Stelling+kuitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Stelling+kuitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:11

hallo,
ik ga wedstrijden rijden op een pony, en ik moet nog een (goede) stelling krijgen en ze moet beter reageren op kuitdrukken.
hoe kan ik betere stelling krijgen? (kuitdrukken gaat al de goede kant op, maar tips zijn welkom)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:10

Stelling betekent het paard een bepaalde kant op laten kijken, dat is een hulp zodat het paard weet welke kant hij op moet. Echter, bij het wijken stel je de tegenovergestelde kant op van waar je naartoe wilt. Je stuurt met je gewicht en je beenhulpen.

Je kunt je paard beter laten reageren op kuitdrukken door hem goed aan het been te maken. Ga stil staan op de A-C lijn (of gewoon ergens in de bak) en druk met je kuiten, schop niet met je voet. Als je met je voet schopt, zal je paard nooit gaan reageren op je kuit. Doe deze oefening net zolang tot hij goed reageert op je kuit. Het is beter om met je kuit aan te drijven omdat je dan een veel groter 'drijfvlak' hebt, ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen :o Bovendien valt het minder op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :j

spendy

Re: Stelling+kuitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:54

Voor stelling probeer je jezelf best bewust te zijn van je gewicht en je schouders. Hou er ook rekening mee dat je paard de 'plaats' moet hebben om stelling aan te nemen. Hiermee wil ik bedoelen dat je buitenteugel ietsje langer moet zijn dan je binnenteugel zodat je paard zijn hals naar binnen kan buigen. Probeer ook veel voltes en dergerlijke te maken, zodat je paard leert stelling aan te nemen. Spelen op je binnenteugel zodat je paard met zijn gedachten bij jou blijft en niet naar buiten kijkt is ook een hulp.

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:09

gwn heeeel goed blijven oefenen en miss nog wat tips vragen aan je leraar of lerares ..

Xx

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:31

hooii
ik had ook moeite met mijn stelling, ik heb gewoon geoefend op veel voltes, en nu gaat het al veel beter;)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:35

Een volte verkleinen/openen is ook een goede oefening hiervoor!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:48

Gipsylover schreef:
Een volte verkleinen/openen is ook een goede oefening hiervoor!

dat doen we ook heel veel in de les (gelukkig!!) stelling links zit er al beter in, nu rechts nog... :)

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:34

Ik ben het met Jitske87 eens;-)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:09

ik heb het geprobeerd, en nu begint ze ook hoeken af te snijden omdat de stelling er niet in zit, maar ik weet dat ik veel moet oefenen. ze reageert nog steeds niet op mijn kuitdrukken.

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:42

Gebruik jij een zweepje tijdens het rijden? Anders eens proberen wanneer ze niet op kuitdrukken reageert haar met een zweepje vlak achter je kuiten aan te tikken. Op die manier zal ze wel leren wat kuithulpen zijn. Natuurlijk altijd eerst met je benen blijven vragen en pas wnr ze hierop niet reageert met je zweep aantikken.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:14

kuitdrukken, en voltes sluiten en openen.. Maar als je met je kuiten gaat drukken, moet je nog wel contact houden dat ze niet van de hoefslag af gaat. En veel slangen voltes maken.
Succes

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:08

Veel oefeningen doen waarmee ze op je benen moet reageren. Ik doe het ook wel eens met uitstappen, teugels los en proberen met benen te sturen. Ook tijdens het rijden onzin oefeningen gaan rijden die neit bestaan, dan kent zij ze neit en moet ze op jou letten. Dan letten ze beter op en dan reageert ze beter op je been.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 18:15

Quinc schreef:
kuitdrukken, en voltes sluiten en openen.. Maar als je met je kuiten gaat drukken, moet je nog wel contact houden dat ze niet van de hoefslag af gaat. En veel slangen voltes maken.
Succes

bedankt! ik heb nu ander hoofdstel met laag neusriemje, en ze reageert nu al een stuk beter en ik kan nu een volte sluiten zoder dat ze er gewoon vandoor rent wat ik ook doe :)

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:20

handig topic, heb hier zelf ook wel eens problemen mee, hou je topic even in de gaten.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:12

mijn instructrice zegt: binnenbeen iets naar voren, dan buigt ie vanzelf. Bij mij werkt het. (bij m'n pony dan)