(Onder)benen te ver naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guineas

(Onder)benen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:53

Titel zegt het al, m'n onderbenen liggen te ver naar voren :/ Hierdoor kan ik niet echt normaal lichtrijden omdat ik telkens soort van naar achter val. Ik weet wel dat knieën moet buigen enz., maar dan heb ik weer het idee dat ik m'n hakken optrek. Vorige keer had ik ook het idee dat m'n voet scheef zat - als in, gekanteld naar links in de lengte - waardoor ik er niet goed op kon steunen/staan en op een gegeven moment tijdens het draven had ik echt het idee dat ik gewoon naar links zou vallen omdat m'n voet zo raar deed. Heeft waarschijnlijk ook met m'n onderbenen te maken :/ Iemand tips om onderbenen op de juiste plek te houden?

lynne_berna

Re: (Onder)benen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:55

Je hebt geloof ik ergens van die bandjes waarmee je je stijgbeugel vast kunt maken aan de singel ofzo en je benen dan op de goede plek zitten. Misschien kun je dan het gevoel krijgen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:10

Misschien is het dan wijsheid om een correct zadel te kopen die EN past op je paard EN voor jezelf goed is zodat je netjes in het zadel zit in plaats van de stoel-zit?

tammysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:14

ik heb daar zelf ook een tijdje last van gehad, ik kreeg dan ook pijn in me enkel en het gevoel dat het weg zou zakken.. achteraf bleek dat ik niet de juiste laarzen had Qua ondersteuning.. misschien zit daar iets in?

En verder je voet stevig neerzetten en proberen de juiste zithouding aan te nemen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:16

Het kan ook zijn dat je wat te ver achterin het zadel komt met lichtrijden. Hierdoor steek je je benen dan automatisch wat naar voren, omdat je dan ook snel uit balans bent. Misschien zou het kunnen helpen op voor je gevoel wat meer voorin het zadel te gaan zitten. Geen idee of dat bij jou aan de orde is hoor, maar het wil nog wel eens helpen. Zoals hierboven gezegd helpt een goed (dressuur)zadel ook al een stuk, maar misschien heb je dat al.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:18

wat heb je voor zadel?
Sommige zadels zijn zo slecht,het lijkt onmogelijk om daar goed in te zitten.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:58

Als je zadel zo ligt dat de zweetbladen in verhouding vrij ver naar voren gekanteld zijn, is de natuurlijke houding van het zadel ook sneller een soort stoelzit. Het is dan ook belangrijk dat je vanuit de natuurlijke houding van het zadel correct zit, anders moet je om correct te zitten je spieren op een onnatuurlijke wijze aanspannen.
Wanneer je een rechte lijn naar beneden kunt trekken tussen schouder en hak, ligt je been goed, echter moet dit vanuit een ontspannen houding bewerkstelligd kunnen worden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:46

Het lijkt er op dat je zadel niet goed ligt, dit kan zijn dat deze niet goed past aar kan ook dat jij het zadel te ver naar voren legt met opzadelen, dan ligt het zadel over de schouderbladen heen. Hierdoor kantelt het zadel achterover en ga jij te veel achterin je zadel zitten waardoor je benen naar voren komen te liggen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:56

Ik ben heel benieuwd of je een beginnende ruiter bent.
Mijn eerste idee was ook dat de oorzaak mede aan het zadel kan liggen, maar misschien ben je nog niet zolang aan het paardrijden?
Als je een beginnende ruiter bent, dan zou ik eens een aantal zitlessen gaan nemen aan de longe. Voordeel is dat je dan niet op het paard hoeft te letten, en dat je echt goed je zit kan gaan oefenen. Zijn vaak leuke afwisselende oefeningen, goed voor je evenwicht en stabiliteit, en dit zal je ook helpen bij het goed plaatsen van je onderbenen.

Guineas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:18

Ik heb 4 jaar geleden maar ben 2 jaar geleden gestopt, rijd sinds december weer =) Wel gewoon op een manege dus een ander zadel kopen - als dat het probleem is - zit er niet in. Ik had wel mn thermolaarzen aan waarin mn voeten best wat ruimte hebben dus misschien was dat het inderdaad.. Toen ik in de spiegel keek zag ik inderdaad dat ik een beetje achter in het zadel zit tijdens lichtrijden, zal erop gaan letten xD

Guineas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:50

Guineas schreef:
Ik heb 4 jaar geleden maar ben 2 jaar geleden gestopt, rijd sinds december weer =) Wel gewoon op een manege dus een ander zadel kopen - als dat het probleem is - zit er niet in. Ik had wel mn thermolaarzen aan waarin mn voeten best wat ruimte hebben dus misschien was dat het inderdaad.. Toen ik in de spiegel keek zag ik inderdaad dat ik een beetje achter in het zadel zit tijdens lichtrijden, zal erop gaan letten xD

Moet er trouwens wel bij zeggen dat qua niveau ik een beetje vast ben blijven zitten bij de ervaring na iets van 2 jaar denk ik xD

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:09

Is je pony/paard toevallig voorwaarts? Ik deed het altijd om mijn pony als het ware ''af te remmen''. Daardoor stak ik onbewust mijn benen naar voren. Hierdoor kan het ook komen! Verder probeer er goed op te letten, heb je spiegels in de bak?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:12

lynne_berna schreef:
Je hebt geloof ik ergens van die bandjes waarmee je je stijgbeugel vast kunt maken aan de singel ofzo en je benen dan op de goede plek zitten. Misschien kun je dan het gevoel krijgen?

Hihihi, heb ik ook. Alleen dan gewoon touwtjes. :+
Heb je er ook speciale bandjes voor?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:13

Had in het begin ook een vreselijke stoel zit.

De vooruitgang zit er in, het bewustworden dat je zo zit.
Dat maakt het al veel makkelijker dat je wat veranderd.

Bij mij hielp de beugel 2 a 3 gaatjes langer te doen :)

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:14

Ik had eerst het zelfde want ik reed eerst met mijn benen stok naar voren nu heb ik er gelukkig allang geen last meer van maar wat ik gedaan heb ik heel stom een paar uur in die houding blijven zitten en toen ging het steeds beter (haha misschien verklaar je me voor gek)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:31

Beugels iets langer doen, niet te lang, en goed proberen in evenwicht te zitten.
Een zitlesje kan dus veel goed doen. Vraag eens of je een les kan nemen aan de longe waarbij jij zonder beugels en zonder teugels op het paard zit. Gaat dat goed, dan kun je de beugels er weer aanhangen en zo gaan oefenen.
Confronteer jezelf er ook continu mee. Bijvoorbeeld elke keer als je de C en de A passeert, kijk je of je goed zit. Of elke keer als je langs de spiegel rijdt bijvoorbeeld. Ik deed dit ook omdat mijn linkerhand te sterk was tov mijn rechterhand. Dus steeds moest ik checken of ik evenveel druk had op beide teugels, en door dit steeds te controleren heeft het me echt geholpen!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:34

Dichter bij je zadel blijven met lichtrijden? Bekken kantelen, maar het is lastig vanaf de computer. Je instructie vragen om een priveles?

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:47

Ik weet niet of het helpt, het is zomaar een hersenspinsel die in me opkomt :) :
Als je je benen te ver naar voren hebt, zou je als gevolg daarvan je evenwicht moeten verliezen ( mits je rechtop zit) Als oefening zou je dan eens een paar keer, zolang je het volhoudt, in draf in je beugels kunnen gaan staan en zo je balans vinden.

Ik weet niet of het helpt, maar ik heb die oefening vroeger wel eens moeten doen, maar ik hield het nooit lang vol :P