en hem alle aanwijzingen met je zit te geven ;) .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:36

je kunt gewoon rijden znder zadel rijden
of als je je dan onzeker voelt kun je een longeersingel kopen dan kun je voltige den ook altijd leuk en bij het rijden heb je handvaten zodat je stevig zit

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:03

De clickertraining is een hele leuke afwisseling. Doe ik ook met m'n paard.
Wat ik erg leuk vind om je paard te leren dat als hij het puntje van de zweep (waar ik een spons op heb gemaakt) aan tikt dan een click+beloning krijgt. Daardoor kun je ook hele behendigheid pacourtjes afleggen. Als je meer informatie wilt kan je altijd PBen ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:06

Free style training! Ik weet niet of je een paddock hebt? Maar het is erg leuk om dan je paard helemaal 'kaal' en los neer te zetten en vervolgens dmv lichaamstaal met hem te communiceren (zoals ze dat in de kudde doen). Dus laten stappen, draven, halthouden en volgen zonder hoofdstel/bit/halster/kaptoom, maar gewoon puur natuur. Daarnaast zou je grondwerk kunnen gaan doen en werken aan stelling/buiging/achterhand zodat je paard soepel blijft tot je weer verder kan.

Als je freestyle niet kent zijn de filmpjes van Emiel Voest op youtube erg leerzaam! Succes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:46

Ipv te kijken wat je niet kunt kun je natuurlijk ook kijken naar wat je wel kunt :D
Er zijn zoveel dingen die je met een (nog) niet bereden pony kunt doen, dus tijdelijk niet rijden moet makkelijk te overbruggen zijn.
Je kunt grondwerken, vrijwerken, longeren, dubbele longe, lange teugelen, werk aan de hand, vrijheidsdressuur, vrijspringen, wandelen, spelen met neckrope (ipv halster/hoofdstel met longeerlijn), ttouch/tteam (werk op zenuwbanen en kan erg leuke resultaten geven), afstijken/masseren of agility.
Vanuit een (of meerdere) van de bovengenoemde onderdelen kun je nog lekker even zonder zadel erop als dit mogelijk is. Erop kun je dan verder gaan met wat je ernaast geoefend of gedaan hebt.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:19

Lange lijnen gaan gebruiken en daarmee alle dingen oefenen die je met rijden ook doet.
Voltes, overgangen, wijken, enz.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:07

zou dat niet fijn zijn om van iemand les te krijgen ik krijg nu een keer in de week les in freestyle oefeningen en ga nu met sprongen voor uit en is ook een hele leuke afwisseling vooral als je nu niet echt kan rijden en je verbeterd heel goed het vertrouwen en respect tussen jou en het paard en zou vrijheidsdressuur niks zijn is ook een hele leuke afwisseling

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:07

Ja je kan alles doen zonder zadel wat je ook met zadel doet .
Je kan ook dingen aan leren vanaf de grond het wijken voor druk b.v , je kan zijgangen aanleren vanaf de grond.
Longeren aan de enkelen en dubbelen lijnen, ja er is zoveel wees eens creatief wat doe je normaal met je paard?

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:45

oefeningen van parelli zijn ook best wel leuk