Ida, weer 2 maanden verder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Ida, weer 2 maanden verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:16

Hallo allemaal!

Inmiddels alweer 2 maanden na het vorige topic. En, het gaat al stukken beter! :)
Eindelijk heb ik haar waar ik haar hebben wil :)

vorig topic:
[RT-HAW] Na bijna een half jaar Ida (filmpje)

Wat info over ida:
Ida is een friese merrie en ongeveer 18 jaar oud. ik verzorg haar nu sinds juni 2010.
Inmiddels bijna 7 maanden drachtig en nog steeds in top conditie (we doen wel al wat rustiger aan). Ze werkt graag voor je en zal nooit gemeen doen.

We werken op dit moment hard aan de volgende punten:
Actiever
benen stil houden (wat nog steeds niet wil lukken)
hakken uitdrukken
rechtop zitten
ook mag ik afentoe nog wat meer contact houden.

Vandaag had m'n moeder even tijd om te filmen. Helaas maar even vanwege de kou, maar genoeg om een filmpje van inelkaar te knutselen.
Zie hier het resultaat.

Ik ontvang graag tips en commentaar maar houd het vriendelijk :)

overzichtje van juni tot nu:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Carlijnx

Re: Ida, weer 2 maanden verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:12

Ik vind het er vriendelijk uitzien. Wel zie ik volgensmij dat je teugels wel es loshangen. Probeer contact te houden met zn mond door ze niet los te laten. Misschien kun je ze ietsjes korter nemen, en dan je handen een klein beeje naar voren. Ik zie dat ze wel eens in kleine stukjes dat ze goed haar rug gebruikt. Maar meteen daarna weer dr hoofd omhoog doet. Als ze dat doet geef haar dan de ruimte om haar rug ook te gebruiken door je handen iets naar voren te doen :).

Verder vind ik het er goed uitzien! En jullie zijn goed vooruit gegaan. succes :))

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:11

Ziet er netjes uit hoor! Ik zou je beugels 1 of 2 gaatjes langer doen. Hierdoor ga je meer op je billen zitten en krijg je een betere balans, waardoor uiteindelijk je hele zit stiller wordt (dus ook je benen, waar je al op oefent). Verder, als ze ontspant in haar hals, geef dan mee met je teugels en laat haar merken dat dat de goede kant op is. Nu wiebelt ze soms in haar aanleuning, maar weet ze niet goed waar ze naartoe moet. Het is wel een erg leuke fries en je rijdt haar netjes en vriendelijk!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:35

Bedankt voor de reacties! Ik zal der aan werken :)

In mijn vorige topic kreeg ik reacties dat ik de beugels juist wat korter moest doen... Dus wat is nou beter? :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:26

vind het er nog steeds vriendelijk uitzien

je hebt niet echt een dressuurzadel volgens mij hè denk dat die wat mooier achter de schouder zou liggen nu ligt hij er voor mij gevoel een beetje boven
denk dat ze dan wat meer vrijheid heeft
maar kan het mis hebben hoor

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:38

Merrie haar staart hangt scheef en ze laat haar rechterheup hangen als ze draaft.
Hierdoor is ze afentoe onregelmatig. Waarschijnlijk loopt ze linksom regelmatiger
en kun je op die kant beter lichtrijden (voelt fijner dan rechtsom) Haar linkerheup
komt ook hoger op dan haar rechter. Die is duidelijk veel lager als ze draaft.

Zou er eens iemand naar laten kijken.. lijkt wel of ze een lengte/hoogteverschil heeft
achter en die kan flinke blokkades veroorzaken... en misschien is ze daarom wel ook
niet zo voorwaarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:30

Dat viel mij ook op.
En de rug...... die drukt ze zó onwijs weg......
Probeer meer lengte in de hals te rijden, probeer dat ze die rug goed gebruikt. Je zadel vind ik hélemaal niks, ze kan de schouder niet goed gebruiken zo. Je kan proberen het wat naar achter te leggen, maar liever zou ik er een ander zadel (dressuur) op zien.
Misschien kun je iemand naar de rug en het bekken laten kijken, dat ziet er niet lekker uit.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:43

Sorry, maar ik heb het nu al zo ongelofelijk vaak gezecht. Het zadel ligt niet goed nee. Maar het is niet mijn paard en de eigenaar wilt er geen geld in steken.

Ik he het al ontzettend naar achteren gelegd, maar verder kan hij echt niet aangezien de singel dan niet meer dicht kan.
Ook hebik een tijdje geprobeerd een nieuw zadel voor haar te zoeken. Maar inmiddels heb ik besloten om op zoek te gaan naar een ander verzorgpaard. Tot ik die gevonden heb blijf ik Ida gewoon doen. Maar dat zadel gaat er dus ook niet komen.

