Pony hyper in de springring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumbotje

Pony hyper in de springring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:19

Hallo,

Ik spring al een tijdje Z met mijn 8jarige E-pony (van Metall) en heb genoeg winstpunten voor promotie. Maar het probleem is dat als ze in de ring komt, absoluut niet meer te houden is. Het lijkt wel of al haar "blije emoties" eruit komen. Ze gaat dan verschrikkelijk hard rennen. Ze komt wel goed uit en ik kan de afstanden allemaal goed rijden maar heb in de rechte stukken niet echt optimale controle. Ik rij wel met een pessoa bit omdat ik anders (ik rij normaal met een enkel gebroken watertrens dressuur) helemaal niks meer te zeggen heb.
Ik rij eigenlijk altijd dressuur en dat gaat super. Ze is ontspannen en doet alles. Ik rij M1.
Met losrijden gaat ook alles goed en is ze rustig en is niet aan haar af te merken dat ze zenuwachtig is ofzo. Eerder sloom.

Zou het toch komen doordat ik haar niet goed rij of niet genoeg daarin oefen of omdat ze gewoon té blij is?
Heeft iemand er ervaring mee? Het maakt mijn resultaten niet slechter omdat ik vaak bij de beste 3 eindig maar het gevoel is nooit echt lekker na zo'n wedstrijd.
Graag tips!! :)

Science90

Re: Pony hyper in de springring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:55

Heeft ze het thuis niet? Dan is het gewoon enthousiastme, en dan is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken: nog meer ervaring opdoen. In het parcours niet in de teugels gaan hangen, dat heeft toch geen nut, maar als ze te hard gaat naar jou zin, de teugels wat aantrekken en dan weer loslaten, aantrekken en weer losser. Dit werkt bij mijn paard wel goed, gewoon al in het algemeen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:57

Doet ze het ook als je bijv. een parcourtje rijd in de les of bij je instructeur op het terrein?
Misschien een aantal keer oefenen op verschillende terreinen, eerst ergens losrijden en dan de ring in? Misschien straal je toch wat spanning op je pony over?

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:57

Misschien vaak op verplaatsing gaan trainen?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:07

gebruik je geen sporen want dat deed ik ook bij die van mij en dan had ik het ook
nu gebruik ik een spring zweepje (die van mij stopt nog wel eens en dan kan ik er een tikje bij geven)

Jumbotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:44

demo_love schreef:
Heeft ze het thuis niet? Dan is het gewoon enthousiastme, en dan is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken: nog meer ervaring opdoen. In het parcours niet in de teugels gaan hangen, dat heeft toch geen nut, maar als ze te hard gaat naar jou zin, de teugels wat aantrekken en dan weer loslaten, aantrekken en weer losser. Dit werkt bij mijn paard wel goed, gewoon al in het algemeen.

Ervaring is het denk ik niet omdat ik (bijna) elk weekend op wedstrijd ben. Ik hang zowieso nooit aan de teugels maar ik je tip proberen! :) dankje!

Jumbotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:45

Gipsylover schreef:
Doet ze het ook als je bijv. een parcourtje rijd in de les of bij je instructeur op het terrein?
Misschien een aantal keer oefenen op verschillende terreinen, eerst ergens losrijden en dan de ring in? Misschien straal je toch wat spanning op je pony over?

Met trainen heeft ze het nooit. Dat is het vervelende. Het is puur in wedstrijdverband zeg maar. Het zou spanning kunnen zijn maar ik ben (bijna) elk weekend op pad al jaren lang dus dat zou het ook niet echt meer moeten zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:48

Als ze niet terug komt in een lijn op jou hulpen, laat haar dan maar een paar keer die fout maken, als ze slim is reageert ze daarna iets beter.