Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxChrisssxX

Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:20

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 dagen bezig met het zadelmak maken van capital(V.Dayano) Dit is een paard van HDH Dressage Horses(sint.oederode) waar ik sinds een tijdje werk en waar nu mijn eigen Amarant staat.
Normaal gesproken rijd ik altijd op mijn haflinger dus het was voor mij ook even wennen, ik heb al wel menig pony`s zadelmak gemaakt dus ervaring met jonge beesjes heb ik wel dus dat scheelt!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

http://www.youtube.com/watch?v=vc3XlDmUtqk

http://www.youtube.com/watch?v=d-b3EHTlHmw

Groetjes

Marisje76

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:25

wat een mooi paard!
is dit de tweede keer dat iemand erop zit of heeft iemand anders hem al zadelmak gemaakt.
als dit echt de tweede keer is storen mij wel 2 dingen. ten eerste vind ik het niet handig dat je zondere touwtje om zn nek rijd, als er nu ets gebeurd moet je hem flink in zn mond hangen. ten tweede ben ik geen fan van een martingaal met zadelmakmaken en anders toch echt een paar gaatjes langer.

ik denk wel dat het een fijn paard is aan zijn gangen te zien. veel plezier en succes met hem in de toekomst

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:28

Eerst en vooral: leuk paardje!
Ik zou inderdaad ook een touwtje om de nek doen zodat je niet hoeft te gaan hangen op het bit als ze er met je vandoor gaat. Zo heb je toch nog controle zonder een harde hand te moeten gebruiken in haar mond. Zo blijft ze fijn in haar mond.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:30

heey,

Nee zoals mijn titel al zegt ben ik hem nu aan het zadelmak maken. Ik heb ook een touwtje maar dan gewoon aan het zadel(een bokriempje) en die martingaal doen wij bewust zodat ik hem niet stoor in zijn eigen gangen en het nog niet te veel in zijn mond zit.
Verder zal deze merrie de pavo cup gaan lopen maar niet met mij daar hebben we een wedstrijd ruiter voor ik doe alleen het bodem werk en een beetje doorrijden.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:34

Leuk paard en fijne gangen zo te zien.
Er zou van mij iets minder gejaagd gereden mogen worden, en ik sluit me qua bitgebruik aan bij mijn voorgangers. Je ziet ook duidelijk waar hij even naar voren schiet dat hij het bit in springt. Dit voorkom je door met je hand verder naar voren te rijden en evt een halsriem te gebruiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:34

Leuk paard, maar ik vind het véél en vééls te snel gaan.. Als dit de tweede keer is dat er iemand op zit..

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:36

Ik zou ook een touwtje om zijn nek doen, verder vind ik het ook niet verstandig om in het eerste filmpje zo met die zweep te zwaaien heel de tijd..

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:43

LoveLoes schreef:
Ik zou ook een touwtje om zijn nek doen, verder vind ik het ook niet verstandig om in het eerste filmpje zo met die zweep te zwaaien heel de tijd..

huhum, het paard kent geen been he dus veel keus heb je niet

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:43

Graag alleen serieuze reacties van mensen die verstand hebben van dit soort dingen!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:48

nou als ik paarden ga zadelmak maken zorg ik er tog eerst voor dat het paard op stemhulpen aan de longeerlijn reageerd en hoeft degene die mij vast houd echt niet zo met een zweep erachter te jagen verder doe ik ook nooit een touwtje om de nek heen maar ik vind het tog wel erg snel gaan als je er voor de tweede keer op zit

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:48

Mooi paard! Hij is wel braaf onder het zadel zo te zien!
Ik vind ook dat het paard een beetje over het tempo word 'gejagen' , maar meer door degene die in het midden staat. Heeft dat een rede waarom hij dat doet? Omdat het paard zo over het tempo loopt en dus veel te gehaast, kun jij bijna onmogelijk zijn beweging volgen en zit je als het ware achter de beweging ( vooral in het eerste filmpje... Dat vind ik jammer! Fijn dat het paard goed voorwaarts gehouden word, maar dit is toch een beetje TE denk ik.. :)
Vind je het leuk om te doen?? Succes verder!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:49

Oh ik heb er geen verstand van, is ook zo. := Het is natuurlijk heel normaal om een paard wat nog niks kent in de rondte te gaan slingeren met iemand er op, terwijl het paard nog geen enkel evenwicht oid. heeft.. Sorry maar dat vind ik echt erg oneerlijk tegenover een paard.. Maarja alles moet tegenwoordig snel snel snel he.. Zo jammer voor de paarden zelf..