Overigens heb ik niet het gevoel dat ze haar rug wegdruk :=
Misschien lijkt da doordat ze een doorgezakte rug heeft?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:50

Je hoeft er niet boos door te worden hoor, in dit topic staat niks van je over het zadel
en je kan niet verwachten van iedereen dat ze door een vorig topic heen gaan

en wat is bierfles, sorry maar kan met dit woord geen link leggen met een zadel

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:53

Jenny_S schreef:
Je hoeft er niet boos door te worden hoor, in dit topic staat niks van je over het zadel
en je kan niet verwachten van iedereen dat ze door een vorig topic heen gaan

en wat is bierfles, sorry maar kan met dit woord geen link leggen met een zadel

Ik word er ook niet boos door hoor maar het leek mij dat het inmiddels wel behoorlijk duidelijk was. ;)
Maar dan weten ze het nu. :)

Dat bierfles kwam door de iPad ;) die veranderd nog wel eens woorden, maar heb het aangepast.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:40

ik dacht al :?

maar wil je dan na de bevalling niet door met haar?

zou zelf niet zou gauw doorrijden op een zadel dat mis schien niet goed is

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:50

Jenny_S schreef:
ik dacht al :?

maar wil je dan na de bevalling niet door met haar?

zou zelf niet zou gauw doorrijden op een zadel dat mis schien niet goed is

Ik wil opzich wel door met haar, maar ik ben het vertrouwen in de eigenaar wat kwijt en vind dat dat ook in orde moet zijn en als er wat met Ida is ik daar ook heen kan. Maar dat is nu niet het geval. Dus vandaar. Heb er lang over nagedacht maar denk dat dit de beste oplossing is :)
Overigens zijn er nog meer redenen maar die zet ik liever niet openbaar op internet neer :)

Daarom rijd ik de laatste tijd ook steeds meer zonder zadel maar ook af en toe nog met zadel aangezien dat toch nog wat meer stevigheid geeft.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:02

Je lijkt heel erg gefocussed op de nagevelijkheid.
Maar je paard zou echt veel actiever mogen zijn. Mijn mening is een paard dat niet goed voorwaarts is, kan niet goed neerwaarts zijn. Jou paard treed ook niet in zijn voorsporen van de voorbenen (als je snapt wat ik bedoel?).. Dus voor een arbeidsdraf is dit tempo nog wat te langzaam.

Ik vind het er daarintegen wel rustig uitzien. Je lijkt een geduldige ruiter aan dit filmpje te zien. Zo te zien heb je het al wel door dat wanneer je paard te diep gaat (wat bij friezen vaak voorkomt) je even aanspoort. Wel zou je wat trotser mogen zitten hoor! Haha! Je hebt een hartstikke leuke fries onder je kont dus trots mag je wel zijn!

Wat je al aangaf over dat je zadel niet goed ligt viel me gelijk op. Achter wipt je zadel heel erg. Misschien zou je dit tijdig kunnen opvangen met een gelpad?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:16

Je zit echt heel mooi vergeleken de eerste foto van 10 junie 2010, maar je kijkt wel veel naar beneden waardoor je toch een beetje voorover zit. Dus ik zou zeggen iets meer achterover zitten. Voor de rest echt heel mooi . :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:17

Bedankt voor je reactie yvn.
Klopt, actiever mag zeker! Dat vind ik zelf ook en ben ik hard aan aan het werken.
Trotser zitten heb je ook een punt :P

Het zadel was eerst nog veel erger. Op dit moment heb ik een soort van schuim ding onder het zadel liggen. Dit helpt al iets maar nog niet optimaal helaas.

Bedankt amziss ik ga der op letten. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:41

Jammer dat de eigenaar alleen maar op haar wil verdienen
als fokmerrie. Ze mag door anderen op conditie gereden
worden en dan gaat er weer kruit in.

Overigens als ik weet dat een paard scheve bekken heeft
stap ik er gelijk af. Maar goed ik ben misschien ook wel
fanatieker dan jij..

Dit paard krijg je niet actief, ga je dwingen zal ze uiteindelijk
gaan staken. Vind haar al ontieglijk braaf, reken maar dat
ze echt wel pijn heeft hoor.

Hoop voor je dat je snel n bijrijdpaardje vind en dat zij
grasmaaier wordt zolang de eigenaar er geen geld in
wil steken.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:51

Helaas zoekt der eigenaar zo weer een nieuwe verzorgster voor der.
Maar weet u dan zeker dat ze scheve bekken heeft? Ze laat niets merken van pijn namelijk. :=
Waar kan je dit aan zien?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:09

jammer hè hoe sommige mensen met dieren omgaan

weet niet of ik me zou kunnen losmaken van een paardje, ben monogaam zeg maar
en helemaal als je weet dat er zo wie iemand anders op mag

probleem is dat je jong bent en je blijkbaar niet serieus word genomen door de eigenaar en dat is dan erg jammer

nou hoop dat je nog even van haar kan genieten want het is echt een prachtbeest met super karakter

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:14

Jenny_S schreef:
jammer hè hoe sommige mensen met dieren omgaan

weet niet of ik me zou kunnen losmaken van een paardje, ben monogaam zeg maar
en helemaal als je weet dat er zo wie iemand anders op mag

probleem is dat je jong bent en je blijkbaar niet serieus word genomen door de eigenaar en dat is dan erg jammer

nou hoop dat je nog even van haar kan genieten want het is echt een prachtbeest met super karakter

De keus was ook erg lastig en vind het ook erg moeilijk om haar zo achter te laten bij deze eigenaar.
Het liefst zou ik haar antuurlijk kopen maarja dat is geen optie dus ik denk dat dit de beste oplossing is.

