problemen met controle tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkies7

problemen met controle tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:31

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goede manier/ mogelijkheid om wat meer controle te krijgen over mijn verzorgpaard tijdens een buitenrit. Opzich is het een heel lief en vooral ook gevoelig paard, maar ze heeft vooral tijdens buitenritten nogal eens de neiging om 'het heft in eigen hand' te nemen. Ik bedoel hiermee dat ze eigenlijk nauwelijks met mij als ruiter bezig is, en heel op zichzelf het rondje loopt. Tenminste, dat is een gevoel wat ik vaak bij haar krijg.
Ze is zeer energiek en dat uit zich vooral in snelheid. Ik heb al vaker geprobeerd om haar lopen wat meer van mij te maken door bijvoorbeeld op een open veld overgangen en figuren te rijden. Net zolang tot haar tempo van mij is, en ze wat afwachtender loopt. Vaak loopt ze daarna wel fijner, maar zodra we weer van het veld af zijn vervalt ze langzaam aan weer in haar oude patroon.

We hebben in het verleden met haar meegemaakt dat ze er regelmatig ook vandoor ging, en dan in een flink tempo ook.. Nu rijden we sinds afgelopen september een jaar bitloos met een dr Cook hoofdstel. Ik moet zeggen dat dat bij haar erg fijn werkt, ik heb nu meer controle tijdens het rijden. Maar, nog niet genoeg, zoals ik hierboven al beschreef..
Ook de zadels zijn nagekeken en er is een osteopaat bij het paard geweest, lichamelijk zouden er dus geen problemen moeten zijn.

Ik wil dit erg graag rijtechnisch oplossen, maar dat is toch lastig. Ik rijdt haar namelijk al 2 jaar met hetzelfde doel, en toch valt het niet mee om dat te bereiken.
Lessen doe ik met haar, maar in de bak zijn er geen problemen met rijden. Longeren is niet altijd mogelijk voor het rijden, want ze staat op een weiland dat erg nat is.

Nu vraag ik me af of jullie misschien ideen/ tips hebben over mogelijke oplossingen. Zelf denk ik dat het goed is wanneer ik haar vaker zou rijden, want ze is ook gewoon enthousiast, maar met mijn studie is dat helaas niet mogelijk..
Misschien dat een martingaal of thiedeman wat ondersteuning kan bieden, maar heb daar verder niet zo veel ervaring mee.

Wat vinden jullie?

tamary

Re: problemen met controle tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:04

Geduld.

Waarom doe je die oefeningen op een veld? Als je je paard bij je wil hebben tijdens de rit dan doe je die oefeningen beter gewoon onderweg op het ruiterpad.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:08

@ tamary: bedankt voor je reactie. Ik heb heel veel geduld met haar, maar soms is dat niet genoeg..

Ik zou onderweg graag al 'oefeningen' willen rijden, maar helaas moeten wij onderweg naar het recreatiegebied langs de weg rijden. Het paard is niet beslagen, dus ik zit een beetje vast aan smalle graskanten, waarin ik ook niet de mogelijkheid heb om eventueel een volte te rijden als ze te heet wordt.. Anders had ik dat inderdaad zeker gedaan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:13

In stap zou je eventueel ook overgangen kunnen maken, of stelling links/stelling rechts vragen, als er geen autos aankomen zou misschien paar pasjes zijgangen mee kunnen nemen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:15

Wissel je wel genoeg af op buitenrit dan? Dat je niet steeds hetzelfde rondje rijd met op dezelfde plaatsen draf/stap enzo? :)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:20

@ lizzylover: Stelling vragen lijkt me wel een goed idee, dat zal ik eens uitproberen, tnx ;) Van overgangen wordt ze meest juist nog alerter, maar misschien moet ik daar ook iets meer dúrven te rijden met haar.

