Aan de teugel? spier voor bij de schoft aan gespannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aan de teugel? spier voor bij de schoft aan gespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:43

Hoi bokkers,

De titel is een beetje raar, maar ik ga uitleggen wat ik bedoel. Zelf heb ik geleerd dat wanneer een paard nagefelijk loopt en de rug spier gebruikt het vakje net voor de schoft aan gespannen moet zijn.
Dus zoals hier op de foto niet het geval is.(ik ben er van op de hoogte dat er wel meer niet goed is op de foto ;) maar daar gaat het nu niet om. Ik had geen beter foto. )

Afbeelding

Maar als ik vervolgens op RIJ-ITP kijk zie ik meer foto's waarbij het niet het geval is dan waarbij het wel het geval is(en het hoofd wel naar beneden). Betekend dit dat het verhaal over de aangespannenspier een fabeltje is. Of lopen de paarden waarbij die niet het geval is, in een valse krul zonder iets te trainen?

Heel benieuwd wat nou volgens jullie de waarheid is. Dus moet de spier die op de foto niet aangespannen is. Aangespannen zijn bij een paard wat nagefelijk is?

itsmi

Re: Aan de teugel? spier voor bij de schoft aan gespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:46

heb je ook een voorbeeld foto waar het wel op te zien is? Want dan heb ik vergelijkingsmateriaal, snap ik het beter!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

wat ik heb geleerd is dat het gedeelte voor jouw vakje (de bult vanaf zijn oren tot het vakje) hoort te blubberen bij het lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:50

MissBambi schreef:
wat ik heb geleerd is dat het gedeelte voor jouw vakje (de bult vanaf zijn oren tot het vakje) hoort te blubberen bij het lopen ;)

Zo heb ik het ook geleerd, ik zelf zie het altijd aan het stukje in het vakje. Dus vandaar dat ik het vakje heb aan gegeven. Daar zie ik(vanaf de rug) altijd de spier spannen als mijn paard naar mijn idee nagefelijk is.

@itsmi: ik ga even zoeken! van mijn zelf heb ik daar geen foto's van omdat de afgelopen 2 jaar eigenlijk geen dressuur foto's mee zijn gemaakt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:51

Bij paarden die hun hele leveninhun eigen houding of als sterrekijker door het leven gegaan zijn is deze spier "onder" ontwikkeld, bijgevolg zie je deze nog niet echt "liggen" op de hals. Zo'n paard kan z'nhoofd dan ook nog niet lang zelf dragen en zal al snel zwaar op de handen worden.
Naarmate ze meer op de juiste manier gereden worden zal deze pier zich verder ontwikkelen en dan kan je deze zien...
Of dat is toch wat ik altijd dacht...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:58

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:07

De spier in het vakje is de voorste trapezuimspier.
Deze heeft niets te maken met nageven an sich, maar wel met hoofdhalshouding.

Rij je je paard lang en laag zal deze spier (evenals de rest van de bovenlijn) oprekken..
Rij je je paard meer in de oprichting zal deze spier zich aan gaan spannen en sterker worden.
Daarom is afwisselen in hoofd halshouding zo belangrijk.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-02-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:08

@ femmefatale1: Wat is er dan precies te zien op de foto hierboven? (uit pure nieuwschierigheid)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:13

Hierboven zie ik een paard waarvan de spieren strak staan.
Overigens in heel het lijf.. niet alleen op die plek.
Persoonlijk zou ik dit paard eens laten masseren zodat ie zijn spieren makkelijker los kan laten :o

Maar goed.. dat is mijn mening hè?? ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:18

Dus wanneer het paard zo loopt als op de foto van de TS, dan gebruikt hij automatisch zijn rug goed?
Hij kan dan als nog toch zijn spieren stram houden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:23

volgens mij loopt het paard op de 1e foto juist níet goed over de rug (daarbij vind ik dat hij enorm vastgezet wordt door de ruiter van voor)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:26

Als een paard echt optimaal door het lijf beweegt en correct gereden wordt zal de hele bovenlijn zich gelijkmatig ontwikkelen en zou je geen deukje voor de schoft mogen hebben.
De één heeft zn bouw meer mee in dat opzicht dan een ander, daar moet wel wat rekening mee gehouden worden.
Als een paard wel rond is aan de voorkant maar niet genoeg van achter naar voor gereden, dan doet alleen het voorste gedeelte van de hals mee aan de opwaartse buiging en dan ontstaat het deukje.

Ik heb een paard wat door een kapotte zadelboom flink vast is gaan zitten en die ontwikkelde ook ineens een deukje.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:34

femmefatale1 schreef:
De spier in het vakje is de voorste trapezuimspier.
Deze heeft niets te maken met nageven an sich, maar wel met hoofdhalshouding.

Rij je je paard lang en laag zal deze spier (evenals de rest van de bovenlijn) oprekken..
Rij je je paard meer in de oprichting zal deze spier zich aan gaan spannen en sterker worden.
Daarom is afwisselen in hoofd halshouding zo belangrijk.. ;)

Eens met femmefatale. :) Het hangt van de hoofdhalshouding af hoe zichtbaar deze spier wordt. Bij het paard in de OP lijkt het alsof hij nog te gespannen/te vast zit om deze spier echt te gaan gebruiken.

Heb geprobeerd een voorbeeld plaatje te maken.
http://i51.tinypic.com/3133bte.jpg
Het is niet zo duidelijk als ik gehoopt had, maar op de linker foto is het paard iets meer opgericht en is die spier meer aangespannen dan op de rechter foto. Op beide foto's loopt het paard over de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:37

laetitia schreef:
volgens mij loopt het paard op de 1e foto juist níet goed over de rug (daarbij vind ik dat hij enorm vastgezet wordt door de ruiter van voor)

Zoals ik al aangaf zijn er veel dingen niet goed op die foto, daarbij ook mijn handen ;) echter heb ik geen andere foto's waarop het duidelijk te zien was welk stuk in bedoelde. En daar ging het om, niet over hoe de houding is van de ruiter(want daar kan ik zelf wel 100 dingen op bedenken)
En idd het paard op mijn foto loopt absoluut niet goed :n

Verder vind ik het wel heel interessant wat andere mensen er van zeggen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:41

Sorry, rijd zelf ook absoluut niet perfect hoor ;-).

Ben zelf ook benieuwd naar wat anderen hierover geleerd hebben.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:21

Dit is mij zo niet geleerd. maar als ik kijk naar mijn rij foto's komen de meeste hier wel mee overeen (goede manier)

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:25

ja de spier moet daar gebruikt worden want die spier gaat over de rug door en dat betekend dus dat je paardje zijn rug gebruikt