Mijn paard wil niet alleen in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lievelies

Mijn paard wil niet alleen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:12

Nou al een tijdje is het geval dat als ik alleen wil rijden, dat het een drama word. Ze wil totaal helemaal niets meer ze gaat stil staan en als ik haar voor het been voorwaarts vraag gaat ze achteruit als ik haar harder 'aanschop' word ze kwaat en stampt en bokt ze en gaat ze nog meer achteruit. Dit doet ze ook bij het gebruik van een zweep.

Nu heb ik geleerd van mn instructrice een korte wending naar links of naar rechts te vragen zodat ze wel een stap moet zetten. Nou dit doe ik dan en mijn paard zet heel braaf 1 stap naar de kant die ik vraag en als ik doorvraag gaan we een rondje en als ik de andere kant op vraag doen we weer 1 stap die kant op.

Ik sta ongeveer een half uur op dezelfde plek alleen een stap naar links en een stap naar rechts en mijn paard heeft de oren id nek en stampt en bokt en we komen nergens. Ze wil gewoon niets meer.

Het is net een klein kind! =D hahahaha.
Ze heeft gewoon de gek met me.

Maarja iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Met anderen in de bak gaat ze perfect is ze super en doet ze alles. Zelfs als men instructrice er is doet ze het niet. Met longeren, loswerken en andere trainingen doet ze het niet alleen met het alleen rijden in de bak.

Verder mankeert haar niets, tanden zijn goed, tandarts komt twee keer per jaar. Zadel past goed, Veearts kan niets vinden, fysiotherapeut en osteopaat kunnen ook niets vinden.

Hoe kan ik dit spelletje doorbreken?

aeolusnr1

Re: Mijn paard wil niet alleen in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:56

Klinkt mssn heel onozel, en te simpel om waar te zijn, maar het is echt wel zo.
Je kan dit oplossen door zelf een betere ruiter te worden, dus heel veel les nemen, en nog veel meer te oefenen.
Weten wat je vraagt, en dan ook niet afwijken, jij bent de leider dus jij bepaald, wat waar en hoe, het paard hoeft daar echt niet in mee te beslissen, nee die moet gewoon braaf uitvoeren hetgeen jij hem vraagt, niets meer, maar zeker ook niets minder.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:18

Met bovenstaande ga ik helemaal mee :j.
Maar om het patroon te doorbreken is het misschien iets om een helper met longeerzweep je paard voorwaarts te laten houden

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:41

Het probleem zit em in het kudde gedrag denk ik.
Als je af en toe met je paard bezig bent en het zelf het allergrootste gedeelte doormaakt met andere paarden, dan "kweek" je vanzelf dit gedrag. Het wil bij de vriendjes zijn en niet bij jou.
In bovenstaande kan ik meekomen, je bent de baas en dat zul e ook moeten bewijzen, dus meer tijd vrijmaken om bij je paard te zijn en zorgen dat de band met de rest wat zwakker wordt.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:44

@aeolusnr1: Het is waar ik moet een betere ruiter worden. Maar ik ben onderhand ook geen beginner meer en kan leuk rijden. Het is gewoon zo naar, ik rij al tijden heb haar zelf beleerd, gaat allemaal zo goed ook met vallen en op staan, maar ik ben zo trots dat we dit na alle moeilijkheid bereikt hebben en dan BAH doet ze zo stom... en ik kan het maar niet doorbreken. Bedankt voor je PB, ik zal daar even reageren

@Nibbit: Hmmm Met een longeer zweep loopt ze wel, een paar meter en dan BEM weer op de handrem en dan komen de hulpen niet van mij dus zou het dan niet meer een korte termijn oplossing zijn? Ik heb geen idee, ik ga het proberen... =)

@MaXcomX Ik denk dat het wel iets met kudde gedrag te maken heeft, natuurlijk is ze liever bij andere paarden dan bij mij, bij mij moet ze aan het werk. Bij die andere paarden niet. Maar als ik er niet op zit doet ze alles voor me, als ik wil dat ze id sloot springt dan doet ze dat =P Ik ben er ongeveer 5dagen in de week en dan werk ik ook met haar, longeren, loswerken, buitenritjes ik heb 1a2 keer per week les en verder nog rijden. Maar naast longeren en loswerken en schriktraining zijn alle andere dingen met andere paarden. Ondanks dat ze niet alleen in de bak wil werkt ze verder erg hard dus verdient ze ook haar rust.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:51

Als ze dan een paar meter loopt meteen er weer achteraan met de longeerzweep, desnoods met 2 man :j Binnen een paar dagen gaat het al stukken beter

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 08:56

Nou, we gaan het proberen denk ik maar ;) ik ben benieuwd =D Misschien nog een beetje een domme vraag maar, dit dan een uur doen? Want geloof me dit hoef je niet 3x te doen en te verwachten dat ze loopt als een mak lammetje ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:58

Ja gewoon net zolang als je wilt rijden, maar ik zou het de eerste keer niet te lang doen, als ze respect krijgt en een aantal rondes doorloopt mooi stoppen, en de volgende dag weer.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 09:05

Oke! Nou ik ga het proberen... Ik zit met belangrijke presentaties dit weekeinde dus dit weekeinde heb ik verder geen tijd om alleen te rijden. Heb al les en zondag buiten rit. Maar zeker na het weekeinde ga ik aan de gang. Ik laat het nog verder weten! THANKS

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:02

Ik heb zo'n zelfde probleem, een net ingereden paardje dat niet loopt wanneer ik alleen in de bak ben.
Helaas een winterstop gehad door de vorst, maar ga haar nu weer oppakken. Ik verwacht dat wanneer ik een maand lang iemand vraag met me mee te gaan en erbij te zijn met de longeerzweep dat ze het wel gaat doen.
Naar mijn idee is het namelijk angstig zijn of het niet begrijpen.

En ja, ze begrijpt de stemhulp aan de longeerlijn, maar niet wanneer je erop zit... Ik hoop dat ik de aanhouder ben die wint en zo ook voor jou!