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:50

ik wil je alleen maar helpen :) ik werk nl op een stal waar dagelijks paarden zadelmak gemaakt worden, dus alleen maar goed bedoeld advies

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:53

Isaboy schreef:
nou als ik paarden ga zadelmak maken zorg ik er tog eerst voor dat het paard op stemhulpen aan de longeerlijn reageerd en hoeft degene die mij vast houd echt niet zo met een zweep erachter te jagen verder doe ik ook nooit een touwtje om de nek heen maar ik vind het tog wel erg snel gaan als je er voor de tweede keer op zit

Nou geloof me dit paard word al meer als een maand aan de dubbellonge gelongeerd en ze luisterd heel goed naar stemhulpen maargoed ieder zijn eigen manier dan...en toevallig heeft mijn baas al vele grand prix paarden op zijn naam staan dus hij zal toch wel iets goed doen;)

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:54

Sodeletuut schreef:
Oh ik heb er geen verstand van, is ook zo. := Het is natuurlijk heel normaal om een paard wat nog niks kent in de rondte te gaan slingeren met iemand er op, terwijl het paard nog geen enkel evenwicht oid. heeft.. Sorry maar dat vind ik echt erg oneerlijk tegenover een paard.. Maarja alles moet tegenwoordig snel snel snel he.. Zo jammer voor de paarden zelf..

Wij werken niet te snel maar het is wel beter voor haar dat ze er meten gewoon goed doorheen gaat en niet dan weer wel en dan weer een week niet. En wij behandelen onze paarde met respect en we kijken altijd wat hij wle of niet aan kan..maargoed

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:55

Ik heb er niet mega veel verstand van, maar ik vind die zweep er ook niet super fijn uitzien in het 1e filmpje... Het ziet er daardoor erg opgejaagd uit.
Ik ben na de zomer ook met een jong paard begonnen en die snapte uiteraard ook geen been, maar door het vele longeer- en grondwerk, snapte ze de hulpen doordat ik mijn stem gebruikte en op dat moment ook mijn been aanlegde.

Ik snap wel dat je een jong paard lekker voorwaarts wil laten lopen, maar toch ziet het er in het 1e filmpje wel erg voorwaarts uit! Het 2e filmpje ziet er rustiger uit.

Wel een mooi paard met mooie gangen! Ook vind ik dat je er netjes op zit! Veel succes in de toekomst en jammer dat je het paard niet zelf mag uitbrengen ;-)!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:56

Sodeletuut schreef:
Leuk paard, maar ik vind het véél en vééls te snel gaan.. Als dit de tweede keer is dat er iemand op zit..

Ja, dat kreeg ik ook gelijk.
en ik vind ook dat er nogal achter hem gejaagd wordt met die zweep.
de eerste paar keer dat ik op mijn pony zat hebben we gestapt, en zo steeds opgebouwd.
galopperen als je er voor de 2de x op zit kan gewoon echt niet volgens mij hoor.
ik vind deze manier van inrijden helemaal niks. maar da's mijn mening

let wel op dat het niet té snel gaat; zo kun je een paard echt verpesten!
Laatst bijgewerkt door iklieftponys op 03-02-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

XxChrisssxX schreef:
Wij werken niet te snel maar het is wel beter voor haar dat ze er meten gewoon goed doorheen gaat en niet dan weer wel en dan weer een week niet. En wij behandelen onze paarde met respect en we kijken altijd wat hij wle of niet aan kan..maargoed

Nouja daar zijn de meningen over verdeeld.. Ik vind dat het beter is om een paard eerst te laten verwerken dat ze uberhaubt iets op de rug krijgen, want dat is geestelijk al een hele hoop.. En om ze dan ook meteen lichamelijk zo hard aan het werk te zetten, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.. Maar dat ben ik.. Dit zal ook wel heel veel voorkomen op sportstallen enzo.

Anoniem

Als je geen enkele tip of kritiek wilt, waarom plaats je dan op HAW :?

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:58

Omdat ik wel tips wil die ergens op slaan(A)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:59

Wat wil je dan horen?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:00

Maak zelf veel paarden zadelmak en vind dit eigenlijk wel goed uitzien!
Dat het paard zo hard loopt is puur en alleen omdat het nog niet in balans loopt!
Ruiter zit prima, mooi met de beweging mee en naar mijn idee een fijne hand!
En zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan wal!
Stemhulpen als iemand er voor de 1ste keer opzit zijn niet bijzonder effectief omdat een paard een vluchtdier is en bij iets vreemds op zijn rug echt niet denkt aan de stemhulpen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:01

XxChrisssxX schreef:
Omdat ik wel tips wil die ergens op slaan(A)

Die krijg je....
* Paard wordt te overhaast gereden, laat 'm z'n passen afmaken en balans vinden in een normaal arbeidstempo
* zweepgebruik mag minder
* ruiter meer hand voor en zorgen dat 't paard niet "het bit in" kan springen

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:03

Ik vind het er netjes uitzien, vind wel dat het tempo erg hoog ligt, en af en toe wat duidelijker belonen zou ook niet verkeerd zijn.. Paard loopt wel netjes verder.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:03

ik stoor me mateloos aan de longeur.....
moet dat dier nu echt elke pas en elke sprong aangetikt worden met de zweep?
zo ja, dan is het dier dus nog niet klaar om gereden te worden, oftewel de stemhulp en het voorwaarts gaan op een enkele aanwijzing zijn blijkbaar nog niet bevestigd.

vind het overigens wel een erg leuk en braaf dier!