Overigens heb ik erg leuke reacties gekregen o mijn advertentie dus daar kan ik wel wat mee :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:17

Ik ken zo'n 3 paarden met hetzelfde probleem.. nouja.. 2 hebben een hoogteverschil
overgehouden na hun groeispurt. Zijn aan 1 kant ook minder bespierd en die moeten
ieder half jaar naar de fysio of gekraakt worden omdat ze blokkades ontwikkelen. Dat
zijn 2 ruinen.

En een vrouw die ik ken had een paard die liep exact hetzelfde als die merrie waar jij
op rijd. Staart scheef, 1 bil hoger optillen, onregelmatig lopen in de hoeken, erg traag
aan het been. Toen ze haar erdoorheen wou rijden kwam het paard er verschrikkelijk
tegenin. Bleek dat haar ene bekken bijna 15 cm schuiner stond dan de andere. Wij
denken dat ze aan een veulen die vastzat hebben getrokken. Desalniettemin, paard
is 9 maanden verder bijna en is nog steeds onder behandeling en kan nog steeds niet
getraind worden.

Als je zelf naar het filmpje kijkt zie je toch duidelijk dat haar staart naar rechts hangt?
En dat ze met haar linkerbil hoger loopt dan met haar rechter? Als ze evenwijdig is zou
hier geen verschil in mogen zitten. Ook zie je dat ze in de hoeken veel kortere passen
gaat maken en als je de hoek uitrijd loopt ze zelfs nog veel onregelmatiger dan in het
begin van je filmpje.. Het is echt niet zo gek hoor dat ze niet vooruit te branden is..

Overigens geven paarden niet aan dat ze pijn hebben. Het zijn prooidieren, als ze zwakte
vertonen worden ze afgestoten door de groep en zijn hun overlevingskansen nihil. Een
paard ziet zijn ruiter (meestal) als leider.. en zal zijn best doen om te doen alsof er niets
is. Ik weet niet hoeveel verschillende paarden je rijd en/of hoelang je rijd en op wat voor
niveau e.d. maar als je al een hele tijd op een scheef paard rijd die zijn rug wegdrukt dan
voel je dat op een gegeven moment niet meer. Tot ze je op een recht paard zetten, dan
zeg je.. Hee.. dit loopt heel anders! Dit zit raar!

Edit: Let maar eens op haar linkerbil bovenop waar haar bekken/heup zit zegmaar. Kijk
er eens goed naar als je moeder inzoomt op jou. Als je het dan nog niet ziet... dan gaan
we samen ff langs de specsaver. Zo ver weg woon ik niet dus dat komt dan wel goed :=

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:57

duidelijke uitleg!
nu ik nog een keer het filmpje kijk zie ik het inderdaad duidelijk, vooral dat der linkerbil hoger komt en der staart scheef hangt.
Heel erg bedankt dat je me hierop gewezen hebt!
Wat voor dingen zou ik nu het best met der kunnen doen zonder dat ze er pijn aan heeft?
ik ben al begonnen met wat vd maar daar zoui k alleen nog de kleine kunstjes van kunnen doen i.v.m. de dracht. Stukjes wandelen kan ook geen kwaad denk ik he?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:05

uhm.. lekker naar links en rechts met haar hals laten buigen met een snoepje.
Zoals hier:
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... buigen.asp

Misschien staat er wel meer tussen dan je doen kunt :) De tips met wijken
zou ik overslaan, aangezien hiermee gevraagd wordt door het bekken te kantelen
en de spieren lang te maken. Aan 1 kant zijn ze kort.. dus dat lijkt me niet erg fijn.

Hoop dat alles met de bevalling goed gaat voor haar want het zal wel zwaar worden.

Edit: Ernaast stappen en een beetje prutsen en troetelen kan geen kwaad, beter
dan alleen op stal staan (weetniet of ze op de wei staat al maargoed anders wordt
ze wel erg stijf) Erop een beetje stappen en stukjes draven kan geen kwaad.. maar
zou geen 20/30/50 minuten veel echt dressuurmatig oefenen en je teveel vasthouden
aan nageeflijk houden. Ze kan beter met haar hals gaan dalen. Beetje lang en laag zodat
ze haar rug wat boller maakt en lekker kan relaxen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:32

oke, bedankt voor alle tips!
we blijven ook nog wel wat korte buitenritjes doen :) k denk ook dat ik wat meer aan de slag ga met grondwerk etc.
ze staat trouwens ongeveer om de dag op wei.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:21

No problem!