@ Margoooo: wij kunnen jammergenoeg niet zoveel verschillende rondjes rijden. Bij ons in het Westland kennen ze het woord "ruiterpad" zo goed als niet.. Beetje jammer, maar daardoor ben je inderdaad wel wat meer gebonden aan 'standaard rondjes'. En omdat ze onbeslagen is, kunnen we niet te veel straat rijden. Het is niet zo dat ik op dezelfde plaatsen draaf en stap, maar we hebben wel 1 galoppad dat we bijna altijd in galop doen. Dat is ook de enige plek waar je echt kán galopperen. Maar, vaak rijdt ik een ander rondje waarbij we dat pad niet eens gebruiken.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:22

Naja desnoods hetzelfde rondje maar dan andersom. En als je paard niet bij jou blijft gewoon aandacht vragen, echt even stelling vragen, of stukje achterwaarts. Ook op buitenritten blijf jij de baas :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:46

Idd ook op buitenritten is af en toe wat dressuur oefeningen doen zeker iets dat van pas kan komen.
Iemand van onze vereniging heeft er zelfs een speciaal woord voor bedacht "bosdressuur" en idd goed gevonden toch.
Een volte is idd soms niet echt handig buiten op smalle paadjes of op de openbare weg, maar stelling links of rechts, schouder voor, travers, paar pasjes wijken voor het been, achterwaarts, tempo wisselingen, gang wisselingen overgangen stap-draf, stap-galop en omgekeerd, dit zijn toch allemaal dingen die je buiten tijdens een trektochtje toch best wel kan oefenen.
Je moet die dingen uiteraard in de piste (rijbak) ook eerst wel geoefend hebben, les hebben genomen.

_mariska_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:55

Iedereen heeft al tips gegeven....
Ik denk ook dat je de oefeningen gewoon onderweg moet rijden met je paard.
En heel veel overgangen rijden zodat hij alert blijft op je hulpen.
Wat je ook kunt doen is na een training een ritje maken, dan is ze haar energie kwijt en kun je buiten uit stappen....
succes !

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:15

Als het uit enthousiasme is, laat je paard dan eerst eventjes opwarmen in de bak en vertrek daarna op wandeling. Doe al eens een galopje in de binnenbak, zodat het enthousiasme ze een beetje van haar energie al kwijt is. Wat je ook kan proberen is gewoon heel intensief een les in de binnenbak rijden en haar daarna laten uitstappen door een toertje te wandelen in stap. Hoe reageert ze daarop? Als ze het dan niet meer doet is het gewoon een kwestie van teveel energie, anders moet je inderdaad meer focussen op 'werkwandelingen'

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 16:22

spendy schreef:
Als het uit enthousiasme is, laat je paard dan eerst eventjes opwarmen in de bak en vertrek daarna op wandeling. Doe al eens een galopje in de binnenbak, zodat het enthousiasme ze een beetje van haar energie al kwijt is. Wat je ook kan proberen is gewoon heel intensief een les in de binnenbak rijden en haar daarna laten uitstappen door een toertje te wandelen in stap. Hoe reageert ze daarop? Als ze het dan niet meer doet is het gewoon een kwestie van teveel energie, anders moet je inderdaad meer focussen op 'werkwandelingen'

Als de bak droog is, wat bijna nooit voorkomt helaas, is dat wel een goed idee. Het liefst zou ik haar inderdaad even longeren of rijden voordat ik naar buiten ga, maarja, vaak is dit dus niet mogelijk en ben ik al blij als de graskanten begaanbaar zijn en we überhaupt iets met haar kunnen doen.. _/-\o_ In de winter met al die regen en vorst is het ook gewoon tobben met een paard op een weiland..
Zodra het mogelijk is, qua conditie en bakomstandigheden wil ik absoluut weer gaan lessen, hebben nu een soort van 'gedwongen winterstop'. Ik zal het dan na een les eens proberen om dan nog even een rondje om te gaan om uit te stappen, normaal doen we dat eigenlijk altijd op het weiland, maarja, waarom niet? Tnx voor de tip.

Jullie hebben me wel alvast een stuk op weg geholpen, bedankt allemaal :)