Ik zit scheef, hoe corrigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Ik zit scheef, hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 08:25

Hoi allemaal,

Sinds een aantal weken zijn mijn paard en ik weer lekker aan het trainen. We hebben het een tijdje rustig aan gedaan omdat ik ziek was en het niet volhield om langer dan een halfuurtje te rijden. Nu zie ik sinds een paar dagen in de spiegel dat ik scheef zit... Ik knik mijn linker heup in en zit hierdoor wat naar rechts. Ten eerste staat het niet netjes maar wat belangrijker is: mijn paard ondervindt er onwaarschijnlijk last van tijdens haar bewegingen en de oefeningen die ik van haar vraag.
We zijn in principe Z1 maar op dit moment zijn we weer begonnen bij de basis. Als je dat regelmatig doet merk je dat daar nog al eens het een en ander aan de verbeteren is :o

Zijn er trucjes/handigheidjes waardoor ik dit bij mezelf kan corrigeren? Ik heb eens in de 14 dagen les maar rij natuurlijk zelf ook... Hoe kan ik mezelf verbeteren?
Als ik mezelf in de spiegel zie probeer ik recht te gaan zitten, maar het volgende rondje ben ik het vergeten, ley op mijn paard en zit dus weer scheef...

Alle tips en adviezen zijn welkom! Ik hoop dat ik snel weer netjes zit waardoor mijn paardje geen hinder meer van mij ondervindt! :)

garny95

Re: Ik zit scheef, hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:29

Gaat je zadel mee ? Is het op een hand of op beide kanten ?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:33

Heb je je zelf al eens recht laten zetten in je skelet door bv een Ortho manueel?
Dat kan ook al een stuk schelen
Verder zijn zitlessen een aanrader

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:36

Zonder beugels gaan rijden ;)

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:39

Zitles zonder beugels wil je ineens wel gaan voelen wat je niet goed doet met je lijf.
En gebruik de spiegels van de bak als je ze hebt om jezelf ook te controleren.
Succes

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:52

Zoals je het zelf omschrijft, zit je rechts naast je paard, waardoor je jouw linkerbeen verkort en blokkeert en links inknikt. Vaak zie je hierbij dat de ruiter dit tegen compenseert door meer gewicht op de linkerbil te plaatsen en de romp naar links te buigen. Soms heeft de ruiter een eigen voorkeurshouding en rijdt de ruiter zelf ook over rechts. Dit is alleen te verhelpen door jouw bekken in zijn geheel naar links te schuiven. Dit kun je doen door letterlijk in de stijgbeugels te gaan staan en jouw bekken naar links te schuiven.
De oorzaak ligt vaak in de scheefheid van het paard. De kant waar het paard zijn ribben plaatst, is de kant waar de ruiter op geplaatst wordt. Bij een rechtsgebogen paard zal de ruiter op links gezet worden en andersom. Hierdoor kan tevens het zadel scheef zakken. Daarnaast heeft iedere ruiter een eigen voorkeur/scheefheid.

In stap kun je goed zelf controleren of je in het midden zit zonder gebruik te maken van de spiegels. Eerst ga je letten op de beweging die je in stap in jouw billen voelt. Een paard geeft altijd een links-rechtsbeweging mee door de beweging van de achterbenen. Op deze schommelbeweging ga je letten en voel hoe deze beweging doorloopt in je bil. Als je scheef zit, zal je voelen dat de ene bil meer meebeweegt dan de ander. Je corrigeert dit net zo lang tot het gevoel in beide billen gelijk is. Als je het moeilijk vindt om dit te voelen, kun je jouw bekken even extreem naar links paatsen of extreem naar rechts, zodat je goed het verschil kan voelen, om vervolgens het midden op te zoeken.
Zodra je in het midden zit, zal je voelen dat jouw linkerbeen weer op lengte komt en dat jouw rechterbeen dichter tegen het paard aanligt.

In draf is het belangrijk om op beide benen evenveel gewicht te plaatsen. In jouw geval betekent dit dat je er waarschijnlijk voor moeten zorgen dat er meer gewicht op links geplaatst moet worden om in het midden uit te komen. Daarnaast is het belangrijk om te oefenen om tijdens het lichtrijden echt op twee billen te landen.
Het is mogelijk om (zonder paard) voor de spiegel te oefenen of de gewichtsverdeling over beide benen gelijk is. Je gaat dan recht voor de spiegel staan met licht gebogen benen. Vervolgens ga je enkele malen je knieën buigen en strekken en daarbij moet je voelen en kijken wat er in jouw benen gebeurt. Jouw knieën moeten recht boven jouw voeten blijven en je moet beide benen evenveel belasten. Als je zelf een voorkeursbeen hebt, zal je merken dat je scheef gaat.

Mocht je nog meer willen weten of vragen hebben, dan mag je me altijd een pb sturen.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:38

Super bedankt voor jullie reacties! Erg interessant.
Vooral jouw reactie, Hobby, vind ik goed om te lezen. Zit nu op m'n werk maar ga het thuis nog eens rustig doorlezen en eens even oefenen voor de spiegel en te paard. Thnx! Als ik nog vragen heb weet ik je te vinden. Mag ik je trouwens vragen hoe het komt dat je hier zoveel en zo goed over kan vertellen?

edit: laat die laatste vraag maar zitten, lees net je onderschrift. Ga eens even kijken op die site.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:06

Graag gedaan, het is inderdaad mijn beroep :)
Mijn site is helaas door tijdgebrek nog steeds niet helemaal af. Ik zal hem binnenkort aanvullen. Heel veel succes met oefenen en laat je even weten hoe het ging?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:14

wanneer je een scheef paard hebt is het ook noodzaak om te zorgen dat je paard rechtgericht wordt, want hij gooit jou door zijn scheefheid op een kant

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:21

Laat je zadel eens goed nakijken. Ik zat door mijn zadel ook scheef, precies zoals jij omschrijft. Bij mij was er speling in de boom ontstaan waardoor ik scheef zat.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:41

Wat kan helpen is een A4tje plastificeren en in de bak ophangen met de text "scheef" of een andere text die je herrinnert aan dat je recht moet zitten. Het echt recht zitten moet je dan alsnog zelf doen, maar dan word je er iig steeds aan herrinert.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:17

garny95 schreef:
wanneer je een scheef paard hebt is het ook noodzaak om te zorgen dat je paard rechtgericht wordt, want hij gooit jou door zijn scheefheid op een kant

Hier dacht ik ook aan.
Ik heb hetzelfde mee gehad,kwam er vrij snel achter dat ik op anderen paarden opeens wel recht kon zitten.
Mijn paard bleek ook korte tijd er na atrose over al te hebben,na hem te hebben nagekeken.
Dus het hoef niet altijd de ruiter te zijn

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:24

Bij het naast het paard zitten, speelt bijna altijd de scheefheid van het paard mee. Doordat de ruiter in de scheefheid meegaat, wordt dit echter versterkt. Naar mijn mening kun je een paard nooit goed rechtrichten als de ruiter er scheef boven zit. Zodra de ruiter weer in het midden en in balans zit, kan er aan het rechtrichten van het paard gewerkt worden.