reageert apart op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lijne

reageert apart op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:33

hallo!

Ik heb mijn paard nu een paar maanden.
En ze kan echt super lopen!
ze loopt vrijwel uit zichzelf aan de teugel en loopt na tien minuten te schuimen.
ze reageert heel goed op mijn zit enzo, en ze is goed aan het been.
alleen als ik wil wijken of buiging vraag reageert ze daarop door vooruit te schieten.
Ik oefen dit elke keer als ik rijd maar ik vorder niet echt.
maar als ik ernaast sta en grondoefeningen doe, hoe ik alleen mijn hand aan te leggen en ze kruist haar achterbenen.
Ik ben een grote fan van lessen dus dat doe ik heel regelmatig. Alleen kom ik nergens.
Ik ben al op zoek naar een andere instructeur/instructrice alleen ik wil ook graag zelf oefenen.
heeft iemand een oefening/oplossing?
ik lees het graag!

groetjes Lijne

BigOne

Re: reageert apart op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:43

Heb je al eens geprobeerd om vanuit een halve volte,halve baan met dezelfde stelling en buiging verder op de hoefslag te rijden?

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:06

bigone schreef:
Heb je al eens geprobeerd om vanuit een halve volte,halve baan met dezelfde stelling en buiging verder op de hoefslag te rijden?

nee! ga ik de volgende keer proberen, bedankt!!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:14

Heeft ze bij haar vorige eigenaar geleerd te wijken? En is ze nog jong?
Het eerste wat een paard over het algemeen leert is been = lopen/sneller
Dus als ze nog nooit geweken (gewijkt?) heeft, is het dan natuurlijk niet zo raar dat ze sneller gaat.
Ik zou ook die tip van de volte gebruiken ;)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:34

Denk dat ze inderdaad nog moet leren dat ze niet sneller hoeft maar opzij moet. Probeer met je buitenteugel het tempo hetzelfde te houden, en leg je been heel iets naar achter zodat ze merkt dat het niet dezelfde hulp is, wil ook wel eens helpen ;)

eveneens zou ik de tip van de volte gebruiken :)

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:36

lauraP schreef:
Heeft ze bij haar vorige eigenaar geleerd te wijken? En is ze nog jong?
Het eerste wat een paard over het algemeen leert is been = lopen/sneller
Dus als ze nog nooit geweken (gewijkt?) heeft, is het dan natuurlijk niet zo raar dat ze sneller gaat.
Ik zou ook die tip van de volte gebruiken ;)

Nee, die reed haar alleen recreatief (zonde!)
en ze is tien! ze leert trouwens wel snel.
maar dit niet.
maar op een goede dag piaffeert (? schrijf je dat zo?) ze haast!
bedankt voor je reactie!!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:42

Als ze bij de hulpen voor wijken vooruit schiet, lijkt me dat ze jouw hulpen op een verkeerde manier associeert. Wat ik altijd aanleer althans, is dat voorwaarts gebeurt na druk met beide benen. Eenzijdige kuitdruk zou daar niet toe moeten leiden.
Wellicht duw je dus te hard met je buitenbeen om de schouder te begrenzen, waardoor je paard in verwarring is. Ik zou proberen wat duidelijker eenzijdige druk met je binnenbeen uit te oefenen; als je merkt dat je paard dan alsnog vooruit schiet (op praktisch 1 been dus) dan is er tijdens het inrijden toch wat mis gegaan, en kun je IMO het beste echt eerst terug naar de allereerste basis. Succes! :j

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:50

SanderD schreef:
Als ze bij de hulpen voor wijken vooruit schiet, lijkt me dat ze jouw hulpen op een verkeerde manier associeert. Wat ik altijd aanleer althans, is dat voorwaarts gebeurt na druk met beide benen. Eenzijdige kuitdruk zou daar niet toe moeten leiden.
Wellicht duw je dus te hard met je buitenbeen om de schouder te begrenzen, waardoor je paard in verwarring is. Ik zou proberen wat duidelijker eenzijdige druk met je binnenbeen uit te oefenen; als je merkt dat je paard dan alsnog vooruit schiet (op praktisch 1 been dus) dan is er tijdens het inrijden toch wat mis gegaan, en kun je IMO het beste echt eerst terug naar de allereerste basis. Succes! :j

bedankt voor de tip!
ik zal het proberen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:07

Lijne, laat je nog even weten hoe het gaat?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:55

je zou ook kunnen proberen om te wijken op een volte, volte sluiten, volte openen, door de volte wordt ze afgeremt en de stelling is makkelijker aan te houden.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:41

Het is zowiezo wel leuk dat je een voorwaarts paard hebt, maar luistert ze wel naar ophoudingen? Want een paard dat te voorwaarts is, is ook niet altijd handig als ze niet te stoppen is...

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:11

amziss schreef:
Het is zowiezo wel leuk dat je een voorwaarts paard hebt, maar luistert ze wel naar ophoudingen? Want een paard dat te voorwaarts is, is ook niet altijd handig als ze niet te stoppen is...

ja, ze is heel goed af te remmen, ze luistert naar mijn zit. Daarom vind ik het ook zo raar.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:44

Ja, dan is het idd raar... Mischien omdat ze goed naar je zit luistert , haar ook met je zit te laten wijken. Ik denk echt dat jij met je paard samen veel moet oefenen. :) Dit vind ik nou zo'n onderwerp waar je moeilijk tips kan geven vanaf je computer. :+ Haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:00

Ik gebruik vaak een zweepje bij het aanleren van wijken.Vaak begrijpt een paard niet goed dat ze voor je been het achterbeen opzij moet gaan zetten. Door gebruik te maken van een lange dressuurzweep kun je het achterbeen zelf aanraken (wat met je been dus niet gaat) en het paard zo helpen de connectie te maken : eenzijdige kuitdruk = achter opzij.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:51

In principe wijkt een paard voor druk, dat doet ze op zich wel alleen de 'verkeerde' kant op.

Ik zou het sowieso eerst in stap oefenen en dan gewoon een pasje of 2 en dan weer rechtuit.
Afwenden 5 meter na de A of C zodat ze lekker naar de hoefslag kan 'vallen', iets dan normaal niet zo goed is kun je soms ook gebruik van maken. Ook het wijken vanuit een volte is een goede oefening en ik denk dat je al blij mag zijn als ze gewoon om gaat, verwacht niet gelijk buiging en stelling erbij.

Wanneer het echt niet gaat lukken zou je paard misschien pijn kunnen hebben bij het buigen, maar ook dat lijkt me stug omdat ik uit je verhaal opmaak dat ze verder heel lekker en ontspannen loopt.

Suc6!